Gå til innhold

keramisk topp eller induksjon?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Koketoppen i utleieleiligheten vår har gått og vi må kjøpe ny. Spørsmålet da er keramisk eller induksjon? Er litt redd for å overbelaste strømsystemet, trekker induksjon mer strøm?

Anonymkode: 0cc68...799

AnonymBruker
Skrevet

For induksjon bør det være en egen 25A kurs.

Anonymkode: ee721...186

AnonymBruker
Skrevet

25A er ikke vanlig å ha med mindre det er planlagt for induksjon. Fordel keramisk er også at FINN er full av fint brukte ovner til 500kr eller mindre.

Anonymkode: 3ef40...885

Skrevet

Ja, det stemmer at en separat 25 A er anbefalt for induksjonstopper. Når det gjelder den gamle toppen, gikk den på egen kurs, eller same som stekeovnen?.

Mulig at noen (billigere) induksjonstopper kan klare seg med 20A eller 16A, sjekk med leverandøren. Men må nok uansett være egen kurs, ikke same som stekeovn.

Om det er vanlig skjult anlegg, trenger det ikke å koste allverden å bytte ut automatsikringen og trekke Nye ledninger. Men dette MÅ jo utføres av en autorisert installatørbedrift.

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

25A er ikke vanlig å ha med mindre det er planlagt for induksjon. Fordel keramisk er også at FINN er full av fint brukte ovner til 500kr eller mindre.

Anonymkode: 3ef40...885

Jeg har faktisk sjekket Finn, og det er ingenting. Vi skal ikke ha stor 4 platers, men en med bare to kokepunkter.  Man trenger kanskje ikke 25a med bare to kokepunkt? Det er ikke stekeovn der heller...

ts

• Liker 1
Skrevet

Fins det induksjonstopper med 2 kokesoner? Uansett burde da 16A være mer enn nok

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville valgt induksjon men, når du sier bare to punkter tenker jeg at dette kanskje er en hybelkomfyr standard? DA ville jeg nok snakket med en forhandler og sjekket litt før jeg evt tok en avgjørelse.

AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, Resignert skrev:

Fins det induksjonstopper med 2 kokesoner? Uansett burde da 16A være mer enn nok

Ja, det er nesten bare det som finnes. Vanskelig å få tak i keramisk. Sjekket sikringsskapet nå og det er akkurat 16a. Vet ikke om jeg tør kjøpe induksjon hvis det holder 'akkurat'

ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har induksjon og 20A, det funker fint. Men så blåser jeg ikke alle platene på max samtidig heller, for de som gjør det blir gjerne saken en annen.

Anonymkode: 400c4...8a4

Skrevet

Vi har Electrolux induksjon og har 16 A. Aldri noe problem :)

Skrevet

Ganske tåpelig å kjøpe induksjon til en utleieleilighet spør du meg. 

• Liker 1
Skrevet
Et øyeblikk siden, prt90 skrev:

Ganske tåpelig å kjøpe induksjon til en utleieleilighet spør du meg. 

da spør jeg hvorfor det?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke kjøpt induksjon til utleieleilighet, med mindre du leier ut kjeler og stekepanner spm kan brukes også. Vet hvor irriterende det er å måtte kjøpe alt nytt fordi de pannene jeg har ikke kan brukes. Vil tro du leier ut til studenter også siden du bare tilbyr to kokepunkter. De har ikke alltid verdens beste råd. Min mening :-)

Anonymkode: cc97f...194

• Liker 4
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er nesten bare det som finnes. Vanskelig å få tak i keramisk. Sjekket sikringsskapet nå og det er akkurat 16a. Vet ikke om jeg tør kjøpe induksjon hvis det holder 'akkurat'

ts

Spesifikasjonene som står på produktet holder med god margin.

Skrevet

jeg leier og har induksjon med fire kokepunkter. skjønner ikke helt utsagnene om at det er tåpelig med induksjon i utleieleiligheter? jeg foretrekker induksjon fordi det er lettere å kontrollere varmen og kokepunktene blir fortere varme også. er selv student og har kjeler som passer til alle typer komfyrer, så det har ikke akkurat vært dyrt for meg i hvertfall. jeg setter pris på at utleier ikke har valgt de billigste løsningene, for selv om det er en utleieleilighet så er det også et hjem :-) det ble litt off topic og jeg har ikke så mye greie på strøm men jeg har 25A for fire kokepunkter i allefall

Skrevet

Hadde valgt induksjon. Og nesten alt av kjeler, passer induksjon. Halvparten av mine kjeler er fra ikea, veldig billige, og funker fint på induksjon.

• Liker 1
Skrevet (endret)
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville ikke kjøpt induksjon til utleieleilighet, med mindre du leier ut kjeler og stekepanner spm kan brukes også. Vet hvor irriterende det er å måtte kjøpe alt nytt fordi de pannene jeg har ikke kan brukes. Vil tro du leier ut til studenter også siden du bare tilbyr to kokepunkter. De har ikke alltid verdens beste råd. Min mening :-)

Anonymkode: cc97f...194

Man må nødvendigvis ikke kjøpe alt nytt. Jeg hadde én stekepanne jeg ikke fikk brukt da jeg flyttet inn i en leilighet med induksjonstopp. Jeg har blant annet et sett med kasseroller til 100 kr fra IKEA som jeg kjøpte for 6 år siden. De funker på induksjon. I tillegg kjøpt jeg en teflonpanne til 130 kroner.

Endret av penny_
  • Liker 1
Gjest Magnifiq
Skrevet

Har ikke de fleste i dag kjeler til induksjon?

AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, Magnifiq skrev:

Har ikke de fleste i dag kjeler til induksjon?

Det er i alle fall mange år siden sist jeg så en kjele i butikk som ikke kunne brukes på induksjon, selv av de aller billigste. 

Anonymkode: d29a2...a8a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...