Gå til innhold

hvordan selge bilen min?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har en bil som jeg kjøpte brukt gjennom forhandler for snart 2år siden. Men nå vil jeg selge den. Ringte forhandleren jeg kjopte fra,og de ville ha 20.000kr bare for å selge den!!! Er dette normalt? Har noen opplevd en "billigere" forhandler,eller er dette ok? Kan ikke selge privat,da jeg har ingen anelse hvordan dette gjores. Ringte flere forhandler,men de var ikke sikker på hvor mye de tar,så fikk ingen pris

Anonymkode: 74a18...b85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Skal du ha ny bil? Da hører du om de tar den du har i innbytte, ellers får du selge den selv. Det er ikke billig å få noen til å selge den for deg, dessverre.. Skal du selge selv, legger du den ut på finn...

Anonymkode: 11b0c...27c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er bilen i dag, hvilken type er det, og hvordan er antatt verditap på de to årene?

Generelt vil du få lite igjen ved selge gjennom forhandler. De skal tjene penger og helst mye. Svigermor fikk tilbud på ca halve verdien av sin ti år gamle Toyota av forhandleren hun har brukt i 25 år. Jeg solgte den for mer enn det dobbelte beløpet. Samme forhandler pleide også å selge henne dekk for 8-9000kr som jeg formidler til henne et annet sted for ca 3500kr. Speedometeret røk på vår bil og det koster 4999kr fra Japan. Forhandler legger prinsipielt 50% på det, så de prøvde å selge oss den delen for 7500kr uten at de bidro med noe som helst til verdistigningen. 

Dette og andre tilfeller gjør at jeg har dårlige følelser for og lite tillit til bilforhandlere generelt.

Prøv å høre med venner og kollegaer om du finner noen som synes det er artig å selge bil. Fins flere slike rundt omkring. :) Fremgangsmåten er i bunn og grunn veldig enkel:

• Ta EU kontrollen om den er innenfor fristen.
  • Vask bilen grundig.
  • Ta mange og gode bilder: Inne, ute, motor, metallkanter som under dørene osv hvor rust gjerne kommer først
  • Skriv en kortfattet, ærlig annonse. Nevn servicer og reparasjoner som er gjort de siste to årene.
  • Verdi? Finn tilsvarende biler på Finn og se om bilen din er en av de bedre eller ikke. Kjørelengde, alder og tilstand er det man ser på. Legg deg gjerne litt høyt i pris og si at det er lov å prute. Bestem deg på forhånd hvilken pris du vil selge for.

Vips, da er du på rett vei. :) Skal mye til å få mindre enn forhandler byr deg og du lærer kanskje noe på veien. Lykke til!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei..skal ga fra samboer,og må selge bilen,har ingen pe ger. Kan ikke selge via finn,mye usikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei..skal ga fra samboer,og må selge bilen,har ingen pe ger. Kan ikke selge via finn,mye usikkerhet.

Kan ikke senga via Finn? Hvorfor? 

Anonymkode: 68c70...ef1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Catman har rett. Bare sjekk på finn. Det er mange som selger bilen selv. Du kan også laste ned kontrakter for salg på forbrukerombudet. Bilforhandlere er blodsugere.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Akkurat det. Kontrakt og slike ting har jef ikke peiling på. Og garanti og slikt. Hva hvis bilen plutselig striker 2 eller 8mnd etter at den ble kjopt,skal jeg da dekke dette? Fordi hos forhandler harnde 1ars garanti. Da dekker de slike ting.. det er sikkert mye annet også. Derfor jeg ikke kan selge viia finn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en bil som jeg kjøpte brukt gjennom forhandler for snart 2år siden. Men nå vil jeg selge den. Ringte forhandleren jeg kjopte fra,og de ville ha 20.000kr bare for å selge den!!! Er dette normalt? Har noen opplevd en "billigere" forhandler,eller er dette ok? Kan ikke selge privat,da jeg har ingen anelse hvordan dette gjores. Ringte flere forhandler,men de var ikke sikker på hvor mye de tar,så fikk ingen pris

Det skal gå greit å selge den via finn.no. Du bare passe på å få den over på ny eier, noe som du selv må gjøre, ellers kan den bli værende i ditt navn lenge. Og husk for all del å si opp forsikringen. Bilforhandleren skal ha en provisjon for å selge den for deg, hadde du derimot kjøpt en ny bil hadde de solgt den for kunde, det hadde nok blitt billigere. Det eneste er om kjøper begynner å klage på ting som kan dukke opp av feil. Du må du bare få det dokumentert fra et godkjent verksted at det virkelig er slik kjøper påstår, om du ikke klarer å selge den "slik den står". Men den ordlyden er ikke lett å komme seg unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ta en titt på kontrakten (jfr "slik den er" er det riktige) Vognkort del to ordner eierskifte- dette må leveres vegvesenet. Og ny eier må der betale for omregistrering.  les mer her http://www.skatteetaten.no/no/Person/bil-og-andre-kjoretoy/eierskifte/?gclid=CNO3qunr6M0CFacLcwodZHAD6A.  Dette er ganske enkelt. Den dagen du selger bilen, ringer du og sier opp forsikringen. Den nye eier må selv sørge for at forsikring er iorden når hun kjører avgårde. NB Skal du ha ny bil/brukt må du si fra om det - viktig å få med seg bonus videre - dette ordner forsikringsselskapet. Er bilen i god stand og ikke for gammel ser jeg ikke noe problem med å selge den privat.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva med betalingen. Skal kjoper betale før han får bilen,hvordan funker det?jeg har fortsatt lån på den pa 40k. Den er verdt 150k for samme bil paa finn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

150 - må jo være en helt ok og ikke for gammel bil. Og en helt grei bil å selge. Betaling: Begge setter seg ned ved pc/mac - Logg inn på nettbanken - Så er det en innstilling som heter "direkte betaling" (er iallefall det på DNB) noe som betyr at pengene blir satt over uten forsinkelse. Andre foretrekker å gi deg en bankremisse som du må i banken for å løse inn. Men jeg hadde foretrukket den første løsningen. Lånet må du løse inn. Dette kan du gjøre på forhånd, eller mens dere sitter ved PCèn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ok,så i dennw rekkeflg:

1: vaske bil og legge opp paa finn

2:betale ned restgjeld paa bilen

3:funnet kjoper,fylle ut del2

4:sette ned sammen og betale for bilen

5:si opp forsikringen min

6:kjoper drar til biltilsyn og ordner med del2 eierskifte

Ferdig....?hores det riktig ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skriv kontrakt før pengene overføres og før dere fyllet ut vognkort del 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...