Gjest berte Skrevet 7. november 2004 #1 Skrevet 7. november 2004 Har en Toshiba bærbar PC. Bruker den mest med strøm, men ikke alltid. Egentlig skal jo batteriet gå i 2 - 3 timer, men nå i det siste kjærer det seg ned i løpet av ca 20 minutter. Kan heller ikke trenes på den måte helelr, slik han i butikken snakket om. PCen er drøyt ett år. Trodde batteriet varte evig. Må det byttes???
Gjest Kaffegjesten Skrevet 7. november 2004 #2 Skrevet 7. november 2004 mange batterier må jogges for å holde på kapasiteten, dvs utlades og lades ofte. Beste for et batteri er denne syklusen - belastes(utlades - ikke bare ved å ligge i skapet) og opplades igjen. At batteriet etter et år er nede i 20 -30 minutter er ikke uvanlig. Mange nyere batterier kan man drypplade - Li-Ion. da trenger ikke batteriet lades helt ut før man lader igjen - og det er vel et slikt du har på pc'en din. På min laptop er også batteriet ned i 20 - 30 minutter, men jeg gidder ikke å kjøpe nytt batteri før jeg er nødt. Som deg bruker jeg mest laptopen på strøm - 230v eller i bilen. OBS du må ha batteriet i pc'en når du bruker pc'en. Tror de fleste pc'er går i stykker eller ikke vil starte hvis du ikke har batteriet i. Nytt batteri er dyrt. Aner ikke om Komplett, ComputerCity eller Clas Olsson har slike batterier.
Gjest Aurélie Skrevet 8. november 2004 #3 Skrevet 8. november 2004 Da jeg kjøpte min bærbare for ca. 2 måneder siden, fikk jeg ikke med sånn vanlig strømledning.. Er ikke dette noe man får i tillegg (eller må man kjøpe ved siden av?) slik at man ikke trenger å la pc`n gå på batteri hele tiden?
~sikka~ Skrevet 8. november 2004 #4 Skrevet 8. november 2004 Strømledning følger med. Det er som regel samme kabel som den du lader batteriet med.
Gjest Aurélie Skrevet 8. november 2004 #5 Skrevet 8. november 2004 Strømledning følger med. Det er som regel samme kabel som den du lader batteriet med. Aha! Spekulerte fælt på dette her. Men - er det noen instillinger jeg må klusse med for å skifte fra batteristrøm til vanlig strøm?
Gjest Kaffegjesten Skrevet 8. november 2004 #6 Skrevet 8. november 2004 Har aldri vært borti en laptop som ikke skifter mellom batteri og strømforsyning for 230volt selv. Det skjer automatisk når det er strøm i ledningen fra "veggen". jeg har vært borti endel laptoper gjennom livet så langt.
Gjest Aurélie Skrevet 8. november 2004 #7 Skrevet 8. november 2004 Ok.. Aldri vært borti laptop`er tidligere jeg
Gjest Kaffegjesten Skrevet 8. november 2004 #8 Skrevet 8. november 2004 helt greit. Mye jeg ikke har vært borti. Da hender det jeg trenger også.
Gjest Kaffegjesten Skrevet 8. november 2004 #9 Skrevet 8. november 2004 helt greit. Mye jeg ikke har vært borti. Da hender det jeg trenger hjelp også.
Gjest berte Skrevet 8. november 2004 #10 Skrevet 8. november 2004 Kaffegjesten, Hva menes med dryppladning? Hva synes du jeg skal gjøre? Kjøre batteriet i bånn regelmessig når jeg er hjemme - og så bare sette PCen på strømledningen når det koples ut (eller helst litt før)? Jeg kjører jo på vanlig strømledning vanligvis. Det jeg mener med batteri er det som PCen kjører på når jeg ikke har strømledningen koplet til. Det sitter i Pcen hele tiden.
Gjest Kaffegjesten Skrevet 8. november 2004 #11 Skrevet 8. november 2004 Det er en stor fordel for et batteri at det blir nokså utladet innimellom. Dette gjelder batterier til mobiltelefoner og laptoper - ikke fritidsbatteriet du muligens har på hytta. Jeg ville bruke pc'en på batteri ganske ofte helt til du får beskjed om å koble om til annen strømforsyning. Da er det bare å plugge i å fortsatt bruke pc'en. Så kan kontakten stå i til batteriet er oppladet igjen. Du trenger ikke å gjøre dette hver eneste gang du bruker laptopen, men med jevne mellomrom. Det bevarer batteriet best. Batterier til mobiltelefon og laptop har også bedre av og bli brukt og utladet den veien enn bare å ligge i skuffen og bli utladet. Drypplading var noe som kom først med Ni-mh (nikkel-metalhybrid)batteriene. De tålte at du ladet litt om gangen, f eks bare ladet noen minutter før du skulle videre. De gamle, f eks Ni-Cad(nikkel-cadmium) tålte ikke slik lading og måtte(burde) utlades helt før man ladet dem igjen. Gjorde man ikke det gikk de istykker(dvs holdt ikke på langt nær så lenge som forutsatt.) Idag er nesten Li-Ion (lithium) enerådende og de batteriene har omtrent samme virkemåte som Ni-mh, men bare mye større kapasitet. Riktignok er de dårligere når det er kaldt, så hold laptopen eller mobiltelefonen varm.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå