Exoriri Skrevet 12. juli 2016 #1 Skrevet 12. juli 2016 Trenger sterkt råd..... Vi bor litt landig, i hus med hage og nærmeste nabohusene minst 300m fra vår eiendom. Jeg har en super katt, som lever (levde) den gode livet - går ut og sitter i hagen og klatrer treer på vår eiendom når han vil, er ryddig når inne - kastrert 7-åring. Så jeg er glad i katter MEN.... Siste 6mnd (hvis ikke lengre) har vært mareritt... det er en katten som kommer i vår eiendom. Jeg har ikke noe problem med katt som går gjennom, men denne dritten plager vår katt OG sprayer hele ingangspartiet og døra... Kan ikke lengere foredra at min katt er stressa og ofte redd å gå ut og vaske ingangspatrtiet og dør anhver dag!!! Hva er mine rettighetter? Hva kan jeg gjøre? Det kan jo ikke være at noe nabo passer ikke på dyra si / tar ikke vare at han er kastrert og jeg må bare akseptere og leve med det??? Samboer sier at vi må fange den og ta til veternær å finne om den er chippa og vi kan få tak i eier. Og hvis ike vi kan få tak i eier, bare levere den til dyrehjelp eller kastrere på var regning?
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 #2 Skrevet 12. juli 2016 Gjør som mannen din sier. Finn ut hvem eier er og få katten kastrert. Anonymkode: c7f87...cbe
Gjest HappyWaffle Skrevet 12. juli 2016 #3 Skrevet 12. juli 2016 Når den ikke er kastrert tviler jeg veldig på at den er chippet. Mennesker som ikke tar seg bryet med å kastrere har ingen grunn for å chippe heller. Fang den og kontakt dyrebeskyttelsen der dere bor. De veit hva de kan gjøre, evt gå til naboene med et bilde og spør om de kjenner den. Om det er deres katt så gi dem et ultimatum, enten får de komme å ta ansvar ved å vaske etter katten sin, eller så får de kastrere. Selv om katten går ute så betyr ikke det at man er uten ansvar.
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 #4 Skrevet 12. juli 2016 Dere skal ikke trenge å finne dere i dette nei. Enten må eieren komme og skrubbe døra deres regelmessig eller så må de kvitte seg med katten. Anonymkode: a0a51...1b2 1
Gjest HappyWaffle Skrevet 12. juli 2016 #5 Skrevet 12. juli 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dere skal ikke trenge å finne dere i dette nei. Enten må eieren komme og skrubbe døra deres regelmessig eller så må de kvitte seg med katten. Anonymkode: a0a51...1b2 Evt ta ansvar å kastrere den
Exoriri Skrevet 12. juli 2016 Forfatter #6 Skrevet 12. juli 2016 Mannen netop fikk en tanke, som egentlig gjør at jeg hadde nølt å spørre naboer - hvis noe som helst skjer med katten etterpå (savna, påkjørt osv), da skal de legge skyld på oss siden vi hadde jo problem med den.... Argh....
Gjest HappyWaffle Skrevet 12. juli 2016 #7 Skrevet 12. juli 2016 2 minutter siden, Exoriri skrev: Mannen netop fikk en tanke, som egentlig gjør at jeg hadde nølt å spørre naboer - hvis noe som helst skjer med katten etterpå (savna, påkjørt osv), da skal de legge skyld på oss siden vi hadde jo problem med den.... Argh.... De tar ikke ansvar for den så hvorfor skulle de bry seg om det? Sånne mennesker skaffer seg bare en ny katt. Kastrerer de den så vil katten i de aller fleste tilfeller bli rolige og holde seg mer hjemme. Greit nok, eierne tar ikke ansvar. Men jeg syns ikke dere skal stikke hodet i sanden og late som ingenting.
Exoriri Skrevet 12. juli 2016 Forfatter #8 Skrevet 12. juli 2016 7 minutter siden, HappyWaffle skrev: De tar ikke ansvar for den så hvorfor skulle de bry seg om det? Sånne mennesker skaffer seg bare en ny katt. Kastrerer de den så vil katten i de aller fleste tilfeller bli rolige og holde seg mer hjemme. Greit nok, eierne tar ikke ansvar. Men jeg syns ikke dere skal stikke hodet i sanden og late som ingenting. Late som ingenting går ikke, jeg er ikke villig å eventuelt bytte døre når stenken kommer ikke ut lengre! Vil helst ikke komme i konflikt med naboer, siden der er småsted vi bor i og vi er "de nye" i bygda... Kan vi havne i trøbbel hvis i hel simpelhet vi kastrerer den hos dyrelege og etter den har kom til seg (i buret, på plenen) tar den på andre side av veien (tror han er fra husene derfra, men vet ikke helt) og lår å gå?
Gjest HappyWaffle Skrevet 12. juli 2016 #9 Skrevet 12. juli 2016 Et øyeblikk siden, Exoriri skrev: Late som ingenting går ikke, jeg er ikke villig å eventuelt bytte døre når stenken kommer ikke ut lengre! Vil helst ikke komme i konflikt med naboer, siden der er småsted vi bor i og vi er "de nye" i bygda... Kan vi havne i trøbbel hvis i hel simpelhet vi kastrerer den hos dyrelege og etter den har kom til seg (i buret, på plenen) tar den på andre side av veien (tror han er fra husene derfra, men vet ikke helt) og lår å gå? Det siste der skal du ALDRI finne på å gjøre. Blir det komplikasjoner er det DERE som blir ansvarlige. Neinei. Snakk med naboene, det skader ikke å ta en rolig samtale hvor dere forklarer hvordan det blir hos dere. Steiler de helt så si at de får komme å vaske hos dere.
Gjest HappyWaffle Skrevet 12. juli 2016 #10 Skrevet 12. juli 2016 Dessuten skal en kastrert katt ha smertestillende, hvordan tenker du å få til det om du bare skal slippe den på plenen når den har kommet seg etter narkosen?
Exoriri Skrevet 12. juli 2016 Forfatter #11 Skrevet 12. juli 2016 27 minutter siden, HappyWaffle skrev: Dessuten skal en kastrert katt ha smertestillende, hvordan tenker du å få til det om du bare skal slippe den på plenen når den har kommet seg etter narkosen? Derfor jeg sporte - jeg vet ikke hvordan det virker. Vår katten er omplasert, så han var kastrert lenge før han ble familjemedlem her. Hvis det er risiko for katten, da skal vi ikke gjøre det. 2
Gjest HappyWaffle Skrevet 12. juli 2016 #12 Skrevet 12. juli 2016 1 minutt siden, Exoriri skrev: Derfor jeg sporte - jeg vet ikke hvordan det virker. Vår katten er omplasert, så han var kastrert lenge før han ble familjemedlem her. Hvis det er risiko for katten, da skal vi ikke gjøre det. skjønner, nei ikke gjør som du sa nei men anbefaler virkelig å snakke med naboen. det er den eneste løsningen på problemet.
Gjest HappyWaffle Skrevet 12. juli 2016 #13 Skrevet 12. juli 2016 (endret) å skulle det vise seg at det er en villkatt, så kontakter dere dyrebeskyttelsen der dere bor og får dem til å hente den. men er det villkatt så syns det gjerne ved at den ofte er tynn/shabby og veldig sky Endret 12. juli 2016 av HappyWaffle skrivefeil
Paeonia Skrevet 12. juli 2016 #14 Skrevet 12. juli 2016 Mange steder har man lokale facebook-sider for dyrebeskyttelsen, "hjelp pus" o.l. ta bilde av katten og legg ut og si at dere mistenker at det er en villkatt og spør om noen kjenner til den. Kanskje den ikke eies av noen, og da ønsker dyrebeskyttelsen beskjed fordi noen steder er det mye villkatt. De parrer seg jo også, så blir stadig flere. 2
Tvist Skrevet 12. juli 2016 #15 Skrevet 12. juli 2016 Synes det høres ut som en super i de at dere kastrerer den. Ingen kan finne ut at det var dere uansett. Men den må holdes inne lett etter kastrering, et døgn i det minste.
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #16 Skrevet 14. juli 2016 Jeg skjønner virkelig ikke hvordan TS har samvittighet til å drite I livet til denne katten ! Det ER INGEN VILLKATTER I Norge, de er dumpa, ukastrerte katter av monster folk, så ta ansvar for den om den faktisk er dømt til et usedvanlig kort (!)hardt liv ute. Er TS feig og ikke tør å gå rundt å finne ut om den faktisk har en eller annen fjott av en "eier " ,så ta kontakt med Dyrebeskyttelsen da vel. Ps, TS skal stoppe nå med å spy ut sitt hat til denne katten ved å kalle den jævla etc! Anonymkode: afa5d...dfd 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #17 Skrevet 14. juli 2016 Den 12.7.2016 at 14.03, Tvist skrev: Synes det høres ut som en super i de at dere kastrerer den. Ingen kan finne ut at det var dere uansett. Men den må holdes inne lett etter kastrering, et døgn i det minste. Ett døgn er jo alt for lite. Det er tross alt et operasjonssår. Anonymkode: 547af...44f
Tvist Skrevet 14. juli 2016 #18 Skrevet 14. juli 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ett døgn er jo alt for lite. Det er tross alt et operasjonssår. Anonymkode: 547af...44f Det er et bittelite sår, blir ikke en gang sydd. Her anbefales det at katten holdes inne til neste morgen:http://www.trollheimendyreklinikk.no/Trollheimen_Dyreklinikk/Kastrering_hannkatt.html
onyx Skrevet 14. juli 2016 #19 Skrevet 14. juli 2016 Fang katten og fest på et halsbånd med en lapp der dere ber ev eier kastrere katten fordi den er til sjenanse og herper eiendommen deres og terroriserer andre dyr. Dere kan godt ta et bilde av katten og ta en runde til de nærmeste naboene (lite sannsynlig at den hører hjemme kanskje, katter har ofte store territorium), samt henge opp lapper (med bilde) på butikkene innen en god radius (3 km?) der dere oppfordrer eier til å kastrere katten.
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #20 Skrevet 14. juli 2016 Pust dypt. Finn fram smilet og gå naborunden først. Sa jeg: husk smilet ? Viktig. Fanger flere fluer med honning vet du. Om ingen nabo eier katta sett ut litt hyggelige lapper med bilde, av katt og ditt telefonnummer, FØR du tenker " bare kastrere katta jeg". Ev. også setter en du en annonse i lokalposten for å finne eier. Igjen: hold god tone ! Ting tar tid her i verden. Og om du har aktivt lett etter eier har du mer ren mel i posen til de neste skritt på veien. Og husk: katta gjør bare det som er dens natur. Den er ikke slem. Men begynn med smilet og naborunden. Om dere er nye er det jo en fin anledning til å hilse på omgivelsene. Anonymkode: 6d1dd...6d6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå