Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg tror jeg er hva man kan kalle høysensitiv og sliter litt i relasjoner til andre. Misforstå meg rett, jeg får ofte gode relasjoner til andre, men jeg ender ofte opp med ufølsomme mennesketyper eller mennesker som sliter på forskjellige vis, og som drar mye energi fra meg.  Kanskje også nesten som en terapeut eller veldig støttende rolle hvor jeg naturlig prøver å fikse eller hjelpe andre som ikke alltid har det like greit her i livet. 

Problemet er at jeg selv sliter en del og jeg føler at i nesten alt jeg gjør blir jeg tappet for energi. Det er ingen særlig input av ting jeg trenger for å føle meg bra fra andre mennesker. Det gjør at jeg igjen kan bli ego og ekstremt selvsentrert f.eks i samtaler fordi jeg forsøker å få noe tilbake og utjevne balansen, ubevisst. 

Jeg sliter litt med å finne ut av hvilke mennesker jeg skal nærme meg i relasjoner for at forholdet oss i mellom skal bli jevnbyrdig, og hvor jeg ikke går ut som den tapende part energimessig. 

Noen som har vært gjennom noe lignende eller har noen råd å gi?

Anonymkode: 02cd6...5ce

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For det første er det ingenting som heter å være høysesensitiv. Det er et tullebegrep som kommer fra et menneske, ikke noe som er definert på noen måte i faglitteratur.

Kall deg heller innadvendt/introvert.

Anonymkode: 93e7b...d4e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

For det første er det ingenting som heter å være høysesensitiv. Det er et tullebegrep som kommer fra et menneske, ikke noe som er definert på noen måte i faglitteratur.

Ja jeg er introvert, men også veldig følsom. Mange introverte er ikke så følsomme. Hva du tror på og ikke er revnende likegyldig for meg.

• Liker 7
Skrevet

Men er det sånn at du føler på deg at andre ikke har det bra, eller er det sånn at de sier det og tapper deg for energi på den måten? For det siste opplever jo veldig mange andre også. Jeg blir utslitt av ei venninne som alltid klager, men holder litt avstand på grunn av det. 

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg er introvert, men også veldig følsom. Mange introverte er ikke så følsomme. Hva du tror på og ikke er revnende likegyldig for meg.

Handler ikke om hva man tror på, det handler om at begrepet høysensitiv er et tullebegrep.

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Handler ikke om hva man tror på, det handler om at begrepet høysensitiv er et tullebegrep.

Ok

Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Jeg tror jeg er hva man kan kalle høysensitiv og sliter litt i relasjoner til andre. Misforstå meg rett, jeg får ofte gode relasjoner til andre, men jeg ender ofte opp med ufølsomme mennesketyper eller mennesker som sliter på forskjellige vis, og som drar mye energi fra meg.  Kanskje også nesten som en terapeut eller veldig støttende rolle hvor jeg naturlig prøver å fikse eller hjelpe andre som ikke alltid har det like greit her i livet. 

Problemet er at jeg selv sliter en del og jeg føler at i nesten alt jeg gjør blir jeg tappet for energi. Det er ingen særlig input av ting jeg trenger for å føle meg bra fra andre mennesker. Det gjør at jeg igjen kan bli ego og ekstremt selvsentrert f.eks i samtaler fordi jeg forsøker å få noe tilbake og utjevne balansen, ubevisst. 

Jeg sliter litt med å finne ut av hvilke mennesker jeg skal nærme meg i relasjoner for at forholdet oss i mellom skal bli jevnbyrdig, og hvor jeg ikke går ut som den tapende part energimessig. 

Noen som har vært gjennom noe lignende eller har noen råd å gi?

hvor er du mest følsom - hehe.

Gjest noe tilfeldig
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig i at begrepet "høysensetiv" er diskutabelt som et "tullebegrep" men jeg vil ikke si at det nødvendigvis er best å erstatte det med "introvert". Forøvrig synes jeg dette med intro- og ekstrovert også er veldig motefenomen, og de fleste mennesker er ikke så lett å kategorisere i den ene eller andre leiren. Jeg definerer mer som både intro og ekstrovert fordi jeg både liker å være mye alene og i perioder er jeg ekstremt sosial. "Høysensetiv" vil jeg si handler mer om å være var på omgivelsene rundt seg. Tidligere sa man kanskje at personen var "følsom" eller "sensetiv", men for å gi det et mer positiv begrep (de to andre kan få vedkommende til å fremstå som litt ynkelig og som en som tåler lite) - så handler "høysensetivitet" mest om at man "tar inn" mye av omgivelsene rundt seg (lyder, lukt, syn, hva andre føler ("leser" andre) osv. Det kan man gjøre like så godt som introvert som en ekstrovert. 

AnonymBruker
Skrevet

Såkalt høysensitiv = introvert + nevrotisk i en eller annen grad. 

Anonymkode: 8d05d...7a6

AnonymBruker
Skrevet

Problemet er forøvrig ikke at du er "høysensitiv", men at du velger eller tiltrekkes av mennesker med problemer som bare tapper deg. Du må lære å sette grenser for deg selv, lære å finne mennesker som er sunne for deg å være sammen med. Det har ingenting med å være introvert/ekstrovert å gjøre. Det høres ut som du kan trenge noen timer hos psykolog for å finne ut av det. :)

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, Evilposelos skrev:

Men er det sånn at du føler på deg at andre ikke har det bra, eller er det sånn at de sier det og tapper deg for energi på den måten? For det siste opplever jo veldig mange andre også. Jeg blir utslitt av ei venninne som alltid klager, men holder litt avstand på grunn av det. 

Jeg føler det ofte. Noen ganger bygger jeg videre på det jeg aner og graver forsiktig for å finne ut om det stemmer, andre ganger spør jeg veldig direkte, det kommer ann på situasjonen. Folk har en tendens til å betro seg til meg, noe som jeg ikke har noe problem med overhodet. Synes det er veldig fint at jeg får et dypere forhold til andre og at de stoler på meg. Jeg setter jo stor pris på de relasjonene jeg har som er sånn. Jeg kan snakke om mye i livet mitt til venner og sånn men ofte vet ikke andre så mye om hva jeg egentlig tenker eller føler om ting, emner som står meg nær eller hvordan jeg egentlig har det, selv om de kanskje tror de vet det fordi jeg skravler i vei.

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er forøvrig ikke at du er "høysensitiv", men at du velger eller tiltrekkes av mennesker med problemer som bare tapper deg. Du må lære å sette grenser for deg selv, lære å finne mennesker som er sunne for deg å være sammen med. Det har ingenting med å være introvert/ekstrovert å gjøre. Det høres ut som du kan trenge noen timer hos psykolog for å finne ut av det. :)

Jeg skulle til å skrive mer til Evil men så så jeg innlegget ditt og det stemmer, jeg er kanskje ikke så flink til å sette grenser på visse områder. Det er litt rart fordi det går litt på tvers av hvordan jeg tidligere har sett på meg selv.

Kanskje spesielt ting som har med emosjoner og andres følelser å gjøre er problemet, jeg liker ikke å såre andre, det er veldig ubehagelig for meg. Føler egentlig at jeg er en ganske sterk person med klare meninger om mye og ikke er redd for å si fra hvis det er noe. Men når jeg ser på hunden min så er jeg kanskje litt for ettergivende. Heh.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar forresten :)

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar forresten :)

Bare hyggelig! :)

AnonymBruker
Skrevet
Den Monday, July 11, 2016 at 15.17, AnonymBruker skrev:

Jeg skulle til å skrive mer til Evil men så så jeg innlegget ditt og det stemmer, jeg er kanskje ikke så flink til å sette grenser på visse områder. Det er litt rart fordi det går litt på tvers av hvordan jeg tidligere har sett på meg selv.

Kanskje spesielt ting som har med emosjoner og andres følelser å gjøre er problemet, jeg liker ikke å såre andre, det er veldig ubehagelig for meg. Føler egentlig at jeg er en ganske sterk person med klare meninger om mye og ikke er redd for å si fra hvis det er noe. Men når jeg ser på hunden min så er jeg kanskje litt for ettergivende. Heh.

Konfliktsky... Ja, mange er jo det, dessverre.

Anonymkode: 2e7ac...553

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Konfliktsky... Ja, mange er jo det, dessverre.

Anonymkode: 2e7ac...553

Vil ikke si det akkurat, jeg er nok flink til å diskutere og holde stand hvis jeg først gidder. Jeg liker bare ikke såre andre, det er stor forskjell på de to tingene. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jobb med å sette grenser. Øv på å si det du mener selv om det er ubehagelig. Bruk tid på å bli kjent med andre og kjenn etter hvordan det føles. For min del betyr høysensitiv at man bærer på mye (ubevisste) følelser som kan bli trigget i relasjon med andre. Vet ikke om det er sånn for din del, men kanskje det kunne vært en idè å prate med noen som forstår seg på slikt.

Anonymkode: 4802c...a7d

Gjest NotNaomi
Skrevet
Den Monday, July 11, 2016 at 13.31, AnonymBruker skrev:

Det er vel litt sånn som dette du burde lære deg å si verbalt til folk irl. Jeg er selv typen som liker å hjelpe andre,både praktisk og ellers,men jeg kan godt si fra! Det er ditt ansvar å gjøre det,for husk en velger sin rolle helt selv. Jeg kan si nei,jeg kan si at visse ting gidder jeg ikke engasjere meg i fordi jeg finner det uinteressant. Jo,det hender andre kan bli fornærmet og misforstå meg,men det går over! Det er ikke verdens undergang.

Det handler nok ikke så mye om de du om gård,men deg selv tenker jeg. Som du svarer her gjør du nok ikke irl? :-) Lær deg det. Og unngå de som eventuellt er virkelige energityver. Det er de som hele tiden maser om ting spør du meg. 

Alle vil være i fokus iblant,men rådet mitt er når du blir selvsentrert,så tenk på hvor interessant det er for andre det du snakker om. Ved å si ting på rett måte hjelper mye! Sutrete og dystre mennesker og tonefall orker jeg bare ikke,om de er sånn hele tiden. Still litt spørsmål og dra folk inn i saker,sånn at dere snakker sammen,istedenfor monologer. 

AnonymBruker
Skrevet
Den 11. juli 2016 at 14.01, AnonymBruker skrev:

Jeg er "høysensitiv", men sosial og elsker mennesker.

Anonymkode: a42bb...fd0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...