Gå til innhold

Backpacking, Cuba og Sør-Amerika - hvor lenge? Budsjett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vil gjerne ha råd fra noen som har vært i Sør-Amerika eller på backpacking. Jeg måtte avlyse ferien jeg skulle på i år, så reisefeberen sitter i kroppen. Jeg elsker å planlegge ting, og har lyst til å reise til Sør-Amerika neste sommer. Jeg skal prøve å få med meg noen på hele eller deler av turen, hvis ikke reiser jeg alene. Jeg kan nok spare opp mot 65.000 til sammen, og jeg har mellom 1,5 og 2 måneder tilgjengelig. Jeg har lest en del forum der mange mener man trenger uker/måneder på å utforske et land, men jeg er mer opptatt av å se hovedattraksjonene og steder som interesserer meg. Det er store avstander i Sør-Amerika, så jeg er villig til å bruke litt ekstra penger på å ta fly i stedet for 20+ timer på buss.

Basert på stedene jeg vil dra til (Cuba, Machu Picchu, Titicacasjøen, Salar de Uyuni, Amazonas, Iguazu falls) har jeg tenkt på følgende reiserute:

Cuba (Havanna/Varadero) - ca 10 dager

Lima (i utgangspunktet bare mellomstopp) 

Via Ica/Huacachina i Peru, ca. 4 dager inkl reisedager, hvis nok tid/penger

Cusco/Macchu Picchu (inka trail) - ca 7 dager

Tur til Puerto Maldonado (Amazonas), ca 4 dager, hvis nok tid/penger

Titicacasjøen - 2 dager

La Paz (verdt å stoppe her?) - fly til Salar de Uyuni (er visst dårlige veier her)

Rundtur Uyuni til San Pedro de Atacama (Chile) - 4 dager

San Pedro de Atacama - 2 dager

Fly til Santiago - hvor lenge bør jeg evt bli her?

Fly til Iguazu falls - 2 dager

Rio de Janeiro hvis jeg får tid/penger

Tror du dette er gjennomførbart mtp tid og penger? Jeg må nok legge inn noen dager ekstra bare som hviledager, man blir jo veldig sliten av å være på tur så lenge. Tenker å bo på hostell, kanskje couchsurfe hvis jeg finner noen ok folk å bo med.

Tar gjerne imot tips om det er verdt å stoppe noen dager i Lima og La Paz, samt hvor lenge man bør være i Santiago og Rio for å få med seg det viktigste :) 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det ser ut som en veldig fin reiserute, men jeg hadde valgt Buenos Aires istedenfor Santiago. Var i BA ii en mnd uten å kjede meg, mens Santiago var jeg ferdig med etter 3 dager. Var i sistnevnte by etter 2 mnd reise i Bolivia og Peru, og det var riktignok ganske deilig å være i en by som føltes vestlig med trendy restauranter og shopping som i enhver storby. Men mye mer å gjøre i BA. Ville ha vært kanskje et par dager mer i Iguazu på den argentinske siden, men husk å oppleve den brasilianske siden før du besøker parken i den argentinske siden. Hadde ikke brukt mer tid i Lima. La Paz synes jeg er verdt noen dager. (en veldig annerledes storby/hovedstad). Ellers som du selv sier må du legge noen hviledager i mellom, ellers blir du utslitt. Snakker du spansk? Hvis ikke så anbefaler jeg at du går inn for å lære endel før du reiser neste år. Mye tryggere å reise på egenhånd, særlig dersom du er kvinne, dersom du kan kommunisere på spansk.

Anonymkode: 17589...824

Skrevet

Dette høres ut som en spennende tur! En liten ting å være obs på er at fly er svært dyrt i Sør-Amerika sammenlignet med andre steder, både innenlands og fra land til land. Så dette må du ta hensyn til i budsjettet. Men som du sier, så vil fly være å foretrekke over buss siden det kutter såpass ned på reisetiden. Peru og Bolivia er svært billige land, mens Brasil er en del dyrere.

Hviledager vil absolutt være et must. Det er et hardkjør å reise intensivt som dette over lengre tid.

Synes absolutt du har valgt deg ut spennende steder. La Paz er en ganske spesiell by, og her kan du gjerne legge inn en dag eller to. Heksemarkedet kan være gøy å få med seg, og du burde absolutt dra et sted du får utsikt ut over den svære byen som strekker seg oppover åsene.

Rio de Janeiro håper jeg du får med deg. En vakker by med mye å ta seg til. Jeg hadde fire dager der, og fikk med meg mye, men kunne godt hatt minst en uke til der. Cusco i Peru er også verdt et par dager. Legg gjerne in net par dager der før Inkatrailen, for akklimatisering. Hvis ikke kan det bli tungt å gå. Ridetur i fjellene rundt Cusco var en herlig opplevelse. Du vet sikkert også at du må bestille selve inkatrailen flere måneder i forveien for å være sikker på at du får plass (den er forresten stengt i februar).

Dersom du ønsker å bruke noe av tiden på Cuba til å ligge på stranden (siden du har satt opp Varadero), kan du kanskje sette opp Cuba sist på reiseruten, så får du slappet av litt før du reiser hjem. Hvis du får mer tid på Cuba anbefales også byene Viñales og Trinidad på øya.

AnonymBruker
Skrevet

Den reiseruten ser absolutt gjennomførbar ut, og som du sier så vil du legge inn hviledøgn(lurt!). Jeg tror jeg ville snudd ruten og avsluttet på Cuba. Vi fikk flybilletter fra Oslo - Rio til en rimelig pris(husker ikke akkurat prisen nå, men den var ikke så ille).

Vi brukte tre måneder i Sør-Amerika og brukte ca 40-50 000 hver, husker ikke helt prisen. Hvor lang tid har du på reisen din? 

Vår reiserute: Rio de Janeiro - Iguazu falls(brasilianske først og så argentinske siden) - Tupiza(verdt å besøke, har stilig canyon i gåavstand fra byen) - Sucre(verdt å besøke Bolivias hovedstad) - Uyuni(saltørkentur og hoppet av i San Pedro de Atacama) - La Paz - Rurrenabaque(pampas tur("jungel"), verdt å sjekke ut) - Lake Titicaca(reis ut til en av øyene og ha en overnatting, vi var på Isla del Sol som ligger på boliviansk side) - Puno(de flytende øyene er turistfeller men vi syntes det var artig å dra ut og se) - Cusco(Inkatrail(husk aklimatisering!) veldig stilig by. Sjekk ut Pantastico, hostel med nybakte bakevarer hver frokost, nam!) - Santiago(jeg digget byen, men vi var der bare to-tre dager) -  Buenos Aires - Montevideo. 

Vi var innom noen flere steder som jeg ikke har ramset opp her, det ble litt mye å lese igjennom ser jeg :P 

Ser du har lagt inn San Pedro de Atacama, bra valg! Fantastisk nattehimmel! Jeg kan anbefale meteorittmuseet og nattehimmelguiden de har. De har mindre teleskop enn noen av de store selskapene men til gjengjeld lærer du deg å bruke teleskopet selv og en fantastisk forklaring på alt du ser. Vi var med en som het Steve(belgier eller nederlender tror jeg), fantastisk flink og gav oss masse tid. Vi ble ute til 3-tiden om natten og fikk svar på alt. Vi var også med på en av de større selskapene med de store teleskopene, det var kult å se planeter men de kunne ikke svare på mye og vi fikk ikke så mye tid til å se, det var mer kommersielt. 

Tips: Alle steder du drar til, sjekk om de har free walking tour, de pleier å være veldig bra. Vi var med på en i La Paz, Santiago, Cusco(eneste gangen vi hoppet av en tur, tror vi var uheldig med guiden), Buenos Aires og Sucre. Disse guidete turene er i prinsippet gratis men du gir de så mye tips som du synes turen er verdt. Disse guidene er ofte mye mer entusiastiske og flinke enn de som får betalt uansett.

Angående fly så er det utrolig dyrt i Sør-Amerika. Vi brukte buss, og som du sier så tok det lang tid. Av 5 langdistanse busser i Bolivia så brøt 4 av de ned og vi ble flere timer forsinket. Enten så måtte vi vente til ny buss kom, ta "taxi" til nærmeste by og vente på ny buss der eller bytte til tog. Vi tok fly(eneste flyet vi tok i Sør-Amerika) fra La Paz til Rurrenabaque(tok ikke sjansen på buss på Death Road med vårt "hell" på bussturer), det var det mest skranglete flyet jeg noen gang har tatt. Sjekk ut tog mellom Uyuni og La Paz(bytt til buss i Oruro til La Paz, tar ca 4 timer mener jeg). Toget er pålitelig og utrolig behagelig, vi tok det fra Tupiza(etter bussen streiket i ørkenen) til Uyuni. 

Jeg ser dette ble veldig langt nå, beklager. Håper du får noen nyttige tips fra det :) Bare spør om du har noen spørsmål. 

Anonymkode: 92b98...bb7

Skrevet
39 minutter siden, RC skrev:

Dette høres ut som en spennende tur! En liten ting å være obs på er at fly er svært dyrt i Sør-Amerika sammenlignet med andre steder, både innenlands og fra land til land. Så dette må du ta hensyn til i budsjettet. Men som du sier, så vil fly være å foretrekke over buss siden det kutter såpass ned på reisetiden. Peru og Bolivia er svært billige land, mens Brasil er en del dyrere.

Hviledager vil absolutt være et must. Det er et hardkjør å reise intensivt som dette over lengre tid.

Synes absolutt du har valgt deg ut spennende steder. La Paz er en ganske spesiell by, og her kan du gjerne legge inn en dag eller to. Heksemarkedet kan være gøy å få med seg, og du burde absolutt dra et sted du får utsikt ut over den svære byen som strekker seg oppover åsene.

Rio de Janeiro håper jeg du får med deg. En vakker by med mye å ta seg til. Jeg hadde fire dager der, og fikk med meg mye, men kunne godt hatt minst en uke til der. Cusco i Peru er også verdt et par dager. Legg gjerne in net par dager der før Inkatrailen, for akklimatisering. Hvis ikke kan det bli tungt å gå. Ridetur i fjellene rundt Cusco var en herlig opplevelse. Du vet sikkert også at du må bestille selve inkatrailen flere måneder i forveien for å være sikker på at du får plass (den er forresten stengt i februar).

Dersom du ønsker å bruke noe av tiden på Cuba til å ligge på stranden (siden du har satt opp Varadero), kan du kanskje sette opp Cuba sist på reiseruten, så får du slappet av litt før du reiser hjem. Hvis du får mer tid på Cuba anbefales også byene Viñales og Trinidad på øya.

Tusen takk for utfyllende svar! Jeg har sett på noen flypriser, f.eks La Paz-Uyuni og Calama (San pedro de Atacama)-Santiago, og de ligger på rundt 1000 kr. Synes det er verdt pengene for den avstanden :) Nyttig med erfaringer fra La Paz, Rio og Cusco. Har allerede lagt inn 2 dager i Cusco før inka-trailen, og må ha en hviledag etter turen tenker jeg (derfor 7 dager). 

Hm, hadde faktisk ikke tenkt på å snu om på reiseruta. Hvis jeg skal ta Cuba til slutt, bør jeg nok snu hele reiseruta, siden jeg regner med fly fra Rio-Havanna er kjempedyrt/mange mellomlandinger. Men jeg skal absolutt ta en titt på det! Og takk for tips til flere byer, ligger de langt fra Havanna-området? 

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det ser ut som en veldig fin reiserute, men jeg hadde valgt Buenos Aires istedenfor Santiago. Var i BA ii en mnd uten å kjede meg, mens Santiago var jeg ferdig med etter 3 dager. Var i sistnevnte by etter 2 mnd reise i Bolivia og Peru, og det var riktignok ganske deilig å være i en by som føltes vestlig med trendy restauranter og shopping som i enhver storby. Men mye mer å gjøre i BA. Ville ha vært kanskje et par dager mer i Iguazu på den argentinske siden, men husk å oppleve den brasilianske siden før du besøker parken i den argentinske siden. Hadde ikke brukt mer tid i Lima. La Paz synes jeg er verdt noen dager. (en veldig annerledes storby/hovedstad). Ellers som du selv sier må du legge noen hviledager i mellom, ellers blir du utslitt. Snakker du spansk? Hvis ikke så anbefaler jeg at du går inn for å lære endel før du reiser neste år. Mye tryggere å reise på egenhånd, særlig dersom du er kvinne, dersom du kan kommunisere på spansk.

Anonymkode: 17589...824

Takk for tips! :) Santiago havnet på planen bare fordi det ser ut til at det er en bra og rimelig connection med fly videre til Iguazu. Har i så fall bare tenkt meg noen dager der, for å kjenne på litt storbyliv igjen. Men jeg skal ta å sjekke ut Buenos Aires, hvordan det ligger an med fly dit osv. 

Hva er det mer å se på den argentiske siden, ettersom du anbefaler flere dager der? Og (nysgjerrighetsspørsmål), hvorfor bør man se den brasilianske først? 

Jeg skal helt klart lære meg litt spansk før jeg drar :) Nå har jeg god tid til det, jeg tror ikke jeg hadde kommet særlig langt med de få frasene jeg husker fra vgs, haha.

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den reiseruten ser absolutt gjennomførbar ut, og som du sier så vil du legge inn hviledøgn(lurt!). Jeg tror jeg ville snudd ruten og avsluttet på Cuba. Vi fikk flybilletter fra Oslo - Rio til en rimelig pris(husker ikke akkurat prisen nå, men den var ikke så ille).

Vi brukte tre måneder i Sør-Amerika og brukte ca 40-50 000 hver, husker ikke helt prisen. Hvor lang tid har du på reisen din? 

Vår reiserute: Rio de Janeiro - Iguazu falls(brasilianske først og så argentinske siden) - Tupiza(verdt å besøke, har stilig canyon i gåavstand fra byen) - Sucre(verdt å besøke Bolivias hovedstad) - Uyuni(saltørkentur og hoppet av i San Pedro de Atacama) - La Paz - Rurrenabaque(pampas tur("jungel"), verdt å sjekke ut) - Lake Titicaca(reis ut til en av øyene og ha en overnatting, vi var på Isla del Sol som ligger på boliviansk side) - Puno(de flytende øyene er turistfeller men vi syntes det var artig å dra ut og se) - Cusco(Inkatrail(husk aklimatisering!) veldig stilig by. Sjekk ut Pantastico, hostel med nybakte bakevarer hver frokost, nam!) - Santiago(jeg digget byen, men vi var der bare to-tre dager) -  Buenos Aires - Montevideo. 

Ser du har lagt inn San Pedro de Atacama, bra valg! Fantastisk nattehimmel! Jeg kan anbefale meteorittmuseet og nattehimmelguiden de har. De har mindre teleskop enn noen av de store selskapene men til gjengjeld lærer du deg å bruke teleskopet selv og en fantastisk forklaring på alt du ser. Vi var med en som het Steve(belgier eller nederlender tror jeg), fantastisk flink og gav oss masse tid. Vi ble ute til 3-tiden om natten og fikk svar på alt. Vi var også med på en av de større selskapene med de store teleskopene, det var kult å se planeter men de kunne ikke svare på mye og vi fikk ikke så mye tid til å se, det var mer kommersielt. 

Tips: Alle steder du drar til, sjekk om de har free walking tour, de pleier å være veldig bra. Vi var med på en i La Paz, Santiago, Cusco(eneste gangen vi hoppet av en tur, tror vi var uheldig med guiden), Buenos Aires og Sucre. Disse guidete turene er i prinsippet gratis men du gir de så mye tips som du synes turen er verdt. Disse guidene er ofte mye mer entusiastiske og flinke enn de som får betalt uansett.

Angående fly så er det utrolig dyrt i Sør-Amerika. Vi brukte buss, og som du sier så tok det lang tid. Av 5 langdistanse busser i Bolivia så brøt 4 av de ned og vi ble flere timer forsinket. Enten så måtte vi vente til ny buss kom, ta "taxi" til nærmeste by og vente på ny buss der eller bytte til tog. Vi tok fly(eneste flyet vi tok i Sør-Amerika) fra La Paz til Rurrenabaque(tok ikke sjansen på buss på Death Road med vårt "hell" på bussturer), det var det mest skranglete flyet jeg noen gang har tatt. Sjekk ut tog mellom Uyuni og La Paz(bytt til buss i Oruro til La Paz, tar ca 4 timer mener jeg). Toget er pålitelig og utrolig behagelig, vi tok det fra Tupiza(etter bussen streiket i ørkenen) til Uyuni. 

Jeg ser dette ble veldig langt nå, beklager. Håper du får noen nyttige tips fra det :) Bare spør om du har noen spørsmål. 

Tuuusen takk for et utrolig utfyllende svar! Det setter jeg pris på :D Bra med erfaringer fra å fly til Rio, det skal jeg se nærmere på! Jeg har mellom 1,5 og 2 måneder tilgjengelig, det kommer an på eksamensdatoer og sånt. De 65k er inkludert lommepenger, var deres penger også det? Bodde dere mye på hosteller? Når du reiste sammen med noen sparte dere kanskje litt på overnatting og slikt, kan jeg tenke meg.

Det ser ut som en ganske lik reiserute som det jeg har tenkt meg, supert at du deler! Jeg har sett på Rurrenabaque som alternativ til Puerto Maldonado, men eneste flyselskap jeg fikk opp da jeg søkte var Air Mali - virket noe tvilsomt. PM ser også ut til å være litt billigere. Har helt klart tenkt å reise ut og overnatte på noen av øyene. Er det lenge siden du reiste? Kan du anbefale turen/selskapet du dro med ut til sivøyene?

Takk for tips til Cusco, jeg har lagt inn 2 dager før og 1 dag etter inka-trailen. Men jeg lurer på hvordan dere gjorde det mtp bestilling av trailen, siden dere reiste ganske lenge før dere gikk den? Dere reiste jo på en lengre tur da, men jeg regner med dere hadde en fast dato da dere MÅTTE være i Cusco? Kan du anbefale selskapet dere gikk med? Jeg har et depositum stående hos G adventures, men er åpen for andre selskaper hvis det er billigere (noe jeg har hørt at det er). 

Så bra du likte Santiago! Den ble lagt inn i planen fordi jeg måtte finne en by som hadde rimelige flygninger til Iguazu. Tenker det er fint med litt storbyliv etter så lang tid på reise, men skal helt klart sjekke ut BA og Montevideo også. 

Angående San Pedro de Atacama "snublet" jeg over det da jeg så at Uyuni-turene sluttet der. Stjerner og astronomi er utrolig spennende, takk for tips om å dra på 2 ulike steder! Det er jo veldig fint å få ordentlig svar på det man lurer på. 

Skal sjekke ut om det fins free walking tour på stedene jeg drar til, takk for tips!

Fint å lese erfaringer fra tog til Uyuni, husker du ca hvor mye det kostet? Flybillettene der lå på rundt 1000 kr sist jeg sjekket. Synd dere hadde så mange bussproblemer, men det er litt det jeg frykter også, spesielt på turer på 15++ timer. Slik reiseruta er nå, trenger jeg bare ta én buss som tar så lang tid (Ica - Cusco), men da kan jeg evt ta den om natten.

Skrevet

Viñales (flott naturområde med karstfjell) ligger bare noen timer med buss unna Havanna, slik at man i teorien kan dra på dagstur dit. Det er derimot fint med minst en overnatting der (man kan dra på ridetur/sykletur osv). Trinidad ligger noe lenger unna (ca. 6-7 timer fra Havanna/Varadero, men i motsatt retning fra Viñales), slik at en tur dit krever noe lengre tid.

Jeg kan forresten anbefale Llama Path når det gjelder inkatrailen. Fantastisk selskap, som dessuten tar godt vare på porterne (bra sko og utstyr, og ikke for mye vekt). Ikke alle som gjør det for å si det slik...

Hvis du vil spare penger, men ikke miste så mye tid, så kan du også ta nattbuss fra La Paz til Uyuni. Svært humpete tur, men setene kunne lenes helt tilbake (og man spenner seg fast med belte), og jeg fikk faktisk sove en del. :fnise:

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for svar og flere tips, RC! Skal ta å sjekke ut det selskapet. Angående busstur satser jeg i utgangspunktet på et mer komfortabelt og kortvarig alternativ, men jeg får se hva pengene strekker til ;) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, Aviale skrev:

Tuuusen takk for et utrolig utfyllende svar! Det setter jeg pris på :D Bra med erfaringer fra å fly til Rio, det skal jeg se nærmere på! Jeg har mellom 1,5 og 2 måneder tilgjengelig, det kommer an på eksamensdatoer og sånt. De 65k er inkludert lommepenger, var deres penger også det? Bodde dere mye på hosteller? Når du reiste sammen med noen sparte dere kanskje litt på overnatting og slikt, kan jeg tenke meg.

Det ser ut som en ganske lik reiserute som det jeg har tenkt meg, supert at du deler! Jeg har sett på Rurrenabaque som alternativ til Puerto Maldonado, men eneste flyselskap jeg fikk opp da jeg søkte var Air Mali - virket noe tvilsomt. PM ser også ut til å være litt billigere. Har helt klart tenkt å reise ut og overnatte på noen av øyene. Er det lenge siden du reiste? Kan du anbefale turen/selskapet du dro med ut til sivøyene?

Takk for tips til Cusco, jeg har lagt inn 2 dager før og 1 dag etter inka-trailen. Men jeg lurer på hvordan dere gjorde det mtp bestilling av trailen, siden dere reiste ganske lenge før dere gikk den? Dere reiste jo på en lengre tur da, men jeg regner med dere hadde en fast dato da dere MÅTTE være i Cusco? Kan du anbefale selskapet dere gikk med? Jeg har et depositum stående hos G adventures, men er åpen for andre selskaper hvis det er billigere (noe jeg har hørt at det er). 

Så bra du likte Santiago! Den ble lagt inn i planen fordi jeg måtte finne en by som hadde rimelige flygninger til Iguazu. Tenker det er fint med litt storbyliv etter så lang tid på reise, men skal helt klart sjekke ut BA og Montevideo også. 

Angående San Pedro de Atacama "snublet" jeg over det da jeg så at Uyuni-turene sluttet der. Stjerner og astronomi er utrolig spennende, takk for tips om å dra på 2 ulike steder! Det er jo veldig fint å få ordentlig svar på det man lurer på. 

Skal sjekke ut om det fins free walking tour på stedene jeg drar til, takk for tips!

Fint å lese erfaringer fra tog til Uyuni, husker du ca hvor mye det kostet? Flybillettene der lå på rundt 1000 kr sist jeg sjekket. Synd dere hadde så mange bussproblemer, men det er litt det jeg frykter også, spesielt på turer på 15++ timer. Slik reiseruta er nå, trenger jeg bare ta én buss som tar så lang tid (Ica - Cusco), men da kan jeg evt ta den om natten.

Det var inkl fly, kost og losji og lommepenger, ja. Vi reiste der i 2013 som del av en lengre reise(et år med backpacking). Vi sparte litt penger på å dele rom ja, men vi bodde mer eller mindre utelukkende på hosteller. Det er tross alt der du møter andre reisende og får tips til nye reisemål. Vi visste ikke om så mange steder vi ville se i Sør-Amerika, de fleste stedene vi endte opp med å dra til var pga anbefalinger fra andre reisende(bl.a San Pedro de Atacama). Anbefaler å bo på hostell, bare vær forberedt på kalde/skoldende varme dusjer i Bolivia, men det er jo litt av sjarmen ;) Vi brukte sidene hostelworld og hostelbookers endel for å orientere oss. Det kan være lurt å bestille rommet face-to-face, gjerne be om å få se rommet før du bestiller det. Når du bestiller gjennom en bookingside risikerer du å få det kjipeste rommet. 

Pampas tur: Sjekk heller ut Puerto Maldonado du. Rurrenabaque var koselig det men det er så sinnsykt mange israelere der(menyer og gateskilt står til og med på hebraisk, guiden vår snakket bedre hebraisk enn engelsk også..), at "vi andre" blir satt litt på sidelinjen. Vi havnet først i en gruppe på 15 isralere på en pampastur, valgte å utsette turen en dag og kom da på en gruppe med ei kanadisk og japansk jente pluss tre israelere(som hadde null respekt for dyrelivet! Snakker om å ta opp skildpadder og holde en anakonda fullstendig feil så han ble bitt(nature strikes back!)). Vi traff resten av gruppen deres desverre på turen vår og det eneste de gjorde var å høre på høy musikk og røyke weed. Mulig vi bare var uheldig med de vi traff altså, men vi satt ikke igjen med et godt inntrykk av de for å si de sånn. 

Vi fløy forresten med TAM(militært flyselskap som tar med sivile) som gikk fra en militær flyplass i El Alto, det var jo en artig opplevelse det forsåvidt. Ei eldre dame satt og snakket i mobilen sin gjennom hele turen. Det var et gammelt fly, sikkert uten autopilot. Første gang jeg har følt meg sjøsyk på et fly :P 

Angående de flytende øyene i Lake Titicaca så husker jeg ikke hvilket selskap vi dro ut med. Tror vi enten brukte tripadvisor eller fant et på kaien i Puno. Tror ikke det er den helt store forskjellen i selskapene. 

Inka trail: Vi bestilte inkatrailen ganske sent, et par måneder før(vær heller tidlig ute). http://www.inca-trail.com.pe/dispo/index.php?lg=en der kan du se antall ledige permits på inka trailen. Stiller meg bak @RC sin anbefaling av Llama Path, vi brukte også de og var strålende fornøyd. Vi leide ikke porters til bagasjen vår, men leide et par gåstaver. Vi la igjen en god del bagasje på hostellet vi bodde på og tok med det mest nødvendige. Turen var ikke så tung som jeg trodde den skulle være, jeg klare til og med å forstue foten halvveis på turen men klarte å fullføre uten problem. Jeg er ikke supertrent eller noe ;) 

G-adventures tror jeg også behandler sin portere ganske bra. De har kopiert Llama Path og kledd porterene sine i like klær(mener de er lilla, mens Llama Path er rød). Les mer om de hvis du har et gavekort der. Men velg et selskap som behandler de rettferdig og gir de god lønn, de gjør en strålende jobb :) Husk å ta med litt kontanter til tips til porterne og guidene på slutten. 

Togtur til Uyuni: vi skulle egentlig ta buss fra Tupiza til Uyuni men ble stående fast i ørken. Etter mye jobbing så kom vi oss til en togstasjon, og fikk vite at toget til Uyuni skulle komme forbi om et par timer. De lokale var selvfølgelig mye kjappere enn oss og kjøpte seg togbilletter. Vi måtte kjøpe billetter til første klasse(så verdt det!), husker desverre ikke prisen men det var endel(men ikke1000 NOK altså). Veldig god komfort da :) 

Ica til Cusco: Kan anbefale busselskapet Cruz del Sur, de kjører i Peru for det meste. Det er et trygt busselskap som koster litt mer enn lokalbusser. De har bl.a overvåking av fart og gps på bussen slik at sentralen vet hvor bussen befinner seg og at de kjører fint. De har også wifi ombord. Vi tok de fra Copacabana(Lake Titicaca på boliviansk side) til Puno og videre til Cuscu.

Ta med deg en god reisepute(kan anbefale thermarest compressible pillow) så kan du sove på langdistansebusser om natten. Jeg elsket å ligge å se ut på stjernene før jeg sovnet på bussene :)  

Vi kunne forresten svææært lite spansk før vi reiste, det gikk helt greit. Hadde nok fått mer utav det om vi kunne snakket mer med de lokale men gikk fint. Du lærer litt og litt etterhvert som du reiser uansett :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det går forresten hurtigferge fra Buenos Aires til Montevideo, hvis du har tid og lyst å sjekke ut Montevideo(ta med en overnatting i tilfelle). Ellers anbefaler jeg å ikke legge inn altfor mange planer på veien. Plutselig så treffer du noen som forteller om noe som høres kjempe gøy ut eller om noe som høres perferkt ut for deg og så har du ikke tid. Ta det litt som det kommer :) 

Håper eksamensdatoene klaffer slik at du får mest mulig tid. Merker at reisefeberen min er i høygir nå! 

Skrevet

@AB...bb7

Hostell er planen ja, takk for tips om å se rommet først, det hadde jeg ikke tenkt på. Har de fleste hostellene egne skap/skuffer til bagasjen som kan låses? 

Det med pampasen hørtes litt spesielt ut, ja, med alle israelerne og hvordan de behandlet naturen... Får håpe Puerto Maldonado er bedre :) 

Har sjekket ut Llama path nå, og det ser kjempebra ut! Veldig gode tilbakemeldinger på tripadvisor, og ca 2000 kr billigere enn G adventures (som har en dagstur ekstra inkludert, men det trenger jeg ikke). Jeg har gått Kilimanjaro før, så jeg er ikke særlig bekymret for turen, men jeg tror jeg bør trene litt mtp at jeg kan få litt vondt i knærne på lange fjellturer. Anbefaler du gåstaver, forresten? Jeg har aldri gått med det før, og ser for meg det er litt styr hvis det er veldig bratt, men jeg har lest at det reduserer belastningen på knærne.

Takk for tips om buss-selskap :) Angående spansk tenkte jeg å lære meg noen grunnleggende fraser, og ta med en liten "frase-bok". Tror ikke jeg gidder å sitte å pugge så mye grammatikk, er ikke sååå interessert i språket ;) Bra å høre at det gikk fint selv om dere ikke kunne noe særlig spansk. 

Det er en vanskelig balanse mellom planlegging og ikke planlegging, syns jeg, spesielt når jeg har så kort tid. Jeg elsker å planlegge ting, og liker stort sett å vite hva som skjer framover. Men så er det sikkert veldig spennende å bare reise rundt og finne "overraskelser" langs veien også. Som du sier, jeg håper jeg får mest mulig tid, men jeg får vente og se. Jeg har også syyykt mye reisefeber! Det er mye som skjer før neste sommer, jeg skal bla.a. på utveksling, og likevel sitter jeg her og søker på flybilletter til Rio :fnise:

Setter stor pris på at du deler tips og erfaringer!

Skrevet

Jeg reiste rundt på Cuba for et par år siden, og støtter opp om et besøk til Trinidad - fantastisk koloniby, med fine muligheter til utflukter til fjellene omkring. Du kan også se om du vil ta en tur til Camaguay, som er en sjørøverby med masse snirklete gater man kan gå seg bort i, det var en veldig fin opplevelse. Viazul-bussene er relativt billige, og det er lett å komme seg fra by til by. Air conditionen er definitivt slått på, så det er lurt å ta med en jakke i fleece eller ull ombord! Når det er på slutten av en så lang reise, kan det hende du bare vil ligge på stranden, og da er området du har tenkt deg til fint. Vi brukte ca 30k på to personer, inkludert to dykkesertifikat.

På Cuba er det definitivt også lurt med spansk. Om du treffer noen som snakker engelsk, jobber de garantert i turistbransjen (og mange av de som jobber i turistbransjen snakker kun spansk), eller så er de ute etter å lure fra deg penger, spesielt i Havanna. Vi traff mange fantastiske cubanere, men det er en del touts ute å gå, så det kan være lurt å være på vakt mot de som er alt for vennlige. Det kan hende dette har bedret seg litt, siden USA har blitt mer åpent til Cuba, men jeg hadde ikke satset på det.

Jeg vil også slenge på en advarsel om den cubanske maten. Vi spiste masse deilig, hjemmelaget middag, men det er begrenset tilgang til de fleste råvarene vi kjenner hjemmefra. Spis masse sjømat, den er som regel det beste på menyen.

God tur!

Skrevet

Tusen takk for utfyllende svar! Veldig fint med erfaringer fra Cuba :) Har hørt om det med maten - er det så ille at man bør ta med salt/pepper? Hva med såpe? Har lest at noen tipser om det... 

Jeg har ikke bestemt meg for hvilken "retning" jeg skal reise, egentlig kunne jeg tenkt meg å dra først til Cuba, men jeg får se. Blir nok noe tid på stranda uansett, men jeg vil absolutt se meg rundt også. 

Takk for tips om lurerier, jeg hadde nok ikke tenkt på at de som er gode i engelsk kan være ute etter å lure folk. Skal som nevnt tidligere i tråden ta å lære meg litt grunnleggende spansk før jeg drar. Satser på å bo i casa particulares mens jeg er på Cuba, så da er det nok lurt å kunne litt spansk. 

Gjest Linaria
Skrevet

Er i Sør-Amerika nå. Var 8 dager i Santiago fordi jeg har venner der, og skal tilbake dit noen dager. Er nå i Punta Arenas, som ikke anbefales om man ikke kjenner noen her. Langt å fly og ikke masse å oppleve :-P 

Jeg er mest med venninna mi som er chilensk, men når jeg er alene prøver folk ofte å lure meg. Sjekk priser på forhånd og ikke stol blindt på folk. Får også stygge kommentarer på buss og på gata av og til, men dette kan overses. Santiagon er en fin by uten for mye uro, og det er flere dagsturer man kan ta derfra.

Kryr av billige vandrerhjem her. Skal bo på det i Argentina og Uruguay og de virker veldig bra. Det er også en bra måte å møte andre reisende på, så man slipper å være gringo alene (og sårbar). 

Jeg har betalt 1300 kroner for ferge tur/retur Montevideo, fra Buenos Aires, neste uke. Skal fortelle hvordan det gikk etterpå ;-) ferga går til Sacramento, og man tar buss derfra til Montevideo. Tar vel fire timer til sammen. Store avstander på dette kontinentet, men det venner man seg til etter den laaange flyturen ned hit.

Gjest Linaria
Skrevet

Og noe av det viktigste for min del: det gjør ikke noe å gå glipp av noe. Du må ikke se HELE Sør-Amerika bare fordi du reiser langt. Om man hele tiden føler at man bør utsette det fordi man mangler litt tid og penger til å se det ekstra landet eller en eller annen severdighet midt ute i jungelen, så får man aldri dratt. Selv er jeg kun i Chile, Argentina og Uruguay, men turen er jo absolutt verdt det likevel! Selv om man får sett mer av Brasil på tre måneder, betyr ikke det at det er noe galt med kun en uke i Rio.

Skrevet

@Linaria Takk for at du deler dine erfaringer! Skal passe godt på om jeg reiser alene. Da jeg reiste alene i Italia spurte en mann meg om jeg trengte hjelp, og jeg bare "No, I don't need your help!!", haha. Var nesten litt uhøflig fordi jeg var redd for å bli lurt.

Høres ut som vi har noe av samme tankegang når det gjelder hvor mye man ser. Jeg har ikke noe ønske om å se meg rundt over hele Brasil, noen dager i Rio er helt ok. Men jeg har lyst til å få med meg mest mulig av det jeg vil se da, siden det sikkert blir minst 5 år til jeg har muligheten til å reise til Sør-Amerika igjen. Jeg legger inn noen hviledager underveis, så tenker jeg det går fint å reise mye rundt. 

Etter tips i denne tråden har jeg sett på flybilletter fra Santiago-Buenos Aires, og det er ganske billig! Sjekket en tilfeldig dato og det koster bare 1000 kr. Mye billigere enn å reise Santiago-Rio, så da drar jeg heller via Buenos Aires til Iguazu, og så Rio. BA ser ut som en fin by det er verdt å få med seg. Tror dessverre ikke jeg får tid til Montevideo.

Ellers tenker jeg foreløpig å reise den retningen jeg opprinnelig planla. Det er ikke så viktig med strandliv på slutten, og jeg synes det virker litt skummelt å reise direkte til Rio som alenereisende, ung kvinne. Hvis jeg reiser andre veien, med Cuba først, får jeg blitt varm i trøya før jeg drar til en så stor by, og jeg kan finne noen å reise dit med fra Iguazu :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...