Gå til innhold

Menn i kjole

Tolerer du transer?  

19 stemmer

1. 1. Tolerer du transer?

• Ja
      59
    • Nei
      5

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det kan du være helt sikker på at hun hadde, Mara! :P

Videoannonse
Annonse
Gjest Hope - ikke pålogget
Skrevet

Jeg hadde trykket ja på dette. For min egen del bryr jeg meg ikke om hva folk har på seg, enten de har en penis eller en vagina mellom beina. Det er det som er i HODET som teller, og føler man seg som kvinne, ja da er man kvinne. Mener nå jeg!

Hadde flykapteinen kommet med ballkjole, hadde jeg sikkert reagert i og med at jeg aldri har sett en flykaptein i den habitten. Men jeg hadde ikke tenkt at han var mindre pålitelig å fly med. Kjole eller ikke kjole, han kan yrket sitt! (Og lover, regler og normer utelater jeg nå, i og med at det er poenget som skal frem her)

Lise, jeg syns du skal ta skrittet jeg. Vær deg selv som den du føler du er. Gå i skjørt på jobben! Hvem kan stoppe deg i det? Du føler deg som kvinne, selv om du kanskje ikke ser helt ut som en. Hvorfor skal de som har fått en skjev start på livet sitt bli starffet fordi de ikke ser ut sånn som det er bestemt i samfunnet at en kvinne/mann skal se ut? Det syns jeg er fryktelig dumt!

Om man er kvinne eller mann. - fil av et eller annet slag eller ikke ser ut akkurat sånn som "folk flest forventer" at du skal se ut - alle er like på en eller annen måte unasett!

Lykke til! Jeg fryder meg over forskjellene vi har jeg, for uten dem hadde verden vært et ekstremt kjedelig sted å være...

Klem fra Hope

Gjest Kinga
Skrevet

Hei igjen, Lise!

Du har ikke svart på spørsmålene mine så vidt jeg kunne se - så da går jeg ut ifra at Crazee har svart for deg - forøvrig svært gode innlegg fra deg, Crazee, i denne tråden. Og Hege er jo (som alltid) super!

Lise; jeg støtter deg fullt ut - og svarte selvsagt ja i din lille gallup-undersøkelse.

Jeg må bare få sagt: Om du møter opp som kvinne på jobb etter å ha vært mann utenpå i alle år; jeg gir meg ende over i beundring. Man skal være steintøff for å håndtere reaksjonene som kommer, vil jeg tro! Vil du gjøre det sånn gradvis eller skal du "bare" hoppe uti det?

...jeg graver og spør; håper du ikke tar det ille opp...

Skrevet

Jeg svarer også ja, jeg tolererer transer.

Jeg syns det står stor respekt av de som lever slik helt ut.

Men jeg må innrømme at jeg ville reagert om jeg hadde fått besøk på jobb av en selger "mann" med skjørt. Jeg ville ikke nødvendigvis reagert negativt, men jeg ville sannsynligvis blitt distrahert. Ville sikkert lurt på masse ting og hatt fokus på noe helt annet enn det h*n ønsket å formidle.

Dette skyldes helt klart uvitenhet. I privatlivet ville jeg ikke hatt problemer i det hele tatt, da kan man jo spørre ikke sant?

Har selv handlet i butikk av en transeksuell/transgender eller hva han nå var. Aldeles nydelig i skjørt og pent sminket. Allikevel måtte jeg se en gang til på ham/henne, da jeg oppdaget at dette ikke var en bio-kvinne.

Må også innrømme at jeg reagerer litt når transene er veldig maskuline og ser ut som om de har "kledd seg ut". (Eks. mørke skjeggstubber, billig parykk og tantekjole) Men det er bare mine fordommer, og jeg er ikke stolt av dem.

Gjest Anonymous
Skrevet

Må si at jeg er veldig enig mes Sissan her. Skulle ønske at jeg ikke hadde reagert på noen spesiell måte i det hele tatt når jeg møtte en "mann" i kvinneklær, men det gjør jeg. Det er fortsatt såpass uvanlig, at jeg blir full av spørsmål, og klarer ikke å bestemme meg helt for om det er best å "spørre og grave" eller å late som ingenting. Hadde det på samme måten før med folk som jeg visste var homofil, men etterhver som jeg har blitt kjent med flere har dette blitt en naturlig.

Det som derimot setter meg helt ut av fatning er "menn" som er for mye kvinne, dersom dere skjønner hva jeg mener. Synes det er vanskelig å takle når transvestitter eller transseksuelle skal være mye mere feminine enn det vanlige kvinner er. På meg virker dette rett og slett latterlig. På den annen side finner jeg jenter som er alt for oppdollet ganske latterlig også.

På nett er det mye lettere. Etter å ha diskutert med deg her inne, Hege, så er det ikke tvil i min sjel om at du er kvinne. Var faktisk ikke engang klar over at du er transe før ganske nylig. Her møter vi jo bare personer, og ikke de tomme skall som kroppene våre er.

Skrevet

Takk skal du ha, Gjest!

Det er ingen tvil om at enkelte transvestitter overdriver en del. Det gjelder i så fall noen av de som bare lever ut dette en gang i blandt.

De som gjør dette daglig finner snart ut at det beste er å være en i mengden, og går inn for å kle seg som den vanlige kvinnen i gata.

Det er ikke så lett for de som er veldig grov og maskulin av utseende, selv om de føler det samme innvendig. Skjeggvekst varierer jo også, og noen har selvfølgelig trøbbel med å skjule skjeggrota.

Det er grenser for hvor mye dekkrem man kan ha på seg, særlig nå i sommervarmen.

Derfor er ikke sommeren den beste tiden for å "transe".

Mange, særlig de som ikke tør å stå helt åpent fram, bruker den mørkeste årstiden til å bevege seg ute.

Da er det lettere å pakke seg inn, altså bruke mer dekkende klær, for eksempel..

Skrevet

3 uker som jente har gått veldig fort.Om en uke er det jobb igjen og jeg skulle hatt mot til å komme som jente på jobb.Det har jeg ikke greid før, og motet svikter vel i år også. Har ingen der som jeg på forhånd kan betro meg til, mange har så mye fordommer. Jeg kledde meg som jente en gang og skulle på jobb, men 500 meter ffra "målet" trakk jeg meg og snuddde hjem. Jeg sykmeldte meg, var lalngt nede noen dager. Det er det nok dei fleste transer noen ganger. Mange har kastet alle kjolene og skjørtene både en og flere ganger for bare å kjøpe nye.

Transe om sommeren har som Hege skriver sine problemer med sminke som renner og mange kvir seg for å ta vekk hår på armer og legger.Jeg lar aldri kroppshåret mitt vokse ut. Om vinteren er det ikke så attraktivt for meg å vere jente.Det fine med jente er alle fine kjolene og skjørtene som finnes.Om vinteren er det oftest mest prakisk med bukser.Jeg har hatt plan om om en påske på hotell som jente, men det har ikke blitt noe av.Er ikke noen habil alpenist heller.

Lise

Skrevet

Hei Hege!

Vil bare si at det var meg som var den anonyme Gjest. Datt tydeligvis ut, selv om jeg var sikker på at jeg var innlogga.

*Klem*

Skrevet
3 uker som jente har gått veldig fort.Om en uke er det jobb igjen og jeg skulle hatt mot til å komme som jente på jobb.Det har jeg ikke greid før' date=' og motet svikter vel i år også. Har ingen der som jeg på forhånd kan betro meg til, mange har så mye fordommer. Jeg kledde meg som jente en gang og skulle på jobb, men 500 meter ffra "målet" trakk jeg meg og snudde hjem. Jeg sykmeldte meg, var lalngt nede noen dager. Det er det nok dei fleste transer noen ganger. Mange har kastet alle kjolene og skjørtene både en og flere ganger for bare å kjøpe nye.[/quote']

Det er trist å ikkje ha nokon i jobben å snakke med om korleis du har det, det gjer jo situasjonen verre for deg reint kjenslemessig (i alle fall.) Har du prøvd å droppe enkelte hint til andre for å sjå reaksjonen? Det kan jo godt hende at du vil få full støtte frå fleire kollegaer, slik at du får det motet du treng? (Elles kunne kanskje tillitsvalgt/verneombod/sjefen vore nokre å snakke med.)

No er jo alle ulike, men - om du ikkje greier å gå på jobb som jente - korleis hadde det vore å gått i dameklede som mann? Enten diskret eller i skjørt, kanskje med litt makeup òg. Det vil ikkje vera eit så stort steg, og så går det an å utvide etter kvart. Vel - å gå i skjørt er nok eit større steg då, men det er jo ein del menn som vil gå i skjørt som ein del av den mannlege garderoben (sjølv om mange ikkje tør, grunna frykt for fordommar...)

Sjølv går eg gjerne rundt i skjørt, høghælte sko osv. men likevel som mann. Rettnok ikkje i skjørt på jobb, men elles har eg gått som nemnd over, og med full støtte frå kollegaer. (Greitt, det var nokre som hadde litt problem, men ingen som plaga meg.)

Lukke til på jobb etter ferien då, uansett korleis du går kledd :-)

Skrevet

Da jeg stod fram på jobben fikk jeg bare gode reaksjoner. Alle mine arbeidskamerater syntes det var tøft gjort.

Jeg fikk også et veldig hyggelig brev fra min personalsjef, hun inviterte meg til en lang og god prat.

Til å begynne med snakket vi litt om forholdene på jobben, ga meg beskjed om at dersom jeg opplevde mobbing skulle hun ha beskjed.

Praten gikk raskt over til å bli en lang og koselig "jenteprat", endte med klemmer og greier! :P

Jeg fikk også egen garderobe, noe jeg satte veldig pris på.

Skrevet

Hege: -og greier?... :wink:

Neida, bare tuller med deg. Du har nok vært heldig med jobben din mener jeg, ikke alle som ville taklet det!!

Skrevet
Må si at jeg er veldig enig mes Sissan her. Skulle ønske at jeg ikke hadde reagert på noen spesiell måte i det hele tatt når jeg møtte en "mann" i kvinneklær' date=' men det gjør jeg. Det er fortsatt såpass uvanlig, at jeg blir full av spørsmål, og klarer ikke å bestemme meg helt for om det er best å "spørre og grave" eller å late som ingenting.[/quote']

Tja, det kjem vel an på situasjonen; Kjem du i snakk med vedkommande så går det vel an å spørja litt i alle fall, og ta det vidare etter reaksjonen du får? Sjølv hadde eg ikkje hatt noko i mot det. Å krysse gata for å spørje derimot hadde vore litt meir sært...

Å forklare korleis det er kan derimot vera verre. Om du skulle prøve på ei tilsvarande forklaring: Kvifor likar du å gå i dameklede? (Det finst jo kvinnelege transvestittar som ikkje likar det, så svaret er ikkje så enkelt som "Fordi eg er dame"...?)

Faktisk så kunne det vera interessant å sjå korleis fleire ville prøve å svare på det der... Nokre som tek utfordringa? ;-)

Skrevet

Jepp, Vinga, jeg fikk kaker og kaffe også! :P

Kvifor likar du å gå i dameklede? (Det finst jo kvinnelege transvestittar som ikkje likar det, så svaret er ikkje så enkelt som "Fordi eg er dame"...?)

Crazee. Hvorfor jeg like å gå i dameklær? Joda, det liker jeg fordi det er naturlig for meg.

Tenk deg en mann som er transvestitt. Han føler jo et behov for å kle seg og føle seg som dame en gang i blandt. Og han ønsker å gi uttrykk for det.

For å kunne klare det er det helt nødvendig å kle seg i klær som tradisjonelt er forbeholdt kvinner. Skjørt og kjoler, for eksempel.

Om han bruker bukser vil han jo ikke få den samme følelsen, det er jo det han bruker til vanlig.

En mann ser ut som en mann, og den beste og mest synlige måten han kan vise sine kvinnelige behov og følelser på er å bruke tøyet.

Man kler liksom inne mannen for ei stakket stund.

En kvinnelig transvestitt ser av samme grunn ikke noe spesiellt i å bruke dameklær, hun vil selvfølgelig kle seg som mann.

Mange transvestitter tenner også seksuellt på å kle seg i det motsatte kjønns klær. En slags fetish kanskje?

Det er noe pirrende med det som er "forbudt" vet du.

Dette opplevde jeg selv da jeg var i min startfase som transseksuell, det var så spennende, nesten nifst å bevege seg ute.

Man befant seg jo på feil side av gjerdet, så å si :P

Startfase fordi jeg følte behovet, men hadde fått ikke noe navn på dette enda.

Nå som jeg har gått ut offentlig som den jeg er, opplever jeg ikke noe av dette, spenningen forsvinner når man lever sånn permanent.

Skrevet

Hei Hege, eg burde visst forklart meg litt betre i innlegget mitt - eg har nemleg ingen problem med å tenke meg ein mann som er transvestitt :-)

At det er naturleg for ein transvestitt å kle seg i kleda til det motsette kjønn synest eg er opplagt; Han kler seg jo berre for å uttrykka kven han er - slik som alle andre. (Om han - om det er ein mann - føler han må gå i skjørt eller kjolar, eller like gjerne går i bukser, det varierer då mykje. Dessutan er det mange damebukser som slett ikkje kan forvekslast med herrebukser...)

Enkelte har ingen problem med forklaringa "Han går i dameklede fordi han er dame" (evt både dame og mann.) Andre heng seg opp i det som er mellom beina: "Jammen, du er jo mann!" Korleis skal ein forklare det då?

Om ein mann hadde spurt ein mannleg transe om kvifor han går i dameklede, og samtidig insistert på at transen er KUN mann, så kunne transen snudd på flisa og spurt: "Kvifor likar du å gå i herreklede? Det kan ikkje vera fordi du er mann, for det er eg òg, og eg likar dameklede." (Eit spørsmål som Waco, Lasse og andre menn kan svara på...)

Sidan me er på kvinneguiden er det jo flest damer her, og spørsmålet blir då: "Kvifor likar damer å gå i dameklede?" Det kunne vore svært interessant å sjå om enkelte GG tek utfordringa og prøver å svara. (Og det er altså ikkje lov å svare "fordi eg er dame"...)

Skrevet
Andre heng seg opp i det som er mellom beina: "Jammen, du er jo mann!" Korleis skal ein forklare det då?

Det er ikke lett å forklare for dem som ikke skjønner at kjønnsidentiteten sitter i hodet, ikke mellom bena.. :P

• 3 uker senere...
Skrevet

Slutt, det er slutt på den gode sommerferien med kjoler og skjørt. Slutt for meg å få vere den jeg ønsker, vere jente. Jeg har hatt noen fine uker med flagrende fine kjoler på fine sommerkvelder i byer og på fjellet.Badedarkt når jeg har badet og en deilig nattkjole om natten.Det bruker jeg alltid da.Har vert på et utall butikker for å se på, prøve og kjøpe feminine plagg.

Har vert motatt med åpne armer overalt, mange har nok avslørt meg pga. av stemmen, men det har gått så fint. Helt topp sommer.

Men i dag er jeg nede, jobb og bukse, nei og nei...........

Men til helgen.............,gleder jeg emg igjen.

Lise

• 4 år senere...
Gjest Trinetve
Skrevet
Det er ingen andre som har fordommer enn dem det angår. La meg forklare så kanskje du skjønner; det vil si, de eneste som bryr seg om hvordan folk er kledd, er mennesker som selv er opptatt av sin fasade.

Nå snakker jeg for meg selv, etter at forrige ironiske innlegg av meg, blir erstattet med dennes dobbeltironi. Vel saken er som følger; jeg bryr meg nada hvordan folk er kledd, folk kan gjerne bruke bunad på julaften for min skyld. Forstår du hva jeg mener nå, eller skal jeg forklare enda en gang til?

Waco

Gjest Trinetve
Skrevet

Hei, jeg har lest innleggene deres; spennende og gøye. Det slår meg at alle, egentlig, har lyst til at alle skal ha det bra og kunne være den man er. Er ikke det i orden, da? Om jeg hadde våknet hver morgen og vært den feminine supersekretæren, om jeg hadde våknet hver morgen og vært den maskuline vaktmesteren, om jeg... Jeg sitter her og leser dere,..., og så er jeg ganske feminin, noe som ikke gjør meg noe i det hele tatt. Jeg synes det er veldig fint å kunne være jente avogtil, jeg? Mvh Trinetve

Skrevet

Trykket på ja her jeg. Jeg tolerer transer, hvorfor skulle jeg ikke det?

Skrevet
Trykket på ja her jeg. Jeg tolerer transer, hvorfor skulle jeg ikke det?

Samme her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...