Gå til innhold

Lære valpen å være alene, og å høre bedre på navnet sitt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fikk en liten krabat på ti uker som raskt lærte sitt og dekk og navnet sitt. Nå er han fjorten uker og begynt å bli tøff nok til å utforske verden og lukte og studere ting, men samtidig begynt å ignorere navnet sitt og kommandoer. Hvordan og hvor mye /ofte trene for å få han lydig igjen?  

Og nr to er jeg har hatt han alene hjemme noen ganger, i starten gikk det bra når jeg var På butikken feks han pep bare to pip innenfor døren og gikk å la seg men nå blir han helt gal  og bjeffer og klorer febrilsk på døra og gråter høyt,  hvordan få han trygg alene hjemme?? 

Anonymkode: b4307...ffc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil sterkt anbefale boken "100% positiv hverdagslydighet" av Arne Arrestad og Siri Linnerud. Der står det beskrevet de tingene du nevner, samt mange flere ang valpeoppdragelse. 

Skrevet

Og boken "Valpen flytter hjemmefra" av Linn Palm :-)

Gjest økonomifrue
Skrevet

Mtp å lære hunden til bedre å høre og respondere på navnet sitt anbefaler jeg at du kun bruker navnet i positive settinger, aldri kjeft på den med bruk av navnet. 

En øvelse som styrker responsen på navnet er at du sier navnet i en lys og vennlig stemme og belønner hver gang den responderer på navnet - da vil den assosiere navnet med godbit og belønning. 

Hjemme alene trening er vanskelig. Og mange veier til å lykkes. Men det gjelder å være tålmodig og gjøre den treninga når en har tid og er villig til å kjøre så korte sekvenser at dere lykkes. 

En ting som kan hjelpe hunden til å være alene er at den har noe å drive med, godbiter, tyggebein, tyggeleke. Også må selvsagt hunden være ferdig luftet, ikke sulten og sliten/fornøyd, slik at det er større sjanse for at den vil velge å sovne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...