Gjest Anonymous Skrevet 7. november 2004 #1 Skrevet 7. november 2004 Vi har vært på en helge tur sammen meg og barna. Vi hadde det gøy alle tre og traff andre i samme situasjon. Denne turen tar vi 2-3 ganger pr år med like sinnede. :-? Problemet er min datter. De to siste gangene vi var på en sånn tur, var hun sur og gretten fra vi gikk ut døren til vi kom hjem to dager senere. Hun kastet både steiner og kvister etter meg, og alt var galt. Uansett hva som ble gjort. :evil: :-x :-( Hun hadde til og med en venninne med seg. Til dette sies at hun har adhd og går på medisiner, men opplever at disse turene blir helt ekstremt. Hun oppfører seg mye bedre hjemme. Og jeg opplever at oppførselen skyldes mye nye mennesker og forandring, noe hun takler dårlig som følge av adhd en. Gangen før denne var hun like vanskelig og hadde en voldsom oppførsel, men sluttet med å være voldelig. Jeg lovet meg selv å ikke ta henne med på en sånn tur igjen, noe som ikke ble like enkelt. Jeg gjorde som sist og tok henne nok en gang med på tur, men det samme skjedde denne gangen også. Selv om jeg hadde forberedt henne på denne turen også. Nå er jeg så sliten og har manko på søvn at jeg føler at jeg ikke skal ta henne med på en tur neste gang. Jeg vurderer å la henne være hos andre som kan passe henne en helg. Alternativet er å ikke reise, men da ødelegger jeg for minstemann. Ikke rett det heller. Jeg vil rett og slett ikke ta henne med på en sånn tur igjen og kommer mest sannsynlig til å ordne med barnevakt. Men er jeg "stygg" med henne? Hva ville dere gjort og hvordan hadde dere reagert i en sånn situasjon. :veldigsur: :-?
Gjest gjestekimmi Skrevet 7. november 2004 #2 Skrevet 7. november 2004 det høres ut som du er igjennom en tøff tid, og jeg må si at jeg ikke vet hva jeg skal svare. men jeg tror jeg mener at du gjerne kan ta en slik tur alene med ditt andre barn, for kanskje er det hyggeligere for alle - inkludert ditt barn med adhd? kanskje hun ikke engang vil? ønsker deg veldig lykke til. og husk at du midt oppe i dette må tenke på hva som gir deg overskudd også, slik at du kan takle hverdagen. det er tross alt dem det er flest av....
Gjest him Skrevet 7. november 2004 #3 Skrevet 7. november 2004 Jeg synes ikke du er stygg med henne hvis du ikke tar henne med. som du selv sier, er oppførselen hennes mest sannsynlig dårlig fordi det er stressende for henne å være i en sitvasjon med nye mennesker og nye rutiner.. hvis hun er en person som har problemer med å takle dette vil hun vel mest sannsynlig trives best hjemme?
Gjest Embla s Skrevet 7. november 2004 #4 Skrevet 7. november 2004 Enig med gjestene over! Du har tydeligvis barn med ulike behov. En sånn tur er vel ment å være noe bra og hyggelig, og tydeligvis har hverken hun eller du det hyggelig.. Så hvorfor ikke la henne få slippe mens du og det andre barnet ditt kan kose dere på tur, neste gang? Det må da være det beste for dere alle?! (eventuelt legg opp turen enda mer med tanke på datteren din, slik at hun takler det bedre).
Gjest Anonymous Skrevet 7. november 2004 #5 Skrevet 7. november 2004 Det høres ikke ut som om jenta di koser seg noe på tur, så da skjønner jeg at du tenker på å skaffe barnevakt og la henne være hjemme neste gang. - Jeg ville prøvd å finne på noe annet sammen med bare henne en annen gang i stedenfor turen, da kan jo begge barna få litt kvalitetstid med bare deg, og det blir mer "rettferdig". Kanskje du kan sende den "velfungerende" jenta di til en barnevakt et par dager, og finne på noen hyggelige aktiviteter hjemme med den andre, på hennes premisser? Lykke til, håper du finner ut av det!
Maxine Grey Skrevet 7. november 2004 #6 Skrevet 7. november 2004 Dersom hun har fått diagnosen AD/HD og går på medisiner er du vel i kontakt med fagfolk på området som kan hjelpe deg med dette? Hvert tilfelle krever individuell tilrettelegging og derfor er det vanskelig å gi generelle råd, bortsett fra at struktur og forutsigbarhet er ekstremt viktig. Dårlig oppførsel er ikke akseptabelt uansett diagnose. Men dersom hun ikke trives med denne aktiviteten kan dere vel finne på noe annet å gjøre. http://www.mbd.no/
Gjest Anonymous Skrevet 8. november 2004 #7 Skrevet 8. november 2004 Tusen takk for mangen fine svar. Det var godt å høre. Jeg følte nok litt dårlig samvittighet ovenfor min datter, men bør vel ikke ha det. Det var oppmuntrende å høre, TAKK ALLE SAMMEN.
Gjest Anonymous Skrevet 8. november 2004 #8 Skrevet 8. november 2004 Glemte å si at denne turen ER lagt spesielt opp for barn. Vi lagde gelelys og malte på glass og brendte dem i ovnen. Vi gikk å tur om kvelden med lomme lykt og klatret. Hun var den som faktisk klatret høyest av jentene og var fryktlig stolt over det. Derfor så opplever jeg at jeg ikke helt skjønner hvorfor annet enn at hun ikke takler forandringer og for mangen mennesker på en gang.
*Kaisa* Skrevet 8. november 2004 #9 Skrevet 8. november 2004 Hjelper ikke at turen er lagt opp for barn, når din datter fortsatt ikke trives. Høres ut som om både hun og du har det bedre hvis hun ikke er med. Det er nok din dårlige samvittighet som mor i denne situasjonen som kanskje er det største problemet. Ikke lett å være mamma bestandig!!
Gjest Anonymous Skrevet 8. november 2004 #10 Skrevet 8. november 2004 Tusen takk for oppmuntringer til alle som har svart på innlegget mitt. Bare så godt å høre hva andre mener om dette. Men vet i allefall hva jeg har å forholde meg til neste gang det blir tur.
Philosophia Skrevet 8. november 2004 #11 Skrevet 8. november 2004 Enig i at struktur og forutsigbarhet er viktig. Det kan være trygt for henne å være i vante omgivelser, men nye opplevelser er også viktig. Hvordan har du forberedt henne på disse turene? Snakket om hva som skal skje i forkant osv?
Gjest Chrizzy Skrevet 8. november 2004 #12 Skrevet 8. november 2004 Tror du at din datter kan bli "motivert" til og oppføre seg annerledes om det skulle vise seg at hun gjerne vil bli med igjen? Eller er det så vanskelig for henne at hun ikke klarer det? Uansett, jeg synes du gjør det riktige
Elle Melle Skrevet 8. november 2004 #13 Skrevet 8. november 2004 Jeg synes at en god hovedregel er å forskåne barn fra ting som er FOR stressende for dem. Noen saker kan de bli vant til, mens andre bør man la ligge til de ev. blir mer modne. Jeg synes det virker som om du har forsøkt ut dette med tur skikkelig grundig, og kommet fram til at det rett og slett er FOR stressende for jenten din. Da er du faktisk en god mor om du tar hensyn til hennes signaler, og dermed avgjør at disse turene ikke er bra for henne. Med andre ord ville du kanskje vært "styggere" om du fortsatte å ta henne med.
Gjest Anonymous Skrevet 9. november 2004 #14 Skrevet 9. november 2004 Jeg har i god tid prøvd å forberede henne på disse turene, men man vet aldri med 100% hva som blir av aktiviteter pga. været. Denne helgen regnet det hele helgen, og det passet derfor dårlig med å være så altfor mye ute. Hun koste seg når aktivitetene gågikk, men mellom disse var alt bare galt. Absolutt alt. Og jeg sitter med de tankene om at hun ikke bør dra på disse turene på en stund, nettopp fordi at hun regerer slik hun gjør. Jeg tenker at det ikke er tilfeldig at hun har vært slik alle de tre gangene VI har vært på sånne turer. Det går veldig bra med andre turer. men da har hun stort sett bare meg å forholde seg til. Og det må jo tale for seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå