Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I helgen som var skulle jeg og ei venninne dra på helgetur sammen til Oslo. Hun prøvde å overtale meg en stund til å bli med(blir som regel fyll og fest for hennes del, jeg foretrekker litt mer rolige turer), men jeg tenkte at det skulle gå greit så jeg valgte å takke ja. Vi bestilte hotell og fly for ca. 3 uker siden. 

Tidligere har jeg opplevd at venninna mi har et litt annet forhold til det å holde avtaler, og tar gjerne ikke sånne ting på alvor. Det kan være f.eks å la være å dukke opp i bursdagsfester eller 17.mai frokoster uten å gi beskjed før dagen etter fordi noe "bedre tilbud dukket opp". Derfor har jeg holdt henne litt på avstand og ikke tatt noe initiativ til å lage avtaler med henne i det siste. Derfor foreslo hun en jentetur slik at vi kunne ta opp litt tid sammen, og siden det er litt mer større greier enn en fest eller kafeavtale, tenkte jeg at det ville gå greit. Vi valgte å dele et hotellrom, siden hun ønsket å sove på et litt mer "fancy" hotell som hun hadde bodd på før, og jeg tenkte det gikk greit siden vi ville være to om prisen(hadde aldri hatt råd til å bodd en helg alene på det hotellet). 

Vi snakket sist sammen på torsdag formiddag(før avreisen fredag formiddag), hvor jeg fikk en melding om at hun gledet seg, hva hun skulle ta med og forslag til ting vi kunne gjøre. Veldig koselig. Vi avtalte å møtes inne på flyplassen et klokkeslett dagen etter. 

Fredag morgen så sendte jeg henne en melding imens jeg var på flybussen. Da jeg kom frem til flyplassen så hadde hun fremdeles ikke vært innlogget på ca. 4-5 timer(stusset litt da hvorfor hun var pålogget klokken 5 på natta?) og klokka gikk. Jeg ringte, fikk ikke svar. Ringte felles venninner, de fikk heller ikke kontakt med henne, og ei som bor like ved prøvde å banke på døren hennes men fikk heller ingen reaksjon. Så ble tiden knapp, og jeg tenkte at hun var mest sannsynligvis på vei/mobilen var klikka etc så jeg sendte henne en melding om at jeg gikk videre i sikkerhetskontrollen og ventet ved gaten. Der satt jeg helt til boardingen var ferdig og gaten var iferd med å stenge. Jeg innså i ren fortvilelse at hun ville da ikke dukke opp, og ringte ei annen venninne som sa at siden jeg allerede hadde betalt så mye for det hotellet(som hun absolutt ville sove på) så burde jeg dra og kose meg. Derfor valgte jeg å dra. 

Senere på ettermiddagen, etter jeg hadde kommet frem og sjekket inn på hotellet så ringte hun. Jeg var lynforbanna og spurte hvorfor hun ikke dukket opp, og hun forklarte at hun hadde endt på en "tidlig lønningspils" med kollegaer, som hadde tatt litt overhånd. Derfor hadde hun vært på nach til klokka var 07, og hatt mobilen på lydløs. Jeg spurte hva i all verden hun har tenkt å gjøre nå(evt fly over senere den kvelden) og så sa hun at hun ikke hadde råd til å bestille nye flybilletter siden hun hadde brukt opp alt den kvelden og fikk ikke lønn før onsdag. Jeg tilbudte meg å legge ut, men så sa hun at hun hadde sjekket billettene, og var ikke villig til å verken låne eller betale så mye for billettene som lå ute nå. Hun beklaget seg kort og jeg ble sint og la på. 

Hele fredagen satte jeg inne på hotellet alene og visste ikke hva jeg skulle gjøre(kjente jo ingen i byen), før en annen venninne sa at jeg bare burde utnytte helga for det fulle og gå på museum, kafeer, rusleturer og ha egentid. Jeg bestemte meg for å gjøre det best mulig, og det endte faktisk med at jeg hadde en fin helg. 

Når jeg kom hjem  på søndagen, ringte hun som skulle vært med meg og spurte om jeg hadde en bra helg. Jeg svarte at jeg hadde gjort det beste ut av det og greide faktisk å kose meg. Så var hun frekk nok til å si at hun syntes at jeg burde tilbakebetale det beløpet hun ga for hotellet, siden hun ikke ble med og jeg valgte fremdeles å bruke det. Jeg sa at det var ikke min feil at hun gikk glipp av helga, og at hun burde visst å prioritert riktig siden hun visste at hun måtte opp tidlig fredag, og ha nok penger utover helgen. Det endte med en krangel, hvor hun kalte meg egoistisk og slang på røret. Hun sendte en melding etterpå og sa at jeg kunne se langt etter henne hvis jeg ikke gadd å oppføre meg rettferdig å gi henne tilbake pengene som hun hadde krav på. 

Hva mener dere? Skal jeg betale hennes beløp eller ikke?  

Anonymkode: a96a8...9d9

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, du skal ikke betale henne noe som helst, hun dreit seg ut, enkelt og greit. Det skal ikke gå på bekostning av deg. 

• Liker 37
AnonymBruker
Skrevet

Det er hun som er umoden og egoistisk! Hun tenker kun på seg selv. Egen feil at hun ikke klarte  bremse alkoholinntaket og bruke alle pengene der.

Ikke betal, og se deg som heldig om du mister henne som "venn".

Anonymkode: bd9d0...e9d

• Liker 31
Skrevet

Hadde ikke betalt henne igjen og hadde omtalt henne som "tidligere venninne" fremover.

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Herregud! Er imponert over at du klarte å gjøre det beste ut av helgen. Du skal selvfølgelig ikke betale henne et rødt øre. Hva tenkte hun skulle skje da? At du skulle dra hjem fra flyplassen og så skulle dere få tilbake pengene dere hadde betalt for fly og hotell? Det er venninna di som har vært en DÅRLIG venninne og det er helt utrolig at hun i det hele tatt spør om pengene. Hun burde lagt seg langflat etter det hun gjorde. Høres ikke ut som denne venninnen er noe tap for deg. Og er 100% sikker på at evt felles venner vil støtte deg i denne saken. 

Anonymkode: ce95e...64e

• Liker 31
Skrevet

Støtter de andre her. Slike mennesker klarer du deg bedre uten. Hun får nok ikke igjen pengene for de tapte flybillettene heller, så du skal selvfølgelig ikke gi henne ei krone.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Godt å vite at dere er enig med meg. Jeg er klart helt enig med dere og har ikke tenkt å betale tilbake en eneste krone. Helgen var selvfølgelig grei(brukte mye tripsadvisor for å si det sånn), spiste mye god mat, gikk tur og shoppet endel før jeg trakk meg tilbake på hotellrommet på kveldene med en flaske vin og smågodt. Så jeg kom "helskinnet" ut av det og det ble langt ifra så ensomt og meningsløst enn det jeg var redd for. 

Jeg har ikke tenkt å ta noe mer kontakt med henne, men fikk vite nettopp fra ei felles venninne at hun har allerede tatt en ringerunde og "sladret" om dette. Heldigvis så hadde vår felles venninne bein nok i nesa til å si sin direkte mening om dette, så har heldigvis flere på min side om denne saken. 

TS

• Liker 44
Skrevet

Hun der hadde jeg ikke ofret en tanke etter den helgen, ei heller tilbakebetalt en eneste krone! 

Nå kunne jeg aldri behandlet noen sånn, men om det hadde vært meg og jeg hadde latt en venninne i stikken på den måten, ville jeg lagt meg langflat og beklaget på det sterkeste. Blir helt sjokkert over at noen kan være så egoistisk og i tillegg be om pengene tilbake. Skammelig.

Sånne "venner" trenger du ikke. Good riddance, sier jeg bare!

• Liker 14
Gjest Jørild
Skrevet

Jeg hadde ikke betalt tilbake og jeg hadde ikke sunket ned på hennes nivå når det gjelder ringerunder o.l. Jeg ville svart de som spurte meg, men ellers bare lagt saken død. En slik oppførsel er ikke akseptabelt, jeg hadde nok valgt å avslutte dette vennskapet. 

Skrevet

Jeg tenker at du slo to fluer i en smekk jeg! Du fikk en fin helg alene på det fine hotellet hun plukket ut (til halv pris), pluss at du ble kvitt en dårlig venninne! Vinn-vinn! Du skal selvsagt ikke betale en eneste krone, for det er hennes egen feil at hun valgte å sitte på nachpiel til klokka 7, i tillegg uten å gi beskjed. Jeg går ut i fra at alle hun ringte til er på din side, så der dret hun seg kraftig ut. 

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde hvertfall ikke betalt en krone tilbake! For ei venninne... Hadde droppet all kontakt :)

Anonymkode: 469d2...d9d

• Liker 9
Skrevet

For en dårlig venninne!  Altså, hvem gjør sånn? Så er hun så frekk hun faktisk mener du skal betale ho tilbake?!! :hakeslepp:Nei, vet du hva. Hun hadde jeg LETT droppet og blokka overalt. Makan til drittkjerring .

• Liker 15
Gjest uN91s
Skrevet

For en utrolig dårlig venninne. Håper at alle dine venninner tar din side i denne saken og at du dumper henne som venninne med en gang! Tenk at hun kan oppføre seg sånn og deretter begynne å kreve. Egentlig skulle hun lagt seg langflat og skammer seg ordentlig! 

Her er du faktisk heldig som har en mulighet til å bli kvitt en venn som ikke er lojal, ikke er snill og i tillegg lager drama og er umoden. Bra for deg TS! 

Skrevet

hun der har tatt deg for gitt og fortjener verken vennskapet ditt eller de pengene. Tror du burde være glad denne hendelsen skjedde så du ser hva slags "venn" hun er. Omring deg med mennesker som bryr seg om deg istedenfor! 

• Liker 4
Skrevet (endret)

Hadde helt klart ikke betalt tilbake. Du har da bare brukt den ene sengeplassen, at den andre sto tom får være hennes problem. Bra du fikk en koselig helg allikevel!

Endret av venus_
  • Liker 9
Skrevet

Ikke betal henne. Vennskapet er ikke verdt så mye når hun oppfører seg sånn og dessuten er det ikke din feil at hun velger å være på nachspiel til klokka 07 når hun vet hun må på flyplassen. 

• Liker 6
Gjest Linneah2013
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I helgen som var skulle jeg og ei venninne dra på helgetur sammen til Oslo. Hun prøvde å overtale meg en stund til å bli med(blir som regel fyll og fest for hennes del, jeg foretrekker litt mer rolige turer), men jeg tenkte at det skulle gå greit så jeg valgte å takke ja. Vi bestilte hotell og fly for ca. 3 uker siden. 

Tidligere har jeg opplevd at venninna mi har et litt annet forhold til det å holde avtaler, og tar gjerne ikke sånne ting på alvor. Det kan være f.eks å la være å dukke opp i bursdagsfester eller 17.mai frokoster uten å gi beskjed før dagen etter fordi noe "bedre tilbud dukket opp". Derfor har jeg holdt henne litt på avstand og ikke tatt noe initiativ til å lage avtaler med henne i det siste. Derfor foreslo hun en jentetur slik at vi kunne ta opp litt tid sammen, og siden det er litt mer større greier enn en fest eller kafeavtale, tenkte jeg at det ville gå greit. Vi valgte å dele et hotellrom, siden hun ønsket å sove på et litt mer "fancy" hotell som hun hadde bodd på før, og jeg tenkte det gikk greit siden vi ville være to om prisen(hadde aldri hatt råd til å bodd en helg alene på det hotellet). 

Vi snakket sist sammen på torsdag formiddag(før avreisen fredag formiddag), hvor jeg fikk en melding om at hun gledet seg, hva hun skulle ta med og forslag til ting vi kunne gjøre. Veldig koselig. Vi avtalte å møtes inne på flyplassen et klokkeslett dagen etter. 

Fredag morgen så sendte jeg henne en melding imens jeg var på flybussen. Da jeg kom frem til flyplassen så hadde hun fremdeles ikke vært innlogget på ca. 4-5 timer(stusset litt da hvorfor hun var pålogget klokken 5 på natta?) og klokka gikk. Jeg ringte, fikk ikke svar. Ringte felles venninner, de fikk heller ikke kontakt med henne, og ei som bor like ved prøvde å banke på døren hennes men fikk heller ingen reaksjon. Så ble tiden knapp, og jeg tenkte at hun var mest sannsynligvis på vei/mobilen var klikka etc så jeg sendte henne en melding om at jeg gikk videre i sikkerhetskontrollen og ventet ved gaten. Der satt jeg helt til boardingen var ferdig og gaten var iferd med å stenge. Jeg innså i ren fortvilelse at hun ville da ikke dukke opp, og ringte ei annen venninne som sa at siden jeg allerede hadde betalt så mye for det hotellet(som hun absolutt ville sove på) så burde jeg dra og kose meg. Derfor valgte jeg å dra. 

Senere på ettermiddagen, etter jeg hadde kommet frem og sjekket inn på hotellet så ringte hun. Jeg var lynforbanna og spurte hvorfor hun ikke dukket opp, og hun forklarte at hun hadde endt på en "tidlig lønningspils" med kollegaer, som hadde tatt litt overhånd. Derfor hadde hun vært på nach til klokka var 07, og hatt mobilen på lydløs. Jeg spurte hva i all verden hun har tenkt å gjøre nå(evt fly over senere den kvelden) og så sa hun at hun ikke hadde råd til å bestille nye flybilletter siden hun hadde brukt opp alt den kvelden og fikk ikke lønn før onsdag. Jeg tilbudte meg å legge ut, men så sa hun at hun hadde sjekket billettene, og var ikke villig til å verken låne eller betale så mye for billettene som lå ute nå. Hun beklaget seg kort og jeg ble sint og la på. 

Hele fredagen satte jeg inne på hotellet alene og visste ikke hva jeg skulle gjøre(kjente jo ingen i byen), før en annen venninne sa at jeg bare burde utnytte helga for det fulle og gå på museum, kafeer, rusleturer og ha egentid. Jeg bestemte meg for å gjøre det best mulig, og det endte faktisk med at jeg hadde en fin helg. 

Når jeg kom hjem  på søndagen, ringte hun som skulle vært med meg og spurte om jeg hadde en bra helg. Jeg svarte at jeg hadde gjort det beste ut av det og greide faktisk å kose meg. Så var hun frekk nok til å si at hun syntes at jeg burde tilbakebetale det beløpet hun ga for hotellet, siden hun ikke ble med og jeg valgte fremdeles å bruke det. Jeg sa at det var ikke min feil at hun gikk glipp av helga, og at hun burde visst å prioritert riktig siden hun visste at hun måtte opp tidlig fredag, og ha nok penger utover helgen. Det endte med en krangel, hvor hun kalte meg egoistisk og slang på røret. Hun sendte en melding etterpå og sa at jeg kunne se langt etter henne hvis jeg ikke gadd å oppføre meg rettferdig å gi henne tilbake pengene som hun hadde krav på. 

Nei du skal så absolutt ikke betale henne tilbake, at hun ikke klarte å komme seg opp så hun rakk flyet, er kun hennes feil. Kjekt du fikk ei fin helg likevel. Jeg vil heller si det er en fordel for deg om hun ikke kontakter deg igjen.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så bra hun hadde forhåndsbetalt, og du slapp å betale mer enn planlagt. Jeg ville svart at hennes vennskap er tapt allerede hvis det noen gang har eksistert, da venner ikke svikter avtaler slik hun gjør. Hun bør alvorlig stikke fingeren i jorden, for denne type holdning er nødt til å bite henne i ræven en vakker dag.

Anonymkode: b54e9...088

• Liker 12
Skrevet

Enig med alle over. Du skylder ikke henne en krone. Det var hennes valg å bli på nachspiel til klokka sju. Det var hennes valg å ikke prioritere å rekke flyet. Du har gjort mye mer enn forventet (tilbudt å legge ut for nye flybilletter), så du skylder henne nada! Bra at du koste deg likevel :) Aleneturer kan være vel så kjekt det :)

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...