Gå til innhold

Arbeidsfordeling hjemme - med 2 el. flere barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Dere som har to eller flere barn - hvordan er arbeidsfordelingen hjemme? Har dere faste oppgaver eller varierer det hvem som handler, lager middag, rydder, pakker barnehagesekker osv?

Anonymkode: 0f296...436

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi har faste oppgaver, ellers blir ingenting gjort. Han støvsuger, jeg vasker bad, han vasker klær, jeg smører matpakker osv.

Anonymkode: a19a7...796

AnonymBruker
Skrevet

Vi har forsøkt faste og løse oppgaver. Har aldri fått noe av det til å gå av seg selv. Vi er så uenige om hva som må gjøres i huset at hadde det vært opp til han hadde husarbeid skjedd 1 gang i uka a 1 time maksimalt. Med to barn er det mye som ikke blir gjort unna med så lavt tidsbruk. Jeg har kapitulert og godtar å gjøre mer enn han så lenge han hvertfall bidrar (!) Bedre det, enn å krangle og være sur hele tida. Men biter litt innimellom, spesielt nå som jeg jobber 100% og han jobber 40%...

Anonymkode: ea2d1...730

AnonymBruker
Skrevet

Vel.... Vi HAR fordeling, men på ett eller annet vis er det gjerne meg som ender opp med å gjøre... vel, alt. Vurderer å sette opp dager og tidspunkt som husarbeid skal gjøres, slik at han har et fast skjema å følge. Jeg tar ting når jeg ser det eller finner tid innimellom. Han tar det etter at jeg har mast 4 ganger, sendt ut mail og røyksignaler. :P 

Han har ansvar for støvsuging og å ta kjøkkenet når det er rotete/skittent. Og generelt den som ikke lager mat, tar oppvask. 

Anonymkode: f8451...b68

Skrevet

Vi har seks barn og brukte for mye tid på gnåling om alt som skulle vært gjort og hvem som skulle gjøre hva, så de siste fire årene har vi hatt hjelp i huset på heltid. Fungerer veldig bra, men vi er fryktelig bortskjemte. Ser det ekstra godt nå som hushjelpen vår har ferie. 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Veslefrikk skrev:

Vi har seks barn og brukte for mye tid på gnåling om alt som skulle vært gjort og hvem som skulle gjøre hva, så de siste fire årene har vi hatt hjelp i huset på heltid. Fungerer veldig bra, men vi er fryktelig bortskjemte. Ser det ekstra godt nå som hushjelpen vår har ferie. 

6 barn?! Wow, alle ære til at dere får det til å fungere i hverdagen. Og her sitter jeg og klager over at det er tungt med to 😂

AnonymBruker
Skrevet

Jepp, her er fordelingen slik at jeg gjør alt av husarbeid inne, han tar seg av alt annet nødvendig vedlikehold av bolig, hus bil, plenklipping om sommeren og snømåking/fresing om vinteren, og egentlig alt av forefallende arbeid. Med unntak av kjøkkenet, det tar vi sammen etter alle måltider. Hvem som lager middag varierer, men tipper jeg står for kanskje 70-80% i ukedagene, mens han lager nok de fleste middagene i helgen, spesielt søndag, der ligger han nok stort sett på 100% :)

Skal også sies at jeg jobber deltid og har dermed en del fridager som jeg bruker på å gjøre unna vasking og støvsuging, og han jobber godt over 100% pga overtid og noe reising.

Sikkert mange her som synes dette er forkastelig, men det driter jeg faktisk i, så lenge det funker for oss og at alle parter er fornøyde med ordningen. Jeg har ingen tro på at man skal følge en "samfunnsmal", hver enkelt husstand må få bestemme selv hva som funker best.

Anonymkode: f4934...5b3

• Liker 1
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

6 barn?! Wow, alle ære til at dere får det til å fungere i hverdagen. Og her sitter jeg og klager over at det er tungt med to 😂

Blir en vane. Alle seks kom jo ikke på en gang, så man får innarbeidet noen rutiner etterhvert. Fire av de er våre biologiske, to er fosterbarn, også er vi beredskapshjem i tillegg så i perioder er vi flere. Men det var like slitsomt da vi hadde to, så det er helt greit å klage litt for deg også. Er lov det. Kos deg med smårollingene dine :blomst:

Gjest asdas123
Skrevet

Vi deler likt, men bytter roller fra uke til uke så en ikke må lage middag hele tiden eller en hele tiden må brette klær. Forsøker å gjøre det meste som kan gjøres etter barna er lagt da slik at vi får mest mulig tid med barna begge to. 

Gjest *kokos*
Skrevet

Vi har enkelte oppgaver som er faste, fordi vi liker/misliker ulike gjøremål. Hverdagen går glattest om vi ikke må avklare hvem som skal gjøre hva om morgenen, så da går alt på skinner.

Matlaging, handling og rydding er det eneste vi snakker om, og som vi deler oss imellom avhengig av hvem som kommer hjem når.

Synes vi er flinke til å få hverdagen til å gå rundt. Vi har to i barnehage- og barneskolealder. Hadde aldri i verden orket å få barn med en mann som ikke bidro like mye som meg (justert for variasjon i arbeidsmengde og eventuelle handicap).

Skrevet (endret)

Før når det var jeg og eksen med våre 8 felles barn gjorde den som hadde tid det som behøvde gjøres.

Nå når barna har blitt ganske store og de 3 eldste har flyttet ut er det meste fordelt mellom barna og resten gjør jeg brorparten av siden samboeren min jo ikke er far til noen av barna.

Endret av asterix
Skrevet
2 timer siden, asterix skrev:

Før når det var jeg og eksen med våre 8 felles barn gjorde den som hadde tid det som behøvde gjøres.

Nå når barna har blitt ganske store og de 3 eldste har flyttet ut er det meste fordelt mellom barna og resten gjør jeg brorparten av siden samboeren min jo ikke er far til noen av barna.

Sporty fyr som flytter sammen med en åttebarnsmor, det skal han ha!:fnise:

Skrevet
10 timer siden, Biloba skrev:

Sporty fyr som flytter sammen med en åttebarnsmor, det skal han ha!:fnise:

Det er han. 😊Og litt sprø i tillegg hjelper jo på. 😉

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Den Sunday, July 17, 2016 at 9.52, Veslefrikk skrev:

Blir en vane. Alle seks kom jo ikke på en gang, så man får innarbeidet noen rutiner etterhvert. Fire av de er våre biologiske, to er fosterbarn, også er vi beredskapshjem i tillegg så i perioder er vi flere. Men det var like slitsomt da vi hadde to, så det er helt greit å klage litt for deg også. Er lov det. Kos deg med smårollingene dine :blomst:

Nydelige mennesker som har åpnet hjemmet. ❤❤❤

• Liker 1
Skrevet

Vi har helt klart fast fordeling, men det har bare blitt sånn uten at det er noe vi har diskutert, og det fungerer veldig bra for oss. Vi har vaskehjelp annenhver uke, det er helt uvurderlige hjelp!! Jeg gjør ellers alt av handling og matlaging. Klesvask og innkjøp av alt barna trenger. Alt husarbeid som er nødvendig. Jeg er i permisjon og straks kommer nr. 3. Når nr. 3 begynner i barnehagen er planen å redusere min stilling til 80% slik at ting går rundt uten at vi begge er utslitt. Mannen er på jobb fra 07-16.30, inkludert kjøring til og fra jobb.

Mannen er veldig flink til å være aktiv med barna i helgene, og etter middag gjør vi alt sammen. Lek, stell og legging. 

Når det gjelder vedlikehold av hus, hage og biler tar han seg av det. Jeg kunne fint ha skiftet dekk, men foretrekker heller å gjøre mer huslige ting:)

Vi har stor lønnsforskjell så vi kommer økonomisk best ut av det at han jobber mer enn meg.

• 1 måned senere...
Skrevet

Hei!

Dette er et hett tema hjemme hos oss, så jeg ble nysgjerrig på hvordan andre har det og søkte på nettet, og fant denne tråden.

Jeg er mannen i en familie med to barn, 2 og 6 år. Jeg jobber hjemme på heltid og fruen er hjemmeværende. Hun leverer og jeg henter ungene i bhg/skole. Vi bor i by og veien er kort. Vi har hushjelp så mange dager i uken som hun ønsker, oftest 3-4 dager, 6-7 timer hver dag. Huset er ca. 250kvm. Jeg bruker tid med barna på ettermiddagen og hjelper til med rutinene rundt barna når jeg kan - som regel kan jeg men det hender jeg må prioritere jobb i hektiske perioder (dette er unntaksvis - akkurat nå er det 5 måneder siden sist det var slik).

Hvordan mener dere at arbeidsfordelingen på øvrig arbeid hjemme bør være i dette tilfellet? Det forventes av meg at jeg skal ta oppvask og annet forefallende arbeid, men jeg synes det er urimelig når vi har hushjelp. Dårlig stemning følger. Hun gjør mye mer enn meg i huset, det er helt klart. Hun er(eller var?) kokk og liker å lage mat, og gjør en helt fantastisk jobb med det. Vi spiser veldig variert og all maten lages fra bunnen av, og vi har takket være henne en 2- og en 6-åring som spiser absolutt alt dere kan forestille dere. Jeg krever på ingen måte at det må være slik, men hun vil det, og det er selvfølgelig fint for oss alle. Det er kanskje mye for henne noen dager, men det er det jo for meg på jobb også noen ganger, og jeg synes det må være slik når vi har hushjelp og det kun er jeg som er i lønnet arbeid(?).

Hva synes dere?

• Liker 1
Skrevet
Den Monday, July 11, 2016 at 12.39, AnonymBruker skrev:

Hei,

Dere som har to eller flere barn - hvordan er arbeidsfordelingen hjemme? Har dere faste oppgaver eller varierer det hvem som handler, lager middag, rydder, pakker barnehagesekker osv?

Anonymkode: 0f296...436

Ja du kan drømme du! Far står opp med og kler på og mater tre barn, går på jobb og kommer hjem. Hjemme tar han seg av barn men gjør ingenting i huset. 

Anonymkode: 43416...810

Skrevet
38 minutter siden, Not_impressed skrev:

Jeg er mannen i en familie med to barn, 2 og 6 år. Jeg jobber hjemme på heltid og fruen er hjemmeværende. Hun leverer og jeg henter ungene i bhg/skole. Vi bor i by og veien er kort. Vi har hushjelp så mange dager i uken som hun ønsker, oftest 3-4 dager, 6-7 timer hver dag. Huset er ca. 250kvm. Jeg bruker tid med barna på ettermiddagen og hjelper til med rutinene rundt barna når jeg kan - som regel kan jeg men det hender jeg må prioritere jobb i hektiske perioder (dette er unntaksvis - akkurat nå er det 5 måneder siden sist det var slik).

Hvordan mener dere at arbeidsfordelingen på øvrig arbeid hjemme bør være i dette tilfellet?

For å være ærlig kan jeg ikke skjønne at det er så mye forefallende arbeid å fordele, hvis dere har to barn i barnehage/skole og hushjelp 3-4 dager i uka, og din kone i tillegg er hjemmeværende og du jobber hjemme. :vetikke:

Vi er to voksne og seks barn, ingen vaskehjelp eller tilsvarende, begge voksne jobber full tid. Vi gjør som Asterix: den som har tid gjør det som må gjøres når det må gjøres. I tillegg har de eldste barna faste oppgaver en gang i uka. Vi har det ikke strøkent, men helt greit. Jeg gjør mesteparten av klesvask og vasking, han tar mye støvsuging, matlaging og klipper gresset. Bil og sånt får vi andre til å fikse ;)  Det er nok jeg som har mesteparten av oversikten når det gjelder klær, sekker, bursdagsinvitasjoner og spilletimer, mens mannen min kjører og henter mest.

Synes dette fungerer fint, men vi har jo ikke spesielt mye fritid å fordele... kanskje det er derfor vi ikke krangler om det? :lol:

Anonymkode: 39f2e...988

• Liker 2
Skrevet
6 timer siden, Not_impressed skrev:

Hei!

Dette er et hett tema hjemme hos oss, så jeg ble nysgjerrig på hvordan andre har det og søkte på nettet, og fant denne tråden.

Hvordan mener dere at arbeidsfordelingen på øvrig arbeid hjemme bør være i dette tilfellet? Det forventes av meg at jeg skal ta oppvask og annet forefallende arbeid, men jeg synes det er urimelig når vi har hushjelp. Dårlig stemning følger. Hun gjør mye mer enn meg i huset, det er helt klart. Hun er(eller var?) kokk og liker å lage mat, og gjør en helt fantastisk jobb med det. Vi spiser veldig variert og all maten lages fra bunnen av, og vi har takket være henne en 2- og en 6-åring som spiser absolutt alt dere kan forestille dere. Jeg krever på ingen måte at det må være slik, men hun vil det, og det er selvfølgelig fint for oss alle. Det er kanskje mye for henne noen dager, men det er det jo for meg på jobb også noen ganger, og jeg synes det må være slik når vi har hushjelp og det kun er jeg som er i lønnet arbeid(?).

Hva synes dere?

Hva er det kona di gjør på dagtid når barna er i bhg/skole?

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

For å være ærlig kan jeg ikke skjønne at det er så mye forefallende arbeid å fordele, hvis dere har to barn i barnehage/skole og hushjelp 3-4 dager i uka, og din kone i tillegg er hjemmeværende og du jobber hjemme. :vetikke:

Vi er to voksne og seks barn, ingen vaskehjelp eller tilsvarende, begge voksne jobber full tid. Vi gjør som Asterix: den som har tid gjør det som må gjøres når det må gjøres. I tillegg har de eldste barna faste oppgaver en gang i uka. Vi har det ikke strøkent, men helt greit. Jeg gjør mesteparten av klesvask og vasking, han tar mye støvsuging, matlaging og klipper gresset. Bil og sånt får vi andre til å fikse ;)  Det er nok jeg som har mesteparten av oversikten når det gjelder klær, sekker, bursdagsinvitasjoner og spilletimer, mens mannen min kjører og henter mest.

Synes dette fungerer fint, men vi har jo ikke spesielt mye fritid å fordele... kanskje det er derfor vi ikke krangler om det? :lol:

Anonymkode: 39f2e...988

DET er imponerende.

Jeg jobbet i barnehage for noen år siden, og hadde en kollega som var alenemor med 2 barn. Hun klarte likevel å være den viktigste medarbeideren vi hadde hver eneste dag, og var pådriveren for mye sosialt utenom jobben. Høres ut som du er en av disse :) Hvor henter dere all energien fra?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...