Gå til innhold

Er det jeg som er kjip? Mamma dreper dyra med "godteri"!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en 18 år gammel jente som til høsten skal flytte vekk og gå på skole. Jeg er faktisk bekymra for min familie sine to katter. Jeg elsker de kattene. De er to fantastiske, nydelige og perfekte to skapninger som jeg vil det aller beste for. Den ene er litt tynn, den andre er litt lubben. Så kommer vi til problemet(og om det virkelig er et problem.) Mamma liker nemlig veldig godt å gi dem noe "godt". Det er typ kattegodteri, vaniljesaus og krem. Hår forje katt fikk diabetes i en alder av 14 og ble avlivet(ikke bare på grunn av det.) Hun fikk òg mye krem. Jeg VIL IKKE at kattene skal få det. Jeg blir mildt sagt forbanna! De blir feite, får diabetes osv. Jeg elsker dem og vil som sagt bare det beste for dem. Krem og vaniljesaus får dem skjeldent. Typ noen ganger i måneden. Kattegodteri får dem seriøst HVER ENESTE DAG. Det blir vel som å gi ungen din sjokolade hver sag, eller?? Mamma ville aldri gitt meg sjokolade hver dag, men godteri for katter er helt ok? 

Mer jeg kjip eller er noen her enige? 

Anonymkode: def71...ae5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Katter skal ikke ha melkeprodukter. De fleste katter er laktose intolerante. Det går selvfølgelig an å gi de en liten bit krem eller lignende et par ganger i året, men dette skal ikke være en vanlig greie.

Synes du er helt rimelig. Viktig med helsen til de søte små og! (les katter :P)

Hva med å prøve å introdusere sunnere godbiter? Hos vetrinær har de noen godteri biter som er ganske sunne som kattene mine liker veldig godt.  De heter Hills Prescription diet Metabolic Treats. Også står det på paken hvor mange biter katten kan få i løpet av dagen.

Anonymkode: d4153...d3b

• Liker 2
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en 18 år gammel jente som til høsten skal flytte vekk og gå på skole. Jeg er faktisk bekymra for min familie sine to katter. Jeg elsker de kattene. De er to fantastiske, nydelige og perfekte to skapninger som jeg vil det aller beste for. Den ene er litt tynn, den andre er litt lubben. Så kommer vi til problemet(og om det virkelig er et problem.) Mamma liker nemlig veldig godt å gi dem noe "godt". Det er typ kattegodteri, vaniljesaus og krem. Hår forje katt fikk diabetes i en alder av 14 og ble avlivet(ikke bare på grunn av det.) Hun fikk òg mye krem. Jeg VIL IKKE at kattene skal få det. Jeg blir mildt sagt forbanna! De blir feite, får diabetes osv. Jeg elsker dem og vil som sagt bare det beste for dem. Krem og vaniljesaus får dem skjeldent. Typ noen ganger i måneden. Kattegodteri får dem seriøst HVER ENESTE DAG. Det blir vel som å gi ungen din sjokolade hver sag, eller?? Mamma ville aldri gitt meg sjokolade hver dag, men godteri for katter er helt ok? 

Mer jeg kjip eller er noen her enige? 

Anonymkode: def71...ae5

Dette høres IKKE bra ut. Jeg vet det er en side som heter Dyrevenn.no, eller noe. Det kan sikkert være noen som vet noe der,også. Enig med deg, noen vil gjerne skjemme bort dyrene, skjem dem heller bort på kos og oppmerksomhet. 

Skrevet

Du kan jo spørre mora di hvorfor hu mener det er riktig å drepe dyra sin... "Jeg er så glad i katten min at jeg vil forgifte den, og se den dø sakte". Det er jo helt idiotisk.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville anmeldt folk som gjør dette. Eller gjort ett eller annet for å hindre at de hadde gjort dette...

Uansett om de hadde vært i nær familie, eller ikke.

Anonymkode: 13ba9...ba9

AnonymBruker
Skrevet

Får de ikke illeluktende og rennende avføring av denne maten?

Anonymkode: a345a...ac2

Skrevet

Jeg er enig med TS. Det er så kortvarig glede å korte kattene sine til døde.
Det sammen med eiere som fôrer dyra sine så tykke at de får astma. 
Det er dyreplageri!

Skrevet

Hva er det som er dyreplageriet her?

Den katten som døde var 14 år gml! av de 2 kattene dere har nå så er den ene litt tynn.. at kattene får litt vaniliesaus eller krem sånn innimellom kanskje ett par ganger i mnd er det egentlig så skadelig?

Kan virkelig ikke se at din mor gjør annet enn å kose seg og stelle godt med kattene..er ikke det meningen med dyr da?

• Liker 6
Skrevet

Om katten får kattesnop hver dag, er ikke det så ille, de er laget for å være sunne for katten og blir ikke det samme som sjokolade for mennesker.

Ville ikke nødvendigvis gitt pus vaniljesaus, men om den får litt krem/fløte en gang i mellom er ikke det krise, så lenge det ikke er snakk om store mengder.
Tror ikke kattene lider av dette, eller at de vil få helseplager som følge av denne maten.

Om det plager deg, kan du komme med andre forslag til ting hun kan gi katten, så hun kan gi pus noe "ekstra godt" hver dag.

Når jeg lager middag, tar jeg ofte av litt til dem før jeg krydrer/steker maten, jeg pleier å gi rå råvarer. Fisk liker de (ikke laks), kjøttdeig, kotelett, eggeplomme, ribbe osv.

• Liker 6
Skrevet

Man er rimelig naiv om man tror all mat og godteri er sunt for katten. Og nei, det er ikke lurt å gi katten laktose hvis ikke katten har fått det jevnlig siden katten ammet. Rett og slett fordi de slutter å produsere enzymet som bryter ned laktose når de slutter å amme. Er det virkelig snilt å gi katten magevondt et par ganger i måneden/året? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kattegodteri er ikke det samme som sjokolade er for mennesker, nei. Kattegodteri er mer som leverpostei eller reker er for mennesker.

Men dersom kattene deres er tjukke, så er det et tegn på at de spiser for mye. En tjukk katt er ikke en sunn katt

Skrevet (endret)

Dere to trenger virkelig å lese litt mer om dette her... Start me denne linken, og fortsett derfra

http://www.catster.com/cat-food/cat-treats

Kattegodteri er for det meste ikke sunt for kattene. Til og med kattematen man får kjøpt på matbutikken, er ikke nødvendigvis bra eller sunt for dem, og de skal ikke ha mat som fisk, egg og rått kjøtt.

Her er en bildeserie med mat katter ikke skal ha, og info om hvorfor de ikke skal ha det.

http://pets.webmd.com/cats/ss/slideshow-foods-your-cat-should-never-eat

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kattegodteri er ikke det samme som sjokolade er for mennesker, nei. Kattegodteri er mer som leverpostei eller reker er for mennesker.

Men dersom kattene deres er tjukke, så er det et tegn på at de spiser for mye. En tjukk katt er ikke en sunn katt

Den ‎12‎.‎07‎.‎2016 at 8.12, Tvist skrev:

Om katten får kattesnop hver dag, er ikke det så ille, de er laget for å være sunne for katten og blir ikke det samme som sjokolade for mennesker.

Ville ikke nødvendigvis gitt pus vaniljesaus, men om den får litt krem/fløte en gang i mellom er ikke det krise, så lenge det ikke er snakk om store mengder.
Tror ikke kattene lider av dette, eller at de vil få helseplager som følge av denne maten.

Om det plager deg, kan du komme med andre forslag til ting hun kan gi katten, så hun kan gi pus noe "ekstra godt" hver dag.

Når jeg lager middag, tar jeg ofte av litt til dem før jeg krydrer/steker maten, jeg pleier å gi rå råvarer. Fisk liker de (ikke laks), kjøttdeig, kotelett, eggeplomme, ribbe osv.

Endret av Yme
Skrevet

Man kan være tykk og underernært og tynn og være skikkelig ille med fett på organene.  nyrene til katter tåler et minimum av salt og sukker. Men å fore dem med sånn mat er ikke noe bra og om det er av kjærlighet rettferdiggjør det ikke. Hun veit dette vettu. Be henne ta en tlf til veterinær. 

Skrevet
6 timer siden, Yme skrev:

Dere to trenger virkelig å lese litt mer om dette her... Start me denne linken, og fortsett derfra

http://www.catster.com/cat-food/cat-treats

Kattegodteri er for det meste ikke sunt for kattene. Til og med kattematen man får kjøpt på matbutikken, er ikke nødvendigvis bra eller sunt for dem, og de skal ikke ha mat som fisk, egg og rått kjøtt.

Her er en bildeserie med mat katter ikke skal ha, og info om hvorfor de ikke skal ha det.

http://pets.webmd.com/cats/ss/slideshow-foods-your-cat-should-never-eat

Sannhet med modifikasjoner. Man kan råfore katten om man gjør det riktig. Problemet er at mange ikke setter seg inn i hvordan man skal gjøre det.

• Liker 3
Skrevet (endret)
1 time siden, Brimi skrev:

Sannhet med modifikasjoner. Man kan råfore katten om man gjør det riktig. Problemet er at mange ikke setter seg inn i hvordan man skal gjøre det.

Grunnen til at de ikke skal ha rått kjøtt, er av samme grunn som at vi ikke skal ha det. Det kan inneholde parasitter og kjipe mikroorganismer. Hvordan tenker du at du skal kunne undersøke om kjøttet du har kjøpt, er fritt for dette?

Endret av Yme
Skrevet
1 time siden, Yme skrev:

Grunnen til at de ikke skal ha rått kjøtt, er av samme grunn som at vi ikke skal ha det. Det kan inneholde parasitter og kjipe mikroorganismer. Hvordan tenker du at du skal kunne undersøke om kjøttet du har kjøpt, er fritt for dette?

Nå har ikke jeg satt meg inn i det, men hvis jeg husker rett så finnes det andre måter enn steking/koking for å drepe bakterier. Rart så mange katter og hunder overlever på råforing hvis de ikke gjorde det riktig. 

• Liker 2
Skrevet

Har eller ikke satt meg inn i dette- men mener at dette blir hysteri.

De kattene som går ute og fanger mus -rotter - fugler ,etc ..  tar kanskje å koker de først?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Den Monday, July 11, 2016 at 21.47, AnonymBruker skrev:

Jeg ville anmeldt folk som gjør dette. Eller gjort ett eller annet for å hindre at de hadde gjort dette...

Uansett om de hadde vært i nær familie, eller ikke.

Anonymkode: 13ba9...ba9

Nå synes jeg du overdriver. Hva skal politiet gjøre? Gi mora bot eller hive ho i fengsel? 

Anonymkode: 8de83...e79

• Liker 2
Skrevet (endret)
14 timer siden, Brimi skrev:

Nå har ikke jeg satt meg inn i det, men hvis jeg husker rett så finnes det andre måter enn steking/koking for å drepe bakterier. Rart så mange katter og hunder overlever på råforing hvis de ikke gjorde det riktig. 

Å få parasitter, eller bli bærer av ondartede mikroorganismer, er ikke alltid dødelig, så det går helt fint an å leve et helt liv med sånne i kroppen, derfor er det er ikke rart at hunder og katter (eller hvilket som helst annet dyr, inkluder mennesker) overlever med en sånn diett, om den dekker alle næringsstoffene... Men det er ikke sunt eller bra å ha parasitter like vell, selv om de ikke fører til død. Noen parasitter gjør ikke annet enn å forandre deler av personligheten din, mens andre snylter på genene dine, for å bygge seg en egen liten kropp, av ditt DNA. Da bor den inni deg, og bruker din blodtilførsel, ved å ha bygd seg sine egne blodårer osv, av din kropp.

Parasitter og den typen mikroorganismer, er ikke bakterier. En parasitt trenger ikke være en mikroorganisme i det hele tatt, og man har funnet parasitter som faktisk er like lange som Eiffeltårnet.
I et menneske, kan man ha parasitter som er opptil 20 meter lange.

Endret av Yme
Skrevet
4 timer siden, Yme skrev:

Å få parasitter, eller bli bærer av ondartede mikroorganismer, er ikke alltid dødelig, så det går helt fint an å leve et helt liv med sånne i kroppen, derfor er det er ikke rart at hunder og katter (eller hvilket som helst annet dyr, inkluder mennesker) overlever med en sånn diett, om den dekker alle næringsstoffene... Men det er ikke sunt eller bra å ha parasitter like vell, selv om de ikke fører til død. Noen parasitter gjør ikke annet enn å forandre deler av personligheten din, mens andre snylter på genene dine, for å bygge seg en egen liten kropp, av ditt DNA. Da bor den inni deg, og bruker din blodtilførsel, ved å ha bygd seg sine egne blodårer osv, av din kropp.

Parasitter og den typen mikroorganismer, er ikke bakterier. En parasitt trenger ikke være en mikroorganisme i det hele tatt, og man har funnet parasitter som faktisk er like lange som Eiffeltårnet.
I et menneske, kan man ha parasitter som er opptil 20 meter lange.

Jeg leste litt feil. Det finnes forøvrig metoder for å drepe parasitter også. Da må man velge mellom pest og kolera da. Tørrfor er ikke bra, kjøtt er ikke bra og den naturlige maten er ikke noe bra. Hva skal vi egentlig fore dyrene våres med? 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...