Gå til innhold

Flytte til samme by som besteforeldre. Hvor ofte treffes?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som bor i samme by som barnas besteforeldre - hvor mye tid tilbringer dere med dem i løpet av en måned?

Bakgrunnen for dette spørsmålet er at mannen min har et sterkt ønske om å overta barndomshjemmet. Det vil innebære at vi blir boende i samme by som foreldrene hans (mellomstor by).

Det burde være greit nok, hadde det ikke vært for at mannen min i mine øyne har problemer med grensesetting overfor sin egen familie. Dehar en tendens til å overkjøre oss, som igjen gir utfordringer i vårt forhold. Dette frykter jeg vil forsterkes ved kortere avstand og hyppigere besøk med foreldrene hans. Mannen tror problemstillingen blir enklere ved at besøkene blir kortere fremfor overnatting slik det er nå pga avstand. 

Så, dere som bor i samme by som barnas besteforeldre, hva er deres erfaringer? Hvor mye treffes dere, og er alle parter fornøyd med situasjonen?

Anonymkode: f0ca7...d98

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Barna er hos besteforeldrene en gang i uken etter barnas ønske. Vi treffer dem jo når vi henter eller leverer barna, men spiser middag eller gjør noe sammen ca annenhver uke.

Anonymkode: 82201...2d7

AnonymBruker
Skrevet

Vi bor i samme by som begge sett med besteforeldre og treffer hver av dem stort sett en gang i uken. Mine foreldre kunne nok tenkt seg å treffes oftere, men de skjønner at vi er travle og maser aldri. Vi har i det siste begynt med at de av og til (maks en gang i måneden, så ikke ofte) henter i barnehagen og har barnebarn noen timer alene. Da får vi et par timer til å jobbe ekstra/gjøre andre ting som er enklest uten barn. Win win for alle. 

Anonymkode: 0adb2...9e9

AnonymBruker
Skrevet

her bor vi nærme begge sider. Mine foreldre treffer vi hver uke. De hjelper til med henting av barn og andre praktiske ting. Svigerforeldrene mine ser vi maks én gang i måneden. Da setter de seg ned og forventer å bli vartet opp. Jeg har et litt anstrengt forhold til svigers, så mannen tar gjerne med barna dit når jeg skal andre ting - vinn vinn :) 

Anonymkode: ca6fd...7ef

• Liker 1
Skrevet

Her bor svigerforeldre mine i underetasjen. Vi treffes nesten daglig, og barna løper inn og ut som de vil. Vi har en regel om at vi ringer på hos hverandre og ikke bare går inn. Dette fungerer veldig bra for oss.

Hva slags relasjon man har til sine svigerforeldre og hvordan man selv er som person har nok mye å si. Jeg elsker storfamilien, men jeg har flere venninner som ikke forstår hvordan vi orker å bo så tett.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her bor alle besteforeldre i relativ nærhet. Mine svigerforeldre ser barnebarna oftest, minst en gang i uka. De legger ned en kjempeinnsats, og kommer både på besøk og får middag, eller sitter barnevakt. Mine foreldre har litt dårligere helse og bor bittelitt lengre unna (må kjøre bil), så dem ser vi ca annenhver uke i gjennomsnitt. 

Nå skal det sies at vi aldri har hatt problemer med grensesetting eller dårlig forhold på noen av sidene, så jeg har dessverre ikke noen gode råd for å takle en sånn situasjon...

Anonymkode: 4bf26...dc8

AnonymBruker
Skrevet

Ca en gang i uken blir det gjennomsnittlig. De har jo egne liv og jobb og andre venner og familie, så det regulerer seg selv.

Anonymkode: 5ac48...1b6

AnonymBruker
Skrevet

Bor 10 min unna svigers. Ser de maks 1 gang i uka. De pleier å invitere oss på helgemiddag et par ganger i måneden, de andre gangene stikker vi bare innom hverandre. Syns det er helt greit. Det var litt myenår vi flyttet hit, men det har roet seg. Var høygravid når vi flyttet og de hjalp til med såå mye, så jeg er i grunn bare takknemlig.

Anonymkode: 4b08f...a53

AnonymBruker
Skrevet

Møtes I hytt å Vær. Ikke noe problem I hvertfall. Bor 15 min fra mine og hans foreldre.

Anonymkode: 059bd...c58

Skrevet

Du sier at mannen har problemer med grensesetting, hva mener du da? Og vil det at mannen vil ta over barndomshjemmet tilsi at du frykter svigers kommer på døra og føler seg så hjemme at de ikke kommer til å skille på deres og sitt eget? Vil mannen kunne gå med på å sette grenser (som å ringe før man dukker opp, ikke forvente besøk mer enn en gang hver/annenhver uke)? 

Om dere går med på det kan du føle deg litt mer hjemme om du bytter låsene (så vet du at de ikke har en egen nøkkel til å låse seg inn med), og pusse opp rommene slik du får "ditt eget"? 

Om alle svarene her er nei, om mannen vil ha barndomshjemmet slik det var og om du ikke får gjøre det til ditt hjem også, da hadde jeg sett etter noe annet om dere likevel vil flytte nærmere. 

• Liker 2
Gjest asdas123
Skrevet

Cirka 4-5 ganger i uken (både korte og lengre treff). 

AnonymBruker
Skrevet

Bor i samme gate som besteforeldrene. Vi ser dem hele tiden, hilser og sier hallo.

Noe "besøk" eller å tilbringe tid sammen gjør vi vel kanskje 1 gang hver andre måned i gjennomsnitt om man ser på hele året under ett.

Anonymkode: 2eb27...a8c

Skrevet

En gang i uka. Eller annen hver uke. Spørs hvor mye som skjer i løpet av uken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...