AnonymBruker Skrevet 11. juli 2016 #1 Skrevet 11. juli 2016 Utgangspunkt og mål: Hei! Jeg er ca. 1.64 cm og veier 60 kg. Jeg ønsker å gå ned 5-7 kilo. Er ikke overvektig på noen måte, men har denne muffinsmagen, bollekinn og fett som jeg godt kan være foruten. Aktivitetsnivå: Trener ca 3 ganger i uken, men har ganske lette økter og forbenner ofte ikke mer enn 300 kalorier. På dager jeg ikke trener, er jeg ofte på jobb. Jobber på et sykehus ca 2 ganger i uken, og går frem og tilbake nesten hele tiden på jobb. Ønsker ikke nødvendigvis å bare bli tynn. Ønsker en mer definert kropp og har begynt å trene utholdende styrke (+ jogging på tredmølle). Følger ikke noen plan, tar det litt på formen og hva jeg har lyst til... Kost: Er ikke så flink med kosthold, men prøver å forbedre meg. Spiser ofte en frokostblanding som er rik på fiber på morgenen. Også kanskje brød, youghurt med musli ,eller omelett til lunsj. Når det kommer til middag, sliter jeg ofte med å lage noe som både er sunt, mettende og ikke altfor dyrt. Problem: På dager jeg ikke trener, får jeg ofte dårlig samvittighet og spiser lite. Da ligger jeg noen dager på 800-1000 kalorier. De dagene jeg trener, inntar jeg ca 1200 - 1500 kalorier. Jeg føler at jeg har dårlig forbrenning, og legger fort på meg hvis jeg spiser mye like mye som andre gjør. Får oppblåst mage uansett hvor lite/mye jeg spiser. Har ligget på underskudd av 500 kalorier siden 1. juni, men har bare gått ned 1,5 kg til nå. Hvorfor går jeg ikke ned ca 0,5 kg i uken? Anonymkode: ff996...c18
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2016 #2 Skrevet 11. juli 2016 Glemte å nevne at jeg er kvinne. hilsen ts. Anonymkode: ff996...c18
linsejesus Skrevet 11. juli 2016 #3 Skrevet 11. juli 2016 Formlene som sier at hvis du spiser så og så mange færre kalorier går du så og så mye ned i vekt er i beste fall forenklede. Det er ikke så lett å vite nøyaktig hvor mye du forbrenner på trening, og enda vanskeligere å planlegge kostholdet ut fra det. Folk (inkl. meg) har en tendens til å gjøre dette altfor komplisert. Tren styrke og spis mer protein. Da forbrenner du mer, legger på deg litt muskler og brenner litt fett (går ikke nødvendigvis ned i vekt). Protein må til for å bygge muskler, og metter mer og lenger enn karbohydrater og fett. Styrketrening øker muskelmassen og hjelper på appetitten. Her er en som har litt peiling enn meg som skriver om å forbrenne kalorier vha trening: The falalcy of working out to burn calories
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2016 #4 Skrevet 13. juli 2016 Den 11. juli 2016 at 23.06, AnonymBruker skrev: Utgangspunkt og mål: Hei! Jeg er ca. 1.64 cm og veier 60 kg. Jeg ønsker å gå ned 5-7 kilo. Er ikke overvektig på noen måte, men har denne muffinsmagen, bollekinn og fett som jeg godt kan være foruten. Aktivitetsnivå: Trener ca 3 ganger i uken, men har ganske lette økter og forbenner ofte ikke mer enn 300 kalorier. På dager jeg ikke trener, er jeg ofte på jobb. Jobber på et sykehus ca 2 ganger i uken, og går frem og tilbake nesten hele tiden på jobb. Ønsker ikke nødvendigvis å bare bli tynn. Ønsker en mer definert kropp og har begynt å trene utholdende styrke (+ jogging på tredmølle). Følger ikke noen plan, tar det litt på formen og hva jeg har lyst til... Kost: Er ikke så flink med kosthold, men prøver å forbedre meg. Spiser ofte en frokostblanding som er rik på fiber på morgenen. Også kanskje brød, youghurt med musli ,eller omelett til lunsj. Når det kommer til middag, sliter jeg ofte med å lage noe som både er sunt, mettende og ikke altfor dyrt. Problem: På dager jeg ikke trener, får jeg ofte dårlig samvittighet og spiser lite. Da ligger jeg noen dager på 800-1000 kalorier. De dagene jeg trener, inntar jeg ca 1200 - 1500 kalorier. Jeg føler at jeg har dårlig forbrenning, og legger fort på meg hvis jeg spiser mye like mye som andre gjør. Får oppblåst mage uansett hvor lite/mye jeg spiser. Har ligget på underskudd av 500 kalorier siden 1. juni, men har bare gått ned 1,5 kg til nå. Hvorfor går jeg ikke ned ca 0,5 kg i uken? Anonymkode: ff996...c18 Noen få kommentarer. Treningen er ikke avgjørende for vektnedgang, det er kostholdet som er den avgjørende faktoren. Daglig bevegelse er mye viktigere og siden du sier du går mye på jobb er dette et godt utgangspunkt. vær oppmerksom på at mange frokostblandinger inneholder ekstremt mye sukker selv om de reklamerer med at de er sunne og inneholder fiber. Det er ikke noe problem å variere inntaket fra dag til dag så lenge du får i deg nok kalorier i løpet av uken. Så lenge du ikke er syk har du ikke dårligere forbrenning enn andre. Det er bare en følelse du har. Det er for kort tid siden 1 juni til at du kan konkludere ennå. Gi det en måned eller to til. Anonymkode: 5e89f...df5
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2016 #5 Skrevet 13. juli 2016 Hvis du spiser for få kalorier kan dette få kroppen til å gå helt i sparemodus. Du burde spise rundt 1300 kalorier, og da er det ikke anbefalt å spise mindre. Da stopper kroppen helt opp. Dager du trener kan du spise like mye ekstra som du forbrenner (feks forbrenner du 300 kalorier på trening kan du spise 1600kalorier den dagen), men du kan også bare spise 1300. Men du trenger de 1300 for å holde forbrenningen og kroppen i gang. For noen funker det også å ha en dag hvor man spiser overdrevet mye, bare for å kickstarte forbrenningen igjen. Anonymkode: 37a2e...02c 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #6 Skrevet 14. juli 2016 kroppen er vant til å innta et visst antall kalorier daglig. Av disse kaloriene skal et høyt antall gå til å regulere temperaturen i kroppen, til vitale organer, funksjonalitet osv. Dette kalles det basale energibehovet. Behovet varierer fra person til person, men jeg kan si deg så at du trenger mer enn 1000 kcal. Jeg vil tippe nærmere 1300. Å spise under dette over en lengre periode kan gi deg varige skader, som feks svekket syn eller problemer med å regulere kroppstemperatur. Utover det basale energibehovet har vi energien vi trenger for å kunne utføre gjøremål i hverdagen. Å klare å gå rundt, jobbe, stå oppreist, utføre aktiviteter, å konsentrere seg. Disse kaloriene må du ha i tillegg. Derfor må du spise mer enn kun det basale energibehovet ditt. Kroppen forbrenner x-antall kalorier om dagen slik at man går i null. Hvis du spiser mer enn behovet vil du over tid legge på deg, og spiser du under vil du gå ned. Spiser du for lite, vil kroppen gå i forsvarsmodus og i "sparebluss", hvor den tviholder på energien. Kroppen vil også kun konsentrere seg om de vitale organene dine for å holde deg i live, og du vil kunne føle deg slapp, svimmel, dårlig og skjelven. Kuttet i antall kalorier bør derfor ikke være for stort. Så hvis du forbrenner 300 på trening og 500 i maten, så kutter du med 800 kalorier minimum. Det er et stort kutt for en som bør ha over 2000 kcal dagen. Å ha dårlig forbrenning kan komme av dårlig insulinfølsomhet. Denne økes ved høy aktivitet og kroppen tømmer glykogenlagrene dine (karbohydratlagre) for å gi energi. Hvis man spiser for lite vil disse bli tomme med en gang og hvis man spiser for mye vil disse konstant være fulle. Anonymkode: 8812e...d01 1
Gjest Tekola Skrevet 15. juli 2016 #7 Skrevet 15. juli 2016 Tråden stenges i henhold til Retningslinjer for Kosthold, trening og sport forumet Sitat - Tråder hvor det skrives om alt for lite matinntak eller store mengder trening uten tilstrekkelig matinntak vil bli stengt. Kvinneguiden har ikke den nødvendige kompetansen til å hjelpe brukere som burde få svar på disse spørsmålene av helsepersonell. På samme måte vil tråder hvor det tilsynelatende "konkurreres" om minst mulig matinntak bli stengt. Tekola, admin.
Anbefalte innlegg