Gå til innhold

Menn i kjole

Tolerer du transer?  

19 stemmer

1. 1. Tolerer du transer?

• Ja
      59
    • Nei
      5

Fremhevede innlegg

Skrevet

Takk for alle gode innlegg, hadde ikke trodd på slik respons og slik støtte til meg. Håper diskusjonen forsetter både her og i andre fora.

Når det gjelder min jobb og klær der så har jeg en jobb det ofte blir brukt finere klær.Har ikke mye omgang med andre,ikke kunder,bare kolleger.Jentene bruker altfor mye bukser men noen bruker skjørt/kjoler.Det ville derfor ikke vere noe problem om jeg brukte skjørt uten å "vere" dame eller jeg tar skrittet fullt ut og er dame på jobb.Deter kun motet som mangler hos meg.Noe av grunnen til det er at mange har fordommer mot lesber,homser innvandrere og hva det enn er.Jeg har lært meg å vere tolerant over for alle minoriteter, det må jeg vere skal jeg forlange at andre skal vere tolerante mot meg.

Når det gjelder utspill som flykaptein mm så blir arbeidsantrekk brukt.En kvinneleg flykaptein kan velge mellom skjørt og bukse, og det burde transer og få lov til. Prestene har jo like klær for kvinne og mann.Skulle gjerne giftet meg med en transeprest og drømmen min er å vere hvit brud i en fantastisk brudekjole. Har forresten prøvd brudekjole,det var en fin opplevelse for meg.

Lise

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg må jo si at jeg tolererer transer, men jeg kan ikke si at jeg forstår dem. Hva er det som får en mann til å gå med kjole? Det må jo være at han ønsker han var kvinne istedetfor mann. Er nok så "trangsynt" at jeg synes ikke at et "ekte" mannfolk skal gå med kjole. Det hadde vært skikkelig turn off for meg ihvertfall.

Skrevet
Det må jo være at han ønsker han var kvinne istedetfor mann.

I mitt tilfelle stemmer dette, Tove10. Det vil si, jeg har alltid følt at jeg er kvinne.

Innpakningen stemmer ikke, det er så, men følelsene regjerer uavhengig av det man ser i speilet.

En person som føler det slik kalles transseksuell.

Travnsvestitt er noe annet. Det er en person, en mann for eksempel, som hele tiden vet at han er mann. Og han lever som mann til vanlig.

Det er bare det at av og til kommer det fram et behov hos ham. Et behov som kan være vanskelig å forstå. For ham også.

Behovet for å kle seg i klær som tilhører det andre kjønn. Behovet for å vise og være kvinne av og til.

Noen klarer seg med en sjelden gang, andre et par ganger i uka.

Noen trives så godt med det, eller behovet er så stort at han kler seg i kvinneklær daglig.

I de tilfellene der en mann kler seg permanent i kvinneklær selv om han føler seg som mann, kalles det en transgender.

Hvorfor noen føler det slik er ikke lett å skjønne for den som ikke opplever det.

Som regel er dette noe man er født med, og det finnes ingen medisin for det.

En mann som er homofil føler at det er naturlig og normalt for ham, på samme måte som de som er heterofile

Samme gjelder også for transer, og når noen begynner å snakke om helbredelse og forbønn, da er det er fornærmelse mot dem. Mener jeg.

Ville en som er heterofil likt at noen ville "omvende" ham til å bli homofil? Det er samme sak.

Det verste for mennesker som ikke føler som de fleste andre er fordommer. Fordommer som er helt unødvendige, og stort sett skyldes uvitenhet.

Derfor har jeg stått helt åpent fram med at jeg er transseksuell, og har virkelig vunnet mye på dette. Massevis av gode venner er en ting, selvfølese og selvtillit til å se folk i øynene er en annen.

Ja, jeg blir faktisk oppfattet som det jeg føler meg som, kvinne, av alle mine venner. Ingen tenker over at jeg ikke er "ekte" kvinne.

Bortsett fra de som kjente med fra den gang jeg levde som mann. De har naturilg nok problemer med akkurat det.

Men de godtar meg fullt ut likevel. :)

Skrevet

Vil også legge til at fordommer er farlige saker. Mange unge mennesker har tatt livet av seg fordi deres nærmeste, eller venner, ikke har forstått dette.

Gjest eminel
Skrevet

Må nok innrømme at jeg hadde fått litt flyskrekk hvis kapteinen kom kledd i kjole da... :wink: Han kunne godt gått kledd i dameklær etter jobb, men burde vel kanskje gått i uniformen sin på jobb, eller så hadde jeg tenkt at han var gal. Har ingenting i mot transer og homser jeg, to av mine beste venner er homo, og han ene er med på drag show også. Men jeg begynner å lure når han sier at forskjellige gutter er homo (som ser veldig heterofile ut). Da begynner jeg å tro at nesten ingen gutter egentlig liker jenter :roll:

Det kommer ann på hva du jobber med Transelise! Og om kollegaene dine vet at du liker å gå med dameklær... Men så lenge du slipper å bruke dress eller uniform på jobben, så har det ikke noe å si hva du har på deg..

Skrevet
Han kunne godt gått kledd i dameklær etter jobb, men burde vel kanskje gått i uniformen sin på jobb,...

Men kva om han kom i kvinneuniformen med skjørt?

(Trøst deg med at andrepiloten hadde reagert i god tid om det var noko galt fatt.)

... Men jeg begynner å lure når han sier at forskjellige gutter er homo (som ser veldig heterofile ut).

Dei fleste homsar ser ut som heterofile menn, kort og godt fordi dei føler seg som menn dei òg. :)

Det kommer ann på hva du jobber med Transelise! Og om kollegaene dine vet at du liker å gå med dameklær...  Men så lenge du slipper å bruke dress eller uniform på jobben, så har det ikke noe å si hva du har på deg..

Det største hinderet er kanskje arbeidsgivar sin eventuelle frykt for kva kundar måtte seia/reagere? Legalt sett så kan du vel ikkje bli nekta å arbeide i dameklede (i alle fall ikkje i det offentlege) så sant det ikkje er uniformsplikt/kleskodeks (og er det det, så er eg ikkje sikker på om det har noko å seia...)

Men korleis kollegaer vil reagere er jo òg ein ting, så eg ville ikkje troppa opp i dameklede som ei overrasking for alle...

Skrevet

Synes man burde holde seg til "å kle seg ut" på fritida. Tror nok en mann i dameklær i en yrkessituasjon ville fått det vanskelig med å bli tatt seriøst. Det er bare sånn de fleste er. (Hvis han ikke er drag-artist). Jeg liker å gå naken, men går ikke naken på jobb for det. (Kanskje satt på spissen, men...)

Skrevet

Og her har vi snusfornufige crazy igjen, som ikke vil forstå at det er ikke lovverket vi snakker om i denne omgang, men det er fordommene som gjennomsyrer vårt samfunn.

I en ideell verden craiz så kunne mennesker gått i akkurat hva som passer dem. Når som helst. Jeg kunne gått rundt omkring i bare napoleons-uniform hele dagen lang... uten at NOEN har NOE rett til å kikke på meg to ganger... for ifølge crazy så kan nemlig hvem som helst gjøre det, da det er tillatt. (og det får man forklare snuten når dem kjører deg til blakstad).

Dersom vi kunne lande ned på jorda igjen crazee, så kanskje vi kunne ført en normal samtale ut av dette.

Alle vet at du har helt rett, (selv om du ikke forstår begreper som at homser og lesber ofte kjører et litt annen klesstil enn deres kjønns kodeks skulle tilsi)... så mest sannsynlig vil klestøyet vårt i fremtiden utvikle seg i en mer androgymt retning.

Selvsagt er klesstil og drakter kulturbetinget la oss være enige om det.

Waco

Misliker ungjenter som alltid skal plassere folk i bås uten å ta hintet.

Skrevet
Synes man burde holde seg til "å kle seg ut" på fritida.

Poenget er at ein kler seg ikkje ut, like lite som du når du kler deg i dameklede. Eller moteklede.

For å ta ei litt anna vinkling: Kvifor går du i dameklede? (Eg går ut i frå du gjer det.) Det er ikkje så enkelt som "fordi du er dame (fysisk)" - det finst jo damer som føretrekk herreklede, så det må vera noko anna. (Litt vanskelegare å få auge på kvinnelege transar, for "alt" er jo godteke for kvinner.)

Trur'kje det vil vera særleg vanskeleg å bli teken seriøst i arbeidslivet heller; Har høyrt frå fleire som er åpent transe i arbeidslivet utan problem. (Sjølvsagt kan det finnast unnatak, og det er alltid dei som ikkje taklar det uvanlege.)

Og Waco:

Skal eg ta deg seriøst denne gongen, eller vil du le vekk det som blir litt for alvorleg (eller personleg?) no òg? Uansett så bør du lese alt og setje det i samanghengen det vert sagt i før du kommenterer.

Skrevet

Det er synd at enkelte her inne ikke ikke klarer å skille sak og privatperson.

Waco

Og jeg som trodde jeg diskuterte med et oppegående (sjeldent) smart kvinnfolk..... hvor feil kan en ta.....

Skrevet

Jeg er overveldet for all den støtte og sympati jeg får.Jeg har det forsatt fint som jente,men været kunne vert bedre når man ønsker å bruke sommerlette kjoler.Drar til Danmark en tur for å prøve livet der.Tiden går fort for all når det er ferie, men jeg tror det går ekstra fort for meg,

Jeg misunner deg Hege, det ser ut som du har fått orden på livet ditt.Jeg har vert gjennom mange tunge tider før jeg aksepterte meg selv.

Lise

Skrevet

Herregud, jeg tror ikke jeg orker å begynne her engang..

Jeg trykket ja hvertfall... :P

Skrevet
At mennesker i dette landet (meg inkludert) er slike som reagerer negativt at mennesker i arbeid bør holde seg til sitt kjønnsbestemte arbeidsantrekk, fordi jeg (full av fordommer) ikke ville latt meg redde av en livreddermann som i arbeidstid bruker bikini.

Waco, med "kjønnsbestemte arbeidsantrekk", mener du da at for eksempel jeg som føler meg som kvinne skal bruke mannlig arbeidsantrekk fordi andre mennesker har bestemt at jeg er mann?

Skrevet

Jeg svarte selvfølgelig ja på denne. Alle mennesker har rett til å leve som den de innerst inne er.

Selv ikke de som setter seg til dommer over andre kan nektes denne retten. Vi er dessverre nødt til å akseptere at det finnes fordømmende personer som er avhengig av å plassere andre mennesker i "rett bås" for å få dem til å passe inn i sin forståelse og sitt verdensbilde...

Klem fra

Skrevet

Hege, ja.

Desverre er Waco veldig lite fleksibel på akkurat det området. Jeg mener at klær er kjønnsbestemt, og jeg ville steilet i stua dersom julenissen kommer inn med stay-up og miniskjørt.

Men dette er heldigvis bare dagens fordommer. Ting bedrer seg etterhvert. Om femti år er klær mest sannsynlig mer kjønnsnøytrale.

Waco

Sikkert mer tolerant etterhvert.

Skrevet

Jeg skjønner, Waco, og jeg godtar at du ser det på den måten. :)

Likevel, bare som et tankeeksperiment:

Du føler deg som mann Waco. Tenk deg at du fysisk var kvinne, eller at alle andre enn deg selv oppfattet deg som kvinne. Og krevde at du skulle kle deg der etter.

Men du føler deg som MANN!

Hvordan hadde du likt det?

For deg et tankeeksperiment, for meg virkelighet..

Skjønner du?

Skrevet

Skjønner og skjønner Hege. Saken er at hva slags klær en har på seg er veeeldig kulturbestemt.

Siden alt her i livet er et skuespill, så er arbeidsantrekk like mye maske som alt annet. Man kan diskutere frem og tilbake muslimske jenters rett til å bære slør når dem sitter i kassa, og kirug rett til å ha på seg gummistøvler under en operasjon.

Ta en servitrise f eks. Dersom hun jobber for playboy-hotell må hun gå med bunni-drakt, kaninører på hodet og minimale plagg. Jobber hun i oktoberfestivalen i munchen, går hun mest sannsylig i rød svær kjole, nette pene musefletter og noe fregner.

Skal man jobbe i disneyworld som en donald. Må man ha på seg en donalddrakt, eller i ditt tilfelle, minni mus.

Jeg kan ikke forstå at man kan føle seg utilpass i arbeidsantrekk, uansett hva slags legning en har.

Waco

Skrevet

La meg si det slik, Waco. Jeg jobber i et smelteverk. og dermed er jeg selvsagt nødt til å bruke påbudt vernetøy. (Bukse, pologenser, lang skinnjakke. Alt i flammehemmende materiale.) I tillegg til vernesko, hjelm, visir, hansker og vernebriller.

Dette må selvsagt begge kjønn bruke, så der har jeg ingen problemer.

Hvis jeg derimot jobbet på et sted der menn og kvinner hadde forskjellig arbeidstøy, da hadde jeg brukt kvinnens. For meg er det naturlig.

Jeg hadde ikke taklet å måtte bruke mannstøy bare fordi folk jeg ikke kjenner mener at jeg skal.

Forøvrig har du rett i at klesdrakt er kulturbestemt.

Waco, det er nå engang sånn at vi mennesker er forskjellige. Takk og pris for det! :)

Kan vi ikke bare si det slik at vi godtar at det er slik, og at vi har forskjellige meninger og følelser, så slipper vi masse trøbbel i verden. :wink:

Skrevet

Jepp, du har nok rett i det Hege!

Men nå skal Waco ut.... sommerparaden er i byn igjen! Selv om det er flere år siden jeg var i "alternativ-rus-miljøet", så er det alltid gøy å møte gamle kjente

Skrevet

Jeg syns det er lekkert å se en mann i kvinneklær!!!! :lol:

Min mann og jeg var en tur på by`n og i baren der vi var dukket det opp en helt nydelig dame.

Ja jeg trodde det var en dame, var helt sikker inntil vedkommende snakket til meg.

Hun hadde en lekker kjole, parykk som var så naturtro som fy og skikkelige høyhelte sko. Ble jo selvfølgelig fasinert av dama og fulgte med på en litt diskre måte.

Det så faktisk ut som hun hadde det helt topp og likte seg i selskapet.

~~MARA~~

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...