Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men jeg er helt fersk, og aner ikke hva jeg holder på med. Har nesten aldri trent noe. Vil ikke gå ned i vekt eller noe, men kan tenke meg å stramme opp litt her og der, og havne på et normalt styrkenivå, og gjerne også bli slikt jeg kan løpe i mer enn 10 minutter uten å føle at jeg nesten havner i koma. (Satt litt på spissen, men føler meg patetisk svak). Er 31 år gammel.

Jeg har en slik yoga app som jeg bruker. Beginner flexibility (som jeg kanskje egentlig bare har brukt to ganger på et år) og beginner relaxation (som jeg bruker etter perioder med mye stress og mental kaos ca 1 gang i måneden). Vurderer å skaffe meg beginner strength også da jeg vil begynne å trene litt styrke. Jeg har ikke råd til å gå på treningsstudio, så da blir det med apper på iPad og med vanlige møbler i hjemmet.

Men så har jeg et til problem. Eller to da. Jeg får migrene 4 til 8 dager i måneden, hvor jeg ikke klarer å trene, og så jobber jeg som ekstrahjelp hvor jeg ikke har noe rutine i hverdagen, og da blir det ofte at jeg spiser lite og er helt ferdig når jeg kommer hjem. Forstår det slik at man burde ha mer eller mindre faste rutiner når man trener. Hva om man ikke kan det? Hvordan holder man motivasjonen oppe når timeplanen havner i dass? Hvordan komme i gang? Yoga strength er vel neppe nok til å trene opp litt styrke?

Videoannonse
Annonse
Gjest Runforit
Skrevet

Sett opp en timeplan. Du vet sånn noenlunde hva dager du kan trene på og det må ikke ta mye tid. Jeg staret med powerwalking 3 ganger i uka og så avanserte jeg med å jogge innimellom. Fra der var målet kun å jogge lenger og lenger i sneglefart. Fart og lengre distanser kom av seg selv etterhvert som formen ble sterkere. 

Ikke gap over for mye på en gang. Om du er ekstrahjelp så vet du om du jobber enn eller tidlig. Da legger du opp treningen etter det.

Skrevet

Hvorfor må man ha fast rutine på trening? Jeg trener når jeg har tid og energi til det. Heldigvis er jeg veldig glad i styrketrening, men når jeg f.eks har vært på ferie noen uker uten å trene noe som helst kan det være litt tiltak de første to-tre gangene. Men så kommer den gode følelsen av hvor godt det er å få brukt kroppen litt.

Hvordan du kommer i gang: gå på trening.

• Liker 1
Skrevet

Er ikke det slik at man må trene minst 1 time annenhver/hver dag for å få resultater? Eller?

Har aldri kjent den dere "gode" følelsen folk snakker om. Jeg blir bare sint på meg selv for at jeg ikke klarer mere (liksom at jeg ikke når opp til halvparten av "alle" de andre sitt nivå) og frustrasjon over gamle minner som dukker opp av en eller annen grunn. Er det vanlig når man ikke er noe i form?

Skrevet

Det er vanlig når man sammenligner seg med andre og har et urealistisk bilde av hva som er normalt og følger for mange treningsfriker på Instagram :)

Sett lave mål til å begynne med, all trening er bedre enn ingen trening.

AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke å trene så mye for å få resultater. Jeg trener ca 40 min 3-4 ggr i uka hjemme som regel, med vekter jeg har skaffet meg. Jeg har fått tydelig markerte muskler på hele kroppen. Når det er sagt er det viktig å spise riktig og NOK mat. Og trene litt tunge vekter. Ikke tenk så komplisert, les noen treningsblogger for inspirasjon og tips.

Anonymkode: c4103...a14

Gjest The damned
Skrevet

Jeg er sånn som aldri har trent og jeg har ikke likt det,men har begynt litt selv om det kan bli noen avbrekk iblant.

Jeg stiller ikke noe særlig høye krav til meg selv. Kun at idag skal jeg ta den og den timen eller at jeg skal ta meg en jogge/gåtur på en time for eksempel. Så tar jeg det i mitt tempo og selv om jeg ikke har lyst så merker jeg at det er ganske ok når jeg først er kommet i gang.

Jeg må forresten tvinge meg selv noen ganger. Om jeg skal gå etter om jeg har lyst eller energi til det så blir det til at jeg aldri trener. Tar jo selvsagt hensyn til om jeg er syk og slike ting,men "jeg har ikke lyst" er ingen god unnskyldning :)

Ikke press deg så hardt i begynnelsen og kanskje du kan begynne med 1-2 ganger i uka først? Ikke sammenlign deg selv med andre og selv om det bare blir en gang i uka i begynnelsen så er jo det bedre enn ingenting. Kanskje bare gå på tur i begynnelsen hvis du vil begynne å løpe,finne et nybegynnerprogram med enkle øvelser om det er styrketrening eller diverse videoer ligger jo på nett.

Skrevet
15 timer siden, Skelly skrev:

Er ikke det slik at man må trene minst 1 time annenhver/hver dag for å få resultater? Eller?

Har aldri kjent den dere "gode" følelsen folk snakker om. Jeg blir bare sint på meg selv for at jeg ikke klarer mere (liksom at jeg ikke når opp til halvparten av "alle" de andre sitt nivå) og frustrasjon over gamle minner som dukker opp av en eller annen grunn. Er det vanlig når man ikke er noe i form?

Bare for å snu på det, tror du at du får samme resultat av å ikke trene i det hele tatt som å trene av og til? For i så fall tar du feil ;) All trening du gjør, er bedre enn å ikke trene. Så enkelt er det. Skal du oppnå helt spesifikke resultater, derimot, kan det hende at du trenger en spesifikk mengde trening.

Da jeg endelig begynte å like jogging, som 30-åring, var det delvis fordi jeg lærte meg å ikke sammenligne meg med alle andre. Det jeg gjorde var bra nok, rett og slett fordi jeg gjennomførte det og jeg kunne følge min egen fremgang. Jeg satte meg lave mål, og imponerte heller meg selv ved å klare mer enn målet :P

• Liker 1
Skrevet

Bare sånn for å gi deg en ekstra motivasjons-faktor: Jeg sliter også med migrene, og har gjort det siden barndommen. På det værste har det vært opptil 3 anfall i uka. Nå er jeg mye, mye, mye bedre, og trening / fysisk aktivitet er en av de tingene som virkelig hjelper for å holde sykdommen i sjakk. Det verste jeg kan gjøre er å dra rett fra stillesittende dag på skolen/kontoret til en stillesittende kveld i sofaen. Det betyr ikke at jeg trener hver dag, men at jeg prøver å være litt aktiv alle dager. Noen ganger betyr det trening, andre dager å tusle en runde i nabolaget.

Og ja, noen ganger går timeplanen i dass pga et anfall. Det må man bare akseptere, sånn er det, så da trener man dagen etter i stede. Det andre du kanskje skal tenke på, er at det er en del som får "treningsutløst migrene," altså at du kan trene på deg et anfall hvis du kjører for hardt. Det er individuelt, både om det skjer i det hele tatt, og hvor "grensen" går. Jeg kan ikke kjøre de aller hardeste øktene, f.eks. 4x4-intervall er helt utelukket her. Men til tross for det, og det at jeg ikke trener like regelmessig/strukturert som treningsguruene mener at man "må", så er jeg absolutt i god form. Det er altså ikke sånn at man må ha faste rutiner. 

Sånn litt på siden av det du spør om, så vil jeg nevne at for de fleste med migrene så er det veldig, veldig viktig å spise regelmessig, sånn at blodsukkeret holder seg nogen lunde stabilt. Det er kjempeviktig for å unngå anfall. Hvis jeg var deg så ville jeg virkelig gjort et forsøk på å få på plass et ok spisemønster også på dagene du jobber. Kanskje kan det redusere antall anfallsdager betraktelig.

Skrevet
14 minutter siden, Wolfmoon skrev:

Bare for å snu på det, tror du at du får samme resultat av å ikke trene i det hele tatt som å trene av og til? For i så fall tar du feil ;) All trening du gjør, er bedre enn å ikke trene. Så enkelt er det. Skal du oppnå helt spesifikke resultater, derimot, kan det hende at du trenger en spesifikk mengde trening.

Da jeg endelig begynte å like jogging, som 30-åring, var det delvis fordi jeg lærte meg å ikke sammenligne meg med alle andre. Det jeg gjorde var bra nok, rett og slett fordi jeg gjennomførte det og jeg kunne følge min egen fremgang. Jeg satte meg lave mål, og imponerte heller meg selv ved å klare mer enn målet :P

Det var det inntrykket jeg satt med ja 😅.

Jeg er maladaptiv perfeksjonist så jeg har litt vanskelig for å skille hva som er realistiske og urealistiske mål. Noe jeg jobber med så klart. Det å bare følge egen fremgang istedet for å sammenligne seg er lurt. Det er jo egentlig ganske dumt å bruke andre som referanse for hva jeg burde kunne oppnå.

@The damned   Du sier noe med det å tvinge seg litt. Skal man bare gå etter viljen og energinivået blir det jo ikke så ofte. Du og nevner det med lavere mål, og det virker lurt.

Takker for tips :)

Skrevet
1 time siden, Skelly skrev:

Det var det inntrykket jeg satt med ja 😅.

Jeg er maladaptiv perfeksjonist så jeg har litt vanskelig for å skille hva som er realistiske og urealistiske mål. Noe jeg jobber med så klart. Det å bare følge egen fremgang istedet for å sammenligne seg er lurt. Det er jo egentlig ganske dumt å bruke andre som referanse for hva jeg burde kunne oppnå.

@The damned   Du sier noe med det å tvinge seg litt. Skal man bare gå etter viljen og energinivået blir det jo ikke så ofte. Du og nevner det med lavere mål, og det virker lurt.

Takker for tips :)

Det gjorde jeg i alle år, men alle rundt meg var mye bedre trent enn meg, så da ble jeg demotivert. Når jeg begynte å løpe for et par år siden, gjorde jeg det helt alene. Jeg logget økter på Endomondo, og så jo at kilomtrene samlet seg opp i løpet av en måned og at formen sakte, men sikkert, ble bedre. I løpet av året skal jeg løpe et halvmaraton for første gang, og målet er kun å gjennomføre, men det skal være fullt mulig, selv om jeg ikke er verdens mest pliktoppfyllende på treningsfronten alltid ;)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...