Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må kjøre flyttelasset mitt i sommer i en liten varebil. Det tar egentlig 15 timer å kjøre, men jeg kan stoppe på hytta til mine foreldre 3 timer før jeg er fremme og overnatte der før jeg kjører videre neste morgen. Kjøretiden blir da 12 timer (ifølge google maps). Jeg eier ikke bil selv, og er egentlig ikke vant til å kjøre ekstremt mye (men jeg har hatt lappen i 10 år da). Er det forsvarlig av meg å legge ut på denne turen? Jeg tenker f.eks. å kjøre 3 timer/1 time pause - 3 timer/1 timer pause osv. og dermed bruke ca 16 timer den dagen. Hele ekspedisjonen blir slik:

Dag 1: bruke 16 timer på å kjøre 12 timer.

Dag 2: kjøre 3 timer, lesse av flyttelasset, kjøre 3 timer tilbake til hytta.

Dag 3: bruke 16 timer på å kjøre 12 timer igjen for å levere tilbake varebilen.

Forsvarlig eller ikke? Det er ikke en stor varebil, men type Volkswagen Caddy. Er egentlig veldig sjeldent jeg skulle ønske jeg hadde kjæreste, men akkurat nå hadde det vært litt praktisk så vi kunne ha byttet på å kjøre. he he. :) 

Til info: det koster 3 ganger så mye å få et flyttebyrå til å kjøre flyttelasset, så det er uaktuelt. Har prøvd å legge det ut på mittanbud.no, men "tilbudene" jeg får er hårreisende. Har ikke så mye pæng, og jeg er snart 30 = vil helst ikke spørre foreldrene mine om hjelp nok en gang.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Høres tøft ut. Jeg er vant til å kjøre mye og langt og har et par 12-timers bak meg. Og da har jeg vært veldig sliten etterpå. Nå skal det sies at den ene gangen foregikk turen i tett snøføyke hele veien. Da var jeg spysliten. 

Anonymkode: a3cad...1ce

Skrevet

Det kommer jo mye an på hva slags veier du skal kjøre på.

Skrevet

Kan du ikke få en med deg, så kan dere bytte på å kjøre? Litt koseligere blir det også med en til i bilen :)

• Liker 2
Skrevet
17 minutter siden, Sly skrev:

Det kommer jo mye an på hva slags veier du skal kjøre på.

E6/E39 og lignende. Beine veien :) 

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres tøft ut. Jeg er vant til å kjøre mye og langt og har et par 12-timers bak meg. Og da har jeg vært veldig sliten etterpå. Nå skal det sies at den ene gangen foregikk turen i tett snøføyke hele veien. Da var jeg spysliten. 

Anonymkode: a3cad...1ce

Takk for svar! Blir lite snøføyke nå midt på sommeren, hehe. Er redd jeg kan bli dausliten likevel. Det lengste jeg har kjørt før var vel ca 8 timer på en dag, husker jeg var sliten i hodet bare av det. Men da hadde jeg nesten ikke pause.

Skrevet
15 minutter siden, PrincessConsuela skrev:

Kan du ikke få en med deg, så kan dere bytte på å kjøre? Litt koseligere blir det også med en til i bilen :)

Dette er jo en kjempegod idé, men de aktuelle/eventuelle vennene mine er enten bortreist på ferie, eller så er de på jobb. Hvis ikke, hadde jeg absolutt etterlyst kjørekompis! Jeg kan jo legge ut et tilbud på facebook da, og se hva som dukker opp.. Litt risikabelt da, kanskje noen jeg absoluttikkevil ha med, plutselig dukker opp :P 

Skrevet (endret)

Er vandt med å kjøre langt og lenge selv, men var vel bare oppe i 10 timer på søndag nå. Spysliten når vi fikk plukket opp en ny sjåfør. Det var stillestående kø (slure/balansere clutch og førstegir) samt tett regn (e18). Var mer sliten nå enn dag jeg brukte 12/13 timer fra Bergen over sogn og fjordane og ned fagernes - oslo. 

Kan du legge inn en lengre stopppause, eventuelt overnatting? Beste er jo å ha en sjåfør til slik at dere kan bytte på. 

ops, ikke fauske - fagernes. 

Endret av dillyduzit
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjører mye og daglig, men hadde ikke gjort det. Jeg ville hatt med en venn og byttet på litt. Blir alltid trøtt av rumlingen fra motoren, så greit å kunne bytte da. 

Anonymkode: 8c596...426

Skrevet
1 minutt siden, dillyduzit skrev:

Er vandt med å kjøre langt og lenge selv, men var vel bare oppe i 10 timer på søndag nå. Spysliten når vi fikk plukket opp en ny sjåfør. Det var stillestående kø (slure/balansere clutch og førstegir) samt tett regn (e18). Var mer sliten nå enn dag jeg brukte 12/13 timer fra Bergen over sogn og fjordane og ned fauske - oslo. 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjører mye og daglig, men hadde ikke gjort det. Jeg ville hatt med en venn og byttet på litt. Blir alltid trøtt av rumlingen fra motoren, så greit å kunne bytte da. 

Anonymkode: 8c596...426

Hm ok.. skal sterkt revurdere opplegget med mindre jeg får med en ekstra sjåfør i bilen. Takk for advarslene!

Skrevet

kan du ikke bare ta pauser da? eller bo på et hotell?

Skrevet
3 minutter siden, Charlene87 skrev:

kan du ikke bare ta pauser da? eller bo på et hotell?

Joda, jeg har bare veldig skralt med penger, så jeg vil helst gjøre det billigst mulig :) Vurderer å dele opp kjøringen i 7 + 8 timer og sove i bilen en natt eller slå opp telt hvis jeg får lånt meg et. 

Mulig jeg bare må bite i det sure eplet og betale 10 000kr for flyttefolk, tror det blir omtrent samme prisen som leiebil + hotell.

Skrevet
1 time siden, Jacuzzi skrev:

Joda, jeg har bare veldig skralt med penger, så jeg vil helst gjøre det billigst mulig :) Vurderer å dele opp kjøringen i 7 + 8 timer og sove i bilen en natt eller slå opp telt hvis jeg får lånt meg et. 

Mulig jeg bare må bite i det sure eplet og betale 10 000kr for flyttefolk, tror det blir omtrent samme prisen som leiebil + hotell.

går fint å sove i bilen :P

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor på Østlandet og kjørte opp til nordnorge alene (12-14 timer) med hund i baksetet og masse bagasje når jeg hadde hatt lappen i 6mnd, så jeg tror du skal klare det fint 😊 Bare husk å stoppe underveis så du ikke sitter i samme stillingen i 12 timer, da får man vondt i bena 

Anonymkode: 8016e...8b7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser ikke problemet. 12 timer er jo greie økter, 16 pleier gå bra og. Blir man trøtt så kjør til siden og sov litt.

Anonymkode: 0bebb...de4

Skrevet

Hadde ikke stusset og lagt ut på tur alene. Ja man blir sliten, men det er jo bare å ta en kaffipause og strekke på bena når det trengs. 

• Liker 1
Skrevet

Dette bør gå helt fint, ta deg noen gode pauser som du selv sier, og gjerne sov en av de timene du har pause. Tips: Last ned interessante podcaster som du kan høre på mens du kjører, så slipper du repeat på P4-sangene i 12t....

Skrevet

Jeg har to ganger kjørt i 24 timer i strekk, alene. Går fint om man tar små pauser eller sover litt i bilen hvis en kjenner behov for det. Og har med noe og spise og drikke. Og musikk!

• Liker 1
Skrevet

Jeg har kjørt ofte Finnmark - Oslo tur retur alene. Det er ikke noe problem så lenge du tar pauser når du kjenner på kroppen at du må strekke på beina, spise og kaffe (ha dette med deg i bilen) Ha på musikk/radio hele tida. 

Skrevet

Jeg hadde lagt ut på en slik tur uten å bekymre meg. Hadde kjørt så lenge som mulig, før pause, og så fortsatt sånn. 

Det er ingen problemer å kjøre 12 timer på en dag. Start tidlig på morgenen, ev mens det enda er natt. Da er det mindre trafikk, men samtidig relativt lyst... 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...