Gå til innhold

4-åringen vekker baby hele tiden

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Blir snart sprø. Babyen på 7 mnd sover kun 1 gang om dagen i ca 10-20 min fordi 4-åringen enten hyler og skriker, hopper i sengen til baby eller klatrer oppi vognen. På kvelden er det samme. 4-åringen hyler og skriker, hopper i sengen, bråker ekstremt mye eller roper. Det samme skjer om morgenen. Dermed er baby ekstremt sutrete og sur dagen lang. Har prøvd å legge 4-åringen før baby, men det hjelper heller ikke. 4-åringen sovner ikke før etter en stund og når jeg da prøver å legge baby, så kommer 4-åringen løpende inn på rommet. 

Far "MÅ" alltid et eller annet rett før leggetid, enten ut, kjøpe bensin, i møte, på jobb, treffe venner osv, så jeg har begge ungene alene når de skal legge seg. Regner med han synes det er stress, men det er litt vanskeligere når jeg er alene om alt ansvaret, stort sett hele tiden. Er aldri sint på 4-åringen, men har prøvd å forklare han at baby trenger å sove. Og hvis babyen sover kan vi finne på ting kun oss to. Det er ikke noe søskensjalusi, men 4-åringen blir nok fortvilt av at jeg må bruke tid på å legge babyen. Da er han alene. Tips? Er litt sulten på søvn. Baby våkner ca hver time gjennom hele natten (blir ammet).

ps: har ingen familie som kan trå til. Mine foreldre er død og mannens foreldre har flyttet utenlands for 5 år siden 

Anonymkode: 6ee9c...ac4

Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir snart sprø. Babyen på 7 mnd sover kun 1 gang om dagen i ca 10-20 min fordi 4-åringen enten hyler og skriker, hopper i sengen til baby eller klatrer oppi vognen. På kvelden er det samme. 4-åringen hyler og skriker, hopper i sengen, bråker ekstremt mye eller roper. Det samme skjer om morgenen. Dermed er baby ekstremt sutrete og sur dagen lang. Har prøvd å legge 4-åringen før baby, men det hjelper heller ikke. 4-åringen sovner ikke før etter en stund og når jeg da prøver å legge baby, så kommer 4-åringen løpende inn på rommet. 

Far "MÅ" alltid et eller annet rett før leggetid, enten ut, kjøpe bensin, i møte, på jobb, treffe venner osv, så jeg har begge ungene alene når de skal legge seg. Regner med han synes det er stress, men det er litt vanskeligere når jeg er alene om alt ansvaret, stort sett hele tiden. Er aldri sint på 4-åringen, men har prøvd å forklare han at baby trenger å sove. Og hvis babyen sover kan vi finne på ting kun oss to. Det er ikke noe søskensjalusi, men 4-åringen blir nok fortvilt av at jeg må bruke tid på å legge babyen. Da er han alene. Tips? Er litt sulten på søvn. Baby våkner ca hver time gjennom hele natten (blir ammet).

ps: har ingen familie som kan trå til. Mine foreldre er død og mannens foreldre har flyttet utenlands for 5 år siden 

"Ut å fylle bensin"??? Så dårlige unnskyldninger at det er klart at han bare rømmer unna. Få skikk på mannen din.

Så kan du få skikk på 4-åringen - du sier du prøver å forklare, jeg regner med at dette er av det pedagogiske hysteriet som lager små, egoistiske monstre som bare setter seg selv først - alltid! Du må sette klare grenser, lære 4 åringen å la babyen være når det skal soves. Mange måter å gjøre dette på, uten å måtte "være sint"...

• Liker 35
AnonymBruker
Skrevet

Be far holde seg hjemme og gjør jobben sin. Sorry, eneste tips jeg har.. Om han ikke skjønner problemet, så kan han legge ungene alene, så får nok pipa en annen lyd. 

Anonymkode: 4e7e5...98c

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Men i alle dager, her må da bare far trå til! Du må bare fortelle ham at det blir kaos i heimen når du må legge begge. Han får holde seg hjemme og ta sin del av jobben. Du får fortelle ham at du skjønner han synes det er slitsomt, men spørre om han tror det er noe mindre slitsomt for deg som får dobbelt opp? Du kan jo foreslå at enten gjør dere det sammen ellers tar dere annenhver kveld - tipper han velger samarbeid da. Så lenge det bare er teite ting som å "fylle bensin" som drar ham ut av huset er dette bare dårlige unnskyldninger. Jeg tror problemet ville løses på kveldstid i hvert fall, dersom far var hjemme til å avlede storebror (eller legge mini mens du avleder storebror). Fortsett å forklare for storebror, men tørr å være litt streng også. 

På dagtid, er ikke storebror i barnehagen? Skjønner det er værre hvis far er på jobb da... 

Anonymkode: 15dc4...0bb

• Liker 7
Gjest noe tilfeldig
Skrevet

Samsover du med baby? Isåfall hva med å la fire åringen sove sammen med dere, men i "bytte" mot at han er rolig.

AnonymBruker
Skrevet

Tips? Tupp mannen i ræva. Er det dine unger alene eller? Han får da trå til å gjøre jobben sin! 

Ikke gjør ting vanskeligere enn det må være. Far må på banen. 

Anonymkode: d1e57...98b

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor i alle dager er du ikke sint? Jeg hadde eksplodert av hyling inne, samme pokkern hvor gammel ungen er så er det ikke lov å hyle eller skrike innendørs. Hva tror du det hjelper med forklaring? Er kanskje på tide å oppdra fireåringen, det er ikke normal oppførsel eller folkeskikk å hyle når man er inne. Roping er heller ikke lov, og hvis du ikke mener han skal få hoppe i senga eller klatre i vogna, så må du jo gi tydelig beskjed! Forklaring går ikke inn, det har du erfart. Først gir du en advarsel, "det er ikke lov å hoppe i senga, da får du ikke være her på rommet", går ikke det inn så lemp ungen ut. Hyling og skriking inne kvalifiserer til å bli sint uten advarsel. 

Blir helt oppgitt jeg, fireåring som ikke har lært om innestemme....!! 

Anonymkode: 6c2a1...964

• Liker 33
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor i alle dager er du ikke sint? Jeg hadde eksplodert av hyling inne, samme pokkern hvor gammel ungen er så er det ikke lov å hyle eller skrike innendørs. Hva tror du det hjelper med forklaring? Er kanskje på tide å oppdra fireåringen, det er ikke normal oppførsel eller folkeskikk å hyle når man er inne. Roping er heller ikke lov, og hvis du ikke mener han skal få hoppe i senga eller klatre i vogna, så må du jo gi tydelig beskjed! Forklaring går ikke inn, det har du erfart. Først gir du en advarsel, "det er ikke lov å hoppe i senga, da får du ikke være her på rommet", går ikke det inn så lemp ungen ut. Hyling og skriking inne kvalifiserer til å bli sint uten advarsel. 

Blir helt oppgitt jeg, fireåring som ikke har lært om innestemme....!! 

Anonymkode: 6c2a1...964

Eg veldig godt å se at det fremdeles finnes slike mødre som deg. 

Anonymkode: 7d3d0...9eb

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Far må da for svrte svingende kunne ta seg sammen og ta seg av sitt eldste barn? Ut og kjøpe bensin kan firåringen fint være med på. Venner kan han utsette. Her er det først far som trenger oppdragelse, dernest firåringen. Når barn ikke har respekt nok for sine foreldre og søsken til å høre etter og respektere at babyen skal ha fred, så er det måten beskjeden blir gitt på som ikke er forståelig. Skjerp deg, grip fatt i far og få han til å skjerpe seg og dernest firåringen. 

Samsoving var det en som foreslo oppi her. Med firåringen eller den 7 mnd gamle babyen? Begge deler er like vanvittig dumt. 

Anonymkode: df4ff...9bc

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Hei dere! Ts her. Jeg er selvsagt streng med 4-åringen, men ikke sint/kjefter. Han får beskjed og pleier å høre etter, men når han først har vekket babyen, er det utrolig vanskelig å få baby til å sove igjen. Jeg sitter ofte i timesvis med hylende baby. Man kan jo bli gal av mindre. Har også prøvd å samsove med baby og 4-åring, men med en gang babyen ser storebroren sin blir babyen helt vill. Da begynner baby og skrike, hyle, le og er høyt og lavt. Jepp, jeg misunner alle med en rolig baby, mens jeg aldri har fått babytiden med noen av mine, da de skulle ut å klatre/stå før de kunne sitte 😅 

Far er bare som han er. Han blir lett stresset og lover bot og bedring. Det har han lovet siden fødsel, men fremdeles stikker han ut, hver bidige dag. Jeg sa i sted at hvis han ikke skjerper seg må vi nesten ha "samværsavtale" i hjemmet siden jeg sitter inne hver eneste kveld, alene med barna - og kunne tenkt meg en kinotur eller kaféturer med venninner. Han svarte at neida, det trengte vi ikke, for han skulle bli bedre. Vi får sjå..

AnonymBruker
Skrevet

1) Pappaen må trå til!

2) En fireåring er gammel nok til å skjønne at slik oppfører man seg ikke!

Anonymkode: 0f0f2...2ba

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1) Pappaen må trå til!

2) En fireåring er gammel nok til å skjønne at slik oppfører man seg ikke!

Anonymkode: 0f0f2...2ba

3. Nåde en firåring og pappaen må ha klare meldinger så de forstår ts sin frustrasjon og hvor grensene går. 

Anonymkode: df4ff...9bc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du MÅ få faren til å trå til! Mulig det løser seg seg bare av det, ellers ser jeg for meg at du må stramme opp fireåringen litt også.

Anonymkode: 85332...801

Gjest summesumbi
Skrevet

Hva med at far tar med seg yngste på trilletur på kveldene, evt du, slik at kun en voksen er hjemme og legger fireåringen?  Han får kjøre seg en tur etter unga er lagt hvis det er så om å gjøre,kan du si

AnonymBruker
Skrevet

Synes du dkal ta en avtale med mannen om at du legger babyen ig han legger 4 åringen..dette greier dere.

Anonymkode: 69e67...2e1

Skrevet

Har du noe som 4-åringen kan glede seg til (å få) når du skal legge babyen? Det samme kan han gjøre eller få når babyen sover på morgenen. Jeg vet ikke hva det kunne være, men noe han kun får (gjøre) når babyen skal sove, og som gjør at han er stille. Han kommer til å bygge opp forventning rundt det at babyen sover, for da skjer dette andre spennende som han ikke får ellers, og forhåpentligvis vil dette skape en vane med at han er stille når babyen sover.

Skrev dette innlegget i en annen tråd:

Jeg har ikke barn, men har en hund, og har i det siste kommet over noe som heter "positiv forsterkning". Man kan "trene" alle slags dyr (og mennesker) ved å legge merke til hva de gjør, og belønne det som man vil ha. Positiv forsterkning betyr å legge noe til (positiv) som øker sannsynligheten for at noe vil skje igjen (forsterkning).

Et eksempel: Jeg liker ikke at hunden min hopper opp på andre mennesker. Istedenfor å straffe eller si "nei" når hun gjør det, er jeg lynrask og stikker til henne en godbit når hun setter seg foran dem istedenfor å hoppe. Hun lærer at hun får det hun vil ha ved å sitte, uten at jeg kjefter og maser på henne som: "Nei, nei nei, sitt, sitt SITT!" Dette slipper jeg, og hun lærer superraskt fordi hun fant ut selv hva som virker.

Et eksempel til: Hunden min jager kattene mine. Her kan jeg ikke bare ignorere at hun gjør det, for da forsterker hun handlingen så mye selv ved å få belønning fra adrenalinrushet. Så jeg holder hunden i halsbåndet når hun vil løpe etter kattene, venter til hun setter seg av seg selv, belønner så massivt med det beste hun vet. Jeg gjør dette om og om igjen i nærheten av kattene, til slutt setter hun seg av seg selv for å få belønningen, og jeg kan slippe henne. Hun har lært det.
Et eksempel med mennesker: Jeg lager en ekstra god middag til kjæresten min når jeg ser at han har vasket opp, og sier f.ex. "Så rent og fint det var her, nå fikk jeg lyst til å lage noe godt" (han trenger ikke vite sammenhengen, men han vil huske dette og kanskje vaske opp oftere.)

Akkurat HVORDAN du skal gjøre det i dette tilfellet aner jeg ikke, men kan anbefale litt spennende lesning:
Dont' Shoot The Dog - Karen Pryor: http://marul.ffst.hr/~dhren/nastava/pedagoska/Don't%20shoot%20the%20dog.pdf
Fins også på norsk: http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=2639847
Reaching the Animal Mind http://reachingtheanimalmind.com/
På norsk: https://www.haugenbok.no/Generell-litteratur/Andre-dyr/Veien-inn-i-dyrets-sinn/I9788292189610

AnonymBruker
Skrevet

Ja tren barnet som en hund..genialt. :sprettoy:

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Funker fett her.

Anonymkode: 99c70...62c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er så feil med det?

Det er svært store likheter i barne og hundeoppdragelse... Men dette viste du kanskje ikke?

Det dreier seg om kjærlighet, tolmodighet, det dreier seg om å rose det positive, ignorere det negative (fjerning av ros er også straff). Det dreier seg om å være konselvent og trygg...

Anonymkode: cef88...18e

• Liker 6
Skrevet

Min eldste er et par år eldre enn din, og syns også det er kjipt når jeg må legge babyen. Hun kom inn på rommet annethvert minutt og babyen ble jo spinnvill hver gang hun så storesøster.  Jeg har løst det ved at eldste får spille på iPaden mens jeg legger babyen. Hun håper nå at jeg bruker noen timer på leggingen for da får hun lengre tid på iPaden.

Vet ikke om du har iPad, men en annen mulighet er om 4-åringen din har en favorittserie han kan se på tv mens du legger yngste? 

Jeg har også latt min eldste lese en bok/synge sang  for babyen før hun skal sove. Kanskje du kan avlede 4-åringen din med at istedenfor å hoppe/rope når baby skal sove, så kan han heller synge en sang eller lese fra favoritt boka Hans (Han kan vise bilder fra boka og gjenfortelle historien med sine egne ord).

Ellers så må du bare være streng og konsekvent på hvordan 4-åringen skal/skal ikke oppføre seg når babyen skal sove. 

Når det kommer til faren som stikker av ved leggetid, så må du få han til å innse at han ikke kan fortsette slik. Gi han begge ungene med en gang han kommer Hjem fra jobb og si at du skal på kino med "Lise". Du er hjemme til kl 22, sees da. Da får han oppleve hvordan leggingen går når man er alene, og innser kanskje at han er dust som stikker av! 

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...