AnonymBruker Skrevet 11. juli 2016 #1 Skrevet 11. juli 2016 Det er så flaut at jeg tar denne som anonym! Jeg satt og surfet nyheter og mener jeg var inne på vg.no da det dukket opp noe om at man kunne kjøpe gavekort fra ikea for kr 1. Jeg sjekket litt der inne og så det var mange facebookkommentarer som gjorde atdet så ekte ut. Jaja, en krone har jeg jo uansett råd til å tape tenkte jeg.. og fylte inn opplysninger..men da jeg så skulle trykke på at jeg godtok betingelsene, gikk jeg inn på betingelsene og avbrøt med det samme da jeg så dette faktisk var en dateside! Vel...nå har jeg altså blitt trukket først ei krone for "gavekortet", så 749 kr.. Har sperret kortet og de pengene er uansett tapte, men jeg skammer meg så enormt! Kan de sende inkasso på meg når de nå ikke kan trekke penger av meg? (Jeg trykket som sagt ikke "Godta" på brukerbetingelsene, så de burde jo ikke trekt meg i utgangspunktet). Hvordan kan jeg fine ut hvem dette er og hvordan kan jeg advare mine venner uten å røpe at jeg selv har vært en totalt imbesil idiot? Anonymkode: fe667...345
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2016 #2 Skrevet 11. juli 2016 Åy. Trenger ikke føle deg dum for jeg trodde faktisk dette var sant jeg også mtp kommentarene som var under bilde osv. Jeg kjøpte det aldri da heldigvis pga Ikea er for langt borte Håper det ordner seg, men er jo litt rart om de kan sende purring/inkasso da dette rett og slett er ulovlig og de lurer deg jo i grunn. Pluss du trykket ikke godta. Du kan jo dele den på facebook, og skrive noe sånn som at det er falsk og at du bare vil advare andre feks? For dette er populært og har kommet opp på min facebook flere ganger. Vet enda ikke om noen som faktisk har bestilt personlig, kun sett kommentarene om hvor fantastisk dette er og at de har fått det i posten osv. Men takk for advarselen her, og at jeg i fremtiden vet at jeg ikke kan stole på kommentarene under produkter og konkurranser osv på facebook Anonymkode: 9ebe7...211 3
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2016 #3 Skrevet 11. juli 2016 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Åy. Trenger ikke føle deg dum for jeg trodde faktisk dette var sant jeg også mtp kommentarene som var under bilde osv. Jeg kjøpte det aldri da heldigvis pga Ikea er for langt borte Håper det ordner seg, men er jo litt rart om de kan sende purring/inkasso da dette rett og slett er ulovlig og de lurer deg jo i grunn. Pluss du trykket ikke godta. Du kan jo dele den på facebook, og skrive noe sånn som at det er falsk og at du bare vil advare andre feks? For dette er populært og har kommet opp på min facebook flere ganger. Vet enda ikke om noen som faktisk har bestilt personlig, kun sett kommentarene om hvor fantastisk dette er og at de har fått det i posten osv. Men takk for advarselen her, og at jeg i fremtiden vet at jeg ikke kan stole på kommentarene under produkter og konkurranser osv på facebook Anonymkode: 9ebe7...211 Jo, bare hyggelig! Hvis det ser for godt ut til å være sant, så er det det... Jeg vet det jo egentlig, men still.. Anonymkode: fe667...345 1
Paeonia Skrevet 11. juli 2016 #4 Skrevet 11. juli 2016 Brukte du vanlig kort eller mastercard? Mastercard har egne forsikringer du evt kan benytte deg av når du blir svindlet. Men disse gjelder kun hvis du betaler med mastercard. 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2016 #5 Skrevet 11. juli 2016 4 minutter siden, Paeonia skrev: Brukte du vanlig kort eller mastercard? Mastercard har egne forsikringer du evt kan benytte deg av når du blir svindlet. Men disse gjelder kun hvis du betaler med mastercard. Vanlig visakort. Det er sperret nå da, så kan ikke trekke mer fra det. Ble vel mer skade på stoltheten enn på økonomien, enda hvor blakk jeg faktisk er nå.. Anonymkode: fe667...345
Paeonia Skrevet 11. juli 2016 #6 Skrevet 11. juli 2016 Undersøk med banken og forsikringsselskapet ditt for å være sikker. Jeg aner ikke hvordan regelverket er, bare vet at det er "sikrere" med mastercard
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2016 #7 Skrevet 11. juli 2016 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo, bare hyggelig! Hvis det ser for godt ut til å være sant, så er det det... Jeg vet det jo egentlig, men still.. Anonymkode: fe667...345 Rart når man leser kommentarer under, for min del i hvert fall har jeg ikke tenkt særlig over at det når jeg så alle kommentarene under, de så ekte ut. Lykke til Anonymkode: 9ebe7...211
ajarRun Skrevet 11. juli 2016 #8 Skrevet 11. juli 2016 Disse pengene er jo ikke tapt i det hele tatt. Det du skal gjøre nå er å ta kontakt med banken for å reklamere på transaksjonen på 749. Dette kan du gjøre uansett om du har brukt kredittkort eller debetkort. Fordelen om du brukte kredittkort er at da slipper du å betale regningen i det hele tatt. Med debetkort risikerer du at det tar en stund. Når du har reklamert på transaksjonen klager du dem inn til forbrukerrådet. At de blir bevisst over problemet kan hjelpe andre, selv om det er begrenset hva de kan gjøre. I tillegg bør du rapportere siden eller annonsen til Facebook. 6
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2016 #9 Skrevet 11. juli 2016 Meld i fra til banken, gjør det på siden din. Kam hende du får igjen pengene. jeg kjøpte noe på nett en gang, og fikk se at det ble trekt et beløp 2 ganger før jeg merket det. fikk igjen pengene Anonymkode: 602ce...e90
Gjest Linaria Skrevet 12. juli 2016 #10 Skrevet 12. juli 2016 Jeg har flere ganger opplevd å ved uhell starte et abonnement jeg ikke ønsket. Da tok jeg bare kontakt med de jeg startet det hos og fikk pwngene tilbake. Har også opplevd å bli lurt, og da kontaktet jeg banken og fikk pengene tilbake. Alt med vanlig visakort, ikke kredittkort. Grunnrn til at de tjener penger på sånt er at folk anser pengene som tapt og ikke gidder å kjempe for å få dem tilbake. Kjenner ikke akkurat disse Ikea-gavekort-greiene da, men har aldri hatt problemer andre steder.
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2016 #11 Skrevet 13. juli 2016 Den 11. juli 2016 at 22.01, AnonymBruker skrev: Rart når man leser kommentarer under, for min del i hvert fall har jeg ikke tenkt særlig over at det når jeg så alle kommentarene under, de så ekte ut. Lykke til Anonymkode: 9ebe7...211 som regel så avslører ordlyden i samtlige kommentarer at det er falske kommentarer. Men om man ser litt ekstra på profilbildene til de som har kommentert så kan man se at flere bruker det samme bildet. som f.eks. mor-og-baby-bilde med fersken bakgrunn er på to brukere med forskjellige navn etc. Men tildels enig i at det kan være lett å gå i den fella. Helt til man må oppgi kredittopplysninger som det kan virke som om det er gjort her Anonymkode: 34b30...5c8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå