Gå til innhold

Hjelp, har gått opp 13kg!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er såå lei av at jeg til stadighet må ha nye klær, nettopp fordi jeg går opp i vekt. Vektoppgangen skyldes anti depressiva, disse medisinene gjlr jo vondt verre når det gjelder kroppen min. Liker ikke gå ut blant folk, fordi folk merker jo forskjell og jeg skammer med over kroppen min. 

Det å få seg ut av senga og gå på trening er heller ikke noe lett, når man sliter med depresjon. Jeg hater tanken på å trene, hater tanken på å gå ut av døra for å trene, hater alt med trening. Skjønner ikke hvordan man kan orke det. Medisinene jeg tar gjør jobat man får økt apetitt, hvilket gjør det vanskelig å la være. Dessuten trøstespiser jeg også i blant.

Finnes det ingen håp for meg, for å kunne klare å gå ned i vekt? Noen tips, råd, hva som helst? Jeg savner gamle kroppen min! Får ikke bort tanken på at jeg bare blir feitere.

Anonymkode: 5a32a...c79

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tell kalorier og legg deg på 1500 hver dag. Drit i den treningen akkurat nå, prøv å få gått noen turer i løpet av dagen.

Anonymkode: 4341f...e9a

• Liker 6
Skrevet

Det eneste som gjør at man går ned i vekt er at man forbrenner mer enn man putter inn. (Stort sett) easy as that.

Kosthold har uansett mer å si enn trening, så begynn der, og prøv å være aktiv gjennom å gå turer osv. Ikke bli liggende hele dagen liksom.

• Liker 3
Skrevet

Kan du snakke med din behandlende lege om å endre medisinering/behandling? Det virker ikke som medisinene virker, snarere at de gjør vondt verre?

• Liker 5
Gjest Sobril
Skrevet

Ei venninne av meg gikk opp 20 kilo på antidepressiva. Det var ikke fordi hun spiste mer, for medisinene gjorde at hun mistet matlysten totalt. Alle kiloene forsvant så fort hun sluttet.

Tror ikke det nødvendigvis er bare å kutte kalorier på enkelte medisiner. Noe skjer helt klart med kroppen som man ikke har herredømme over. 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Pringle skrev:

Kan du snakke med din behandlende lege om å endre medisinering/behandling? Det virker ikke som medisinene virker, snarere at de gjør vondt verre?

Ja, tror jeg skal spørre om  bytte medisiner. De hjelper litt på depresjonen, men når man går så mye opp i vekt blir man jo klart deppa av det også.

2 timer siden, Sobril skrev:

Ei venninne av meg gikk opp 20 kilo på antidepressiva. Det var ikke fordi hun spiste mer, for medisinene gjorde at hun mistet matlysten totalt. Alle kiloene forsvant så fort hun sluttet.

Tror ikke det nødvendigvis er bare å kutte kalorier på enkelte medisiner. Noe skjer helt klart med kroppen som man ikke har herredømme over. 

Oi, merkelig. Legen min påstod at medisinene i seg selv ikke øker vekt, men øker apetitt. Men jeg må si jeg ikke føler jeg spiser noe mer enn det jeg pleide egt, noen perioder spiser jeg veldig lite.

Vet du hvor lang tid det tok henne å gå ned de kiloene, etter å sluttet på medisinene?

Gå på tur kunne vært noe ja, bare jeg får meg ut, vanskelig når man sliter med depresjon og i tillegg ikke har noen å gå med. Men klart det er lettere enn trening! 

TS

Anonymkode: 5a32a...c79

Skrevet

Du kan jo se på det å gå tur som medisin mot depresjonen også. Om du klarer å komme deg ut mens det er dagslys tar kroppen opp D-vitamin som skal hjelpe mot depresjon, og om du synes det er lettere å gå om kvelden/natten vil uansett den fysiske aktiviteten hjelpe deg mentalt på flere måter. Det er forsket på, og skal hjelpe mot depresjon, og i tillegg til det kan det være en fin måte å få perspektiv på ting, komme seg ut av de samme tankebanene og kanskje se ting fra flere sider. Dessuten vil jo mosjonen være bra for kroppen din, og kan hjelpe deg i kampen mot kiloene.

Jeg har selv gått på antidepressiva ved flere anledninger, og for min del spilte det ingen rolle om kiloene kom fordi jeg spiste mer eller fordi de endret stoffskiftet (eller hva det nå er de gjør), men etter hvert som jeg ble bedre ble kiloene et problem. Såklart- er man langt nede bryr man seg ikke om man veier 60 eller 160 kilo, men forhåpentligvis blir man bedre (det er jo målet med medisinen) og da er man ofte ikke likegyldig til den ekstra vekten. Jeg fant ut at jeg må prøve å finne ut om jeg virkelig trenger antidepressiva og om det i så fall er verdt å gå opp i vekt for, men når man er langt nede er det ofte ikke så lett å tenke klart heller. Jeg synes du bør prate med legen din om andre alternativer, fortelle han om kiloene som sniker seg på og kanskje vurdere annen behandling mot depresjonen. Men er det virkelig behov for medisinene er det jo mye bedre å bli friskere først, deretter tenke på vekt og kropp. Det bør ikke være førsteprioritet, selv om det er litt kjedelig å gå opp i vekt. Men noen ekstra kilo kan du slanke vekk senere, om du har tatt selvmord får du ikke livet tilbake.

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, Sobril skrev:

Man går ikke opp i vekt om man mister matlysten, da går man ned :fnise:

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, Sobril skrev:

Antidepressiva er ikke som kortison.

Jeg er sikker på at venninnen din trodde hun spiste mindre, men det er rett og slett ikke mulig å gå opp tjue kilo samtidig som man spiser mindre.

• Liker 8
Gjest Sobril
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Antidepressiva er ikke som kortison.

Jeg er sikker på at venninnen din trodde hun spiste mindre, men det er rett og slett ikke mulig å gå opp tjue kilo samtidig som man spiser mindre.

Økt vannlagring bl.a. Google og les før du er så bastant.

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Sobril skrev:

Man kan godt legge på seg et par kg med vann, ikke tjue. 

Anonymkode: 6ff4b...7d2

• Liker 11
Skrevet
11 minutter siden, Sobril skrev:

Verdens dårligste hersketeknikk. Man legger på seg av økt matlyst. :fnise:

14 minutter siden, Sobril skrev:

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Siden du linker til støtter ikke opp om det du påstår i det hele tatt :fnise:

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Siden du linker til støtter ikke opp om det du påstår i det hele tatt :fnise:

Det gjør den vel:

Sitat

Men kroppsvekten øker iblant av andre grunner enn overforbruk. Det er viktig å kjenne til at "sekundære" årsaker til fedme kan foreligge. En rekke medikamenter kan gi vektoppgang på grunn av væskeoppsamling.

Anonymkode: 94960...bf3

• Liker 3
Skrevet
6 timer siden, Evilposelos skrev:

Man går ikke opp i vekt om man mister matlysten, da går man ned :fnise:

Ikke helt - jeg har opplevd det samme. Jeg var drittlei mat. Men jeg hadde et sterkt søtsug, som jeg ga etter for, så såklart spiste jeg ikke for få kalorier totalt. Nå har jeg normalvekt, og utmerket appetitt. Vet det er flisespikkeri, men matlyst er faktisk en god indikasjon på helsetilstand. 

• Liker 1
Skrevet

Kommentar til 

Sitat

Men kroppsvekten øker iblant av andre grunner enn overforbruk. Det er viktig å kjenne til at "sekundære" årsaker til fedme kan foreligge. En rekke medikamenter kan gi vektoppgang på grunn av væskeoppsamling.

Fett og vann er da ikke det samme - væskeoppsamling kan få vekten til å øke, men det gjør deg da ikke fet? Kan ikke helsepersonell skille mellom fettansamlinger og vannansamlinger? Man får jo kjøpt badevekter som måler fett- og vannprosent til hjemmebruk?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan variere i vekt pga stoffskiftet, og vet at det skyldes det. 

Men uansett så pleier jeg ved jevne mellomrom å loggføre kosthold på app e.l(nå bruker jeg lifesum), for å sjekke at jeg faktisk følger normalt inntak. I perioder hvor jeg går veldig lett opp slanker jeg meg ikke, men jeg må være streng på "ekstrakalorier" som ikke er nødvendig. For eksempel må jeg droppe melk i kaffe, ekstra frukt osv. For andre betyr ikke de 100-200 kcal noe særlig, men jeg går jo opp i vekt av det. 

I tillegg er det greit å være bevisst på aktivitet, og jeg trener alltid alene. Det er spesielt viktig når man har depresjon, men det vet du jo. 

Få deg et aktivitetsarmbånd, og bestem deg for å trene uten å "vurdere" det. Du bare skal. 

Bytt ut pasta/ris osv med mest grønnsaker. Du skal ikke gå sulten, men heller ikke småspise. 

Se på kalorioversikter: hvor mye kjøtt/linser/bønner osv kan man spise sammenliknet med et ordinært "brød med salami" måltid. En kan bli mer mett for samme kaloriinnhold med kylling/søtpotet/blomkålris enn lasagne eksempelvis. 

Om du ikke går ned i vekt så kan du iallefall bidra til å stagnere den utviklingen som ellers vil komme med å droppe sunn mat og trening. 

Og aktivitet/sunn mat hjelper for psyke og søvn/stress. 

Anonymkode: 11b73...df2

• Liker 2
Gjest Sisti
Skrevet
6 minutter siden, Pringle skrev:

Kommentar til 

Fett og vann er da ikke det samme - væskeoppsamling kan få vekten til å øke, men det gjør deg da ikke fet? Kan ikke helsepersonell skille mellom fettansamlinger og vannansamlinger? Man får jo kjøpt badevekter som måler fett- og vannprosent til hjemmebruk?

Væskeoppsamling kan absolutt få en til å se tjukkere ut, jo! Det har jo ikke så mye å si om det er fett eller vann som tar plassen,rent utseendemessig, men de kan plassere seg ulike plasser (men som med fett er det individuelt hvor vannet legger seg også). Jeg er høygravid, og har lagt på meg flere kg vann på få uker, og ble nesten "tjukk" over natta. Sånne badevekter er også ekstremt upresise - ikke å anbefale. 

Men jo, man kan være i stand til å kjenne om det er vann eller fett man legger på seg, så en tur til legen vil nok være lurt. 

Og ts - selv om man føler at man spiser som før er det stor mulighet for at man spiser mer likevel. Det skal ikke så mye til. Litt mer smør på skiva enn før, litt større middagsporsjoner, kanskje man snoper litt mer, drikker litt mer. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Pringle skrev:

Kommentar til 

Disse vektene er ekstremt lite nøyaktige!
De beste skal kunne skille mellom vann inne og utenfor celler, og total vannprosent, men det skal veldig lite til før de viser feil.
Og det er ikke alltid lett for helsepersonell å skille mellom fettansamling og vannansamling heller.
Ikke alle vannansamlinger gir "pitting" (grop når du trykker på).

Og sekundære årsaker til fedme er ikke alltid vannansamlinger. De kan også komme av at hvileforbrenningen settes ned, noe som gir lavere energibehov.

Anonymkode: 94960...bf3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...