Gå til innhold

Hvordan si i fra til søsken som tilbringer hele ferien hjemme hos våre foreldre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Søsteren min har tre barn og hver somme reiser hun, mannen og de tre barna hjem til foreldrene våre på ferie i tre uker. De bor til vanlig 1,5 times kjøring unna. De er på i ingen måte flink til å hjelpe til og får alle måltid servert hver dag. Mor og far har noen ganger prøvd å hintet litt om at 3 uker er litt lenge  (de er selv i jobb 100% og har kun de tre ukene med ferie), men jeg vet de aldri ville ha sagt noe som kan få søsteren min til å bli sint (noe hun ville ha blitt hvis de hadde sagt klart i fra). De har heller ikke sagt det direkte til meg, men jeg hører de klar og sliten og kunne tenkt seg å slapp av litt i sin egen ferie. Vi bor 7 timer unna med bil, men slik det har blitt må så har ikke jeg samvittighet til å være hjemme lengre enn en langhelg på sommeren, da ting går litt over styr med så mye folk hjemme. Min bror som bor 20 min unna med bil kommet også gjerne på overnattingsbesøk når vi alle er hjemme. Og det er forsåvidt hyggelig det, men jeg mener alle må bidra når vi er så mange. Kan ikke bare sende opp ungene på morningen og selv sove til 10-11.

Jeg tenker at en uke hjemme på ferie må være mer enn nok når besteforeldrene fortsatt jobber, og det under forutsetning at alle bidrar på alle måter.

Hva tenker dere? Flere i samme situajon?

Anonymkode: a78bf...780

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva tenker dere?

Jeg tenker at du skal overlate dette til foreldrene dine. De er voksne mennesker. De får si ifra selv, uansett hvor mye du føler og tror at dette er et problem.

Anonymkode: 57e13...8b9

• Liker 27
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at du skal overlate dette til foreldrene dine. De er voksne mennesker. De får si ifra selv, uansett hvor mye du føler og tror at dette er et problem.

Helt enig.

Anonymkode: 98d93...dfb

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Her er jeg faktisk helt enig med deg TS; en uke er nok, og da hjelper man til, spesielt om en har barn, og enda mer spesielt når det er tre barn. At man alle samles, foreldre, søsken og barnebarn en langhelg/uke er jo hyggelig, men ikke tre uker. De vil jo ha ferie de også, ikke være butler og hjemmehjelp hos seg selv. Selv om de er voksne mennesker kan du jo si du blir å støtte dem om de velger å si i fra, at du kan være der om de vil osv. Om søsteren din blir sint så får hun når bare bli sint. Det får være grenser for gjestfrihet, selv hos mamma og pappa.

Anonymkode: 93ff8...7bf

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

TS her,

Min mor kommer ALDRI til å si noe, da løper hun heller livet av seg for at alle skal være fornøyd. 

Og da får jeg så vondt av henne.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

TS her,

Min mor kommer ALDRI til å si noe, da løper hun heller livet av seg for at alle skal være fornøyd. 

Jeg er helt enig med deg, Ts. Jeg har på en måte samme problemet, bare st det hjelper onkel og tante. De sliter ut besteforeldrene mine med barnepass, hundepass, stell på gård osvosv. Dette er mennesker som er mye eldre enn meg igjen, så ejg føler ikke det er riktig av meg å blande meg, men jeg hater å se at mormor og morfar sliter seg ut på alt de gjør for dem, istedenfor å nyte pensjonisttilværelsen. 

Anonymkode: cd28c...8f4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Søsteren min har tre barn og hver somme reiser hun, mannen og de tre barna hjem til foreldrene våre på ferie i tre uker. De bor til vanlig 1,5 times kjøring unna. De er på i ingen måte flink til å hjelpe til og får alle måltid servert hver dag. Mor og far har noen ganger prøvd å hintet litt om at 3 uker er litt lenge  (de er selv i jobb 100% og har kun de tre ukene med ferie), men jeg vet de aldri ville ha sagt noe som kan få søsteren min til å bli sint (noe hun ville ha blitt hvis de hadde sagt klart i fra). De har heller ikke sagt det direkte til meg, men jeg hører de klar og sliten og kunne tenkt seg å slapp av litt i sin egen ferie. Vi bor 7 timer unna med bil, men slik det har blitt må så har ikke jeg samvittighet til å være hjemme lengre enn en langhelg på sommeren, da ting går litt over styr med så mye folk hjemme. Min bror som bor 20 min unna med bil kommet også gjerne på overnattingsbesøk når vi alle er hjemme. Og det er forsåvidt hyggelig det, men jeg mener alle må bidra når vi er så mange. Kan ikke bare sende opp ungene på morningen og selv sove til 10-11.

Jeg tenker at en uke hjemme på ferie må være mer enn nok når besteforeldrene fortsatt jobber, og det under forutsetning at alle bidrar på alle måter.

I denne situasjonen så lar du være å bry deg. Dette er nemlig ikke ditt problem. De det angår må selv finne ut av tingene. Er du sjalu for noe, kanskje?

Anonymkode: 280a6...ae7

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Om det er/blir et problem for dine foreldre, så er det deres ansvar å si ifra. Men når det er sagt, kanskje du kan hinte litt til din søster, bare spørre om hun er enig i at 3 uker er vel mye, om hun kunne tenke seg besøk i 3 uker, der hun står for det meste av oppvartningen?! 

Anonymkode: b0e04...bd3

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her,

Reneste Mor Theresa dette her. Kanskje hun sliter med post-stress symptomer på dårlig samvittighet fra deres barndom? Mye rart som foregår i familier..

Anonymkode: e7176...807

• Liker 5
Skrevet

Jeg antar at foreldrene deres er voksne, selvstendige mennesker. Om de velger å ikke si fra, fordi de syynes det er vanskelig, så er det fortsatt et valg de tar.

Andre kan ikke (og skal ikke) ta ansvar for det, mener jeg.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I denne situasjonen så lar du være å bry deg. Dette er nemlig ikke ditt problem. De det angår må selv finne ut av tingene. Er du sjalu for noe, kanskje?

Anonymkode: 280a6...ae7

Ja, der tok du meg. Jeg er sjalu.

(btw så minner du meg litt om min søster. Er nok noe sånt hun kunne ha svart)

TS

• Liker 30
Gjest Wanda Maximoff
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at dine foreldre er voksne mennesker som må klare å si i fra når nok er nok. Hvis de skal være litt sleipe kan de prøve å legge ferien utenom sommeren?

AnonymBruker
Skrevet

Nesten samme her, med foreldrene til mannen, bortsett fra at det er hele året. De må være barnevakt eller ha besøk av barnebarn og stebarnebarn alltid når de har fri og de er så slitne, de jobber 100% og sliter med helsa. Tror ikke foreldrene til barna ser det selv, annet enn at det er deilig for dem å ha fri når de kan være med besteforeldrene. Nå kan ikke vi spørre om å komme på besøk eller ha barnevakt fordi de er så slitne av de å ha de andre hele tiden.. Her sier heller ikke besteforeldrene i fra.

Anonymkode: ffb24...71a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, der tok du meg. Jeg er sjalu.

(btw så minner du meg litt om min søster. Er nok noe sånt hun kunne ha svart)

Det er vanskelig å få sympati for deg når du svarer sånn.

Jeg synes også dette minner mer om sjalusi enn om reell bekymring for dine foreldre. Og som jeg og flere har svart, det er opp til foreldrene dine å si ifra om dette. Det er ikke din oppgave overhodet.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes også dette minner mer om sjalusi enn om reell bekymring for dine foreldre. Og som jeg og flere har svart, det er opp til foreldrene dine å si ifra om dette. Det er ikke din oppgave overhodet.

Jeg er ikke ute etter sympati. Jeg vil gjerne høre om det er andre der ute i samme situasjon og hva som evt. kan gjøres. Jeg synes det er forferdelig å se min mor så sliten, så å ikke bry meg er i denne situasjonen ikke et alternativ.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke ute etter sympati. Jeg vil gjerne høre om det er andre der ute i samme situasjon og hva som evt. kan gjøres. Jeg synes det er forferdelig å se min mor så sliten, så å ikke bry meg er i denne situasjonen ikke et alternativ.

Da snakker du med foreldrene dine om saken. Igjen, dette er opp til dem.

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er egentlig ikke enig. Synes hele familien har et ansvar for å si i fra til hverandre. Speiselt siden TS sier at søsteren bor 1,5 t unna, broren 20 min og hun selv rundt 7 t unna. Ved besøk for de to søstrene m/fam må det planlegges litt i forkant, og foreldrene har gjerne ikke så veldig god plass. Jeg har selv søsken, og har mer enn en gang hintet til dem når jeg synes de er urimelige. Så får jeg heller tåle tilsvar fra dem når det er jeg som gjør noe teit.

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Søsknene til mannen bruker foreldrene som hotell hele året. Sist vi var på besøk, fortalte broren at de hadde sovet så dårlig pga vonde madrasser. Så da tilbød foreldrene seg å kjøpe nye... 

Mannen er konfliktsky, så for å ikke bli svigerinna fra helvete, svelger jeg kameler.

Fikk tips om å gå via svigers og gi vår støtte til dem. Noe jeg også gjør når svigermor klager. For de ER slitne. Og svigermor synes det går mye penger. I påsken i år handlet de mat for tusenvis av kroner, og da vi kom innom etter å ha vært på ferie i Spania, så det ikke ut der. Ungene kranglet og svigermor var lei seg fordi det var rotete. 

Vi kunne selvfølgelig lånt bort huset, men jeg har mer enn nok med å takle hans søsken når vi treffes. 

Anonymkode: 1388a...9d5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Minitroll skrev:

Jeg har selv søsken, og har mer enn en gang hintet til dem når jeg synes de er urimelige. Så får jeg heller tåle tilsvar fra dem når det er jeg som gjør noe teit.

TS burde ikke ta det med søsteren. Hun får snakke med foreldrene og la det være opp til dem hvordan de håndterer det.

Jeg legger merke til at TS ikke skriver et eneste sted at foreldrene har klaget eller sagt noe selv. Alt går på hva TS føler og tror om situasjonen. Kanskje foreldrene liker å ha besøk selv om det også er slitsomt?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er jeg faktisk helt enig med deg TS; en uke er nok, og da hjelper man til, spesielt om en har barn, og enda mer spesielt når det er tre barn. At man alle samles, foreldre, søsken og barnebarn en langhelg/uke er jo hyggelig, men ikke tre uker. De vil jo ha ferie de også, ikke være butler og hjemmehjelp hos seg selv. Selv om de er voksne mennesker kan du jo si du blir å støtte dem om de velger å si i fra, at du kan være der om de vil osv. Om søsteren din blir sint så får hun når bare bli sint. Det får være grenser for gjestfrihet, selv hos mamma og pappa.

Anonymkode: 93ff8...7bf

Hvor i alle dager står det noe om at søsteren blir sint?

Jeg er enig med dere som sier at dette fremstår som sjalusi og smålighet hos ts. Du kan si hva du vil for å fremstå som uegennyttig, men det er ikke slik jeg leser deg. Det er ikke din oppgave å sette grenser for foreldrene.

Anonymkode: 98d93...dfb

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...