Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Det vil si 104 K i årsstipend kun for semesterstarten. I tillegg kommer 7800 ca. hver mnd.

Min private Høyskole koster 32 K pr. semester. Enkel matte sier at jeg da sitter igjen med i f.eks. August-stipendet med 20 K. ca. 8000 av de er del av det vanlige månedlige stipendet. Mener de da at jeg trenger 12 K for å kjøpe skolebøker? En skole-PC koster kanskje litt, men du kan fint få en for 2 K, og den skal jo holde i 6 semester (3 år). 10 K sitter jeg igjen til skolebøker. Skolebøkene varer jo ett år om gangen. Altså vil jeg sitte igjen med minst 20 K til skolebøker. Og det kan vel ikke stemme? Alle andre har fått akkurat det samme, og jeg klager jo ikke, men ser ikke helt regnskapet her. Stipend og lån skal vel bare være ''akkurat nok'', og de fleste må jo jobbe ved siden av.

Anonymkode: 56e70...1cc

AnonymBruker
Skrevet

Stipendet blir jo fordelt på 12 måneder, så det man sitter igjen med er jo rundt 8300 kr per måned. Ikke akkurat en formue. Studenter har uansett gjerne større utgifter i januar- og augustmåned enn andre, noe som gjør at disse utbetalingene er størst. Her kommer bøker, utstyr, kontigenter, idrettsforeninger og lignende. 

Hvor mye bøker koster avhenger svært mye av hva man studerer. Det er vel også mest vanlig å bytte ut bøkene hvert semester da man som regel har forskjellige emner på høst- og vårsemesteret. Èn pensumbok på mitt studium koster som regel rundt 1000-2000 (da som nye). Det blir gjerne 6-7 bøker hvert år. Forrige skoleår kjøpte jeg også en bok til hele 4000 kr. Nå er det jo uansett mange som kjøper bruktbøker. 

I tillegg er det mange nye studenter rundt augustmåned. Depositum, innflytting, kjøp av møbler etc. koster jo. Depositum er jo som regel på 3 måneders leie, og si at man leier for 5000-6000 per måned blir jo dette 15-18000 kr i tillegg til husleien for den aktuelle måneden. Totalt 20-24000 kr i augustmåned for en ny student bare i boligutgifter. 

Du kan nok mene nå at du sitter igjen med en stor pengesum, men de aller fleste studenter som har flyttet ut fra foreldrene sine synes at stipendet er trangt. Husk at du heller ikke får utbetaling i juni eller juli. 

Anonymkode: b34d9...091

• Liker 3
Skrevet

Du får ikke 104.000 pluss 7800 per måned, det er de 104.000 som fordeles på månedene august-mai, med litt større utbetaling i august og januar. I tillegg må du søke om lån til skolepengene, det blir ved siden av de 104.000.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Feil. Det står i dokumentet;

August 51 k

September 7800 k

November 7800 k osv.

Ved søk om maksimalt lån og stipend var skolepengene ink.

Skrevet

Man får ikke stipend for å dekke alle skolepengene på privat utdanning. Om tilskuddet fra lånekassen ikke dekker hele beløpet, så må du finne en privat kilde.

AnonymBruker
Skrevet

Det fikk i så fall vi. For under hjelp-menyen til valg av stipend-type sto det at maksimalt lån + stipend dekker skolepenger for det du har søkt om (jeg søkte høst og vår). Skolepengene er 32 K i halvåret, derfor regnskapet videre;

August 52 K

Sept., okt., nov., des. 7800 K

Januar 52 K

Feb., ... osv 7800 K

Da er vi vel såpass heldige at lånekassen har oversikt over hva de private høyskolene har i skolepenger da :-)

AnonymBruker
Skrevet

Vær oppmerksom på at du ikke har fått stipend. Du har fått lån, men hvis du er borteboer (ikke bor i samme hus som foreldrene dine i skoleåret), kan inntil 40 % av basisstøtten gjøres om til stipend hvis du består eksamen og inntekten/formuen din er under frigrensen. Les om omgjøring av lån til stipend her: https://lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Omgjoring-av-lan-til-stipend/

Det betyr at av de 165 602 kronene du har fått innvilga i støtte (fellesbegrep for stipend og lån), er det kun 41 580 kroner som kan gjøres om til stipend. Resten blir værende lån som skal betales tilbake når den tid kommer.

Anonymkode: 3d4e1...a92

AnonymBruker
Skrevet
Den 11.7.2016 at 0.47, AnonymBruker skrev:

Feil. Det står i dokumentet;

August 51 k

September 7800 k

November 7800 k osv.

Ved søk om maksimalt lån og stipend var skolepengene ink.

Du har fått lån til å dekke studieutgiften, men du får ikke mer stipend enn resten. 

Anonymkode: 69af2...3f9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De henter ut skattekortet mitt elektronisk ja?

Så jeg bør altså IKKE skaffe meg deltidsjobb under studiene? Hvorfor gjør så mange det da? Da mister de jo stipendmuligheten.

Dette med omgjøring av stipend... gjøres dette år for år? Det må jo være med i den totalte beregningen for 3 skoleår, samt at jeg har 20 års nedbetalingsfrist. Med skolepenger 165 K ganger 3, blir en viss sum; den summen ved 40 % fratrekk (stipend) vil jo gi en viss indikasjon på hvor mye jeg skal betale gjennom 20 år. Jeg får jo ergo ikke stipendandelen min for hvert år; for da vet de jo aldri hvor mye jeg til slutt skylder dem?

Skrevet (endret)

Man kan tjene rundt 120 000 før man mister stipendet. 10 000 ekstra i måneden hjelper GODT PÅ en slunken studentøkonomi. Selvfølgelig lønner det seg 

Edit: 172 000. Ting har forandret seg mye bare på få år :P heldigvis til det bedre 

https://lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Inntekt-og-formue-/inntekt-og-formue/

Endret av RompeRusk
  • Liker 1
Gjest Linaria
Skrevet

Tror ikke skolepengestøtte gjøres om til stipend på samme måte som basisstøtte. Dette kan du lese mer om på hjemmesidene til lånekassen.

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

De henter ut skattekortet mitt elektronisk ja?

Så jeg bør altså IKKE skaffe meg deltidsjobb under studiene? Hvorfor gjør så mange det da? Da mister de jo stipendmuligheten.

Dette med omgjøring av stipend... gjøres dette år for år? Det må jo være med i den totalte beregningen for 3 skoleår, samt at jeg har 20 års nedbetalingsfrist. Med skolepenger 165 K ganger 3, blir en viss sum; den summen ved 40 % fratrekk (stipend) vil jo gi en viss indikasjon på hvor mye jeg skal betale gjennom 20 år. Jeg får jo ergo ikke stipendandelen min for hvert år; for da vet de jo aldri hvor mye jeg til slutt skylder dem?

Hva er det egentlig du lurer på?

Ikke stress så mye med hva du skal betale tilbake, så lenge du tar en utdannelse hvor du kan få en OK jobb burde du tenke: den tid, den sorg. Du kan uansett følge med på hvor mye gjeld du har på lånekassen sine sider. 

Anonymkode: 4a2ae...414

Skrevet

du får 52K i august, derav 32k til studieavgift. Da sitter du som alle andre studenter igjen med 20k, der går det fort 5000 i husleie om du bor i en stor by. Deretter må du kanskje ha møbler? 10 000kr til ikea, og så var det treningssenter, 2000 for ett halvår, depositum? 15000, mat: 3000, osv. Allerede i minus. Og så kommer bøkene... 

Så kommer september med 7800 kr, der 5000 går til husleie. Lykke til med å overleve.

Som noen over her kommenterer blir 40% av basislånet (det inkluderer ikke de 32k til skolepenger) omgjort til stipend DERSOM du 
1. Står på eksamen
2. Ikke går over inntektsgrensa på 172 000kr. Siden du bare studerer halve året er grensen for 2016 høyere for deg
3. Ikke bor hjemme
4. ikke har for mye formue

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke bli forvirret av stipend og lån. Det er 20.000 i stipend per semester om man består, er borteboer og fulltidsstudent, ikke tjener for mye.

Så 50.000 pr semester i lån, der 20.000 av de kan bli omgjort til stipend. 

Så kan du få lån til det skolen koster, max 30.000 i skolepengelån pr semester (pr halvår). Det er kun lån og ikke stipend.

Anonymkode: 87fe0...724

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...