Gå til innhold

Enebolig eller leilighet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Jeg og samboer har planer om å kjøpe oss egen bolig. Det vi egentlig er usikre på er om det lønner seg mest å kjøpe leilighet eller enebolig/tomannsbolig. Vi føler det er litt bortkastet å kjøpe en leilighet hvor vi kommer til å bo i et par år for så å kjøpe noe større. Vi ønsker barn også innenfor de to-tre neste årene så tenker at god plass er en bra ting. Vi har leid til nå egentlig kun for å finne ut om vi kunne bo sammen før vi gjorde den type forpliktelse ved å kjøpe. Oss som samboere har gått smertefritt og økonomien er grei. Vi har utbetalt til sammen mer eller mindre 40 000,- fast hver mnd. + at jeg har provisjonsordning i tillegg til fast timelønn og han har bonus dersom han selger mye. Setter stor pris på råd og erfaringer! 

Anonymkode: df3bf...132

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1038758-enebolig-eller-leilighet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Om økonomien er på plass til å kjøpe enebolig, så hadde ikke jeg tenkt meg om!

Anonymkode: d7d93...680

Nei det er det jeg også står fast på! Og det har vi råd til. Og vi bor i en liten bygd hvor boligprisene er svært mye lavere enn midt i byen! For prisen for en to roms leilighet i byen får man en enebolig med hage og fire soverom hvor vi bor. Tenker litt med tanke på kommunale avgifter og vedlikehold også? 

Anonymkode: df3bf...132

Men er det nødvendigvis slik at man flytter med en gang etter at man har kjøpt seg leilighet? For meg er dette en litt merkelig tankegang, men det har kanskje noe med at jeg selv er vokst opp i leilighet. Noe som selvsagt ikke er helt uvanlig. Ikke trenger det å være veldig trangt heller. Selv mistrivdes jeg faktisk da mine foreldre valgte å selge sin leilighet og kjøpe hus. Leiligheten var mindre enn huset, men større er ikke nødvendigvis bedre. Og det er jo ikke slik at leiligheter trenger å være på 40 kvm heller, i området her i Oslo hvor vi bor får man både 4- og 5-roms fra 85 kvm til 110 kvm. Vi bor i en 4-roms på 85 kvm og med mindre vi får mer enn to barn kommer vi nok neppe til å flytte herfra. 

Jeg hadde valgt leilighet over hus any day. Og det er også det vi valgte å gjøre. Vi slipper vedlikeholdet som kreves ved å ha en enebolig, og ikke synes jeg det er spesielt attraktivt heller. Mer plass generer også flere ting. Og siden jeg ikke er spesielt glad i å rydde er leilighet veldig kjekt og greit. Eneste hadde kanskje vært at det hadde vært praktisk med et vaskerom, men vi klarer oss fint med vår dedikerte vaskeromskrok. Bare tanken på å måtte stelle i en hage gjør at jeg virkelig ikke vil ha hus. Å klippe gressplen eller male hus er det siste jeg gidder å bruke fritida mi på.

Her må man jo nesten spørre seg selv hva som er viktig, om man liker å stelle i hage/hus, om man ønsker å ta på seg det ansvaret som et hus vil gi ift vedlikehold osv.

Mvh Yvonne :heiajente: 

Endret av Yvonne
  • Liker 4
Gjest Coolaid

Jeg er leilighetsmenneske, men det høres det ikke ut som om dere er. Da ville jeg gått for enebolig, aller helst ikke rekkehus fordi man vet aldri hva man kan få av bråkete og plagsomme naboer. Kjøper du rekkehus/enebolig må dere påberegne dere mye tid til vedlikehold, mer enn dere tror etter noen år. Jeg har eid enebolig før og foretrekker nå leilighet i borettslag hvor alt utvendig blir fiksa av andre. 

Tenk hvordan dere vil trives å bo langsiktig. Slå rot. 

Annonse

Jeg har bodd i rekkehus de siste 10 årene, med hage. Men uten en handy og tiltaksfull mann tviler jeg på at jeg hadde orket. Det er han som maler, han som klipper gress, han som snekrer gjerder osv osv, og alle de tusen små tingene som må gjøres når man har tomt og eiendom i treverk.

Så skiltes våre veier. Nå har jeg flyttet til leilighet i blokk, og jeg er sjeleglad. Jeg hadde valgt leilighet nå uansett om jeg hadde hatt råd til rekkehusbolig, for jeg ville ikke bodd i rekkehus nå som singel. Orker ikke alt vedlikeholdet og jobben med det. Jeg vokste i min tid opp i en blokkleilighet, så jeg er vant til det også, og synes det er veldig praktisk og greit. Jeg trives best med å ikke ha tusen gjøremål og vedlikeholdskostnader som hus og rekkehus krever.

Men jeg ser du skriver at du lurer på hva "som lønner seg", hus eller leilighet. Lønner seg økonomisk mener du? Det er jo helt klart dyrest å ha hus, dersom du tenker på utgifter, i det daglige. Oppvarming, forsikring, vedlikehold, alt sånt er dyrt med et hus. Eller mener du "lønner seg", som i hva dere evt sitter igjen med av overskudd etter et eventuelt salg av boligen? Det er vanskelig å svare på, fordi det avhenger av beliggenhet på boligene, og hva som er attraktivt for området.

Endret av Million
AnonymBruker

Kan jeg følge og spørre i denne tråden, TS? Jeg står nemlig i samme dilemma som dere; hus eller leilighet. Det som taler for leilighet; minimalt med vedlikehold. Det negative er at man får mye naboer oppå seg, og blir temmelig prisgitt at naboene ikke er til sjenanse (fest, bråk generelt). I tillegg har borettslag mye mer regler å følge, f.eks ikke vaske klær etter kl 21, ikke lov på søndager, etc.

Jeg vil veldig gjerne ha ro og fred rundt meg, så har derfor nesten bare vurdert hus. Nå vurderer jeg jo nøye i forhold til alder på huset, hvor mye som er utført av vedlikehold fra før, og hva jeg har i vente. Det finnes hus som krever mindre vedlikehold enn andre, man trenger ikke ha 2 mål med tomt og mye hage. Jeg er singel, og har dermed ikke en handymann som vil snekre. Med mindre det plutselig dukker opp en da :)

TS; slik jeg ser det er det fordeler og ulemper uansett hva man velger. For meg er det 2 ting som er særdeles viktig i valget: Jeg skal ha råd til det, og hjemmet jeg får skal være et sted hvor jeg ser for meg fremtiden min, og at det er et sted hvor jeg kan hente meg inn/får hvilt godt. Et sted som gir ro i kropp og sjel. 

Fordeler blokk/leilighet: Minimalt med vedlikehold. Slipper snømåking. Stort sett stabilt med naboer da et er en del restriksjoner mot å leie ut andelsleiligheter. Man er dog prisgitt et hyggelig og velfungerende styre, det er ikke en selvfølge.

Ulemper blokk/leilighet: Man får mange naboer tett på, og man vet aldri helt hva man får. Flying/bråk i oppgang, høy musikk når du kanskje har lyst til å sove, eller det kan generelt være veldig lydt. Man bor liksom "sammen" når man bor sånn. Har bodd mye i blokk selv med veldig delte erfaringer. Kan ikke sette på vaskemaskinen når du vil. Borettslaget kan plutselig skru opp husleien veldig mye uten at du har noe du skulle ha sagt.

Fordeler med hus: Det er ditt, og bare ditt. Du kan velge selv hva du ønsker å gjøre med fasaden, og i noen tilfeller kan du også bygge om/utvide ved behov. Egen usjenert hage (man kan alltids sette opp hekk hvis den ikke er usjenert). Mindre naboer å forholde seg til, man trenger ikke ta like mye hensyn. Nå kommer det jo såklart hus som ligger veldig tett i tett også :)

Ulemper med hus: Vedlikehold. Snømåking, fjerne snø fra taket. Det er langt dyrere og mer tidkrevende å ha et hus, sånn er det bare. Man bør ha en god buffer mtp uforutsette utgifter (rør som plutselig går, kledning som må byttes, osv). 

Jeg vet fortsatt ikke hva jeg kommer til å gå for, men vet at hvis jeg velger hus, så er dette viktig: Har jeg råd til det! Er det lenge til taket må skiftes, eller er det allerede skiftet? Hva med drenering? Er badene renovert forsikriftsmessig, eller må jeg påregne nytt bad innen 5 år? Dette er veldig dyre ting. Avhengig av tomt og omfang, drenering kan fort bli 100 000, tak 200 000, og bad 2-300 000 også avhengig av omfang. Så velger dere hus, må dere sørge for at dere faktisk har råd til å ta for dere disse tingene hvis de ikke allerede er tatt. Kjøper dere noe nyere, så vil det mest sannsynlig bli mange mange år til større vedlikehold. 

Hvis dere finner et hus som er interessant, les tilstandsrapporten nøye, og snakk eventuellt også med takstmannen som var på befaring. 

Anonymkode: 020a0...fbf

Se først på økonomien. Lag et realistisk budsjett (inkluder utgifter som nrk-lisens, abonnementer og årsavgift på bil + buffersparing) og se hvor mye som står igjen. Få deretter oversikt over kommunale avgifter, eiendomsskatt o.l., og se hva dere har råd til. Det koster å vedlikeholde og pusse opp hus, ikke minst dyrere (og usynlige) ting som tak, drenering, kledning, vinduer o.l. I tillegg må man påregne mer egeninnsats i vedlikehold av fasade og hage. 

Når dere ser på boliger og går på visning, bør dere undersøke og tenke gjennom hva som vil komme av utgifter de neste fem årene, både nødvendig vedlikehold og ønsket oppgradering/oppussing.

Det er lite som er mer ødeleggende for et (i utgangspunktet godt) forhold enn svært trang økonomi, og kjøp deretter ikke dyrere enn dere har råd til. Ting blir også som regel dyrere enn man tror, så gjør romslige overslag.

Leilighet trenger ikke være lite og trangt, og kvadratmeterne er ofte bedre utnyttet enn i en enebolig. Leiligheter har ofte flere soverom, og man må ikke flytte selv om man får barn. Vi endte opp i et lite rekkehus med svært god planløsning og flere soverom framfor å kjøpe et hus som vi ikke virkelig likte eller som ville sprengt økonomien. Vi har fordeler som hage og stordriftsfordeler i borettslaget. Det gir oss også frihet til å betale ned mye ekstra på boliglånet, og skulle vi ønske oss større/annen bolig, stiller vi med solid egenkapital.

22 minutter siden, prt90 skrev:

Den største fordelen med leilighet er at du ikke trenger bil. Der sparer man MANGE tusen i måneden.

Hvordan får du dette til å henge sammen?

Om man trenger bil eller ei henger sammen med beliggenhet, kollektivtilbud og livsstil, ikke enebolig eller leilighet.

AnonymBruker
37 minutter siden, prt90 skrev:

Den største fordelen med leilighet er at du ikke trenger bil. Der sparer man MANGE tusen i måneden.

Å det er det dårligste argumentet jeg har lest noen gang! Leiligheter finnes over alt, ja til og med på landet. Da er det ikke sikkert at kollektivtrafikken er så bra som i byer. Ergo, bil er en nødvendighet for å komme seg rundt.

Anonymkode: d4f22...432

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...