Gjest Nori Skrevet 11. juli 2016 #1 Skrevet 11. juli 2016 Førstegangsforeldre som skal ha barn i barnehage fra høsten. Har forstått såpass at klær og andre eiendeler skal merkes, men hvilken metode er egentlig best? Har googlet og ikke blitt veldig klokere så tar gjerne i mot tips. Lurer også på om det er vanlig å ha egne klær for bruk i barnehagen eller merker dere alle barnas klær?
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2016 #2 Skrevet 11. juli 2016 Kommer an på klærne. Sprittusj eller strykelapper. Har valgt å merke alt, slik at det ikke spiller noen rolle hva barnet har på seg i barnehagen. Noen gjør det annerledes. Anonymkode: 7f91d...853
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2016 #3 Skrevet 11. juli 2016 Vi merket tidligre med tekstiltusj, men gikk over til å bruke merkelapper. Jeg ønsker å gi klærne videre til barnehjem o.l når vi er ferdig med dem, da er det grei å kunne ha apper som fjernes. Tusj er jo permanent. Anonymkode: 0b0cd...6ba
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2016 #4 Skrevet 11. juli 2016 Klistrenavnelapper er veldig greit synes jeg. I hjemmestrikk kan man sy på en stubb skråbånd for å klistre/skrive på. Regntøy/yttertøy blir oftest merket med sprittusj. Anonymkode: 74e8f...ddc
Britt Banditt Skrevet 11. juli 2016 #5 Skrevet 11. juli 2016 Bruker klistrenavnelapper eller tekstiltusj. Klistrenavnelapper er veldig kjekt å kunne bruke på leker også (her får de lov til å ha med leker i barnehagen).
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2016 #6 Skrevet 11. juli 2016 Jeg merker alt! Til og med "finklær", tenker at det er greit med navn om de for eksempel er i selskap etter hvert. Gidder heller ikke sortere og holde orden på pent og bhg. Bruker klistrelapper, strykelapper og skriver på enkelte plagg med sprittusj. Om du velger strykelapper er det ganske greit og enkelt å bruke rettetang, istede for å frem med strykejern. Anonymkode: 9946e...d36
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2016 #7 Skrevet 11. juli 2016 Har aldri hatt noen forskjell på klær som blir brukt i barnehagen, og klær som blir brukt ellers. Merker alt, helst med klistermerke-type-lapper. Så behøver man ikke å stryke dem på. Det er riktig nok varierende hvor godt de sitter fast etter noen ganger i vaskemaskinen, varierer fra produsent til produsent. Men det er noe herk om man velger strykelapper, synes jeg. Stempel setter seg ikke like godt på alle type klær heller. Og pass på at du merker selve hettene i jakker i tillegg til jakke-delen. Og merk alt av votter og sokker. Min erfaring er at du dropper navnelapper med disse skjønne symbolene du kan velge å ha på dem. Ha heller kun den viktigste teksten du må ha med, slik som barnets fornavn og ditt tlf.nr. Da blir teksten såpass stor at den er mer leselig. Anonymkode: 202ee...615
Sariou Skrevet 11. juli 2016 #8 Skrevet 11. juli 2016 Jeg merker alt, bruker klistrelapper på vaskelappen. Hensikten er jo at de barnehageansatte skal slippe å bruke tid på å spørre ungene/foreldrene hvem sin genser som er blitt lagt igjen på uteområdet.
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2016 #9 Skrevet 11. juli 2016 22 minutter siden, Nori skrev: Førstegangsforeldre som skal ha barn i barnehage fra høsten. Har forstått såpass at klær og andre eiendeler skal merkes, men hvilken metode er egentlig best? Har googlet og ikke blitt veldig klokere så tar gjerne i mot tips. Lurer også på om det er vanlig å ha egne klær for bruk i barnehagen eller merker dere alle barnas klær? Sylapper. Broderte lapper med navn på. Mye griere når barn skal arve klær enn tusj og strykelapper. Håndsøm med et par sting i hver lapp. Merker ikke klær de absolutt ikke skal ha i barnehagen. Navner skoene under når de har lyse såler. (Bak der hælen begynner og skoen er på sitt laveste.) Eller så skriver jeg inni. Dresser som ikke skal stikkes nål/hull i, bruker jeg vannfast tusj på. Kjøp egen vannfast tusj til merking. Anonymkode: 213ff...9f7
A4-livet Skrevet 11. juli 2016 #10 Skrevet 11. juli 2016 Vi bruker klistrelapper fra navnelapper.no. De sitter best på vaskelappen el., rett på klærne faller de av etter noen vask. Merker alt som kan tenkes å brukes i barnehagen med unntak av sokker. Så penklær er det eneste som ikke blir merket hos oss.
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2016 #11 Skrevet 11. juli 2016 Bruker klistrelapper fra Askeladden.no. De faller sjeldent av i vask. Brukt dem noen år, og vasker ofte 😉 Anonymkode: 10319...d31
Gjest Nori Skrevet 11. juli 2016 #12 Skrevet 11. juli 2016 Takk for tips! Tror jeg tester klistrelapper først, er litt småallergisk mot strykejern.
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2016 #13 Skrevet 11. juli 2016 Klistrelapper på vaskelappen, og merketusj på noe. Anonymkode: 3c5fd...e23
atropos Skrevet 11. juli 2016 #14 Skrevet 11. juli 2016 Vi bruker klistremerker fra Askeladden. Sitter veldig bra direkte på klærne. Vi merker alt og gjør ikke forskjell på hva vi bruker i bhg og hjemme. På ull bruker jeg tekstillapper som festes med taggit fra sabo. Da trenger man ikke stryke, sy eller noe stress.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå