Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Slettet

Endret av mathildea1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vesentlig opplysning: Har du fått arbeidskontrakt?
Med kontrakt kan du eventuelt gå videre med saken og melde til arbeidstilsynet om du ikke har fått lønn.
Om du ikke har noen kontrakt..... ja da er jeg redd pengene er tapt.

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, Angelheart2 skrev:

Vesentlig opplysning: Har du fått arbeidskontrakt?
Med kontrakt kan du eventuelt gå videre med saken og melde til arbeidstilsynet om du ikke har fått lønn.
Om du ikke har noen kontrakt..... ja da er jeg redd pengene er tapt.

Ja, selvfølgelig! Glemte å nevne det ja. Tusen takk :)

AnonymBruker
Skrevet

Her må du raskt kjøre rettssak om du ønsker å drive inn utestående lønn. Man kan f. eks. kjøre konkursbegjæring om firmaet man lønnes av ikke er likvid nok til å betale sine ansatte utestående lønn. Risikoen er dog at det kan være andre kreditorer som også "står i kø" for å drive inn sine fordringer dersom en konkursbegjæring blir gjort av noen av kreditorene. Hvor du står i denne køen avhenger av prioriteten til deg som kreditor, og det er visse avtalte regler rundt dette. Det finnes ingen fasit, men det man kan regne med er at banken(e) som har har gitt lån til bedriften har sikret seg veldig høy prioritet samt pant i eiendeler. I praksis kan det derfor være vanskelig for privatpersoner å få pengene sine dersom bedriften har mye lån og andre fordringer som skal betales først fra konkursboet, men prøver man ikke så får man hvertfall ingen ting.

Anonymkode: 8e290...889

• Liker 1
Skrevet

At arbeidsgiveren din ikke fikk støtte fra NAV er ikke relevant med mindre det er tatt et forbehold om det i arbeidskontrakten din. Du har således krav på lønn selv om arbeidsgiveren ikke fikk slik støtte for deg. 

Er du med i en fagforening? I så fall hjelper de deg. Hvis ikke, så kan du kontakte en advokat eller et inkassobyrå for å inndrive pengene. Alternativt kan du kontakte forliksrådet.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Her må du raskt kjøre rettssak om du ønsker å drive inn utestående lønn. Man kan f. eks. kjøre konkursbegjæring om firmaet man lønnes av ikke er likvid nok til å betale sine ansatte utestående lønn. Risikoen er dog at det kan være andre kreditorer som også "står i kø" for å drive inn sine fordringer dersom en konkursbegjæring blir gjort av noen av kreditorene. Hvor du står i denne køen avhenger av prioriteten til deg som kreditor, og det er visse avtalte regler rundt dette. Det finnes ingen fasit, men det man kan regne med er at banken(e) som har har gitt lån til bedriften har sikret seg veldig høy prioritet samt pant i eiendeler. I praksis kan det derfor være vanskelig for privatpersoner å få pengene sine dersom bedriften har mye lån og andre fordringer som skal betales først fra konkursboet, men prøver man ikke så får man hvertfall ingen ting.

Anonymkode: 8e290...889

Det hadde vel vært en fordel å i det minste prøve med mildere tiltak som Arbeidstilsynet, forliksrådet etc. før man setter i gang med rettssaker og konkursbegjæringer, ikke minst fordi det faktisk dreier seg om familieforhold her. 

Dessuten: Det jeg har uthevet er ganske villedende i TS' situasjon. Det eneste som prioriteres før lønn til ansatte er kostnadene til selve bobehandlingen (massekravene). Og som ansatt vil TS derfor stille før både långivere og leverandører ved en evt. konkurs. Så må hun selv vurdere om det er verdt det. 

Anonymkode: 0b3f8...cbf

Skrevet
50 minutter siden, Testosteron skrev:

At arbeidsgiveren din ikke fikk støtte fra NAV er ikke relevant med mindre det er tatt et forbehold om det i arbeidskontrakten din. Du har således krav på lønn selv om arbeidsgiveren ikke fikk slik støtte for deg. 

Er du med i en fagforening? I så fall hjelper de deg. Hvis ikke, så kan du kontakte en advokat eller et inkassobyrå for å inndrive pengene. Alternativt kan du kontakte forliksrådet.

Jeg er litt usikker på om det sto nav i kontrakten, men jeg tror det. Må finne den og lese gjennom. 

Jeg er ikke med i no fagforening, så jeg tenker at det første og lureste er å høre med Arbeidstilsynet. Så ta det videre derfra.

Tusen takk for alle svar så langt :) Jeg er bare 20 år, så jeg har ikke så mye peiling på alt dette.. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...