Gå til innhold

Bryllup på Island men norsk prest?

Anbefalte innlegg

Skrevet

(Før du leser innlegget, vil jeg bare gjøre deg oppmerksom på at vi er to kvinner som skal gifte oss. Respekter dette i ditt svar på innlegget :) )

Hei! Jeg og min kjære tenker på å gifte oss på Island, men da er det en del saker og ting som må planlegges ekstra nøye. 

Jeg lurte på om noen har erfaring med å gifte seg utenlands, og hvordan de gjorde det med seremonien da. 

Min kjære har sagt at hun ønsker liturgien på norsk eller islandsk (hun er opprinnelig fra Island), men aller helst på norsk. Jeg ser for meg at det ville blitt ganske dyrt å leie en prest fra Norge for å utføre vielsen, siden vi sikkert måtte betalt for reise og opphold for presten. 

Tl;dr

Vi vil gifte oss i utlandet med norsk liturgi men vet ikke om vi har råd til å ta med prest fra Norge. 

Hva ville dere gjort i denne situasjonen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må dere gifte dere i kirken? Om ikke kan man gifte seg på ambassaden, da er det jo på norsk. Litt enklere enn å få tak i en islandsk prest som snakker norsk, selv om det muligens går an å få tak i det også :)

• Liker 2
Skrevet

Har en norsk prest vigselsrett på Island?

• Liker 1
Skrevet
21 minutter siden, Magnifiq skrev:

Er det sjømannskirke der?

Nei.

AnonymBruker
Skrevet

Gratulerer, så koselig! 😊

Jeg er islending (bor i Norge og er gift med en norsk mann) og vi giftet oss hjemme for noen år tilbake.

Jeg ønsket også enn annen prest enn den som hadde det prestegjeldet vi giftet oss i og jeg tror den presten som har soknet (?) må først gi sitt samtykke til at en annen prest bruker hans eller hennes kirke/sokn til å utføre seremonier.  Slik forstod jeg det i hvertfall. Og hvis vedkommende er litt vrang i viljen så kan det fort bli styr.. Nå regner jeg med at de aller færreste prester er det, men jeg husker å lest i avisen for noen år siden om en kjempekrangel i et prestegjeld nettopp over noe sånt, så man vet jo aldri! Uansett, mitt poeng er at jeg vet ikke hvor enkelt det er å bare "ta med seg" en norsk prest, eller om han i det hele tatt har lov til å utføre vigsel i en islandsk kirke, hvis dere ønsker et kirkebryllup. Så jeg ville først undersøkt om det er en norsk kirke på Island evt om ambassaden kunne vært aktuell. Jeg vil tro at det er også mulig å be en islandsk prest om å si en del av teksten på norsk. Jeg ville i første omgang anbefalt dere å kontakte presten hos den islandske menigheten i Oslo, hun kan sikkert svare på alle de praktiske spørsmålene 😊

Man må også passe på at vigselsattest blir sendt til Norge etterpå. Vårt ble automatisk sendt til det islandske folkeregisteret men der stoppet den av en eller annen grunn og det var bare tilfeldigheter som gjorde at vi oppdaget at vi ikke var registrert som ektepar i Norge. Så vær obs på det! Og lykke til!

Anonymkode: 917d7...596

Gjest Ms. Daisy
Skrevet

Hei og gratulerer med forestående giftemål. Jeg ville også ha kontaktet Kirkekontoret på Island for å høre om muilgheter å få en Norsk prest inn. I mange tilfeller som jeg kjenner til så har det vært en Norsk prest og en fra den menigheten i det landet hvor vielsen skal skje. En slags økumenisk vielse. Var ikke så veldig mye hjelp her.

Skrevet

Ta kontakt med Þráinn Helgason i Akraneskirkja. Island er mye friere i forhold til dette med kirke og prest. Der booker du kirken, presten og til og med organisten selv. Vi skal bruke Þráinn i vårt bryllup. Han snakker flytende sunnmøring, er ung og veldig koselig. Han synes det var kjekt å bli spurt om å ha seremoni på både islandsk og norsk ☺️

Lykke til 👍🏻👍🏻

• Liker 2
Skrevet

I Den norske kirke ha det vært og er det flere islandske prester, og endel av disse er tilbake på Island nå. Har sendt deg et navn på PM.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...