AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 #1 Skrevet 12. juli 2016 Snakket med en (også) singel venninne i går, og hun kom med en ganske spesiell kommentar: "jeg vil i allefall ikke ha en mann med studiegjeld". Jeg lurte på hva hun la i det, og hun sa at hun orket ikke en type med gjeld generelt, men at en med studiegjeld var verre enn annen gjeld, og de som har gått høyere utdanning som oftest er mer "jålete" enn andre. Jeg vurderer selv høyskole etter videregående, og ble litt overrasket over holdningen hennes, (hun er 26). Anonymkode: 7aeb7...12a
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 #2 Skrevet 12. juli 2016 Omg. Da skal du få det tøft med å finne en mann. Anonymkode: 9d7c2...8c7 32
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 #3 Skrevet 12. juli 2016 Det kommer selvsagt på hvor mye studiegjeld det er snakk om i forhold til utdannelsen hans. Studiegjeld er ikke det verste man kan ha, heller kredittgjeld eller billån. Men venninnen din må gjerne velge bort menn med høy studiegjeld😉 Mannen min hadde det, men betalte den bed fort da han fikk jobb etter utdannelsen. Anonymkode: b7d6b...3db 1
Carrot Skrevet 12. juli 2016 #4 Skrevet 12. juli 2016 ja, nei, ingeniører, advokater, leger, listen over menn som er utelukket da er lang hva sitter hun igjen med da egenltig? Siden nesten alle med utdannelse i dag har studielån? En som kom rett fra 10 kl og fikk seg avisbudjobb liksom, eller står i kassa på shell osv? (IKKE at det er noe galt med hverken foka eller jobbene!! før noen drar det rett opp i nesen som besserwisser osv..) 11
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 #6 Skrevet 12. juli 2016 Jeg tror det kan ha sammenheng med at hun selv knapt har fullført videregående og er arbeidsledig? Det virket bare veldig sært å si noe slikt. Anonymkode: 7aeb7...12a 9
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 #8 Skrevet 12. juli 2016 Dette må være en ekstremt dum dame. Anonymkode: 05aa0...68e 15
Leifr Skrevet 12. juli 2016 #9 Skrevet 12. juli 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mannen min hadde det, men betalte den bed fort da han fikk jobb etter utdannelsen. Anonymkode: b7d6b...3db Det er jo ikke så veldig lurt; å betale ned ekstra på studiegjeld bør være det aller siste man gjør. Ikke er den spesielt kostbar og den har innebygd en del sikring som andre typer gjeld ikke har. 20
Gjest The damned Skrevet 12. juli 2016 #10 Skrevet 12. juli 2016 Rimelig spesiell holdning på henne. Det skal godt gjøres å finne noe som ikke har studiegjeld i dag,men det finnes jo sikkert noen da. Vet ikke hvor positivt det nødvendigvis er da,for det kan være veldig vanskelig å finne seg jobb uten utdanning idag.
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 #11 Skrevet 12. juli 2016 2 minutter siden, Leifr skrev: Det er jo ikke så veldig lurt; å betale ned ekstra på studiegjeld bør være det aller siste man gjør. Ikke er den spesielt kostbar og den har innebygd en del sikring som andre typer gjeld ikke har. Har ikke annen lån ellers. Bolig, bil og hytte hadde vi ikke lån på da han betalte ned studiegjelden. Vi har begge gjeldskrekk. Anonymkode: b7d6b...3db 3
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 #12 Skrevet 12. juli 2016 12 minutter siden, Carrot skrev: ja, nei, ingeniører, advokater, leger, listen over menn som er utelukket da er lang hva sitter hun igjen med da egenltig? Siden nesten alle med utdannelse i dag har studielån? En som kom rett fra 10 kl og fikk seg avisbudjobb liksom, eller står i kassa på shell osv? (IKKE at det er noe galt med hverken foka eller jobbene!! før noen drar det rett opp i nesen som besserwisser osv..) Hun ser vel for seg en mann som har gjort det så bra at hen enten aldri har hatt behov for studiegjeld eller betalt det tilbake raskt. Kanskje typisk menn med "gründergener" som ble tidlig suksessfull, potensielt allerede før eller under studiene, evt. at han ikke studerte i det hele tatt. Det er ikke så mange av dem, men det finnes en håndfull menn som går selv leger, advokater og ingeniører en lang høygang når det gjelder vellykkethet, både med og uten utdannelse. Og jeg kan på en måte forstå at kvinner søker trygghet i menn som er flinke til å skape noe selv. Slik arbeidslivet utvikler seg med stadig færre i arbeid per innbygger - noe som ikke vil være bærekraftig over tid, så er det vellykkede gründere og bedriftseiere som er den virkelige eliten. Anonymkode: e267d...311 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 #13 Skrevet 12. juli 2016 11 minutter siden, Carrot skrev: ja, nei, ingeniører, advokater, leger, listen over menn som er utelukket da er lang hva sitter hun igjen med da egenltig? Siden nesten alle med utdannelse i dag har studielån? En som kom rett fra 10 kl og fikk seg avisbudjobb liksom, eller står i kassa på shell osv? (IKKE at det er noe galt med hverken foka eller jobbene!! før noen drar det rett opp i nesen som besserwisser osv..) 1 minutt siden, The damned skrev: Rimelig spesiell holdning på henne. Det skal godt gjøres å finne noe som ikke har studiegjeld i dag,men det finnes jo sikkert noen da. Vet ikke hvor positivt det nødvendigvis er da,for det kan være veldig vanskelig å finne seg jobb uten utdanning idag. Det finnes da vel sikkert en del som fortsatt tar fagbrev, og sist jeg sjekka så har man vel da en utdannelse.. og mest trolig ikke studiegjeld. Anonymkode: b6cec...342 3
Leifr Skrevet 12. juli 2016 #14 Skrevet 12. juli 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Har ikke annen lån ellers. Bolig, bil og hytte hadde vi ikke lån på da han betalte ned studiegjelden. Vi har begge gjeldskrekk. Anonymkode: b7d6b...3db Det er mitt inntrykk at det er et lite mindretall av den yrkesaktive befolkningen som ikke har eller har planer om noensinne å ha lån på bolig eller bil. For all del, hvis man befinner seg i det lille mindretallet, kan man forsvare å betale ned studiegjeld. 3
Gjest The damned Skrevet 12. juli 2016 #15 Skrevet 12. juli 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det finnes da vel sikkert en del som fortsatt tar fagbrev, og sist jeg sjekka så har man vel da en utdannelse.. og mest trolig ikke studiegjeld. Anonymkode: b6cec...342 Ok,innbilte meg at man fikk lån på videregående også. Sjekket nå,og ser ut til at man må være over 18 for å få det. Mente jo absolutt ikke at de med fagbrev ikke har utdanning. Får være måte på hvor snobbete man skal være
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 #17 Skrevet 12. juli 2016 Venninnen din høres litt enkel ut siden hun ikke kan håndtere menn som har gjennomgått personlig og intellektuell utvikling i form av utdannelse. Anonymkode: 4b174...eee 9
momo Skrevet 12. juli 2016 #18 Skrevet 12. juli 2016 Hun høres jo veldig enkel ut da. De fleste har studielån, og det er ofte det siste lånet man betaler ned. Jeg har og studielån, og betaler bare det jeg må på det. Men eier 70% av boligen min. 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 #19 Skrevet 12. juli 2016 Så hun tror at studielån er det verste man kan ha? Viser jo at hun ikke er særlig smart. En utdanning er investering i egen og samfunnets fremtid. Dessuten har studielån har lav rente (som alt annet lån i dag) og 20 års tilbakebetalingstid. Hva gjør hun på selv da? Tipper at hun kjøper det hun vil ha med dyre kredittkort og betaler ned det ene kredittkortet med et annet. Anonymkode: 7aa4d...f1f 6
Carrot Skrevet 12. juli 2016 #20 Skrevet 12. juli 2016 (endret) 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det finnes da vel sikkert en del som fortsatt tar fagbrev, og sist jeg sjekka så har man vel da en utdannelse.. og mest trolig ikke studiegjeld. Anonymkode: b6cec...342 Fagbrev gir ikke studiegjeld? Hvordan tenker du det da? Det som ikke har studiegjeld har som regel foreldre som driter penger nå er vi rimelig på plussiden økonomisk og mine barn har yrkesrettet utdanning hvor de var lærling men de har likevel måtte ha litt studielån for å komme gjennom selv om de har jobbet da det å studere borte fra hjemmet krever at man har økonomi til husleie, strøm, forsikring, reiseutgifter, mat osv osv og med 6000.- som lærling (som det var da) rekker ikke det til alt. Det er ett år skole og etpar år som lærling, minst. Ergo måtte de også ha litt studielån som forøvrig nok er det beste lånet man kan ha! - så der har venninna til ts gått glipp av noe vesentlig. Men selvsagt om man kan bo hjemme helt gratis, ikke ha utgifter og tjene penger som lærling.... men hvor mange har det? Endret 12. juli 2016 av Carrot 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå