Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min samboer og jeg har tenkt å begynne å prøve nå snart. Vi har veldig gjerne lyst å rekke barnehagefristen til neste år, og lurer veldig på hvordan folk får det til!! Burde vi begynne i august? Jeg tror ikke noen av oss skal ha noen fruktbarhetsproblemer mtp gener og at jeg har helt stabil syklus. Skjønner at dette er veldig individuelt, men dere har kanskje noen tanker rundt dette?

Anonymkode: 33470...8a7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ville IKKE ventet, begyn NÅ. Selv uten fruktbasrhetsproblemer kan det ta tid. Begynner dere nå får dere barn tidligst fra april, og da har dere bare april-juni å dekke opp selv, før ferie og skattepenger...

Anonymkode: 64991...cae

• Liker 3
Gjest Sisti
Skrevet

Dere burde begynne nå ja, er ikke mange måneder dere har på dere..  

AnonymBruker
Skrevet

Hahahaha.. Unnskyld at jeg ler, men selvom man ikke har fruktbarhetsproblemer så betyr det ikke at man blir gravid AKKURAT når det passer for en selv. Normalt friske og fruktbare par bruker alt fra 1 syklus til 24 :-) det handler om timing, å treffe EL og at ting klaffer. (Spontanabort skjer også med friske par, og da må man begynne på nytt...) 

Anonymkode: f77c5...6b6

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Med nr 2 bestemte vi oss for å prøve med tanke på barnehagefristen. Fant ut at hvis vi startet å prøve i juli og så prøvde frem mot oktober/november så var det greit. Hvis det ikke hadde klaffet i det tidsrommet fikk vi heller ta en ny vurdering da.

Satt på første prøveperiode, men hadde ikke brukt hormonprevensjon etter nr 1.

Anonymkode: 46b07...379

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Med nr 2 bestemte vi oss for å prøve med tanke på barnehagefristen. Fant ut at hvis vi startet å prøve i juli og så prøvde frem mot oktober/november så var det greit. Hvis det ikke hadde klaffet i det tidsrommet fikk vi heller ta en ny vurdering da.

Satt på første prøveperiode, men hadde ikke brukt hormonprevensjon etter nr 1.

Anonymkode: 46b07...379

Det tenker vi også. Helt greit å få barn fra januar til august, men vil nødig få barn født november til desember. Vi begynte prøvingen i slutten av april, satt på første forsøk, men ble dessverre  en sa. Vi kommer mest sannsynlig å slutte å prøve hvis vi ikke får før oktober/november, og heller starte opp igjen til våren...

• Liker 1
Skrevet

Kjenner meg veldig igjen i det TS skriver, å jeg ville startet med en gang.. Er i samme situasjon selv å er nå i PL 3... Så start nå ;) 

Skrevet

Er ikke barnehagefristen nå forlenget til alle som er født før november? I såfall har dere jo hele 6 måneder på dere :) sannsynligheten i følge statistikken er jo i hvertfall lovende.  

Vanskelig å vite når det klaffer, jeg ville heller startet "for tidlig" enn "for sent" ;) lykke til! 

AnonymBruker
Skrevet

Stemmer det, ny frist er senest 31 okt, jeg venter 10 nov.....

Anonymkode: 259dc...317

• Liker 1
Skrevet

Men får man barn i januar og har rett på plass fra august året etter, så er barnet 1 år og 8 mnd når det begynner. Ikke så mye forskjell fra et desemberbarn. Like problematisk ifh til barnehagen 

AnonymBruker
Skrevet

Hadde vært fint å blitt gravid før aug, men vi tar ikke pause i prøvingen pga barnehagefristen☺️

Anonymkode: 5a28b...da5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde vært fint å blitt gravid før aug, men vi tar ikke pause i prøvingen pga barnehagefristen☺️

Ikke vi heller

Anonymkode: ce2bc...367

AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har jo ennå flere måneder på deg før barnehagefristen potensielt blir et problem.
Både når det gjelder gammel og ny frist. 

Anonymkode: d4eeb...68d

AnonymBruker
Skrevet
Den 11.7.2016 at 22.13, AnonymBruker skrev:

Stemmer det, ny frist er senest 31 okt, jeg venter 10 nov.....

Anonymkode: 259dc...317

Jo, men det hjelper ikke så mye om det ikke er ledige plasser.

Jeg fødte i januar og hadde dermed rett på plass med nummer 1, men fikk likevel ikke plass nettopp fordi noen faktisk må slutte. Enden på visa ble at vi fikk plass i en helt nybygd barnehage som startet opp som den eneste i hele Oslo, og vi måtte da jobber redusert siden pendletiden fra dør til dør(fra man gikk ut døra til man var på jobb) tok godt over 3 timer tilsammen hver dag.

Vi startet prøving i håp om å få det til å klaffe til normalt opptak på barnehage, men det tok 9 mnd før det klaffet. Denne gangen prøver vi igjen etter frist.

Men jeg jobber ved siden av barnehageopptak i kommunen, og de sa det faktisk har betydning om man føder i juli eller semptember/oktober. Man blir tildelt plass først om man føder tidligere enn "de andre" på lista som har født noe senere. Så føder man i oktober sliter man fortsatt dersom plassene er fylt opp. 

Anonymkode: 9b0db...0ea

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, men det hjelper ikke så mye om det ikke er ledige plasser.

Jeg fødte i januar og hadde dermed rett på plass med nummer 1, men fikk likevel ikke plass nettopp fordi noen faktisk må slutte. Enden på visa ble at vi fikk plass i en helt nybygd barnehage som startet opp som den eneste i hele Oslo, og vi måtte da jobber redusert siden pendletiden fra dør til dør(fra man gikk ut døra til man var på jobb) tok godt over 3 timer tilsammen hver dag.

Vi startet prøving i håp om å få det til å klaffe til normalt opptak på barnehage, men det tok 9 mnd før det klaffet. Denne gangen prøver vi igjen etter frist.

Men jeg jobber ved siden av barnehageopptak i kommunen, og de sa det faktisk har betydning om man føder i juli eller semptember/oktober. Man blir tildelt plass først om man føder tidligere enn "de andre" på lista som har født noe senere. Så føder man i oktober sliter man fortsatt dersom plassene er fylt opp. 

Anonymkode: 9b0db...0ea

Dersom du fødte i januar hadde jo ikke barnet krav på plass før august året etter. 

Det nye nå er at barn født i september og oktober har krav på plass senest den måneden barnet fyller 1 år. Dvs at kommunen er pliktig til å tilby disse plass. 

Løpende opptak blir noe annet, da må man vente til det er noe ledig. 

Anonymkode: c50ff...677

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Den 11. juli 2016 at 22.20, *Ariel* skrev:

Men får man barn i januar og har rett på plass fra august året etter, så er barnet 1 år og 8 mnd når det begynner. Ikke så mye forskjell fra et desemberbarn. Like problematisk ifh til barnehagen 

Men bedre i forhold til skolestart. Bedre å være en av de eldste i klassen enn den yngste. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...