Gå til innhold

Hvor i utlandet har du eller ville du kjøpt ferieleilighet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kunne tenkt meg leilighet på Kreta, men ikke der de typiske turistplassene er. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kroatia eller Italia. 

Må ikke være for langt unna, for da kan jeg fly dit uten at det tar for lang tid. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Familien min har hus i Spania, og jeg håper å kjøpe mitt eget i nærheten. Portugal er også et alternativ. Vi er en ganske stor familie, så jeg kan være trygg på at huset vil bli mye brukt- noe som er en forutsetning for at jeg skal vurdere å kjøpe noe. Hvis det bare er snakk om et par ganger i året ser jeg ingen grunn til å kjøpe, du får MYE ferie for den summen det koster å eie.

Av samme grunn er det bare Europa som er aktuelt, selv om det finnes mange flotte steder utenfor. Onkelen min kjøpte et hus på Bali, og solgte igjen etter få år. Det var dyrt og upraktisk å reise dit, lang flytid og jetlag, så det ble ikke til at de brukte det så mye som de hadde sett for seg.

Anonymkode: 3d447...251

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 13. juli 2016 at 4.54, tirben skrev:

Hvorfor er dere ikke der? 

Fordi vi har seks barn, derav to fosterbarn og et av de får ikke lov å reise utenlands. Så vi har satt det på vent til han også får være med. Vi leier ut huset store deler sv året nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familien min har hatt et flittig brukt feriested i Spania i ca 30 år. Kunne ikke tenke meg noe annet sted. Lett og rimelig reise, behangelig klima, lave priser, hyggelige mennesker og god mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg kunne aller helst tenkt meg en liten vingård i Piemonte i Italia, men der er det kaldt om vinteren, ønsker derfor heller et hus i Spania, rundt Malaga. Der er det mildere vinter og mer stabilt/varmt klima. Reisen er kort, språket kjenner jeg greit til og vet at hus der hadde blitt mye brukt...

Anonymkode: c5e27...472

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kommer an på når på året jeg hadde hatt mulighet til å bruke den, og hvor mye jeg hadde hatt fri.

Nå, med barn i skolen = bare sommerferien: Kroatia, Sardinia.

Med noe fri på vinter, men ikke lengre perioder i strekk så reisetid er viktig - men også OK varme om vinteren: Kanariøyene.

Hvis jeg ikke hadde jobbet, og kunne vært borte store deler av vinteren: Australia. Et sted mellom Brisbane og Sydney, kanskje. 

Anonymkode: 734f3...ddf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 uker senere...
Den 12 July 2016 at 9.52, AnonymBruker skrev:

Har hus i Nice og i Kroatia

Anonymkode: 491ed...309

Hvilket liker du best?

Anonymkode: 4b44d...a46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 16 July 2016 at 18.02, Whoops skrev:

Familien min har hatt et flittig brukt feriested i Spania i ca 30 år. Kunne ikke tenke meg noe annet sted. Lett og rimelig reise, behangelig klima, lave priser, hyggelige mennesker og god mat.

Hvilken region av Spania er dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken region av Spania er dette? 

Valencia / Costa Blanca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎10‎.‎07‎.‎2016 at 20.39, Veslefrikk skrev:

Vi har et hus i Monte Carlo. Er omtrent aldri der, men satser på at vi kommer til å tilbringe mer tid der når vi blir godt voksne og alle barna har flyttet hjemmefra. 

Hus i Monte Carlo? Det koster vel noen hundre talls millioner med den kvadratmeterprisen i Monaco?

Anonymkode: e2f6f...c2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mattie16

Har planer om å kjøpe bolig i Nederland, pga vi har mye familie der og er der ofte. Ellers drømmer jeg om ferieleilighet på Kanariøyene, f eks Lanzarote el Fuerteventura, pga fint vær året rundt.😊 Har reist en god del og har sett de fleste plasser jeg har drømt om å se, så synes det er deilig å vende tilbake til steder som jeg liker isteden for å skulle oppleve nye steder hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mattie16

Men har tenkt litt på om det egentlig lønner seg å ha en bolig i utlandet vs det å bo på hotell/leie fra gang til gang? Man bør vel egentlig tilbringe nesten all ferie og mere til på det stedet om det skal lønne seg økonomisk? Hva er det som gjør at dere vil eie noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, hvit.rose skrev:

Men har tenkt litt på om det egentlig lønner seg å ha en bolig i utlandet vs det å bo på hotell/leie fra gang til gang? Man bør vel egentlig tilbringe nesten all ferie og mere til på det stedet om det skal lønne seg økonomisk? Hva er det som gjør at dere vil eie noe?

Om man er ett par med fulle jobber og barn på skolen så er det kanskje liten vits i. Om man har fleksible jobber og kanskje er flere i familien (besteforeldre, søsken osv med barn) så kan man fort ha boligen i bruk nesten hele året.

En annen ting som er verd å tenke på er evt utleie i de periodene man ikke er der. Om ikke til ukjente så i alle fall til venner og kjente.

De fleste jeg kjenner som har bolig i utlandet drømmer om å flytte permanent eller deler av året når de blir eldre. Det er dessuten noe helt eget med å komme "hjem" selv når man er på ferie. Ofte får man sitt eget nettverk til feriebruk også. En rimelig bolig i Spania koster under millionen. En hytte på fjellet koster kanskje 3 eller 4 millioner (ja, jeg vet.. mer eller mindre). Bor man i Oslo er det en 3-4 timers flytur med muligheter for billetter til under tusenlappen per person. En biltur til "fjellet" tar ofte like lang tid.

Ingen stress med å bli møtt på flyplass, overlevering av nøkler, usikkerhet mht transport, nedvasking for andre osv. Dette handler i liten grad om penger. Men å eie bolig i utlandet er kanskje ikke for de som reiser for å se nye steder hele tiden. Man binder seg litt til reise i alle fall et par ganger i året når man eier egen bolig og det kan fort bli slike at man får litt drlig samvittighet om man reiser til et helt annet sted i 2-3 uker en sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker å reise til nye steder, så derfor passer det ikke for meg enda. Liker å reise til Vietnam, Indonesia, og vil nå gjerne utforske det afrikanske kontinentet. Det er så mange steder jeg har lyst til å oppleve!!!! 

Kanskje får vi lyst til å kjøpe noe når vi blir pensjonister, men da kjøper vi nok i Europa, feks.  Spania, så det er enkelt for oss å besøke barn som bor i Norge.  

Kjenner mange som har kjøpt i både Thailand, Tyrkia og Mexico som angrer. Både fordi det er kjedelig å dra til samme sted hvert år, og fordi det ikke er så lett å leie ut som de hadde tenkt. Og det koster endel å ha eiendom i utlandet som blir lite brukt. Tror derfor det er lurt å tenke på om det er enkelt å komme seg dit  og om man ønsker å være på samme sted hver ferie.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...