Gå til innhold

Venn som lyver hele tiden - hvordan ta det opp?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg trenger sårt noen tips til hvordan jeg skal ta opp dette. Vi er en vennegjeng som består av både gutter og jenter, og i denne gjengen er det en person som lyver hele tiden. Hun er en lystløgner og det siste året har det tatt helt av. Det er både små og store løgner, og det er blitt såpass komplisert at man omtrent ikke kan stole på noe av hva hun sier. 

Hun lyver om reiser, opplevelser, steder hun har bodd, mennesker hun kjenner, jobber, studier, kjærlighetssliv, tidligere exer osv. Hun er veldig sosial oppegående og omgjenglig, får seg fort venner og kontakter over alt, men folk flest vet ikke at hun lyver før man har blitt bedre kjent eller at andre som kjenner henne forteller dem det. I starten var det ganske uskyldige løgner som vi blåste vekk, men etterhvert har det blitt så ekstremt at mange ikke orker å forholde seg til henne mer. Flere i vennegjengen synes det er ubehagelig når de forteller om personlige ting som feks brudd med kjæresten, familieproblemer osv, for hun skal ALLTID toppe det. Uansett hva det er - hun har opplevd verre ting, "oi dette skjedde med meg og". Helt absurde ting. Vi vet det er løgn for tidsperpektivet er alt for lite til at hun kan ha bodd alle disse stedene, møtt alle disse menneskene osv. Hun kan fortelle en historie til en person, også fortelle samme historien til en annen, men da har den endret seg. I tillegg er hun svært aktiv på sosiale medier HELE tiden, men enkelte store hendelser i livet finnes det ingen bilder av. Hvis hun skal på enkelte ting vi vet ikke er sant har noen prøvd seg på å spørre om hun ikke kan snappe (snapchat) litt fra denne hendelsen, da får man til svar: "ja, hvis jeg rekker!". Tilfeldigvis "rekker" hun det aldri, men alltid ellers i hverdagen. 

Hun har nok et dårlig selvbilde og vil være mer interessant, men dette begynner å ta helt av. Vi nærmeste vennene hennes ønsker å ta det opp med henne, men det er så utrolig vanskelig fordi hun baller det på med nye løgner, bortforklaringer. Jeg har sagt flere ganger "vet du, det tror jeg ikke på", men da får jeg til svar "åja, men det var ikke helt sånn, det var sånn her blabla". En venninne sa rett ut til henne en gang at hun måtte slutte å lyve så mye, men dette kunne hun ikke forstå hvor kom fra?

Dette begynner å bli slitsomt, og jeg synes synd på henne når folk trekker seg unna. Hun er utrolig snill og fantastisk, men dette her har gått alt for langt. Jeg tror hun trenger profesjonell hjelp for å bli kvitt det, for å lyve har blitt en del av henne, men det føler jeg ikke at jeg kan foreslå. Noen som har lignende erfaringer? Eller tips? 

Anonymkode: 9fc6f...4fe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg synes dere også skal ta det opp med henne, men da gjerne at én person gjør det slik at hun ikke føler seg angrepet av en hel gruppe. Jeg ville ha tenkt at det er det samme dersom hun kommer med løgner og bortforklaringer. Dette er viktig å ta opp, og dersom det faktisk ikke når gjennom til henne ville jeg ha tenkt at det var den siste dråpen. Dersom hun er villig til å høre på dere og tar det til seg ville jeg ha sett på det som et positivt tegn. Jeg tviler på at det kommer til å skje, men det er jo en mulighet. 

Jeg synes det er bedre at dere tar det opp og da eventuelt kutter henne ut enn at dere lar det gå lengre med baksnakking og at dere tester henne. Jeg synes det er helt forståelig i denne situasjonen, men det er greiest å være foruten dette. 

Anonymkode: dfe9b...143

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes dere også skal ta det opp med henne, men da gjerne at én person gjør det slik at hun ikke føler seg angrepet av en hel gruppe. Jeg ville ha tenkt at det er det samme dersom hun kommer med løgner og bortforklaringer. Dette er viktig å ta opp, og dersom det faktisk ikke når gjennom til henne ville jeg ha tenkt at det var den siste dråpen. Dersom hun er villig til å høre på dere og tar det til seg ville jeg ha sett på det som et positivt tegn. Jeg tviler på at det kommer til å skje, men det er jo en mulighet. 

Jeg synes det er bedre at dere tar det opp og da eventuelt kutter henne ut enn at dere lar det gå lengre med baksnakking og at dere tester henne. Jeg synes det er helt forståelig i denne situasjonen, men det er greiest å være foruten dette. 

Anonymkode: dfe9b...143

Ja, jeg tenker at en person skal ta det opp, og det ser ut til at det blir meg. Jeg føler bare at om jeg sier noe, så vil hun tenke over det, men ikke noe mer. Hun er blitt såpass avhengig av å lyve hele tiden. Dette må fikses med profesjonell hjelp. Så er utrolig usikker på hvordan jeg skal gå frem. 

Og ja, helt enig i det siste. Flere har allerede kuttet kontakten utenom fellesfest, vors osv, noe som er utrolig synd :( 

TS

Anonymkode: 9fc6f...4fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff. Jeg har bare kuttet kontakten med sånne. De er så slitsomme. Jeg har også hatt tanker som at når de lyger om alt og alle så er det bare tidsspørsmål før en selv er den de lyger om.. 

Lykke til. Dere er snille som vil gi henne sjans.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chroma

Jeg hadde en slik venninne. Jeg orket til slutt ikke mer, så vi har ingen kontakt lenger. Til og med vonde og negative ting måtte hun "toppe".

Jeg håper det hjelper å ta en prat med henne, både for hennes egen skyld og alle rundt henne. Du kan jo forsiktig fortelle at det finnes profesjonell hjelp og at du ønsker å støtte henne gjennom det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske å ha lest et sted at det å være lystløgner faktisk kan være en psykiatrisk lidelse... Jeg kjenner jeg syntes litt synd på henne rett og slett...

Jeg syntes du som en god venn må ta dette opp med henne, rett og slett for å hindre at hun mister vennene sine. Men ikke angrip henne ved å "ta henne" på lyving. Da vil hun kanskje gå helt i vranglås og bli såret og lei seg. Kanskje du kunne prøvd å spørre henne om hun har det bra med seg selv, om det er noe hun trenger å snakke om...

Det er en vanskelig situasjon du er i og det er ikke godt å si hva som er det rette... Men om den forsiktige måten slår feil, må du kanskje være mer direkte og fortelle henne eventyret om gutten som ropte ulv... 

Har du prøvd å stille oppfølgingsspørsmål om alle disse løgnene? Få henne til å til slutt innse at du har gjennomskuet henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kan jeg bare spørre om hvor hun lyver om at hun skal ha bodd? :P Dette hørtes veldig, veldig ut som en venninne av meg.

Anonymkode: 442c3...ebd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Virker som om hun er en psykopat (helt seriøst).

Anonymkode: 07f88...7a7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

ja det er synd på henne, men jeg hadde ikke giddi, for din egen del kutt henne ut.

Anonymkode: 557e3...549

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...