Gå til innhold

Stuck hjemme. Noen ideer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er 19 år og bor hjemme imens jeg studerer. Men føler jeg har veldig lite frihet til tider, så har egentlig lyst til å flytte ut. Men om jeg flytter ut vil nok kjæresten min flytte inn med meg. Har jo egentlig lyst til det, men har lenge hatt lyst til å bare bo alene litt, og kunne bestemme alt selv.  Har lyst på hund, som jeg ikke kan få hjemme, og kjæresten vil ikke ha det. Ønsker egentlig bare litt frihet, føler meg litt innestengt. 

Pluss, jeg har ikke råd til å leie leilighet siden jeg ikke kan ta lån (jeg jobber jo, men tjener ikke nok) , og vil helst ikke bo i bofelleskap..

Det er jo håpløst.. hva skal jeg gjøre?!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Puss opp ett rom i garasjen?

Skrevet

Vi har dessverre ikke det :(

Skrevet

Da er det vanskelig. 

Jeg bodde i Oslo for mange år siden og da hadde Oslo kommune noe de kalte startlån. Litt andre priser den gang, men jeg kjøpte en leilighet på 40 kvm til 200.000 med ett startlån som var rente og avdragsfritt de første 2 årene. Sjekk med kommunene der du bor om noe sånt finnes.

Skrevet

Wow! Dette vil jeg sjekke. Jeg har prlvd å få lån i en bank, men fikk nei. Men du fikk først startlån, så i en bank? Hadde vært fantastisk å høre litt mer om det. Om jeg kunne kjøpt en leilighet hadde det vært supert

Skrevet

Hvis du studerer, er det mulig å flytte på hybel? Om det er universitet/høyskole med hybelbygg i nærheten? 

Skrevet

Det meste koster fra 6000 og opp dessverre..

Men om jeg kunne tatt lån, hadde jeg kun trengt å betale 3-4 tusen kroner i måneden på det. Men banken vil av merkelige grunner ikke gi det.Jeg tjener 8000 i måneden og kan lett betale 4 k på lån i måneden, med fast rente. Lønner seg til og med mer enn å leie!

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke merkelig at banken ikke vil gi lån til en person som etter det hun selv sier ikke har råd til å leie, dessverre.

Som student med 8k inn i måneden skal det godt gjøres å betjene et huslån pluss faste utgifter som strøm, kommunale avgifter, tv og internett osv. Det følger mye ekstra kostnader og jobb med å eie, og renta vet du jo ialdri hvordan det blir med fremover...

Jeg ville gått for hybel, studentbolig, eller bo hjemme og spare som F! :) Ikke flytt sammen med kjæresten bare for å ha råd til å flytte ut, i hvert fall... Lykke til!

Anonymkode: 89aa1...99b

• Liker 2
Skrevet

Mange studenthybler koster under 4000, da deler du muligens bad og/eller kjøkken med andre. I hvertfall de skolene jeg selv har sjekket. Det hadde jo vært noe du kunne sjekket ut om du studerer til høsten og? 

AnonymBruker
Skrevet

Du må faktisk regne med å bo i bofellesskap som student. Når man har lite penger inn har man ikke luksusen å kunne være kresen ved valg av bolig,

Så lenge du er student har du da valget mellom å bli boende hjemme, flytte sammen med kjæresten i en liten leilighet forholdsvis usentralt eller søke deg inn i bofellesskap. Og nei - hund kan du bare glemme så lenge du ikke har mulighet til å kjøpe deg et eget sted å bo. Dersom du har tenkt å ha en framtid med kjæresten, bør du vel glemme drømmen om hund helt. Skaffer du deg hund, må du regne med at den lever mellom 10 og 20 år. Det vil si at du vil være mellom 30 og 40 år før dere kan flytte sammen. Ikje veldig realistisk, spør du meg.

Anonymkode: 034b4...e86

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Ptica skrev:

Wow! Dette vil jeg sjekke. Jeg har prlvd å få lån i en bank, men fikk nei. Men du fikk først startlån, så i en bank? Hadde vært fantastisk å høre litt mer om det. Om jeg kunne kjøpt en leilighet hadde det vært supert

Som student er du ikke kvalifisert for Startlån. Den ordningen er strammet veldig inn på de siste årene.

AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg få startlån og tilskudd?

Startlån og tilskudd er for personer som ikke får lån i vanlig bank til kjøp av bolig, og som heller ikke har mulighet for å spare.

Barnefamilier

• Du har barn og har økonomiske utfordringer med å skaffe en egnet bolig.
  • Du har behov for å sikre en trygg, god og stabil bosituasjon innen kort tid.
  • Du har problemer med å dekke boutgiftene, og refinansiering med startlån kan bidra til at familien din kan bli boende i boligen .

Mottar trygd/ offentlige ytelser

• Du har lav, men stabil og sikker inntekt, og får ikke tilstrekkelig lån i vanlige banker.
  • Du har høy nok inntekt til at du kan betjene et startlån i tillegg til andre nødvendige utgifter.

Boliglåntakere med gjelds-problemer

• Du har boliggjeld og annen gjeld med høy rente og står i fare for å miste boligen ved tvangssalg.
  • Du klarer ikke å betjene nåværende gjeld, men kan dekke utgiftene og beholde boligen dersom lånene refinansieres med startlån.

Andre

• Du har særlige sosiale eller helsemessige utfordringer, og mangler en egnet bolig.
  • Du har behov for å sikre en trygg, god og stabil bosituasjon innen kort tid..
  • Startlån til kjøp eller refinansiering er nødvendig for å kunne opprettholde ditt arbeidsforhold.
  • Du har høy nok inntekt til at du kan betjene et startlån i tillegg til andre nødvendige utgifter.

Unge i etablerings-fasen er ikke i målgruppen

• Er du ungdom og mangler egenkapital, er du ikke i målgruppen for startlån.
  • Det forutsettes at du utnytter dine mulighet for å spare opp nødvendig egenkapital og søker lån i vanlig bank.

Se om du er i en av de andre målgruppene.

http://www.husbanken.no/startlaan/hvem-kan-faa/#unge

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du ikke råd til leilighet, så prøv å få rom i et hybelhus. Har man ikke spart seg opp penger, så må man kunne dele kjøkken og do/dusj med andre om man vil slippe å bo hjemme, eller flytte for tidlig sammen med kjæresten.

Anonymkode: 0be4c...788

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan du jobbe mer? Ekstravakter, kvelder, helger og maratonjobbing i alle skoleferier om du går på skole. Om du ikke går på skole må du få deg fulltidsjobb.

Å bo for seg selv koster mye, lån og husleie (for husleie eller kommunale avgifter til vann, kloakk og søppelhenting kommer i tillegg) + strøm+telefon og internett+mat+bil/bensin/forsikring/veiavgift/reparasjonereller månedskort+personforsikring+innboforsikring om du leier eller så blir det en litt større forsikring om du eier leiligheten. Å bo er dritdyrt😢

Og hund er ett kjempestort ansvar, den skal ha mat som koster penger, forsikring og veterinær og 3 turer hver dag uansett vær og vind eller om du skal ut med venner etter jobben. Hvem skal ta hunden når du ligger i influensa eller drar på ferie? Jobber du lange dager må hunden få ekstra lang tur før du drar på jobb. Selv om det pisseregner eller er snøstorm! Og hunder lager mye støvsugerjobb, er du klar for å støvsuge 2 ganger i uka minst? Og 4 ganger i uka når hunden røyter på våren, og vaske gulvet 2 ganger i uka på høsten når det regner og blåser ute for det er mye hår, sand og møkk en hund tar med inn. 

Jeg har hund og katt selv og det er mye jobb for å få alt til å klaffe og holde det noenlunde rent inne.

Jeg har hus med lån på 7000 imnd, har 2 jobber og tjener ca 22000 i mnd. Med vedlikehold på hus og LED alt det andre som jeg skrev over så klarer jeg meg nesten hver mnd, det er dager da jeg er helt tom og ikke kan kjøpe melk, det er bare å ta av det som finnes i fryseren så jeg klarer meg til neste lønning.

Vær snart og bo hjemme så lengre du kan, jobb så mye du bare orker og spar alt du klarer! Da er drømmen om å få noe eget mye nærmere. Lykke til😊

Anonymkode: 230fa...f1d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...