AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 #1 Skrevet 12. juli 2016 Etter en svært uheldig hendelse, ønsker jeg å klage til helsevesenet, med formål om at ingen andre opplever dette i fremtiden. Det har flere ganger vært oppe til diskusjon i media om tilbudet som sykehuset har er godt nok, og hvorvidt svak bemanning (vikarer) påvirker dette om sommeren. Da det er ferieavvikling, har det vært diskutert hvorvidt bemanningen er kompetent nok til å takle arbeidet. Etter min erfaring, fungerer det ikke. Helsevesenet har dysset ned min opplevelse i samtale i ettertid over hva som skjedde, og la stor vekt på hvor bra alt hadde gått, og at "slikt skjer og det var jo litt uheldig" når jeg forklarte hva som hadde skjedd i rommet. Det ble gitt null oppfølging, noe jeg ser at jeg har sterkt behov for (potensiell fødselsdepresjon). Har behov for å bearbeide det psykiske rundt dette, ettersom at jeg merker at dette har vært en stor påkjenning. Jeg har også fått fysiske 'skader' som jeg mener har direkte følger av det som skjedde. Har noen erfaring med å klage til helsevesenet og i hvilken grad det blir fulgt opp? Eventuelt noen råd å komme med? Jeg har aldri tatt en sak videre, men dette er såpass alvorlig at jeg ikke ønsker at andre skal oppleve det samme. Noe som vil fortsette å skje dersom en ikke sier fra. Noen som kjenner til hvor lang klagefrist en har? Anonymkode: 8c9f1...8ef 1
Frøken.stille Skrevet 12. juli 2016 #2 Skrevet 12. juli 2016 Vi klaget en gang, fikk deretter en telefon og skriftlig brev fra en i administrasjonen i sykehuset som beklaget så fælt og lovet å bruke denne klagen i videre arbeid. Så fikk vi brev fra en av legene som var innblandet i klagen, hvor han beklaget at "vi opplevde det slik", ikke at de gjorde feil (følte han på en måte la skylda over på oss igjen). Han klarte imidlertid også å forklare helt feil situasjon i sin beklagelse så tror ikke denne legen tok den klagen så nøye.
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 #3 Skrevet 12. juli 2016 De er eksperter på å gi undskyldninger som egentlig er mer som fornærmelser. Type: Det er uheldig, eller beklagelig at DU har OPPLEVD(subjektivt) hendelsen slik. Så egentlig er det deg det er noe galt med. Det en standard-frase de bruker. De tar det nok ikke alvorlig hvis du ikke tar det til helsetilsynet og fylkeslegen. Men de er i enkelte fylker ikke så veldig effektive heller i min erfaring. Anonymkode: 451f0...028
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 #4 Skrevet 12. juli 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: De er eksperter på å gi undskyldninger som egentlig er mer som fornærmelser. Type: Det er uheldig, eller beklagelig at DU har OPPLEVD(subjektivt) hendelsen slik. Så egentlig er det deg det er noe galt med. Det en standard-frase de bruker. De tar det nok ikke alvorlig hvis du ikke tar det til helsetilsynet og fylkeslegen. Men de er i enkelte fylker ikke så veldig effektive heller i min erfaring. Anonymkode: 451f0...028 Ja, var nettopp slik jeg opplevde det etter samtale med flere etter fødsel, hvor jeg forklarte hva som hadde skjedd. Ikke opplevelsen av det, men fysisk hva som hadde skjedd. Da får jeg ta det til høyere hold, ettersom at sykehuset allerede har kommet med "det var dumt" - setningen sin. På grunn av sykehusets system og meget dårlig opplæring/bemanning, sliter jeg virkelig psykisk og fysisk i ettertid. Kommer nok selv kun til å ønske samtale hvor jeg får pratet ut om hendelsen, samtidig som jeg ønsker at de skal forstå alvoret og at dette aldri gjentar seg for andre. TS Anonymkode: 8c9f1...8ef 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2016 #5 Skrevet 13. juli 2016 Ta det til høyere hold, jeg tror det er det som skal til. Jeg har også skrevet brev til instanser på sykehuset og fortalt om min negative opplevelse og at jeg ville informere dem om dette slik at ingen andre skulle behøve å gå gjennom det samme. Fikk også standardbeklagelsen som det blir referert til over, altså de beklaget at jeg hadde opplevd det slik. Det syntes jeg var helt malplassert, da dette var noe veldig konkret, og alt jeg behøvde å høre for å få ro i sjelen var at de har tatt lærdom av saken og fra nå av skal de reagere annerledes i slike situasjoner. (Som også er et blablabla-svar, men ikke fullt så provoserende.) Mange leger er voldsomt arrogante, og svært dårlige til å innrømme feil. Har sikkert noe med at de ofte er flinke/intelligente og vant til å ha rett, og ikke er så gode på å være ydmyke den gang de burde ha lært av egne feil... Anonymkode: 3a4b8...eae 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå