AnonymBruker Skrevet 21. juli 2016 #21 Skrevet 21. juli 2016 Den 10. juli 2016 at 22.01, Anna Maria skrev: Hei! Det er ihvertfall en medisin som er ganske ny på det norske markedet. Den har generelt mindre bivirkninger enn cipralex og andre SSRI, og virker på flere reseptorer i hjernen enn cipralex. Imotsetning til alle andre ssri påvirker den heller ikke libidoet, den gir valigvis ikke vektøkning og er god på å forbedre de kognitive funksjoner. Men dette vil alltid være individuelt, så en må neste bare prøve den ut. Når du går på cipralex kan du lett skifte til brintellix uten nedtrapping av cipralex først, og da vil også en vanligvis ha gjort unna startbivirkninger. Noen blir kvalm av brintellix og finner ut at det ikke er medisinen for dem. Men det er en medisin mange leger har fått øynene opp for og den skrives ut stadig mer. Om du som meg bare var sånn passe fornøyd på cipralex, ville jeg snakket med legen min om brintellix. Det er selvfølgelig legen din du skal høre på fremfor folk på nett. Leste nå at Brintellix kan skrives ut dersom SSRI eller SNRI er forsøkt, med utilstrekkelig effekt og/eller uakseptable bivirkninger. Hva regnes som uakseptable bivirkninger egentlig? Vurderer å snakke med legen min om å bytte medisin, da Cipralex gjør meg lett svimmel og gir nedsatt libido. Jeg vet ikke om dette er bivirkninger som må aksepteres eller ei... Anonymkode: 4b8e3...5cf
Anna Maria Skrevet 21. juli 2016 #22 Skrevet 21. juli 2016 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Leste nå at Brintellix kan skrives ut dersom SSRI eller SNRI er forsøkt, med utilstrekkelig effekt og/eller uakseptable bivirkninger. Hva regnes som uakseptable bivirkninger egentlig? Vurderer å snakke med legen min om å bytte medisin, da Cipralex gjør meg lett svimmel og gir nedsatt libido. Jeg vet ikke om dette er bivirkninger som må aksepteres eller ei... Anonymkode: 4b8e3...5cf Ja dette er bivirkninger som er uakseptable, absolutt. På brintellix er sexdriften som før, og det er fantastisk etter flere år på cipralex. Så det er bare å glede seg.
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2016 #23 Skrevet 22. juli 2016 13 timer siden, Anna Maria skrev: Ja dette er bivirkninger som er uakseptable, absolutt. På brintellix er sexdriften som før, og det er fantastisk etter flere år på cipralex. Så det er bare å glede seg. Da ser jeg fram til å snakke med legen over sommeren! Leste at man kan slutte med de brått også, og det er et pluss for meg. Jeg bekymrer meg veldig for nedtrapping og eventuelle seponeringsproblemer når jeg skal slutte på Cipralexen. Anonymkode: 4b8e3...5cf
Gjest Kim Skrevet 22. juli 2016 #24 Skrevet 22. juli 2016 Den 10.7.2016 at 2.27, AnonymBruker skrev: Hvorfor påvirker depresjon de kognitive evnene? Kan noen svare meg på det? Jeg har fått mye vanskeligere for å uttrykke meg både muntlig og skriftlig etter depresjon. Jeg var en rolig person tidligere også, og kunne av og til føle at det var noe som gjorde at jeg ikke fikk til å uttrykke meg slik jeg ville, men ikke slik som nå. Jeg liker å skrive litt og lese bøker, men under depresjonen greide jeg ikke lese en VG artikkel en gang uten å bli irritert(regner med det var pga konsentrasjonen) og sliten. Jeg har liksom ikke flyt i teksten når jeg skriver,det blir hakkete på en måte og jeg føler det som jeg går på barneskolen med tanke på å uttrykke meg. Jeg sliter plutselig også med setningsoppbygging. Jeg føler jeg tenker helt klart nå kontra tidligere. Jeg har "våknet" opp fra depresjonen nå men føler dette tærer på meg. Er det noe jeg kan gjøre for å bedre det kognitive her? Anonymkode: 2e04e...b5b Det påvirker dine mentale evner i aller høyeste grad. Glemsomhet er jo veldig vanlig, det samme er rastløshet og manglende evne til å fokusere i lengre perioder. I tillegg så påvirker jo depresjon hvordan du ser på deg, selv verden rundt deg, og hvordan du oppfatter situasjoner. Man er jo rett og slett ikke seg selv.
Anna Maria Skrevet 23. juli 2016 #25 Skrevet 23. juli 2016 Den 22.7.2016 at 8.33, AnonymBruker skrev: Da ser jeg fram til å snakke med legen over sommeren! Leste at man kan slutte med de brått også, og det er et pluss for meg. Jeg bekymrer meg veldig for nedtrapping og eventuelle seponeringsproblemer når jeg skal slutte på Cipralexen. Anonymkode: 4b8e3...5cf Men du skal ikke seponere cipralex først. Du går rett over på brintellix, og vil derfor ikke merke noe til seponering. Det eneste jeg merket var at jeg ble litt filterløs den første uken på brintellix, før den fikk begynne å virke. Dette går bra!
anneira Skrevet 23. juli 2016 #26 Skrevet 23. juli 2016 jeg har lest en del av kommentarene deres, men det går litt tregt... håper ikke jeg avsporer tråden her nå, men har noen erfaring med hva preparat man kan begynne med for å gjøre angst og depresjon mindre? det hemmer meg så ekstremt i det daglige...
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2016 #27 Skrevet 23. juli 2016 Den 10.7.2016 at 2.27, AnonymBruker skrev: Hvorfor påvirker depresjon de kognitive evnene? Kan noen svare meg på det? Jeg har fått mye vanskeligere for å uttrykke meg både muntlig og skriftlig etter depresjon. Jeg var en rolig person tidligere også, og kunne av og til føle at det var noe som gjorde at jeg ikke fikk til å uttrykke meg slik jeg ville, men ikke slik som nå. Jeg liker å skrive litt og lese bøker, men under depresjonen greide jeg ikke lese en VG artikkel en gang uten å bli irritert(regner med det var pga konsentrasjonen) og sliten. Jeg har liksom ikke flyt i teksten når jeg skriver,det blir hakkete på en måte og jeg føler det som jeg går på barneskolen med tanke på å uttrykke meg. Jeg sliter plutselig også med setningsoppbygging. Jeg føler jeg tenker helt klart nå kontra tidligere. Jeg har "våknet" opp fra depresjonen nå men føler dette tærer på meg. Er det noe jeg kan gjøre for å bedre det kognitive her? Anonymkode: 2e04e...b5b Hei Mye god info her, inkl i linker fra Doktoronline Nytt legemiddel: "Brintelix". Noen med erfaringer? http://forum.doktoronline.no/topic/411906-nhd-viktig-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-ang%C3%A5ende-bytte-fra-cipralex-til-brintellix/#comment-3702074 http://forum.doktoronline.no/search/?type=all&q=Brintellix Anonymkode: 6a35e...077
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2016 #28 Skrevet 23. juli 2016 1 time siden, anneira skrev: jeg har lest en del av kommentarene deres, men det går litt tregt... håper ikke jeg avsporer tråden her nå, men har noen erfaring med hva preparat man kan begynne med for å gjøre angst og depresjon mindre? det hemmer meg så ekstremt i det daglige... Jeg ville postet spørsmålet til Psykiateren på Psykiatriforumet på Doktoronline. Anonymkode: 6a35e...077
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2016 #29 Skrevet 24. juli 2016 13 timer siden, Anna Maria skrev: Men du skal ikke seponere cipralex først. Du går rett over på brintellix, og vil derfor ikke merke noe til seponering. Det eneste jeg merket var at jeg ble litt filterløs den første uken på brintellix, før den fikk begynne å virke. Dette går bra! Det jeg mente var at den dagen man slutter på AD, kan man slutte på dagen med Brintellix, uten problemer knyttet til seponering. Med Cipralex kan man jo bli veldig dårlig. Jeg er i en situasjon hvor å slutte på AD innen året er aktuelt, og på privaten passer det dårlig å bli "unødvendig" syk en stund framover. Det hadde vært fantastisk å slippe å bekymre seg over det. Anonymkode: 4b8e3...5cf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå