Gå til innhold

Hvordan få barn til å spise ordentlig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har to barn på 3 og 4 år. Har hele tiden prøvd å ha et avslappet forhold til mat, men nå ser jeg at alt er ustrukturert,  og barna spiser lite. Nå har vi også en liten baby, så det er litt mye å henge fingrene i,  men vi må bare prøve å stramme opp rutinene etterhvert.

Barna spiser mikroskopisk til middag. Da venter de heller til kveldsmat, og resultatet blir at de lever på brødskiver/frokostblanding.

Hva er deres matregler, og tips for trivelige måltider og barn som spiser? 

Må ungene vente ved bordet til alle er ferdige? Må de smake på alt som serveres? Hvordan få de til å smake om de ikke vil? Hvis de ikke spiser, venter dere med mat til neste måltid?

Noen tanker om hva som skal til...?

Anonymkode: 38c37...49b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hva er deres matregler, og tips for trivelige måltider og barn som spiser? 

Ingen tvang, ingen spiseplikt, men sunn mat til alle middager.

Anonymkode: 46c0c...081

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde droppet kveldsmaten og heller hatt senere middag. Hvis de ikke spiser så må de vente til frokost. 

Anonymkode: 525f4...ed0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen tvang, ingen spiseplikt, men sunn mat til alle middager.

Hvis de ikke spiser, venter dere bare til neste måltid og håper at de er sultne da?

Ts

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis de ikke spiser, venter dere bare til neste måltid og håper at de er sultne da?

Ja. Håper ikke, jeg erfarer at de blir det. Etter hvert blir det meste av mat smakt på og likt.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vi gjør i utgangspunktet det dere skriver, men har endel folk rundt oss som gjør at det er vanskelig å overholde reglene.

Det verste er når vi har besøk av f.eks bestemor som kan være her opptil to uker i strekk. Hun er liksom avhengig av å fôre ungene med litt kjeks, godteri, ett eller annet. Jeg har vært hard på at det må bli etter maten. Problemet kommer hvis ungene ikke spiser, og hun maser om at vi må få dem til å spise, de kan ikke gå uten mat osv. Og hun klarer bare ikke å vente til etter neste måltid. Ungene responder med å la være å spise, for de vet at det vil vanke noe bedre. 

Jeg kan bite det i meg en stund, men når hun har dratt må det strammes inn betraktelig. 

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lar dere ungene gå fra bordet når de er ferdige? Vi lar de gå, men sier at vi andre vil ha matro, så de får ikke leke og mate rundt oss. De går som regel på stua og leker.

Ts

• Liker 1
Skrevet

Litt av alt på tallerkenen.... TOTALT likegyldig til om de spiser eller ei (overfor dem, da....)

Prat om alt og ingenting, ikke kommenter om de spiser eller ikke. Grising med maten er ikke lov, enten spiser man eller så kan man la gaffel/skje ligge. Sier de takk for maten, får de gå fra - men da får de holde seg unna kjøkkenet hvor dere spiser, og får ikke komme tilbake.

Ingen mat før neste måltid. Kun vann til drikke mellom måltidene.

Ingen kjefting, lokking eller luring - du bestemmer hva du serverer, de bestemmer hva - eller OM - de skal spise, og du gir fullstendig blaffen (tilsynelatende da...)

Tar ofte ikke veldig lang tid før unger skjønner at den eneste det går ut over om de ikke spiser er dem selv.... Altfor mange unger tuller med maten fordi de vet at de på en måte har "overtaket" på foreldrene akkurat der. Ikke la dem få det, grising og hyling ved bordet er ikke lov, men bortsett fra det later du som om det er fullstendig likegyldig om de spiser eller ei! Hold pusten noen dager, de overlever! ;)

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Lar dere ungene gå fra bordet når de er ferdige?

Kommer an på om det er en middag som tar kort eller lang tid. Men som regel er det ok, hvis de har spist opp maten. Har lært opp eldstemann til å spørre pent om å få gå fra bordet når vi er hos familie og spiser.

AnonymBruker
Skrevet

Gjør som andre over her. Ingen tvang. Prøver å gjøre de nysgjerrige på ny mat, oppmuntrer, men aldri aldri tvang.

Jeg var en av de barna som ble "tvunget" til å spise opp maten min som liten. Altså ikke fysisk, men fikk ikke gå fra bordet før tallerken var tom. Selv om det tok 5-6 timer. Endte med spisevegring og det er først nå i 30-åra jeg faktisk har begynt å like mat igjen. Så den metoden kommer jeg aldri til å bruke.

Anonymkode: e80d4...ab0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Godt å høre at det er flere som tenker som meg :)

Har fått så mye kritikk pga dette i det siste at jeg begynte å tvile på mine egne metoder. Når jeg tenker meg om er det ikke måltidene som er problemet, men det de spiser MELLOM måltidene.

Jeg har et til tider anstrengt forhold til min mor, men hun er fantastisk med barnebarna. Har ikke så lyst til å komme i konflikt med henne pga dette, tror vi venter til hun har dratt, så kommer vi i gjenge igjen. Slik det er nå har jeg på en fast mengde på tallerkenen til barna og serverer den mengden jeg vet de vanligvis spiser). Hvis de spiser det får de "dessert" av bestemor, hvis ikke blir det ikke noe. De spiser som regel opp, men det blir alltid "luring og lokking", som jeg hater. :roll:

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Alle sitter ved bordet til alle er ferdigspist. 

Ut og spise på resturant for å trene på å spise blant folk fra de var ganske små. Ingen mattvang, men oppfordring til å spise. 

Kan du gi de mindre mat tidligere på dagen slik at de er mer sulten til middag? Premie med dessert når alt er spist opp?  Husk og på at mange barn drikker for mye melk og dermed spiser de og mindre. Ogoen er småspiste uten at de kan endres. 

Anonymkode: 97c34...d75

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Alle sitter ved bordet til alle er ferdigspist. 

Ut og spise på resturant for å trene på å spise blant folk fra de var ganske små. Ingen mattvang, men oppfordring til å spise. 

Kan du gi de mindre mat tidligere på dagen slik at de er mer sulten til middag? Premie med dessert når alt er spist opp?  Husk og på at mange barn drikker for mye melk og dermed spiser de og mindre. Ogoen er småspiste uten at de kan endres. 

Anonymkode: 97c34...d75

Hvordan får du alle til og sitte til alle er ferdige, og hvor gamle er de når de gjør det? Jeg og pappan liker å bruke god tid, og jeg forstår forsåvidt at de små ikke har den tålmodigheten. 

Premiere med dessert er prøvd, men jeg synes det blir bare styr og litt feil fokus egentlig. Eller den ene spiser opp og den andre ikke, og så blir det masse styr pga det.

Ts

Skrevet

Ingen tvang og ingen plikt til å spise opp alt på tallerkenen. Ikke noe masing og stress. Og ikke må de sitte ved bordet til alle er ferdige. Vi voksne sitter jo i evigheter ift barna.. Men, barna venter på hverandre. Når siste ungen er ferdig å spise så kan alle gå (jeg har bare to unger, men de har veldig ofte middagsgjester..) De har dessuten fra de var små vent seg til å si "takk for mat, kan jeg få gå fra bordet". 

Ene min er småspist og kresen, andre spiser godt og spiser alt. Så.. samme oppdragelsen men likevel to helt forskjellige unger når det kommer til matinntak og det å like forskjellige mattyper. 

Jeg lager en type middag, så ingen får spesialønske i tillegg til middagen. Lager ikke ekstra til kresenpetteren. Hvis de ikke spiser så får de vente til kvelds. Vi har middag etter jobb sånn i 16.30-tida. Minste får tilbud om kvelds sånn ca kl 19, og eldste er nå så stor at hun smører seg ei skive eller knekkebrød før hun legger seg hvis hun er sulten. 

Hadde aldri latt ungene lagt seg sultne til natta som følge av å gjøre et poeng ut av dette med mat og hva man spiser. 

(jeg har selv et anstrengt forhold til middag da faren min lesset på med mat på tallerkenen min og tvang meg til å sitte ved bordet til alt var spist opp.. Hører med til historien at jeg flere ganger kastet opp ved bordet da jeg prøvde å tvinge alt ned, og jeg kunne glatt sitte i 3 timer uten å klare å spise opp alt. Har alltid vært småspist. Den dag i dag så takler jeg ikke fett pga det. Har et forferdelig minne med at jeg måtte svelge fettranden til en kotelett. Så, jeg har lært opp mine barn i å forsyne seg med en liten porsjon mat og heller ta litt til hvis de er mere sulten)

Minst mulig stress og mas ved middagsbordet er mitt stalltips. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Synes det høres ut som du gjør alt riktig jeg. Spiser de ikke middag så får de vente til kvelds. Hvis du er bekymret for at det fører til for mye brødmat kan du jo slutte å servere brød til kvelds. De kan like gjerne få en omelett fylt med grønnsaker, salat med f.eks.egg eller skinke, middagsrester eller lignende til kvelds.

Anonymkode: d2e92...426

• Liker 4
Skrevet

Vi har vært konsekvente siden ungene var babyer. Ingen tvang, ikke noe stress, men heller ikke noe dulling rundt maten. De får tilbud om mat til måltidene, og kan spise det som serveres eller la være. Ingenting er "voksenmat" eller "barnemat", ingen får spesialmat. Ikke frukt, kjeks eller snacks mellom måltidene (men gjerne frukt som dessert etter middagen, f.eks.).

Vi forteller aldri ungene at de er flinke til å spise, men gir positiv oppmerksomhet når de liker maten. "Så glad jeg blir når du sier at det er godt!", "dette ser jeg at du likte!" osv. Og så skryter vi voksne mye av maten til hverandre (når den faktisk er god da). De får ikke spise bare én av matvarene til middag, men kan godt få ekstra av det de liker best så lenge det er nok. Vi oppfordrer til å smake på alt.

Roter eller tuller de med maten er de ikke sultne, da kan de gå fra bordet. De kan også gå fra bordet når de er ferdige og har sagt takk for mat, men da må de leke et annet sted og ikke forstyrre de som sitter ved bordet.

Vi har sein middag slik at dette er siste måltid, fordi det passer best med vår hverdag. Barna spiser stort sett tre måltider om dagen (fire måltider på barnehagedager), og er da skikkelig sultne til måltidene. Dette er det nok mange med såkalt kresne barn som glemmer å tenke på - det er lett å være småspist når du får tilbud om mat konstant. Husk også å unngå annen drikke enn vann mellom måltidene.

Ellers er det viktig å ha det hyggelig rundt bordet og snakke om andre ting enn mat. :) 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Mange som tenker slik vi gjør ser jeg. Jeg synes bare det er så vanskelig å gjennomføre i praksis...:sprettoy:

Når spiser ungene deres annet enn sunn mat til faste måltider? Eller gjør de ikke det? :P Vi tar f.eks av og til en is til dessert, og da er det alltid spørsmål om hvem som faktisk spiste middag. Hvilke regler har dere ifht dessert, eller om dere voksne vil ha noe til kaffen? Vi er ikke av de som stadig må ha noe, men det hender.

Og enda en problemstilling, hva hvis dere har besøk, kort-/langvarig? Da blir det alltid mer snacks her, og ungene spiser minimalt med normal mat.

Ts

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange som tenker slik vi gjør ser jeg. Jeg synes bare det er så vanskelig å gjennomføre i praksis...:sprettoy:

Når spiser ungene deres annet enn sunn mat til faste måltider? Eller gjør de ikke det? :P Vi tar f.eks av og til en is til dessert, og da er det alltid spørsmål om hvem som faktisk spiste middag. Hvilke regler har dere ifht dessert, eller om dere voksne vil ha noe til kaffen? Vi er ikke av de som stadig må ha noe, men det hender.

Og enda en problemstilling, hva hvis dere har besøk, kort-/langvarig? Da blir det alltid mer snacks her, og ungene spiser minimalt med normal mat.

Ts

Har vi dessert så får alle, uavhengig av hvor mye middag de har spist. Det hender vi oppmuntrer til å spise litt mer mat før desserten. Og så kan man jo se an hvor mye barna faktisk har spist før man avgjør om det blir is akkurat denne dagen. :) Magen skal jo fylles med mat, ikke søtsaker.

Vi har ikke mer snacks på dagtid når vi har besøk, men det hender besteforeldrene tar med ungene ut til lunsj og spanderer en is etterpå. Da blir det som regel i forbindelse med måltidet. Finnes selvsagt unntak der de har fått noe før middag (da gjerne med påfølgende dårlig matlyst), men det er sjeldent. Det er viktig at ungene er sultne når det er mat! Utrolig hvor lite som skal til for å ødelegge, særlig for det ene barnet vårt som kan være litt småspist.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Sushi skrev:

Utrolig hvor lite som skal til for å ødelegge, særlig for det ene barnet vårt som kan være litt småspist.

Ja det er virkelig sant! Vår eldste fikk en liten bit vannmelon av bestemor i dag, "for det er jo bare vann". Dermed nektet han å spise middag, og gikk heller i gang med å vente på desserten, som hun selvfølgelig presenterte etter middagen. Blir sprø. :roll:

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Starta med å sitte med bordet til alle var ferdig i ca treårsalder. Krever jo at vi foreldre ikke sitter mer 20 min selv. Har litt av alt på talerken, oppmuntrer til å smake på alt men ingen tvang. Vil de ha mer av noe (begrenser mengden av det de liker best  talerkenen, feks pasta) må de pise opp de grønnsakene som er  talerkenen som jeg vet de liker, eller feks smake på noe annet. 

Ingen mat mellom måltid, det er drepen for matlysta, de får eventuellt ei gullerot om tramgen blir for stor. Blei det spist  INGENTING  til middag sparer jeg på middagen så får de den om de må ha noe før kveldsmat eller få d til kveldsmat. Der har jeg ALLTID noe jeg vet de liker så føler ikke det er slemt. Forsøker å variere kveldsmat med havregrøt forskjellige varianter av egg, grønnsaker eller middagsrestene de liker osv for å gi balanse i kostholdet. 

Involverer de i matlaging, da spiser de mer grønnsaker og smaker mer  ting. Lar de forsøke å smøre maten srlv, dekke på selv osv. Da er de litt mer involvert i måltidet. 

Anonymkode: 46472...a76

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...