Tvist Skrevet 12. juli 2016 #21 Skrevet 12. juli 2016 Hadde gjort det. Stopp og ta pauser når du blir trett, før du sovner (Viktig - det skjer raskere enn man tror). Sov 15 min i bilen når du blir trett, det funker bra. Ha med noe god musikk du kan synge til.
Jacuzzi Skrevet 12. juli 2016 Forfatter #22 Skrevet 12. juli 2016 Mye positive svar her nå, så nå ble jeg litt gira på å gjøre det! Det verste som kan skje er vel at jeg blir sliten/trøtt, slik at er det er en større sjanse for at jeg kjører av veien eller noe sånt. Men så lenge jeg kan stoppe på en rasteplass nesten hvor som helst, er det jo bare å ta en pause ja.. og det er jo mulig å forsette å kjøre selv om man passerer midnatt! Takk for svar!
cassio Skrevet 12. juli 2016 #23 Skrevet 12. juli 2016 Kjør så lenge du orker, med små pauser innimellom. Sov noen timer i bilen, og kjør videre. Jeg har vært med på langturer der jeg har kjørt i timevis på natta. Da er det ikke mange andre på veien, og det blir god flyt i kjøringa.
Stars Skrevet 12. juli 2016 #24 Skrevet 12. juli 2016 Hadde prøvd å komme meg avgårde så tidlig som mulig på morgenen, og så kjøre lengst mulig på første etappe. Laget meg en god niste, kokt en kanne kaffe, og lastet ned lydbøker eller podkaster for å ha med i bilen. Hadde også sørget for å ha handsfree i bilen, og ringt noen for å prate med på veien. Har noen venninner jeg kan prate med i en time eller to i strekk, det hadde nok fått kjøreturen til å gå fortere.
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2016 #25 Skrevet 13. juli 2016 Jeg har kjørt flere ganger med flyttelass 12-timers turer, uten overnatting, alene. Det er bare å svinge inn på en rasteplass når du kjenner du må strekke på beina eller trenger å sove litt. Ta med pute, pledd, mat og drikke Pleier å lage meg en liste med sanger som jeg setter på full rulle, synger for full hals, når jeg ikke gidder mer blir det en morsom podcast Lurt at du sjekker ut veistrekning i forhold til stoppesteder. Da vet du om det er lurt å stoppe, fordi det kommer ett langstrekk uten noe. Eller sjekk underveis. Anonymkode: 877c6...36a
reiseglad Skrevet 13. juli 2016 #26 Skrevet 13. juli 2016 Ta med sovepose og liggeunderlag, stopp når du føler for det og ta en blund. Se på det som en liten ferietur! Finner du et vann, stopp og ta et bad og en pause. Her gjort det selv, det er slitsomt men det oppleves mindre anstrengende om du tar det som en "ferietur". Det er dessuten mindre trafikk på natta, sånn at om du blir trøtt kl 20, sov 6 timer og fortsett utover natta med kjøringen. 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2016 #27 Skrevet 13. juli 2016 Jeg tror ikke det skal være et problem, har kjørt mange timer tidligere. 15-18 timer. Blir litt sliten men som de andre skriver her ha med deg mat, drikke, snacks og musikk.. merker du at du blir litt sliten så kan du stoppe og ta deg noe kaffe og strekke på bena, eller bare sove litt i bilen. Anonymkode: b5ee0...b0a
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2016 #28 Skrevet 13. juli 2016 Husk at ruteplanleggere bare bruker fartsgrensene på strekningen ig antallet km når de forteller deg hvor lang tid turen skal ta. Som regel tar turen lenger tid enn det reiseplanleggeren har regnet ut. Med en fullastet liten varebil har du ikke helt samme kjørekomfort som med en sedan, og det vil være mer lyd inne i bile. Det jeg forsøker å fortelle deg er at det er stor sannsynlighet for at turen tar lenger tid enn 12 timer effektiv kjøring, og at du kan bli fryktelig sliten før du er fremme. Ta høyde for å sove underveis. Pledd eller sovepose er fint. Baksete har du vel ikke, så sovekomforten blir ikke god, men noen timer bør du ta høyde for, og spesielt siden du ikke er vant til å kjøre,kjøre denne bilen eller kjøre langt. Anonymkode: 6f4fe...4a0 1
Stars Skrevet 13. juli 2016 #29 Skrevet 13. juli 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Husk at ruteplanleggere bare bruker fartsgrensene på strekningen ig antallet km når de forteller deg hvor lang tid turen skal ta. Som regel tar turen lenger tid enn det reiseplanleggeren har regnet ut. Med en fullastet liten varebil har du ikke helt samme kjørekomfort som med en sedan, og det vil være mer lyd inne i bile. Det jeg forsøker å fortelle deg er at det er stor sannsynlighet for at turen tar lenger tid enn 12 timer effektiv kjøring, og at du kan bli fryktelig sliten før du er fremme. Ta høyde for å sove underveis. Pledd eller sovepose er fint. Baksete har du vel ikke, så sovekomforten blir ikke god, men noen timer bør du ta høyde for, og spesielt siden du ikke er vant til å kjøre,kjøre denne bilen eller kjøre langt. Anonymkode: 6f4fe...4a0 Synes det heller er omvendt jeg, at en vanligvis bruker litt kortere tid enn det gps'en i bilen eller google maps foreslår. 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2016 #30 Skrevet 13. juli 2016 Et øyeblikk siden, Stars skrev: Synes det heller er omvendt jeg, at en vanligvis bruker litt kortere tid enn det gps'en i bilen eller google maps foreslår. Ikke min erfaring, men det er omtrent 1 million planleggere å velge mellom og effektiv kjøretid er noe annet enn den tiden turen i praksis tar (inkludert pauser). Jeg kjører ikke 485 km på 7 timer. Det betyr en snitthastighet på 70km/h, og jeg kjenner veien så jeg vet det ikke er mulig selv om planleggere sier det er det. Poenget er at TS ikke skal se seg helt blind på et estimat fra en ruteplanlegger. Anonymkode: 6f4fe...4a0 1
Stars Skrevet 13. juli 2016 #31 Skrevet 13. juli 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Ikke min erfaring, men det er omtrent 1 million planleggere å velge mellom og effektiv kjøretid er noe annet enn den tiden turen i praksis tar (inkludert pauser). Jeg kjører ikke 485 km på 7 timer. Det betyr en snitthastighet på 70km/h, og jeg kjenner veien så jeg vet det ikke er mulig selv om planleggere sier det er det. Poenget er at TS ikke skal se seg helt blind på et estimat fra en ruteplanlegger. Anonymkode: 6f4fe...4a0 Ja, det varierer sikkert. Jeg er vant til å bruke en Tom-tom gps i bilen, og bruker alltid mindre tid en den har kalkulert. Og så kommer det også litt an på om man kan kjøre rett på en ferge, eller vente en halvtime på neste om det er en strekning med ferger. 1
hjertesukka Skrevet 13. juli 2016 #32 Skrevet 13. juli 2016 Ville kjørt hvis jeg var deg! Har kjørt flyttelass fra øst til vest mange gg, men alltid på sommerføre. Viktig å huske mange pauser og jeg ville overnattet uansett. Og som flere her sier; ta det som en fin tur! Stopp og ta bilder av naturen etc. Ikke stress og ha med god mat og drikke. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2016 #33 Skrevet 13. juli 2016 8 minutter siden, Stars skrev: Ja, det varierer sikkert. Jeg er vant til å bruke en Tom-tom gps i bilen, og bruker alltid mindre tid en den har kalkulert. Og så kommer det også litt an på om man kan kjøre rett på en ferge, eller vente en halvtime på neste om det er en strekning med ferger. Helt enig. Jeg har kjørt full pakket varebil flere ganger. Å har alltid kommet før estimert tid inkl. pauser. Alt kommer jo an på kjøreforholdene og "hinder" på veien. Men går alltid fortere enn planlagt, vertfall viss du virkelig vill hjem Veinettet begynner å bli relativt ok fra Oslo og opp vertfall, lagt utenom tettbebyggelse også, hvilket øker fartsgrensene. Anonymkode: 877c6...36a
Snipa Skrevet 13. juli 2016 #34 Skrevet 13. juli 2016 Syns planen din høres god og realistisk ut. Bare å ta pauser underveis. Ha med mat og drikke i bilen. Noe smågodt innen rekkevidde som du kan knaske underveis og holde blodsukkeret stabilt. Bluetooth eller handsfree på mobilen så du kan ringe en venn eller fem underveis - dette synes jeg er gull på lange turer. Stopp og få frisk luft og strekk på beina innimellom. Sett deg gjerne og sov et kvarter eller en halvtime når du føler deg trøtt. I en Caddy kan du ikke legge setet særlig bakover, dessverre. Husk å låse bilen hvis du stopper for å sove, og ikke stopp for folk som står i veikanten og ser ut som de trenger hjelp, det kan dessverre være landeveisrøvere. Stopp gjerne der det står trailere på hvile, da har du folk rundt deg. Lykke til med turen!
Gjest NotNaomi Skrevet 13. juli 2016 #35 Skrevet 13. juli 2016 Når jeg skal kjøre langt så døgner jeg sånn at jeg sover på dagen før jeg drar,og så kjører jeg på natten. For det første er det ikke så mye trafikk,og for det andre er det SÅ mye koseligere å kjøre på natten :-) en må jo selvfølgelig være obs da også,men det er mye roigere. Du har jo lagt inn godt med pauser,så jeg ser ikke problemet! Stopp uansett når du føler for det,og spis og drikk når du føler for det. Blir du trøtt,så hjelper bare en halvtimes søvn! Dette bør gå fint. God tur!
Jacuzzi Skrevet 13. juli 2016 Forfatter #36 Skrevet 13. juli 2016 Er imponert over soveegenskapene til alle dere! Jeg klarer aldri å sove på kommando med mindre jeg ligger komfortabelt og jeg er steintrøtt. Ender med å være våken i opptil 30-35 timer når jeg flyr til andre kontinenter f.eks., deretter klarer jeg å sove i 4 timer hvis jeg heldig, før jeg vandrer rundt som en zombie resten av dagen. Tror ikke jeg kan satse på for mye nattkjøring/småsoving midt på dagen, men gud så praktisk det hadde vært å få det til! Og det er vel ikke helt forsvarlig av meg å kjøre hvis jeg er i et sånt "dautrøtt men klarer ikke sovne"-modus. Til den som er bekymret for at jeg kommer til å bruke lengre tid enn antatt på strekningen: jeg kjenner veien relativt godt og vet hvor lang tid det tar, har bare ikke kjørt hele veien i løpet av 1 dag før. Så det blir ikke noe problem (hovedveier mellom store byer i Norge). Det eneste jeg må være obs på nå er vel stengte veier pga nedbør på østlandet. Jeg tenker at sukker + koffein blir beste løsning, og så har jeg jo tilgang på ALT jeg eier i bilen, det inkluderer sovepose, tepper, dyner, puter, håndklær, gallakjole osv, så hvis jeg merker at det ikke går, bør jeg klare å overleve i veikanten ja.
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2016 #37 Skrevet 13. juli 2016 1 time siden, Jacuzzi skrev: Er imponert over soveegenskapene til alle dere! Jeg klarer aldri å sove på kommando med mindre jeg ligger komfortabelt og jeg er steintrøtt. Ender med å være våken i opptil 30-35 timer når jeg flyr til andre kontinenter f.eks., deretter klarer jeg å sove i 4 timer hvis jeg heldig, før jeg vandrer rundt som en zombie resten av dagen. Tror ikke jeg kan satse på for mye nattkjøring/småsoving midt på dagen, men gud så praktisk det hadde vært å få det til! Og det er vel ikke helt forsvarlig av meg å kjøre hvis jeg er i et sånt "dautrøtt men klarer ikke sovne"-modus. Til den som er bekymret for at jeg kommer til å bruke lengre tid enn antatt på strekningen: jeg kjenner veien relativt godt og vet hvor lang tid det tar, har bare ikke kjørt hele veien i løpet av 1 dag før. Så det blir ikke noe problem (hovedveier mellom store byer i Norge). Det eneste jeg må være obs på nå er vel stengte veier pga nedbør på østlandet. Jeg tenker at sukker + koffein blir beste løsning, og så har jeg jo tilgang på ALT jeg eier i bilen, det inkluderer sovepose, tepper, dyner, puter, håndklær, gallakjole osv, så hvis jeg merker at det ikke går, bør jeg klare å overleve i veikanten ja. Så hvorfor spør du om det er forsvarlig at du skal kjøre alene, du motsier jo det du spurte om innledningsvis. Du kjenner strekningen, har kjørt der før, kjører helst ikke natt, sukker og koffein. Du har lagt deg opp en reiserute og det er ganske tydelig at forslag og innspill som har kommet ikke er av interesse da du allerede har bestemt deg. Gjør det du har pleid å gjøre før Uansett lykke til med turen og flyttinga Anonymkode: 877c6...36a 1
Jacuzzi Skrevet 13. juli 2016 Forfatter #38 Skrevet 13. juli 2016 (endret) 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så hvorfor spør du om det er forsvarlig at du skal kjøre alene, du motsier jo det du spurte om innledningsvis. Du kjenner strekningen, har kjørt der før, kjører helst ikke natt, sukker og koffein. Du har lagt deg opp en reiserute og det er ganske tydelig at forslag og innspill som har kommet ikke er av interesse da du allerede har bestemt deg. Gjør det du har pleid å gjøre før Uansett lykke til med turen og flyttinga Anonymkode: 877c6...36a Jeg spør fordi jeg aldri har kjørt så lenge på en dag før, har aldri kjørt strekningen selv, og kjører sjeldent bil generelt. Jeg ville ha synspunkter fra folk som hadde kjørt mange timer på en dag, og lurte på om de ville fortelle om hvordan det hadde gått. Jeg har bestemt meg etterhvert som svarene har kommet inn, jeg hadde ikke allerede bestemt meg. Kan ikke gjøre det jeg har pleid å gjøre før, da jeg aldri har gjort det før. ps. har nå fått tak i flyttebyrå som gjør jobben billigere enn det det koster å leie bil, så jeg kommer ikke til å kjøre likevel. Letta. Endret 13. juli 2016 av Jacuzzi
Whoops Skrevet 13. juli 2016 #39 Skrevet 13. juli 2016 Hadde fått unna en lang økt først. Kanskje 8 timer med en liten matpause etter 5 timer, så hadde jeg takk kortere økter og lengre pauser etter det. Det er i overkant av hva jeg hadde orket alene tror jeg, men om det var nødvendig hadde det sikkert gått fint. Sjekk hvor mye evt linjegods tar for å kjøre lasset eller søk om andre transport-muligheter. Det kan være at noen kjører en nesten tom bil etter å ha levert last f.eks.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå