Gjest Sparkly* Skrevet 11. juli 2016 #1 Skrevet 11. juli 2016 (endret) Hei. Jeg har bare et lite spørsmål og to til dere. Vi er i skikkelig sparemodus pga huskjøp innen et år (om det dukker opp) Hva har dere per idag i buffer og hvilken type ting tar dere der fra? Jeg tenker muligens å ta tannlegebehandlinger, nye briller og bil feks. Og selvsagt krise tingene som om vaskemaskinen, varmtvannstank ++ ryker. Hva med dere? Har også en egen konto hvor jeg sparer til egenkapital når bsuene er fulle for året, så dette fungere vell også om kriiiiisebuffer til vi kjøper bolig (buffer nr 2). Endret 11. juli 2016 av Sparkly*
Minlillesky Skrevet 11. juli 2016 #2 Skrevet 11. juli 2016 Hei! Jeg åpnet bufferkontoer nylig. For øyeblikket er det bare noen få hundrelapper på hver av dem. Jeg har 2 bufferkontoer. "Helsebuffer" og "bufferkonto" I helsebufferen brukes pengene på eventuelle sykdommer, medisiner,syn, ulykker, tannlege, helse generelt med mer. I bufferkontoen går pengene til møbler, hvitevarer ulykker og diverse. Vurderer å åpne en bufferkonto til, forbeholdt bil, forsikringer, hus etc. Har ikke bil enda, og eier heller ikke egen bolig enda. Men man vet aldri, og litt ekstra penger i bakhånd kommer godt med i en trang periode eller ved ulykker med mer.. 1
Gjest Sparkly* Skrevet 11. juli 2016 #3 Skrevet 11. juli 2016 (endret) 8 minutter siden, Minlillesky skrev: Hei! Jeg åpnet bufferkontoer nylig. For øyeblikket er det bare noen få hundrelapper på hver av dem. Jeg har 2 bufferkontoer. "Helsebuffer" og "bufferkonto" I helsebufferen brukes pengene på eventuelle sykdommer, medisiner,syn, ulykker, tannlege, helse generelt med mer. I bufferkontoen går pengene til møbler, hvitevarer ulykker og diverse. Vurderer å åpne en bufferkonto til, forbeholdt bil, forsikringer, hus etc. Har ikke bil enda, og eier heller ikke egen bolig enda. Men man vet aldri, og litt ekstra penger i bakhånd kommer godt med i en trang periode eller ved ulykker med mer.. Ikke dumt. Jeg liker vell egentlig litt selv å ha kontoer for det meste, føler jeg har mer kontroll. Jeg har for så vidt en "buffer" til på sett og vis. Vi sparer til bolig som nevnt og jeg har en konto hvor jeg setter inn penger egenkapital når begge BSU kontoene er fulle for året. Har noen lapper her også som kan brukes i krise. Men hovedsakelig prøver jeg å bruke bufferen (har vell samlet alt under et jeg). Endret 11. juli 2016 av Sparkly*
Gjest Magnifiq Skrevet 11. juli 2016 #4 Skrevet 11. juli 2016 Slike ting du skisserer tar vi fra vanlig lønnskonto. Bufferen har vi til om det plutselig skulle skje noe med noen av oss som gjør at vi skulle bli uten inntekt en stund, trenge sykehusbehandling privat etc.
Gjest Sparkly* Skrevet 11. juli 2016 #5 Skrevet 11. juli 2016 (endret) 5 minutter siden, Magnifiq skrev: Slike ting du skisserer tar vi fra vanlig lønnskonto. Bufferen har vi til om det plutselig skulle skje noe med noen av oss som gjør at vi skulle bli uten inntekt en stund, trenge sykehusbehandling privat etc. På min lønnskonto har jeg som regel bare noen tusenlapper hver måned som jeg kan bruke fritt, resten setter jeg på de ulike sparekontoene jeg har. Kunne jo valgt å gjøre slik dere gjør, men føler jeg har mer kontroll om jeg kan bruke fritt det som står på lønnskonto. Litt lommepengeraktig kanskje men fungere best for meg Har en sparekonto jeg kunne tatt det fra selvsagt, men den er ment til ferier osv, så den har jeg heller ikke overflod av penger på. Har prioritert BSU, og buffer:) Endret 11. juli 2016 av Sparkly*
Gjest Magnifiq Skrevet 11. juli 2016 #6 Skrevet 11. juli 2016 27 minutter siden, Sparkly* skrev: På min lønnskonto har jeg som regel bare noen tusenlapper hver måned som jeg kan bruke fritt, resten setter jeg på de ulike sparekontoene jeg har. Kunne jo valgt å gjøre slik dere gjør, men føler jeg har mer kontroll om jeg kan bruke fritt det som står på lønnskonto. Litt lommepengeraktig kanskje men fungere best for meg Har en sparekonto jeg kunne tatt det fra selvsagt, men den er ment til ferier osv, så den har jeg heller ikke overflod av penger på. Har prioritert BSU, og buffer:) Vi har også sparekontoer og bsu, men det er jo noe annet enn buffer. Så vi kan heldigvis bruke fritt det som står igjen på lønnskonto etter at penger er satt inn på sparekonto, regningskonto, fond etc..
Gjest Sparkly* Skrevet 11. juli 2016 #7 Skrevet 11. juli 2016 (endret) 11 minutter siden, Magnifiq skrev: Vi har også sparekontoer og bsu, men det er jo noe annet enn buffer. Så vi kan heldigvis bruke fritt det som står igjen på lønnskonto etter at penger er satt inn på sparekonto, regningskonto, fond etc.. Jeg setter bort såpass mye på de andre kontoene at jeg ikke kan ta en regning på feks 5000-7000 (Til dyr tannlegebehandling, nye briller plutselig eller bilreperasjon) bare fra lønnskontoen og samtidig leve resten av måneden. Setter også det som er igjen dagen før lønn inn på buffer/bsu/sparekonto. Så da må den tas fra buffer og spare det opp igjen. Sparer aldri oppe noe på lønnskontoen. Endret 11. juli 2016 av Sparkly*
Gjest Magnifiq Skrevet 11. juli 2016 #8 Skrevet 11. juli 2016 2 minutter siden, Sparkly* skrev: Ja det skjønner jeg Men jeg setter bort såpass mye på de andre kontoene at jeg ikke kan ta en regning på feks 5000-7000 bare fra lønnskontoen og samtidig leve resten av måneden. Men det er jo min egen feil er jo jeg som setter det på de andre kontoene. Jeg har egen buffer og egen sparekonto Nei, forstår den. Hva man har på bufferkonto, og hvilke uforutsette utgifter man trenger en bufferkonto til er nok avhengig av hva man får inn på konto i mnd også. Vi har så høy inntekt, (og en dertil stor buffer til de utgiftene jeg nevnte i første innlegget,) at vi ikke trenger å tenke på om vi plutselig skulle få en dyr tannlegeregning eller el. Tidligere derimot hadde vi en bufffer for slike ting som vaskemaskin, tannlege etc. Kun de virkelig uforutsette tingene. Briller, forsikringer og slikt ser jeg ikke på som uforutsette utgifter.
Gjest Sparkly* Skrevet 11. juli 2016 #9 Skrevet 11. juli 2016 (endret) 7 minutter siden, Magnifiq skrev: Nei, forstår den. Hva man har på bufferkonto, og hvilke uforutsette utgifter man trenger en bufferkonto til er nok avhengig av hva man får inn på konto i mnd også. Vi har så høy inntekt, (og en dertil stor buffer til de utgiftene jeg nevnte i første innlegget,) at vi ikke trenger å tenke på om vi plutselig skulle få en dyr tannlegeregning eller el. Tidligere derimot hadde vi en bufffer for slike ting som vaskemaskin, tannlege etc. Kun de virkelig uforutsette tingene. Briller, forsikringer og slikt ser jeg ikke på som uforutsette utgifter. Briller kan være uforutsette utgifter, jeg kan ikke planlegge når synet mitt blir dårlige eller eventuelt om brillene knuses og jeg trenger nye kjapt. Forsikring er ikke er uforutsett utgift det er jeg enig i, og buffer bør ikke brukes på det Jeg har også en nokså høy inntekt, og en grei nok buffer. Så jeg stresser aldri med feks dyr tannlegebehandling. Men poenget var at jeg aldri har nok på lønnskontoen pga jeg aldri sparer opp penger der, så kan ikke ta det derfra. Setter feks det som er til overs hver måned før lønn inn på BSU/sparekonto eller bufferen Er for all del ikke noe galt med slik dere gjør det og jeg sette pris på du svarer. Jeg bare forklarer hva jeg mente. Endret 11. juli 2016 av Sparkly*
Gjest Magnifiq Skrevet 11. juli 2016 #10 Skrevet 11. juli 2016 5 minutter siden, Sparkly* skrev: Briller kan være uforutsette utgifter, jeg kan ikke planlegge når synet mitt blir dårlige eller eventuelt om brillene knuses og jeg trenger nye kjapt. Forsikring er ikke er uforutsett utgift det er jeg enig i, og buffer bør ikke brukes på det Jeg har også en nokså høy inntekt, og en grei nok buffer. Så jeg stresser aldri med feks dyr tannlegebehandling. Men poenget var at jeg aldri har nok på lønnskontoen pga jeg aldri sparer opp penger der, så kan ikke ta det derfra. Setter feks det som er til overs hver måned før lønn inn på BSU/sparekonto eller bufferen Er for all del ikke noe galt med slik dere gjør det og jeg sette pris på du svarer. Jeg bare forklarer hva jeg mente. Vi gjør det nok på samme måte, med unntak av at ikke vi setter bort like stor prosent av lønnen på sparekonto, fond og bsu (tror vi sparer tilsamen 15-20K i mnd, som holder for oss). Og ei heller tømmer over alt rett før ny lønn kommer inn Bufferen setter vi ikke inn på lenger, da vi har nok der til å klare oss en god stund. . En ting til som kan være greit å ha til på buffer kan være dyrlegebehandling om Dere har dyr. De regningene kan ofte bli høye.
Gjest Sparkly* Skrevet 11. juli 2016 #11 Skrevet 11. juli 2016 18 minutter siden, Magnifiq skrev: Vi gjør det nok på samme måte, med unntak av at ikke vi setter bort like stor prosent av lønnen på sparekonto, fond og bsu (tror vi sparer tilsamen 15-20K i mnd, som holder for oss). Og ei heller tømmer over alt rett før ny lønn kommer inn Bufferen setter vi ikke inn på lenger, da vi har nok der til å klare oss en god stund. . En ting til som kan være greit å ha til på buffer kan være dyrlegebehandling om Dere har dyr. De regningene kan ofte bli høye. Ja vi har hund så har den i bak hodet. Vet fort de regningene kan bli dyre selv om vi har forsikring men alt dekkes ikke der dessverre. Kjipt å stå i den situasjonen at man ikke har råd til behandling. Har faktisk vurdert å sette opp egen buffer til han, men fant ut det fikk holde med å ta fra vår om summene blir så høye 😃 Mulig ikke så dumt å ikke tømme alt på sparekontoene. Men det får vente litt tid, fylle på bufferen litt mer før jeg gjør det. Ønsker litt mer på den.
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2016 #12 Skrevet 13. juli 2016 Jeg har to månedslønner i buffer. Anonymkode: 5d30d...f44 1
Emelisse Skrevet 13. juli 2016 #13 Skrevet 13. juli 2016 Tre månedslønner. Har begynt å prioritere ekstra nedbetaling av boliglån og sparer litt mindre hver måned nå. Det er midler til store uforutsette utgifter. De skal være ganske store, f.eks. hvitevarer kan vi egentlig håndtere på en vanlig lønning. Men føler det er trygt å ha i bakkant hvis det virkelig skulle gå skeis en eller annen gang. 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2016 #14 Skrevet 13. juli 2016 Har vel en knapp månedslønn på bufferkonto, men har prioritert nedbetaling av boliglån. Har derfor kun ca 750 000 igjen av lånet på en leilighet verdt 3,8 mill, så tenker det skal gå greit å øke lånet om noe stort trengs. Sjansen for å bli arbeidsledig er null prosent, og skulle jeg bli syk/ufør trår forsikringen inn, så jeg regner meg som dekket. Anonymkode: a15d8...481 1
mjauritz Skrevet 16. juli 2016 #15 Skrevet 16. juli 2016 Vi har en buffer hvor det alltid står 50k. Vi holder på å utvide til 100k, fordi det er utrolig godt å ha om noe skulle skje. I tillegg har vi en regning og utgift konto som vi setter 7k på hver mnd. (Dette går utenom nedbetaling av boliglån og fellesutgifter) så det blir stående en del igjen etter at regningene er betalt. Herifra tar vi årsavgift, briller, tannlege, NRK lisens, TV, internett, strøm, osv osv. Også har vi i tillegg en kosekonto som går til sparing til feks ferier og andre ting vi har lyst på Her legger vi ikke fast, men når vi har litt ekstra en mnd Også har vi brukskonto som går til mat, klær, bensin og sånne ting Fungerer veldig greit for oss dette 2
Gjest Blondie65 Skrevet 17. juli 2016 #16 Skrevet 17. juli 2016 Jeg har som mål å ha 2 månedslønner på bufferkonto. I tillegg sparer jeg hele året et fast beløp til ferie og til egenkapital til større bolig. Bufferkonto er for vaskemaskinen som ryker, nye briller og ny krone på tann hos tannlegen type utgifter.
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2016 #17 Skrevet 17. juli 2016 11 minutter siden, Blondie65 skrev: Jeg har som mål å ha 2 månedslønner på bufferkonto. I tillegg sparer jeg hele året et fast beløp til ferie og til egenkapital til større bolig. Bufferkonto er for vaskemaskinen som ryker, nye briller og ny krone på tann hos tannlegen type utgifter. Hei! Du har fornuftige mål, og inspirerer meg til å ha en tilsvarende bufferkonto Takk til deg og de andre for at dere deler! Anonymkode: 94423...e69 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2016 #18 Skrevet 17. juli 2016 Jeg har to måneders lønn på en høyrentekonto som jeg kan ta av i tilfelle krise. I tillegg sparer jeg i fond, som er mer lønnsomt enn konto. Jeg har jo mulighet til å selge fond dersom det blir kjempekrise, men det håper jeg at jeg slipper før pensjonsalderen. Når jeg har ekstra penger i tillegg til dette betaler jeg ekstra på boliglånet. Anonymkode: 1d962...8fd 1
Gjest Sparkly* Skrevet 17. juli 2016 #19 Skrevet 17. juli 2016 Takk for alle som deler 😃 Godt å ha en peikepinn når jeg planlegger økonomi fremover. 👍
Million Skrevet 17. juli 2016 #20 Skrevet 17. juli 2016 Jeg har en bufferkonto med 4 månedslønner på. Den har jeg enda ikke behøvd å røre, gudskjelov. Det står 100.000,- der. Den er livsviktig å ha, fordi jeg nå er blitt "alenemor" og akkurat har skilt meg og flyttet for meg selv med tenåringen. I tillegg har jeg en møbelkonto som jeg de siste par årene før skilsmissen sparte opp 110.000,- på, for bruk nå i sommer til møbler i egen leilighet. Av denne møbel/interiør-kontoen har jeg hittil brukt ca 60.000,- nå og har rundt 50.000,- igjen. Bortsett fra noen gryter o.l. og en kommode så har jeg kjøpt det jeg trenger av inventar nå. Disse pengene blir stående til bruk ved f.eks. uforutsette regninger som har med hus og hjem å gjøre, hvis jeg kommer på noe mer jeg trenger og slikt. Det er dyrt å flytte for seg selv, gitt. Bare for gardiner betalte jeg nesten 2000,- kr i går på KID og Princess, som ikke er noen dyre butikker på sånt. Den tredje kontoen, som jeg kaller oppussingskonto, er det foreløbig 0,- kr på, men om tre uker ca får jeg inn 100.000 kr omtrent på den. Det er når oppgjøret fra salg av gammel bolig (som jeg delte med eksen) går igjennom. Jeg har tatt tilside denne summen av oppgjøret, for å ha til oppussing. Resten av oppgjøret (870.000) går til egenkapital. Leiligheten er ganske "sliten", så de 100.000 får nok bein å gå på. Jeg må spare opp mer skal jeg ha råd til å ta kjøkkenet også. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå