Gå til innhold

Student - Hvordan overleve?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kommer til å sitte igjen med cirka 7,000 til forbruk etter at alle faste utgifter er betalt.

7,000 delt på 31 dager i mnd. blir ikke mye i dagsbudsjett.

Hvordan greier så mange studenter å dra på kafe, spise ute, dra på kino, og handle på Meny fremfor Kiwi uten at de trenger å ha dårlig økonomisk samvittighet?

Tipper jeg med mine 225 kroner i dagsbudsjett må knaske tørre nudler i 3 år sammen med vann fra springen, og DET går vel bare ikke?

Anonymkode: cbd36...a8b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette må være trolling.

Anonymkode: f88b8...a6b

• Liker 22
Skrevet

Hæ? Du er redd for at du ikke klarer deg med 7000 kr i mnd etter at alle utgifter er betalt? Dette må være trolling.

• Liker 13
Skrevet

Det der er ikkje eit studentbudsjett. Du har jo kjempegod råd. Troll!

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kommer til å sitte igjen med cirka 7,000 til forbruk etter at alle faste utgifter er betalt.

7,000 delt på 31 dager i mnd. blir ikke mye i dagsbudsjett.

Hvordan greier så mange studenter å dra på kafe, spise ute, dra på kino, og handle på Meny fremfor Kiwi uten at de trenger å ha dårlig økonomisk samvittighet?

Tipper jeg med mine 225 kroner i dagsbudsjett må knaske tørre nudler i 3 år sammen med vann fra springen, og DET går vel bare ikke?

Dette er svært mye penger!

Mange har ikke en gang så mye som kr 2000,- til å leve av pr mnd etter at regningene er betalt!

Anonymkode: c8b3f...055

• Liker 12
Skrevet

Eeh? 7.000 i måneden etter faste utgifter? tror ikke du trenger å bekymre deg!

• Liker 7
Skrevet

Du kødder?! 7000 er mer enn vi, en familie på 3 sitter igjen med etter at faste utgifter er betalt, og vi drar på kafé og kino en gang i blant altså... Hvis du tenker at 7000 er lite, kan du ta dette som en sunn lærdom i hvordan å ikke sløse.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hva er et studentbudsjett da?

Når jeg går ut døra senere i dag så kommer jeg til å se studenter både på kafe, på restaurant, handle på Meny fremfor Kiwi, på vei inn til kinoer, forestillinger, arrangementer som koster penger. Studenter kommer til å kjøpe burgere for 100 kr. stk. på Kontraskjæret i Oslo i dag når EM vises, samt drikke øl for over 500 kr der, og det ''tar de seg råd til''? ...

Er virkelig et forbruksbudsjett på 7 K i mnd. mye for dere? Jeg merker så vidt pengene før de er borte, og jeg kjøper mat fra Kiwi.

De eneste faste utgiftene jeg har på forbrukssiden er en Subway, en kaffe, og en smoothie (da velger jeg gjerne frossenvarianten på Kiwi til 20 kr.), og jeg forstår fortsatt ikke hvordan en totalkostnad på under 100 kr. kan gjøre en med et dagsbudsjett på 225 kroner ruinert? Hvordan greier dere å ''leve'' livet?

Jeg blir alltid så sjalu på folk som drar kortet foran meg. De virker så lite påvirket av summen de mister, så avslappet, og jeg tenker at de hele tiden har en konto med til enhver tid 30 K på.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Kanskje du ser de en av de få dagene i måneden de skeier ut? :)

Endret av Hecubaa
  • Liker 6
Skrevet (endret)

Hva mener du med faste utgifter, Ts? Er Alt av bo, strøm, transportutgifter, mat etc. Inkludert?

Endret av Puny
AnonymBruker
Skrevet

Vært student i 3 år nå. Etter de faste utgiftene er betalt sitter jeg igjen med 6000,- som er mye i forhold til de fleste vennene mine. Bruker 3000,- på mat, 2000,- på moro og sparer alltid 1000,- tilfelle jeg vil ha litt ekstra en mnd. 

Bruker kun 1900,- på mat og husholdningsartikler så da har jeg 1100,- til å gå på cafe og restaurant. 2000,- på moro holder i massevis. Det er sjelden alle de pengene er brukt opp. 

Anonymkode: ae8ce...c81

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er et studentbudsjett da?

Når jeg går ut døra senere i dag så kommer jeg til å se studenter både på kafe, på restaurant, handle på Meny fremfor Kiwi, på vei inn til kinoer, forestillinger, arrangementer som koster penger. Studenter kommer til å kjøpe burgere for 100 kr. stk. på Kontraskjæret i Oslo i dag når EM vises, samt drikke øl for over 500 kr der, og det ''tar de seg råd til''? ...

Er virkelig et forbruksbudsjett på 7 K i mnd. mye for dere? Jeg merker så vidt pengene før de er borte, og jeg kjøper mat fra Kiwi.

De eneste faste utgiftene jeg har på forbrukssiden er en Subway, en kaffe, og en smoothie (da velger jeg gjerne frossenvarianten på Kiwi til 20 kr.), og jeg forstår fortsatt ikke hvordan en totalkostnad på under 100 kr. kan gjøre en med et dagsbudsjett på 225 kroner ruinert? Hvordan greier dere å ''leve'' livet?

Jeg blir alltid så sjalu på folk som drar kortet foran meg. De virker så lite påvirket av summen de mister, så avslappet, og jeg tenker at de hele tiden har en konto med til enhver tid 30 K på.

Et forbruk på 7000 kr pr mnd etter faste utgifter er faktisk  mer enn rikelig for en person ja. Du bør kunne spare en del hver mnd til og med.

Om du ser andre mennesker på kafe og restaurant har da ingenting med deg og din økonomi å gjøre. For alt du vet kan den resturantturen være den eneste for den bestemte personen dette året, eller en annen du ser kan ha rike foreldre som sponser, eller en annen kan jobbe full stilling i tillegg til studiene osv.

Drit i hva andre gjør. Sett deg opp et budsjett som passer din situasjon og lommebok og spar opp til spesielle ting som koster mer enn du har råd til en vanlig måned. Sånn er det faktisk vi andre med sunn økonomi gjør det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hahaha levde på 1500 kr i mnd jeg i 1 år. Skjerp deg.

Anonymkode: 0f538...af9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Herregud,7000 etter at faste utgifter er betalt og det synes du er lite?

Du må jo da ha et vanvittig forbruk hvis du føler at du er så blakk at du ikke har råd til noe. La oss si at du bruker 2000 på mat. Da har du jo fortsatt 5000 igjen og kan faktisk både spare og bruke endel på moro.

Jeg kommer kun til å ha 4000 igjen jeg og om jeg bruker 2000 på mat så vil jeg ha 2000 igjen. Ser på meg selv som heldig siden jeg har hatt så lite som 1500 igjen før. Da hadde jeg sjeldent noe igjen til å bruke på moro og måtte kjøpe mat for de pengene.

Om du synes du har lite så synes jeg at du skal ta en titt på hva du bruker penger på. Jeg synes det høres veldig rart ut at du ikke har råd til å gå på kafé og slike ting.

Anonymkode: 4f23e...c4a

• Liker 1
Skrevet

Som student klarte jeg meg på 7000-8000 i mnd, inkl faste utgifter. Så du skal nok se du klarer deg fint med 7000 etter faste utgifter.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg og kjæresten er stunter og har et barn. Vi har ca 3000 kr etter faste utgifter. Da bruker vi 2000kr på mat og 1000kr er fuckyoumoneey. Det fungerer supert. Vi kan dra på restaurant 2 ganger i måneden. Eller dra ut på byen 2-3 ganger i måneden. Eller dra på kino 4 ganger. Eller dra på kafé 10 ganger. Føler overhode ikke at vi er fattige. 

Alt av ting vi trenger (klær, leker osv.) kjøper eller får vi brukt på Finn, eller på loppis eller arver. Har en konto med ca. 10 000kr hvis det skulle bli krise en gang, men det har det ikke blitt enda. 

Anonymkode: 814d5...d7a

Gjest Wanda Maximoff
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje det er på tide å jobbe med egne holdninger og ikke anta at du har fullt innsyn i økonomien til vilt fremmede mennesker som står foran deg på butikken. Hvordan vet du hva de har råd til? Hvordan man greier å leve er at man tilpasser seg egen økonomi og nyter livet sånn som det er. 7.000 er en god økonomi, og ren luksus som en student. Gratulerer! 

Skrevet

7000 etter alt er betalt er jo luksus. Jeg er ikke student men lever på 4800 kr mnd. Dette skal dekke mat, busskort, mobil, tvlisens, klær, fritid, internett, forsikringer. Som regel har jeg en 400 kr igjen til å bruke på fritid og klær i mnd når alt det andre er betalt. Mat og busskort er ca 3000 til sammen. Av de 1800 igjen så går 300 til mobil, 200 til forsikring, 200 til internett, 100 til tvlisens, og 200 for spotify og viaplay. 

AnonymBruker
Skrevet

Nå sliter jeg virkelig. Har ca. 5500 jeg skal leve på til midten av første uken i august. Hvordan er det mulig?

AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå sliter jeg virkelig. Har ca. 5500 jeg skal leve på til midten av første uken i august. Hvordan er det mulig?

Det er helt uproblematisk. Det er det samme som jeg bruker, men jeg har ett barn.

Anonymkode: 19b82...1ea

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...