Gå til innhold

Tips til gode barnebøker :)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har noen gode forslag til barnebøker som egner seg til lesing på sengekanten? :) For barn mellom 5-7 år ca. 

Vi leser mye tradisjonelle barnebøker som Anne Kat. Vestly, Astrid Lindgren, Gubben og katten ol. Men skulle gjerne hatt tips til fengene bøker av nyere dato også :) 

Anonymkode: b0e2e...580

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bøkene om Jan Johansen (?) er kjempekjekke. Han er en krokodille som jobber som saksbehandler i nav. Morsomt for voksne også.

Og "Min bestemor steøk kongens skjorter" ...gøy.

Ellers er Lillesøster- bøkene kjekke. Men kanskje for litt yngre barn. 

Skrevet

Kurt-serien av Erlend loe. Morsomme for både voksne og barn :) ellers ville jeg anbefalt en tur på biblioteket. Bibliotekarene pleier å ha god innsikt i hva som fenger i de forskjellige aldrene. :)

• Liker 1
Skrevet

Min mor leste en bok for meg når jeg var på den alderen. Heter : den uendelige reisen.

Handler om noen folk på ett romskip hvor det har vert pest. Så meste parten av skipet er stengt av for mange mange år siden. Historien følger en gutt og ett lite romvesen mens de prøver å overleve og finne ut hva som egentlig foregår. Kjempe spennende bok, som jeg har masse gode minner fra. Har lest den selv sikkert 40 ganger siden da.

http://www.nb.no/nbsok/nb/c90a9bc5689d225b5a3548618a6401fd?lang=no#0

Her kan du lese hele boka

Skrevet

Garmanns gate og Garmanns sommer er to fine bøker! 

Vaffelhjerte av Maria Parr er også veldig bra. 

Datteren min leste Narnia-bøkene i den alderen der. 

AnonymBruker
Skrevet

Stikk innom barnebiblioteket! Der er ekspertisen! Det finnes så utrolig mye morsomme nye barnebøker. 

Anonymkode: 8ad79...dda

Gjest Herr Heftig
Skrevet

Hobbiten.

Den er jo skrevet for barn.

Gjest MadameDeRosa
Skrevet

Roald Dahl sine bøker

Skrevet

Rampete Robin-bøkene! De er utrolig morsomme! 

Gjest MadameDeRosa
Skrevet
31 minutter siden, Herr Heftig skrev:

Hobbiten.

Den er jo skrevet for barn.

Hvilken Hobbiten-bok vil du anbefale? Med eller uten bilder? 

Skrevet

Georg og den magiske medisinen var populær her en god stund. Den er litt lang så det ble lørdagsboken for da kunne vi lese hele.

Gjest Herr Heftig
Skrevet
10 minutter siden, MadameDeRosa skrev:

Hvilken Hobbiten-bok vil du anbefale? Med eller uten bilder? 

Da jeg var liten, var det uten bilder. Jeg syntes det var stas.

Gjest MadameDeRosa
Skrevet
Et øyeblikk siden, Herr Heftig skrev:

Da jeg var liten, var det uten bilder. Jeg syntes det var stas.

Ser at det finnes en "barnas guide", med bilder. Men usikker, skulle gjerne hatt den innbundne boka, den holder seg fin lengre enn en paperback. Men bra tips, skal sette den på neste bok vi skal lese. :)

Skrevet

Samson og Roberto av Ingvar Ambjørnsen, er vell en serie med flere bøker.

Wizard of Oz.

Ellers likte hvertfall jeg veldig godt sånne barneencyclopedier der man lærte om kroppen, universet, myter, antikken, de 7 verdens undre etc når jeg var 6-7. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har abonnert på fakta-bøkene fra Goboken, og 5,5-åringen her elsker dem ihvertfall. Er med lydbok til hver bok, så hun bytter på at jeg leser og lydbok, eller begge deler i blant. Det følger med et brettspill også, og for hver bok får man spørsmålskort til det temaet. Morsomt spill for alle. :) 

link: https://www.minefakta.no

Anonymkode: c3687...260

AnonymBruker
Skrevet

Vi har også lest Kardemomme By og Hakkebakkeskogen flere ganger, også populære. :) 

Anonymkode: c3687...260

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...