Gå til innhold

Fikk parkeringsbot uten å ha parkert ulovlig/feil. Rett til å få bot annulert?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

God ettermiddag! :)

Et spørsmål; hvor mye rett har man til å klage når man har fått en parkeringsbot? Er det done deal?

Eller, har ikke tenkt å klage, men heller si fra om noe jeg mener er feil. Er det ingen håp i å diskutere med parkeringsfolka?

Vi har parkeringsplasser som tilhører leilighetene i blokka vi bor i. 

Jeg har parkert her hver dag siden jeg flyttet inn hit for to måneder siden. Det er en kjempeliten parkeringsplass med ikke mange biler. Med mindre de har en ny parkeringsvakt som går her hver dag, så vet den parkeringsvakten at den bilen hører til her (men det er en liten by, så tviler på at de har over 30 ansatte i dette området).

Kortet som bevis på at jeg bor her (som jeg bruker å ha i vinduet) hadde falt i gulvet uten at jeg hadde fått det med meg, så i morges våknet jeg til en parkeringsbot på nesten 800 kroner.

Enten har parkeringsvakten gitt meg bot for å være dick, eller så har han gitt meg bot uten å vite at jeg bor her.

Så jeg tenker å ringe for å si i fra (ikke at det er så lett å finne et telefonnummer, da), men er redd for at de skal nekte forståelse. Jeg har virkelig ikke råd til å bruke så mange penger på noe så unødvendig.

(Nå skal jeg kjøpe duckt tape å tape det til vinduet!!)

Så hva er dommen? Er jeg done deal, eller har man klagerett (og funker det?).

Anonymkode: ff0e9...b66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ditt eget ansvar at parkeringskortet var falt ned. 

Anonymkode: 9540b...a1d

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS her.

Ser at jeg har plassert innlegget feil :P Kan noen med rettigheter flytte det til juss? Har jo ingenting med karriere og utdanning å gjøre :ph34r:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid

Parkeringsvakten har mest sannsynlig et bilde av bilen din uten parkeringsbevis i vinduet. Og tipper jeg rett (vet ikke hvilket selskap som administrere din parkeringsplass) så står det et eller annet sted at parkeringen kun er gyldig med gyldig bevis i vinduet. Det vil si at du ikke har noe å stille opp med. Men du har selvfølgelig klagerett. Dersom du mener at du ikke har fått riktig behandling når du klager direkte til selskapet, kan du videre klage til parkeringsklagenemda dersom ditt parkeringsselskap er medlem av dette. Ellers kan du prøve forbrukerombudet eventuelt konfliktrådet.

Ta først og ring til selskapet med en hyggelig tone og spør om du kan få sende inn en kopi av parkeringsbeviset ditt, slik at du kan få boten annullert. Kanskje er du heldig.

Dropp bilen, kjøp sykkel eller el-sykkel :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, jeg glemte å sjekke om beviset lå i vinduet. Derfor går jeg heller inn for å "si i fra" i stedet for å "klage" siden parkeringsvakten kanskje ikke vet at jeg parkerer der hver dag siden jeg bor der (betaler jo allerede for å parkere der).

Men når jeg forklarer dem situasjonen, vil de vise forståelse, eller vil de likevel tvinge meg til å betale, selv om de vet at jeg ikke har parkert ulovlig?

Skjønner ikke hvorfor de har parkeringsvakter på private parkeringsplasser. Det er jo ingen butikker eller noe i nærheten, så hvorfor skulle noen orke å stjele parkeringsplass her? :sarkasme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg glemte å sjekke om beviset lå i vinduet. Derfor går jeg heller inn for å "si i fra" i stedet for å "klage" siden parkeringsvakten kanskje ikke vet at jeg parkerer der hver dag siden jeg bor der (betaler jo allerede for å parkere der).

Men når jeg forklarer dem situasjonen, vil de vise forståelse, eller vil de likevel tvinge meg til å betale, selv om de vet at jeg ikke har parkert ulovlig?

Skjønner ikke hvorfor de har parkeringsvakter på private parkeringsplasser. Det er jo ingen butikker eller noe i nærheten, så hvorfor skulle noen orke å stjele parkeringsplass her? :sarkasme:

Jeg har måttet betale en slik bot, så du må mest sannsynlig det, men du taper jo ikke noe på å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er din plikt å ha parkeringsbevis liggende godt synlig i frontruten, så noen rettigheter har du absolutt ikke her. Du kan henvende deg og håpe at de er greie hvis du kan dokumentere når beviset ditt ble utstedt, men du har ingen sak i det hele tatt.

Det har vært flere slike saker oppe i parkeringsklagenmnda, og de blir alltid avvist fordi vilkåret for parkering ikke er oppfylt når parkeringsbeviset ikke er synlig.

Anonymkode: 7533b...9fc

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Mest sannsynlig må du betale. Men du kan være heldig, så prøv.

Det er helt vanlig at private parkeringsplasser er under kontroll av parkeringsselskap daglig. Det er fordi man alltid skal være sikkert på å kunne parkere på sin egen plass, uavhengig om naboen har besøk eller ei. Det har ingenting å si om p-vakten kjenner igjen bilen din eller ei. Du får bot for å ikke ha synlig parkeringsbevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er din plikt å ha parkeringsbevis liggende godt synlig i frontruten, så noen rettigheter har du absolutt ikke her. Du kan henvende deg og håpe at de er greie hvis du kan dokumentere når beviset ditt ble utstedt, men du har ingen sak i det hele tatt.

Det har vært flere slike saker oppe i parkeringsklagenmnda, og de blir alltid avvist fordi vilkåret for parkering ikke er oppfylt når parkeringsbeviset ikke er synlig.

Anonymkode: 7533b...9fc

Men jeg skjønner ikke... Er ikke greia med parkeringsbøter å straffe de som parkerer ulovlig eller feil sånn at det ikke skjer igjen?

Får inntrykk av at dette kun er for å tjene penger. Spesielt om jeg må betale selv om jeg beviser at jeg ikke har parkert ulovlig.

Er jo betalende "kunde"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg skjønner ikke... Er ikke greia med parkeringsbøter å straffe de som parkerer ulovlig eller feil sånn at det ikke skjer igjen?

Får inntrykk av at dette kun er for å tjene penger. Spesielt om jeg må betale selv om jeg beviser at jeg ikke har parkert ulovlig.

Er jo betalende "kunde"!

Det er vel for å unngå at folk parkerer uten lov, og du har ikke lov når du ikke følger reglene.

Anonymkode: dc742...a1d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel greiest å ringe dem eller dra å snakke med dem som har svaret? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et spørsmål; hvor mye rett har man til å klage når man har fått en parkeringsbot? Er det done deal?

Eller, har ikke tenkt å klage, men heller si fra om noe jeg mener er feil. Er det ingen håp i å diskutere med parkeringsfolka?

Jeg har parkert her hver dag siden jeg flyttet inn hit for to måneder siden. Det er en kjempeliten parkeringsplass med ikke mange biler. Med mindre de har en ny parkeringsvakt som går her hver dag, så vet den parkeringsvakten at den bilen hører til her (men det er en liten by, så tviler på at de har over 30 ansatte i dette området).

Kortet som bevis på at jeg bor her (som jeg bruker å ha i vinduet) hadde falt i gulvet uten at jeg hadde fått det med meg, så i morges våknet jeg til en parkeringsbot på nesten 800 kroner.

Enten har parkeringsvakten gitt meg bot for å være dick, eller så har han gitt meg bot uten å vite at jeg bor her.

Så jeg tenker å ringe for å si i fra (ikke at det er så lett å finne et telefonnummer, da), men er redd for at de skal nekte forståelse. Jeg har virkelig ikke råd til å bruke så mange penger på noe så unødvendig.

Det første du gjør er å be om bevis. Hvis bildene ikke gjør det krystallklart at det er din bil klager du med det som grunnlag. Omtrent halvparten som klager får medhold.

Å diskutere med parkeringsvakt er meningsløst. Du har mulighet til å klage.

Å ringe er idiotisk, dette er noe man må gjøre skriftlig.

Letteste måten ut av private bøter er jo når noen andre har parkert. Hvis en slektning har parkert trenger du ikke å fortelle parkeringsselskapet hvem som parkerte (boten går på person, ikke bil), hvis det er en utlending vil de neppe finne vedkommende, og det kan være en person du ikke husker navnet på (eller at du har flere mistenkte). Hvis den som står registrert på bilen ikke parkerte slipper man også unna. Gjelder ikke kommunale plasser da.

Å ringe er det dummeste du kan gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er jo betalende "kunde"!

Parkeringsvakter får provisjon for hver bil de klarer å gi bot, klart de jobber på spreng da.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette kommer helt an oå forholdene på stedet. Her vi bor har vi egne merkede parkeringsplasser. I starten gav Europark bot for alt mulig. Stod et hjul opp på den hvite skillelinjen fikk folk bot, manglet parkeringskortet vanket det bot. Etter en stund har Europark fått mange klager fra disse som ikke har parkert forskriftsmessig på sin egen parkeringsplass. Nå har ting gått seg litt til, og Europark har vel fått litt "veiledning" fra de som har med parkeringsplassene å gjøre. Dermed har de sluttet å dele ut "tullebøter". Glemmer vi kortet på egen plass så bøtlegger de ikke. 

Finn frem reglene for parkeringsplassen din. Scan dem inn og scan parkeringskortet med boten og send henvendelsen på mail til bøtlegger. Å drive og ringe om slikt har ingenting for seg. Da kommer du ingen vei. Ved overnevente fremgangsmåte har jeg fått ettergitt bot på kjøpesenter hos nettopp Europark. De skal være så vanskelig, men er man saklig og ordentlig selv så er de faktisk greie å ha med å gjøre. 

Anonymkode: 5dc4d...829

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen parkerngsvakter er snille i jobben. De er ute etter å gi ut flest mulig bøter. Har du ikke beviset på rett plass, har du ikke oppfult kravene for å få parkere der. Da hjelper det ikke om vakta "vet" at du pleier å stå der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel for å unngå at folk parkerer uten lov, og du har ikke lov når du ikke følger reglene.

Jeg har jo ikke parkert uten lov? Jeg betaler jo for å parkere der. Jeg har bare glemt å legge frem beviset som beviser at jeg har lov til å parkere der.

7 minutter siden, Linneah2013 skrev:

Parkeringsvakter får provisjon for hver bil de klarer å gi bot, klart de jobber på spreng da.....

Uff, det er ganske surt at de lønnes sånn. Tror det er mange som får ufortjent bot.

Føler meg ikke akkurat som en snik som fortjener straff :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Opplevde akkurat det samme for noen måneder siden. Vi betaler for en fast parkeringsplass som er registrert på registreringsnummeret på bilen vår. Vi må fortsatt ha parkeringsbevis i ruta, men det hadde havnet på gulvet under kjøring, noe vi ikke hadde merket oss. Fikk bor på 800, og klagen nådde ikke frem. 

Det drøyeste synes jeg at en slik overtredelse kan gi en bot på hele 800 kr! Har teipa beviset godt fast nå for å si det sånn!

Anonymkode: 1e22d...64f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har jo ikke parkert uten lov? Jeg betaler jo for å parkere der. Jeg har bare glemt å legge frem beviset som beviser at jeg har lov til å parkere der.

Jo for (mest sannsynlig) står det at du må ha synlig bevvid for å ha lov å stå det, og det ahr du jo ikke.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bak på kortet ditt står det mest sannsynlig at du plikter å legge dette synlig i frontruta. Om kortet ikke lå synlig, så har ikke du overholdt din forpliktelse. Kort går ut på dato, så at du har parkert der før betyr ikke at du fremdeles har rett til det. Men verdt å prøve seg, du kan jo slippe unna, selv om sannsynligheten er liten.

Angående om gebyret er personlig eller ikke: Et gebyr gitt av offentlig parkeringsetat hefter ved kjøretøyet. Et gebyr gitt av privat selskap hefter ved fører, men du som eier plikter å opplyse om hvem som har kjørt bilen. Så nei, du kan ikke komme unna med det, selv om det hevdes over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...