Transelise Skrevet 20. juli 2002 #1 Skrevet 20. juli 2002 Våknet tidlig i dag,tilfreds med en rød nattkjole. Har vert jente siden mandag, kjole og skjørt hver dag. Det har vert deilig og få foandre seg totalt og få kunne bruke desse deilige klærne som jenter bruker hele døgnet. Har angst allerede for at jeg bare har 3 uker til jeg skal begynne på jobb igjen,skulle ønske dette livet skulle vare evig. Det skulle vert mer åpenhet om dette og akseptert slik at jeg våget å stå frem og ville bli akseptert om jeg valgte dameklær på jobb.Noen gjør det men motet mitt har sviktet hver gang. Etter ferien er det bare helgen helt til jul,men da kjøper jeg meg 2 fine julekjoler. Vi er mange som har det slik, det vet jeg, men det hjelper meg lite. Lise 1
Gjest Kinga Skrevet 20. juli 2002 #2 Skrevet 20. juli 2002 Hei Lise! Hva jobber du med da? Hvordan går du kledd utenom jobb? Er poenget virkelig at det er om å gjøre å gå med dameklær, eller er det viktigste at folk får vite at du er "sånn"?
Gjest care Skrevet 20. juli 2002 #3 Skrevet 20. juli 2002 Hei Lise, hvorfor skulle jeg ikke tolerer menn i kjoler. :blunke: Høres ut som du har det slitsomt i perioder. Stå på -lykke til. :blunke:
Majken Skrevet 20. juli 2002 #4 Skrevet 20. juli 2002 Kom til å klikke på feil valg.... Skulle stemme ja, det tolererer jeg, men så kom det på nei likevel gitt. Men altså, jeg mente å stemme JA. Folk som er annerledes tolererer jeg, folk som tør å vise at de er annerledes beundrer jeg.... Ikke mer å si om den saken!
Majken Skrevet 20. juli 2002 #5 Skrevet 20. juli 2002 Når jeg tenker nærmere over saken syns jeg det er litt rart at det er fullt akseptert at kvinner kler seg litt maskulint, men at menn kler seg feminint.... nei fysj og æsj!
waco Skrevet 20. juli 2002 #6 Skrevet 20. juli 2002 Åssen jobb er det du har da? Jeg hadde ikke følt meg helt trygg om flykapteinen kom i kjole eller advokaten min hadde på miniskjørt hvis du skjønner?
Crazee Skrevet 20. juli 2002 #7 Skrevet 20. juli 2002 Er poenget virkelig at det er om å gjøre å gå med dameklær, eller er det viktigste at folk får vite at du er "sånn"? Utan å legge ord i munnen på Lise, men poenget for dei fleste er vel eigentleg berre å få vera seg sjølv? Å ikkje kunne kle seg i kvinneklede vil for fleire vera det same som å ta på seg ei maske og spela ei rolle - å framstille seg som ein annan enn den ein er. Å vera transe stikk altså djupare enn berre det å kle seg i dei kleda ein vil, utan omsyn til om dei er kjøpt i herre- eller kvinneavdelingen. Det gjer jo fleire kvinner allereie, og mange menn berre ventar på at det skal bli akseptert for dei òg. (Det vart ein del forvirring blant damene i sminkeavdelingane for ei stund sidan, då fleire britiske menn kjøpte neglelakk til seg sjølve. Forklaringa var at Beckham var blitt observert med rosa neglelakk... ;-)) Elles Lise, du kom meg litt i forkjøpet; Eg hadde tenkt meg ei tilsvarande undersøking om haldningane til menn i skjørt/kvinneklede, ikkje nødvendigvis transar. Men eg kunne likt å gå eit steg vidare her: Å akseptere transar er ein ting, men korleis hadde de reagert om typen stod fram som transe, jenter?
Gjest Hege Skrevet 20. juli 2002 #8 Skrevet 20. juli 2002 Har du sett min profil, Transelise? :kgblunk:
Crazee Skrevet 20. juli 2002 #9 Skrevet 20. juli 2002 Åssen jobb er det du har da? Jeg hadde ikke følt meg helt trygg om flykapteinen kom i kjole eller advokaten min hadde på miniskjørt hvis du skjønner? På kva måte hadde du følt deg usikker då, Waco? Og kvifor?
waco Skrevet 20. juli 2002 #10 Skrevet 20. juli 2002 Tja...en som er forvirret angående sin egen legning vil også være usikker i forhold til andre oppgaver. Er ikke noe rart eller mystisk med det. Akkurat som du mest sannsynlig hadde nektet å gifte deg dersom presten hadde ballkjole. Waco skjønner egentlig ikke hva den kveruleringa deres skal være godt for jenter.....?
@lfa Skrevet 20. juli 2002 #11 Skrevet 20. juli 2002 Åssen jobb er det du har da? Jeg hadde ikke følt meg helt trygg om flykapteinen kom i kjole eller advokaten min hadde på miniskjørt hvis du skjønner? Tja...en som er forvirret angående sin egen legning vil også være usikker i forhold til andre oppgaver. Nå er du litt ute på jordet her, Waco... Jeg vil ikke akkurat påstå at en person som våger å stå frem med den legningen han har, fremstår som usikker.... Om en flykaptein/advokat går i skjørt eller bukser, spiller da heller ingen rolle angående dyktighet... Jeg beundrer mennesker som tør å stå frem som den de er. Uansett legning, kjønn, rase, høyde, vekt, alder.... etc...
waco Skrevet 20. juli 2002 #12 Skrevet 20. juli 2002 Det blir sånn når dere misforstår med vilje! En flykaptein som tropper opp med høye hæler før han setter seg bak spakene på jumbo'en er en jeg ikke ville følt meg helt trygg med..."hello this is the captain speaking, Marte Ole, please fasten your seatbelt, and we ready for take-off..." Skjønner dere meg nå? Tråden er om man skal TROPPE OPP PÅ ARBEID i annet antrekk enn "kutyme".... herregud... Jeg blåser vel i om skippern bruker barnebleier eller nettingstømper... herregud hver sin lyst... Waco Det som er litt synd er at jeg blir mer og mer overbevist over hvorfor damer kanskje passer best i sine heim....
@lfa Skrevet 20. juli 2002 #13 Skrevet 20. juli 2002 Nå har det seg nå slik at flykapteiner har uniformer som de går i på jobb... Så på en måte kan jeg være enig i at jeg hadde spekulert hvis plutselig en dag, kapteinen hadde dukket opp i kjole... Hvilket navn han har, driter jeg i.... Foressten, jeg vet ikke hvem som misforstår mest med viten og vilje her inne??? :blunke:
waco Skrevet 20. juli 2002 #14 Skrevet 20. juli 2002 Jeg beundrer mennesker som tør å stå frem som den de er. Jeg skjønner...godt det er flere som setter søkelys på den evinnelige bruk av sminke og annet fasade.
@lfa Skrevet 20. juli 2002 #15 Skrevet 20. juli 2002 Sitat: Jeg beundrer mennesker som tør å stå frem som den de er. Jeg skjønner...godt det er flere som setter søkelys på den evinnelige bruk av sminke og annet fasade. Det var heller ikke det jeg sa... Du er elendig til å lese mellom linjene...
Crazee Skrevet 20. juli 2002 #16 Skrevet 20. juli 2002 Trur eg vil hjelpe @lfa litt eg. Tja...en som er forvirret angående sin egen legning vil også være usikker i forhold til andre oppgaver. Akkurat det trur eg du vil ha store problem med å vise. Elles viser du med den setninga at du ikkje er heilt oppdatert på det der med legning og kjønn. Det er ingen skam å innrømme det - det viser seg at sjølv den enklaste ting er komplisert når det gjeld kjønn... Veit du forskjellen på legning, kjønn (sex) og kjønn (gender)? (Tenk gjerne litt på det før du les vidare.) For å ta det fort og forenkla: * Legning: Kven blir du forelska i * Sex: Kva har du mellom beina * Gender: Kva har du mellom øyrene Legning er enkelt. Du kan vere homofil, heterofil, bifil, nekrofil, og ein del filer til. Ikkje alt blir akseptert, dog. Sex er enkelt. Enten er du hankjønn, eller hokjønn. Eller hermafroditt. Intetkjønn finst òg. Og ein god del mindre opplagte versjonar. Vitskapen har gitt opp kjønnstesting på fysisk grunnlag; Det beste resultatet fekk dei då dei spurte dei det gjeldt... Gender - er det enklare eller meir komplisert enn sex, trur du? Du har menn og kvinner, du kan ha ei blanding (der blandingsforholdet varierar) og dei som ser på seg sjølv som korkje menn eller kvinner. Ta deretter i betraktning at alt dette er uavhengig av kvarandre - og det vil vera vanskeleg å ikkje vera forvirra. Ikkje. Ta deg sjølv, eg går ut i frå du ser på deg sjølv som hetro, hankjønn og mann? Og at du er sikker på det er det du føler? På same måte er andre sikre på seg sjølv når dei seier dei er hetro, hankjønn og kvinne. (Kanskje dei skulle kalla seg lesbiske då?) Inga forvirring. Ein annan ting er at andre kan bli forvirra, slik du har gitt uttrykk for. Det er deira reaksjonar som kan gjera t.d. transar usikre; Alle er jo ikkje like oppegåande og kan slenga ein del med leppa, eller prøver å projisere sin eigen usikkerhet og forvirring over på transene. Flesteparten har dog ingen fordommar slik og ingen problem med å akseptere andre, sjølv om dei kanskje ikkje forstår alt. Er ikke noe rart eller mystisk med det. Jo, det hadde det vore. Akkurat som du mest sannsynlig hadde nektet å gifte deg dersom presten hadde ballkjole. Hadde aldri nekta å gifta meg på grunnlag av kva presten hadde på seg. Rettnok hadde det vore meir passande (og kanskje påkrevd?) med prestekjole i eit kyrkjebryllup, mens det ved viing i andre situasjonar kan vera heilt naturleg om ho troppar opp i ballkjole. Eller han. skjønner egentlig ikke hva den kveruleringa deres skal være godt for jenter.....? Er då ingen jenter som kverulerer her? Om eg ikkje har teke feil av kva kjønn (gender) du er då, kanskje... ;-) Det blir sånn når dere misforstår med vilje! En flykaptein som tropper opp med høye hæler før han setter seg bak spakene på jumbo'en er en jeg ikke ville følt meg helt trygg med..."hello this is the captain speaking, Marte Ole, please fasten your seatbelt, and we ready for take-off..." Skjønner dere meg nå? Joa, eg forstår DET, men dette kom du ikkje inn på då eg spurte. Har ein uniform på jobben, så brukar ein den. Men det er ingen grunn til at det ein har mellom beina skal bestemme kva uniform du skal bruke. (Dvs, kvinner får ofte eit valg om dei vil bruke skjørt eller bukse. Menn burde fått same valget, transar eller ikkje.) Tråden er om man skal TROPPE OPP PÅ ARBEID i annet antrekk enn "kutyme" Damer troppar opp i det som er tillete for damer, menn i det som er tillete for menn. Men om dama tilfeldigvis skulle vera av hankjønn så burde ikkje det ha noko å seia. Det er vel eigentleg kjønnsdiskriminering å nekte det? ER det ein advokat her - miniskjørt eller ikkje - som veit? ;-) (Forutset her at det er uniformsplikt eller kleskodeks (er det det det heiter?) for elles skal det vera hipp som happ kva ein har på seg. I alle fall om ein ser bort frå reaksjonar...)
waco Skrevet 20. juli 2002 #17 Skrevet 20. juli 2002 Skjønner hva du mener. Klær er kulturbetinget (bevises av ulike klesmoter omkring i verden). Men nå er det engang sånn. At mennesker i dette landet (meg inkludert) er slike som reagerer negativt at mennesker i arbeid bør holde seg til sitt kjønnsbestemte arbeidsantrekk, fordi jeg (full av fordommer) ikke ville latt meg redde av en livreddermann som i arbeidstid bruker bikini. Det er deilig å leve på illusjoner og drømmer. Men Craaze, virkeligheten inneholder intoleranse og forhåndsdømming (snakker om meg selv).... og i min verden... (som du også er en del av), er jeg avhengig av disse kleskodeksene for å ha noe å forholde meg til. På jesu-tid var det enklere, man brukte bare en kappe og kanskje skjortel, et tau fungerte som belte. Like plagg for begge kjønn. Jeg er beklageligvis svært forvirret, jeg bruker de klær jeg har og det vil være svært vanskelig for meg å forholde meg til ulikheter som hvilken side av jakken sitter knappene. Disse knappene er tilpasset de ulike kjønn. Gutteblazere og gutteskjorter har knappene på høyre side, det forklares med at gutter oftere enn jenter tar på sin jakke med venstre arm først. Hvis det irriterer deg bør du straks sende en klage til vår skaper. Det er ikke meg og mine fordomsfulle medborgere som har best at kjønnene skulle få vær sin arm. Det beviser kun at vi er ulike. Hvorfor kanke alle bare ha på seg hva dem vil spør du. Lesber og homser er et levende bevis at det går an å trosse maskuline klesdrakter med feminine kleskoder. Hvorfor noen menn liker å bruke lebestift er også kulturbestemt. Det vet vi for alle har tenkt på at en transvestitt i Ny Guelama ville kastet penis-futteralet til fordel for et bambusskjørt. Waco
Gjest Duchess Skrevet 20. juli 2002 #18 Skrevet 20. juli 2002 JA jeg tolererer transer, syns det er TØFT gjort, modig og beundringsverdig. VÆR DEN DU ER, ikke hva alle andre syns eller mener du skal være. Det spiller ingen rolle likevel:)
Crazee Skrevet 20. juli 2002 #19 Skrevet 20. juli 2002 Masse velfunderte tankar der, Waco. Og fint at du er ærleg om haldningane dine. No er eg fullstendig klar over at det er intoleranse og forhåndsdømming i samfunnet, eg har ingen illusjonar der. Det er òg delvis derfor du ser så få transar i gatene og på arbeid; Folk vil gjerne bli likt, og i alle fall ikkje utskjelt, frose ut, eller banka opp - og tør dervor ikkje vera seg sjølv. Men heldigvis er desse intolerante i mindretal; Flesteparten bryr seg ikkje. Du seier du er avhengig av kleskodeksane for å ha noko å forhalda deg til, dvs hankjønn=mann og kledd som mann, hokjønn=kvinne og kledd som kvinne (stemmer det?) Spørsmålet mitt er: På kva måte er du avhengig av det? Føler du deg usikker om det ikkje "stemmer overens" etter di oppfatting? Føler du maskuliniteten din trua over å sjå ein mann i dameklede/som dame? Bruk gjerne tid, for eg ville setja pris på eit godt og gjennomtenkt svar på det. Og er det forresten forskjell på om du møter personane i jobbsituasjon og privat? Om mannen prøver å sjå ut som ei dame eller berre har på seg dameklede? Reagerer du ulikt på ei dame i herreklede og ein mann i dameklede? Elles styrer jo klesmoten kva som er akseptabelt å bruke. Opp gjennom tida har menn gått i strømper, skjørt, høghæla sko, brukt makeup og parykk, kjole... Gutar har òg i lang tid brukt kjole, hårband og elles det som er vanleg for jenter å bruke. Opp til vår tid. (Irland og Belgia heldt lengst ut - tok slutt i Belgia så seint som i 1965.) Og no er det på veg tilbake igjen. David Beckham går i sarong og neglelagg (og kona sine stringtruser.) Brad Pitt er avbilda i kort kjole. (OK, når det gjeld sarong så er jo det eigentleg eit herreplagg, men damene greidde jo ikkje å halde seg vekke frå hans klesskap. Som vanleg ;-)) Skjørt vert produsert til menn, i lag med kiltar. Neglelagg blir marknadsført som "maskuline fargar" osv. Kva skjer når kjente personar (som dei to nemnde) går føre og er forbilder for fleire? Det vil kanskje ikkje bli fullt så enkelt å skilja mellom kleda lengre, og korleis menn "skal" gå kledd... Men til slutt her: Hvorfor kanke alle bare ha på seg hva dem vil spør du. Lesber og homser er et levende bevis at det går an å trosse maskuline klesdrakter med feminine kleskoder. Her er eg faktisk ikkje sikker på kva du meiner?
waco Skrevet 20. juli 2002 #20 Skrevet 20. juli 2002 Det er ingen andre som har fordommer enn dem det angår. La meg forklare så kanskje du skjønner; det vil si, de eneste som bryr seg om hvordan folk er kledd, er mennesker som selv er opptatt av sin fasade. Nå snakker jeg for meg selv, etter at forrige ironiske innlegg av meg, blir erstattet med dennes dobbeltironi. Vel saken er som følger; jeg bryr meg nada hvordan folk er kledd, folk kan gjerne bruke bunad på julaften for min skyld. Forstår du hva jeg mener nå, eller skal jeg forklare enda en gang til? Waco
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå