AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 #1 Skrevet 12. juli 2016 Er det slik at man kan stole på det tallet som står på ei vanlig baderomsvekt? Jeg tenker, kan den ikke vise feil hvis det feks. er dårlig batteri eller noe? Har opplevd én gang siden jeg kjøpte min, at den ikke funket da jeg sto på den. Da var det jo batteriet, jeg skiftet, og den funket igjen. Men er det ikke slik at den kan vise feil vekt når batteriet begynner å bli dårlig, men det ikke er helt flatt ennå? Anonymkode: e255e...f6c
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 #3 Skrevet 12. juli 2016 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. Anonymkode: c4354...4c2 Okei, så den viser alltid riktig vekt? Kan legge til at den jeg bruker, den blir brukt mye. Den er kjøpt på Clas Ohlsons, altså ikke er dyr utgave. Har også opplevd å prøve å veie meg selv to ganger rett etter hverandre. Da kan den vise ulike tall, med forskjell på ca. 0,5 kg. Ikke at det har så mye å si når det er snakk om bare 0,5 kg, men det gjør jo automatisk at jeg stoler mindre på den sånn generelt. Anonymkode: e255e...f6c
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 #4 Skrevet 12. juli 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Okei, så den viser alltid riktig vekt? Kan legge til at den jeg bruker, den blir brukt mye. Den er kjøpt på Clas Ohlsons, altså ikke er dyr utgave. Har også opplevd å prøve å veie meg selv to ganger rett etter hverandre. Da kan den vise ulike tall, med forskjell på ca. 0,5 kg. Ikke at det har så mye å si når det er snakk om bare 0,5 kg, men det gjør jo automatisk at jeg stoler mindre på den sånn generelt. Anonymkode: e255e...f6c Mest sannsynlig. Dette skjer med de fleste vekter innimellom. Men om du er i tvil kan du jo bare kjøpe en ny vekt Anonymkode: c4354...4c2
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 #5 Skrevet 12. juli 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mest sannsynlig. Dette skjer med de fleste vekter innimellom. Men om du er i tvil kan du jo bare kjøpe en ny vekt Anonymkode: c4354...4c2 Jeg orker jo ikke å kjøpe en ny vekt, hvis den jeg har fungerer. Det er bare rundt et år siden jeg kjøpte den. Hvis jeg kjøper en ny, så begynner jeg jo sikkert å tvile på den igjen etter hvert. Også hvis det er kaldt i rommet hvor vekta står, så viser den HELT feil vekt de første par gangene jeg prøver (altså sånn 10 kg mindre/mer enn jeg vet jeg ca. veier). Prøver jeg igjen flere ganger, viser den etter hvert mer riktig vekt. Skal det være slik? Anonymkode: e255e...f6c
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 #6 Skrevet 12. juli 2016 Det er nok lurt å ikke fokusere så mye på vekten sin. Anonymkode: d2a12...5af 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 #7 Skrevet 12. juli 2016 Baderomsvekter er vel ikke 100% kalibrerte? Jeg veier iallfall litt forskjellig på min egen, på søster sin og på den som står hos pappa. Det er snakk om 1-3 kg i differanse, altså ingenting å bry seg om. Du kan nok stole på den vekten du har. Anonymkode: 7484e...070
Millimani Skrevet 12. juli 2016 #8 Skrevet 12. juli 2016 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg orker jo ikke å kjøpe en ny vekt, hvis den jeg har fungerer. Det er bare rundt et år siden jeg kjøpte den. Hvis jeg kjøper en ny, så begynner jeg jo sikkert å tvile på den igjen etter hvert. Også hvis det er kaldt i rommet hvor vekta står, så viser den HELT feil vekt de første par gangene jeg prøver (altså sånn 10 kg mindre/mer enn jeg vet jeg ca. veier). Prøver jeg igjen flere ganger, viser den etter hvert mer riktig vekt. Skal det være slik? Anonymkode: e255e...f6c Der har du jo et bevis på at du burde bytte ut vekta...
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 #9 Skrevet 12. juli 2016 Nei. Du kan ikke stole på tallet på vekten. Men hvis den står samme sted og du bruker samme vekt, vet du om du går opp eller ned. Tallet trenger derimot ikke være veldig nøyaktig. Bare ca. F.eks har de fleste baderom fall mot sluk. Så vekten står ikke nødvendigvis i vater. Flytter du den til et annet rom, kan den vise noe annet, og en annen vekt trenger ikke være enig med den første etc Ofte viser gammeldagse anti-digitale vekter minst like nøyaktige tall, som de digitale. Anonymkode: ee23f...845
Vesentlig Skrevet 12. juli 2016 #10 Skrevet 12. juli 2016 Nja, er nok ikke heltnøyaktig. Men vekten min er av den billige sorten og en gang jeg skulle til legen og visste ejg kom til å måtte veie meg så veide meg hjemme like før jeg dro. Forskjellen var bare på 0.4kg. Du kan jo teste vekta ved å fylle en bøtte med nøyaktig 15 liter vann og veie den. 1 liter vann veier 1 kg, så det er lett å se om det stemmer eller ikke. Husk å bruke et hardt og flatt underlag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå