Gå til innhold

Enebolig eller rekkehus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Enebolig eller rekkehus?? 

Skrevet

Bodde i rekkehus tidligere, bor i enebolig nå.

Foretrekker enebolig, slipper støy fra de som bor vegg i vegg i et rekkehus. 

Skrevet

Jeg har bodd i både enebolig, og rekkehus. Foretrekker rekkehus. Da det er mindre arbeid med rekkehus. Og jeg har fortsatt en hageflekk. Nå har jeg barn og, og det er alltid venner å leke med i borettslaget.

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, skruf skrev:

Bodde i rekkehus tidligere, bor i enebolig nå.

Foretrekker enebolig, slipper støy fra de som bor vegg i vegg i et rekkehus. 

Støtter denne!

Flyttet fra rekkehus/enebolig i rekke til frittliggende enebolig. Å slippe støyen fra naboen er gull verdt!

Anonymkode: 4b6de...2f8

• Liker 2
Skrevet
49 minutter siden, momo skrev:

Jeg har bodd i både enebolig, og rekkehus. Foretrekker rekkehus. Da det er mindre arbeid med rekkehus. Og jeg har fortsatt en hageflekk. Nå har jeg barn og, og det er alltid venner å leke med i borettslaget.

Det er det her også, selv om det er endel eneboliger rundt i nabolaget :) Nabolaget vårt består av ei god blanding av eneboliger og rekkehus, og det er masse barn som er ganske jevne i alder. Alltid noen å leke med. 

Det jeg savner med rekkehuset er at det var mindre å vaske, samt mindre plen i klippe. Det jeg liker med huset vårt er den mye større hagen vi har kontra rekkehuset. Vi har både epletre, plommetre, rips og solbær-busker. Dessuten er hagen mere usjenert sånn at man føler ikke at man blir glodd på når man sitter ute å soler seg. 

Skrevet

Bor i enebolig, aldri mer rekkehus.

Skrevet
1 time siden, skruf skrev:

Det er det her også, selv om det er endel eneboliger rundt i nabolaget :) Nabolaget vårt består av ei god blanding av eneboliger og rekkehus, og det er masse barn som er ganske jevne i alder. Alltid noen å leke med. 

Det jeg savner med rekkehuset er at det var mindre å vaske, samt mindre plen i klippe. Det jeg liker med huset vårt er den mye større hagen vi har kontra rekkehuset. Vi har både epletre, plommetre, rips og solbær-busker. Dessuten er hagen mere usjenert sånn at man føler ikke at man blir glodd på når man sitter ute å soler seg. 

Jeg er nok heldig med her jeg bor. Endeleilighet, jeg har en veldig stor terrasse på ene siden, hvor jeg kan ligge naken om jeg vil. Ikke noe innsyn. Og veldig stille og rolig borettslag. Har bær i hagen min. Så er jeg enslig mor, så enebolig er ikke aktuelt.

Skrevet
4 minutter siden, momo skrev:

Jeg er nok heldig med her jeg bor. Endeleilighet, jeg har en veldig stor terrasse på ene siden, hvor jeg kan ligge naken om jeg vil. Ikke noe innsyn. Og veldig stille og rolig borettslag. Har bær i hagen min. Så er jeg enslig mor, så enebolig er ikke aktuelt.

Den skjønner jeg godt! 

Hadde ikke orket enebolig med alt det innebærer hadde jeg vært enslig mor. 

En annen ting jeg savner med rekkehuset der vi bodde før er samholdet blant oss voksne. Rekkhusene sto på en måte rundt et tun der det var lekeplass og sittebenker. Vi foreldre fikk veldig god kontakt og var mye sammen. Mest sannsynlig var det tilfeldig at vi foreldre fant tonen og klaffet så godt sammen, men likevel, jeg savner det. Her vi bor nå så kjenner jeg ikke naboene så godt selv om vi har bodd er i 10 år nå. 

Gjest Cartina
Skrevet

Jeg tror nok veldig mange som har rekkehus ville gått for enebolig om de hadde råd. Dette går mye på økonomi.

Gjest Sisti
Skrevet

Vokst opp i enebolig, og var overbevist om at det var enebolig jeg også ville ha - frem til vi flyttet inn i rekkehus. Nå ser jeg hvor mye mer arbeid en enebolig medfører, og vi trives utrolig godt her vi er nå, så nå ser jeg ikke helt vitsen med enebolig lenger. Jeg har ingen interesse av hagearbeid da, men mange av naboene våre har kjempefine hager. Syns det går overraskende greit å bo tett på andre også. 

AnonymBruker
Skrevet

En enebolig er ikke synonymt med masse arbeid.

Selv bor jeg i en relativt stor enebolig. Men, jeg har gjort det enkelt da jeg kun har en stor terrasse, ingen plen.

Eneste arbeidet jeg har er å vaske vinduer og male huset. Så vidt meg bekjent så må de i rekkehus også gjøre det ;) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En enebolig er ikke synonymt med masse arbeid.

Selv bor jeg i en relativt stor enebolig. Men, jeg har gjort det enkelt da jeg kun har en stor terrasse, ingen plen.

Eneste arbeidet jeg har er å vaske vinduer og male huset. Så vidt meg bekjent så må de i rekkehus også gjøre det ;) 

Kommer an på. Mange rekkehus, blant annet vårt, er del av et borettslag, så maling gjøres ikke av beboerne selv. Og med rekkehus er det færre vinduer å vaske. :ler:

Men joda, det er jo stor forskjell fra enebolig til enebolig, ikke alle krever mye vedlikehold og arbeid. 

Anonymkode: 51f23...2fd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det kommer an på hva slags naboer du får. Vi flyttet fra enebolig til rekkehus, og trives mye bedre nå. Det er mindre vedlikehold på et rekkehus (vi bor på enden, så er bare en side mindre, men likevel). Vi har rolige naboer, og trivselen ville vært langt lavere om de festet hver helg eller var generelt høylytte. De klager heller ikke på oss som har helt annet støynivå enn dem, med flere småbarn løpende omkring... I rekkehus bør en også ta litt hensyn til at man faktisk har naboer tett på seg. 

Sånn sett står du friere i enebolig. Du har ingen naboer som bor vegg i vegg med deg. 

Jeg mener det også økonomisk vil spille en stor rolle hva en velger. Jeg vil mye heller ha mindre gjeld, og ville valgt bolig deretter om jeg var usikker. 

Anonymkode: 894dc...701

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ferdig med leilighet og rekkehus - og godt er det!

Anonymkode: b4249...85e

AnonymBruker
Skrevet

Rekkehus!

Ble i helt nytt rekkehus og hører ingenting fra naboene, ungene har alltid noen å leke med, masse felles med naboene- kanefart/juletrefest/julegrantenning  etc.

Kunne aldri tenkt meg enebolig. Masse jobb inne og ute. Ikke noen naturlig måte å bli kjent med naboene, ofte ikke like barnevennlig  (bilvei rett utenfor )

Rekkehus 4 life!

Anonymkode: 4b5bb...a8d

Skrevet

Vi trives veldig godt i rekkehus. Hører ingenting fra naboene, da vi deler bare en veldig liten kortvegg. Har også en liten og helt usjenert hage, som er helt perfekt for vårt behov. Det er veldig deilig at man ikke trenger å tenke på snømåking og strøing på vinteren. Personlig har jeg aldri drømt om enebolig, men vi hadde helt sikkert trivdes godt med det også. Skulle vi hatt enebolig hadde vi ikke kunnet bo så sentralt som vi gjør nå, så det var egentlig ikke aktuelt for oss. 

Skrevet

Flyttet fra rekkehus over 3 etasjer i fjor, til enebolig på 2 etasjer. Er strålende fornøyd, og skal aldri mer i rekkehus!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...