Gå til innhold

Gifte meg i kirken, men uten "kristelig snakk" i vielsen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har forlovet meg, hurra! Da kan jeg endelig begynne å planlegge bryllup på papiret, og ikke bare i mitt eget hode. Men så har jeg et spm. som jeg ikke har klart å finne noe svar på på nett.

Jeg er døpt og konfimert i "min" kirke. I tillegg er min kjære mor bisatt i den kirken og gravlagt på kirkegården som tilhører kirken. Jeg ønsker meg derfor kirkelig vielse av to hovedgrunner:

- Jeg har alltid syntes kirkelige vielser har vært det som ser mest vakkert ut, i tillegg til at jeg synes kirken er en meget vakker bygning. ("Min" kirke er en gammel steinkirke.) Jeg synes kirkelige vielser gir mest "høytidelighet" og kan ikke se for meg å gifte meg noe annet sted.

- Min mor døde da jeg var 20 år gammel. Det var 2-3 år før jeg møtte min drømmemann. Jeg skal ikke gå så mye inn på detaljer, men det faktum at hun har gått glipp av alt som har skjedd i mitt voksne liv er meget, meget sårt for meg. Jeg ser for meg at vi kunne ha fått "inkludert" henne i bryllupet om alle kunne ha lagt en rose e.l. på graven hennes før vielsen starter. (Eller kanskje tent et lys?) Det blir et lite bryllup med rundt 20 folk, kanskje færre, så det hadde vært fullt mulig å få til.

Men så til problemet: hverken jeg eller min mann er religiøse, og ser på oss selv som ateister. (Og ja, en ateisk kan fint synes en kirke er vakker, og ja, en ateisk kan ønske seg et bryllup i den bygningen. Jeg vet det er mange som sliter med å forstå den.)

(Tl;dr:)
Er det noen som har hatt noen erfaringer med å få en litt mer spesial-designet vielse? Helst uten salmer, bønner o.l.? Da ingen av oss er kristne, og heller ikke våre foreldre er det, synes vi det blir helt feil å må pine oss igjennom slike ting når det har null mening for oss.

Aller helst skulle vi vel kanskje ha leid bare kirkebygget, uten prest, også heller ha leid inn noen andre til å gjennomføre selve vielsen for oss. Men hvis jeg har skjønt det riktig går ikke det ann?

Jeg kunne selvsagt bare tatt kontakt med den lokale kirken og fått svar med en gang, men jeg vet ikke hvordan jeg hadde taklet et nei, når det å få gifte meg i kirken der min mor ligger er så uendelig viktig for meg.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ved kirkelige vielser er det en viss liturgi som må følges, så dere slipper ikke helt unna det nei. Det er ikke mulig å leie kirken og gjennomføre borgerlig vielse. Når det gjelder musikk kan dere komme med ønsker, og mange vil vektlegge ønskene deres, men musikken skal endelig godkjennes av kantor/prest. 

• Liker 34
Skrevet

Altså.. skal du gifte deg i kirken så er det jo kirkelig. Presten kommer til å tale utifra de kristne prinspper og utifra bibelen. 

Mulig du kan velge bort salmer (vi måtte ha to salmer husker jeg), men du kommer nok ikke unna den kristne settingen når du vil gifte deg i ei kirke. 

Tror jeg ville tenkt andre alternativer selv om jeg forstår tilknytningen du har til kirken, men likevel.. da må du nesten bare finne deg i å ha en kristen vielse. 

• Liker 42
AnonymBruker
Skrevet

Bryllup i kirken er en kristen seremoni. Jeg har hittil til gode å høre om noen som har klart å fjerne "Gud og Jesus" ut av bryllupsseremonien, selv om jeg har vært borti flere som - som deg - ønsker dette. Det er heller ikke mulig å leie kirkebygget og bruke en annen til å vie. Kirkebygget er kirken. Kirken er kristen. For de kristne er det altså ikke "bare" et pent forsamlingslokale. Du velger selv hvilke salmer du skal ha, og du kan fint velge noen med mindre "kristent innhold", men å følge de faste delene av kristen liturgi, tror jeg dessverre det vil være vanskelig å komme utenom. Du sier du ikke kan se for deg å gifte deg et annet sted - men jeg tror ikke du kan få i pose og sekk i dette tilfellet. Du kan ikke både få kirkens høytidelighet og fine lokale, og samtidig ta vekk alt kirken står for. 

Er det helt uaktuelt å ha vielsen et annet sted? Forstår at det er viktig for deg å ha moren din med. Kan det være en ide å ha seremonien et annet sted, men likevel reise innom kirkegården før eller etter vielsen, evt bare brudeparet og de nærmeste? Er det langt unna? 

Alternativet må være å akseptere den kirkelige rammen i bryllupet. Som jeg håper du forstår ikke er urimelig, siden du tross alt skal gifte deg i kirken. 

(Ikke at det teller noe hva jeg mener, men personlig hadde det vært veldig vanskelig for meg å ha en seremoni med innhold som jeg ikke tror på eller som ikke betyr noe for meg. Det hadde føltes som løgn å stå der å si "ja" foran Gud, dersom jeg ikke trodde på det i det hele tatt eller var åpen for at det er noe i det. Og er det noe som er viktig for meg på bryllupsdagen, er at det er ekte og ikke løgn. )

Anonymkode: b7d3f...5ad

• Liker 18
Skrevet
8 minutter siden, Purple Basil skrev:

Enig. Hvorfor skal dere gifte dere i kirken når ingen av dere er kristne? Moren din er vel ikke mer i kirken enn andre steder? Din mor vil du tenke på uansett hvor hun er.

Man skulle tro at en som er gammel nok til å gifte seg vet hva en kirke er.

Skrevet

Kirken er forbeholdt for de kristne. Her kan du nok ikke få i pose og sekk. Jeg er singel, men kikkert stadig på bryllupskjoler og lokaler etc på pinterest. I går så jeg en fin måte å hedre de man skulle ønske var til stedet. Det var et hagebryllup, og på det ene bordet var det lys, bilder av de avdøde og en tekst "Til minne om de som ikke kunne være tilstede" Til minne om de som er i himmelen" etc. Er det noe dere kunne gjort? Og eventuelt lagt rose på graven før vielsen/etter vielsen? 

Synes rett og slett det blir helt feil å gifte seg i kirka når dere ikke er kristne..

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Hadde samme problemstilling som deg. Jeg er døpt og konfirmert i samme kirke og mine besteforeldre er gravlagt der. Ingen av oss kaller oss kristne. Gjennomførte det likevel med minimalt av det religiøse (valgte ut salmer som ikke hadde så mye Gud i teksten bl.a) og holdt hele vielsen så kort som mulig. Synes ikke det er noe godt alternativ til det å gifte seg i kirken. Vi har vært med på å betale for bygget over skatteseddelen så jeg synes vi har "rett" på å benytte oss av det selv om vi ikke er kristne. Vielsen ble kjempefin og varte i kanskje 25 min :) 

Det kjipeste var at vi følte vi måtte sitte å lyve til presten på samtalen vi måtte ha i forkant, mye spørsmål om vårt forhold til Gud for å si det sånn.. Presten var ikke fornøyd med vage svar og stilte oppfølgingsspørsmål :P men vi tok ikke sjansen på å si at vi overhode ikke trodde på Gud i tilfelle han ikke ville vie oss. Gikk fint da! Men du må nok belage deg på at du må høre om Gud og Jesus i bryllupet ditt om du vil gifte deg i kirken.

Anonymkode: b7048...ef0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke kirkevedlikehold osv støttet av staten? Så lenge de kristne og kristendommen ikke betaler for kirken, så syns jeg den burde være tilgjengelig for alle som vil leie den.

Anonymkode: 059dc...b46

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Det er faktisk mange prester som vil synes at det er helt greit at man vil gifte seg i kirken nesten kun på grunn av bygget, orgelet, høytideligheten og tradisjon.

Men(!) nå er det faktisk sånn at Den norske kirke kun har lov til å vie folk ut i fra den liturgien som er vedtatt. Dette er fordi ekteskapet ikke bare er kulturelt, religiøst eller koselig. Det er faktisk en juridisk avtale man ikke kan gjennomføre hvor som helst av hvem som helst. Man må f.eks. ha forbønn(Fadervår) i følge liturgien. 

Som personlig kristen og aktiv i kirken synes jeg faktisk det er helt greit at man gifter seg i kirken og "later som", selv om man ikke tror på det presten sier. Det er det jeg hadde ønsket av min framtidige ektefelle. Jeg vil gifte meg i kirken og bryr meg ikke om han tror på Gud eller ikke. 

Mtp. økonomisk støtte av kirken så fases denne ut. Avskaffingen av statskirka er en prosess som ennå ikke er fullført. 

Anonymkode: c4ede...407

• Liker 11
Skrevet

Mitt inntrykk er at det er mange prester som ikke vil ha noen kvaler med å vie ateister. Det skjer nok ganske ofte. Du kan kanskje ikke få en seremoni kjemisk renset for kristendom, men det må ikke være den lokale presten som vier dere.

At ateister døper ungene sine og folk som ikke er troende står og lover Gud å ære hverandre er hverdagslig i kirken, fordi vi har hatt en statskirke. Dette er noe kirken selv har lagt opp til, så jeg ville ikke hatt så dårlig samvittighet for å gjøre det, for jeg respekterer ikke Dnk som et ordentlig trossamfunn, og det gjør de strengt tatt ikke selv heller :)

• Liker 4
Skrevet

Trådstarter, er usikker på om du har svart meg. Men som jeg nevnte, et eget lite bord med lys og bilder av de man skulle ønske var tilstede. Og noen fine ord ved. Kunne det vært noe? Og kjøre innom kirkegården før eller etter vielsen for å legge blomster på graven? 

Har noen alternativer til deg, men tviler på du er interessert da det virker som du allerede har bestemt deg for kirken..

• Liker 1
Skrevet (endret)
2 timer siden, Minlillesky skrev:

Trådstarter, er usikker på om du har svart meg. Men som jeg nevnte, et eget lite bord med lys og bilder av de man skulle ønske var tilstede. Og noen fine ord ved. Kunne det vært noe? Og kjøre innom kirkegården før eller etter vielsen for å legge blomster på graven? 

Har noen alternativer til deg, men tviler på du er interessert da det virker som du allerede har bestemt deg for kirken..

Hei, nei, jeg har ikke svart enda. Jeg ville vente til alt "bråket" roet seg ned litt. Jeg skjønner ikke hvorfor folk tar sånn på vei fordi jeg spurte om et spm. om det går ann eller ikke... Enten så går det, eller så går det ikke. Enten har de hørt om noen som har fått viljen sin, eller så har de ikke. Er ikke verre enn det. :klo:

Så til deg, Minlillesky: Ja, jeg har tenkt tanken. Men problemet med akkurat den løsningen er at jeg er redd det skal sette en demper på bryllupsfesten. En konstant påminnelse på at hun er død og ikke med oss. Kunne jeg fått alle sammen med på graven før bryllupet startet hadde jeg fått utrettet to ting:

- Det første er at da hadde de som aldri rakk å treffe henne (fra min forlovedes side) fått "treffe henne", eller iallefall hennes hvilested. De kunne ha fått sett navnet hennes, dagen hun ble født og dagen hun døde. Graven hadde hatt masse lys og/eller blomster der hele dagen, og på den måten hadde jeg følt at hun hadde fått lov til å være med på bryllupet også.

- Den andre grunnen handler litt om det jeg sa at jeg er redd det vil sette en demper på festen. Iallefall for meg, og muligens min bror. Hver gang jeg ser den tomme plassen reservert for henne eller det bordet med lys og bilder o.l. vil det få meg på gråten. (Blir nesten på gråten bare jeg skriver dette nå. Dårlig tegn.) Hadde vi fått gjort dette før bryllupet derimot, hadde iallefall jeg på en måte fått gjennomført det - også ferdig med det. Jeg kan le og smile resten av dagen og kvelden uten å må løpe ut mens jeg griner.

En annen ting som på en måte går under den første grunnen er at min forlovedes familie er fra utlandet, og har aldri vært i Norge før. Hvis vi skal få de med til graven, må vi isåfall skysse de frem og tilbake, og vi er ikke så mange til at vi kan kjøre alle sammen, og vi er heller ikke så mange at vi kan spleise på buss. Mulig de fleste gjester ikke har så lyst til å bruke penger på akkurat det, og de gjestene på min side har nok mest sannsynlig ikke lyst til å være taxisjåfør rett før de skal skynde seg dit vielsen er. Uff, dette ble langt. Sorry.

Men i og med at 95% av alle svarene er "nei fy fader det skal du ikke gjøre" og "nei det går ikke ann, ferdig med det" ser det ikke ut som jeg har så mye valg... Mulig jeg bare tar å glemmer hele greia. Men takk for svar uansett!

Endret av PaperFlower
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, PaperFlower skrev:

Hei, nei, jeg har ikke svart enda. Jeg ville vente til alt "bråket" roet seg ned litt. Jeg skjønner ikke hvorfor folk tar sånn på vei fordi jeg spurte om et spm. om det går ann eller ikke... Enten så går det, eller så går det ikke. Enten har de hørt om noen som har fått viljen sin, eller så har de ikke. Er ikke verre enn det. :klo:

Så til deg, Minlillesky: Ja, jeg har tenkt tanken. Men problemet med akkurat den løsningen er at jeg er redd det skal sette en demper på bryllupsfesten. En konstant påminnelse på at hun er død og ikke med oss. Kunne jeg fått alle sammen med på graven før bryllupet startet hadde jeg fått utrettet to ting:

- Det første er at da hadde de som aldri rakk å treffe henne (fra min forlovedes side) fått "treffe henne", eller iallefall hennes hvilested. De kunne ha fått sett navnet hennes, dagen hun ble født og dagen hun døde. Graven hadde hatt masse lys og/eller blomster der hele dagen, og på den måten hadde jeg følt at hun hadde fått lov til å være med på bryllupet også.

- Den andre grunnen handler litt om det jeg sa at jeg er redd det vil sette en demper på festen. Iallefall for meg, og muligens min bror. Hver gang jeg ser den tomme plassen reservert for henne eller det bordet med lys og bilder o.l. vil det få meg på gråten. (Blir nesten på gråten bare jeg skriver dette nå. Dårlig tegn.) Hadde vi fått gjort dette før bryllupet derimot, hadde iallefall jeg på en måte fått gjennomført det - også ferdig med det. Jeg kan le og smile resten av dagen og kvelden uten å må løpe ut mens jeg griner.

En annen ting som på en måte går under den første grunnen er at min forlovedes familie er fra utlandet, og har aldri vært i Norge før. Hvis vi skal få de med til graven, må vi isåfall skysse de frem og tilbake, og vi er ikke så mange til at vi kan kjøre alle sammen, og vi er heller ikke så mange at vi kan spleise på buss. Mulig de fleste gjester ikke har så lyst til å bruke penger på akkurat det, og de gjestene på min side har nok mest sannsynlig ikke lyst til å være taxisjåfør rett før de skal skynde seg dit vielsen er. Uff, dette ble langt. Sorry.

Men i og med at 95% av alle svarene er "nei fy fader det skal du ikke gjøre" og "nei det går ikke ann, ferdig med det" ser det ikke ut som jeg har så mye valg... Mulig jeg bare tar å glemmer hele greia. Men takk for svar uansett!

Kan du ikke bare gifte deg i kirken, velge ut salmer med minst mulige gudesnakk og ha vielsen der? Jeg er selv ikke religiøs, og vet at det ikke er så gøy å høre på, men selve budskapet i det de sier er jo likevel et fint budskap syntes jeg, du trenger jo ikke legge så mye vekt på at det er religiøst, men heller se på det som fine ord som du og mannen din skal ta med seg videre. Jeg hadde hvert fall gjort det slik, om jeg ville inkludere moren din i brylluppet også. 

Du kan også sende Mail til kirken, med en email som ikke har ditt navn i, og spørre om det er mulig å få lov til å ha vielsen der selv om dere er ateister fordi du syntes det er et nydelig bygg og at moren din er gravlagt der osv. (Altså, du må så klart fremdeles ha prest, salmer osv. men er jo greit å ikke måtte lyve å late som du er religiøs). Om presten ikke vil vie dere som ateister, tar dere kontakt igjen senere, men da under ekte navn og later som dere i det minste er litt religiøse. :)

Anonymkode: c0b33...acb

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

De som ikke har fått truffet henne tidligere kan uansett komme til graven dersom de har behov for det, er de interesserte så kan du selv ta dem med dit. Tenker du å ha bryllupsfesten på selve kirkegården eller? Hvis ikke så er det ikke mye hold i argumentene dine. Du kommer bare med tåpelige unnskyldninger her. Nei, du kan ikke få en vielse i kirken som ikke inneholder Gud, det er ikke slik det fungerer. Ta gravbesøket utenom! 

Anonymkode: 05fb0...fe8

• Liker 15
Gjest Sisti
Skrevet

Du kan jo kontakte kirka og be om et møte og forklare problemstillingen, og høre om det finnes noe kompromiss. 

Men prøv å være åpen for andre alternativer. Vi hadde vår vielse i samme lokalet som festen, og har fått SÅ mye skryt for det. Mange som har sagt at det var den flotteste vielsen de har vært i, selv om den var kort og uformell. Vi hadde helt frie rammer, og fikk gjort det veldig personlig. Kanskje var ikke lokalet like pent som kirka, men innholdet var mye finere enn i en kirkelig vielse - og det er jo helst det man vil huske, er det ikke? Ikke den flotte kirketrappa? 

Dere kan jo likevel møtes på graven til din mor før vielsen for eksempel. Be alle dere ønsker å ha med om å møte der, så har dere en liten stund der, og reiser som et følge til vielseslokalet. Eller motsatt - dra innom etter vielsen. Dagen er fleksibel! 

Skrevet
16 timer siden, PaperFlower skrev:

Jeg har forlovet meg, hurra! Da kan jeg endelig begynne å planlegge bryllup på papiret, og ikke bare i mitt eget hode. Men så har jeg et spm. som jeg ikke har klart å finne noe svar på på nett.

Jeg er døpt og konfimert i "min" kirke. I tillegg er min kjære mor bisatt i den kirken og gravlagt på kirkegården som tilhører kirken. Jeg ønsker meg derfor kirkelig vielse av to hovedgrunner:

- Jeg har alltid syntes kirkelige vielser har vært det som ser mest vakkert ut, i tillegg til at jeg synes kirken er en meget vakker bygning. ("Min" kirke er en gammel steinkirke.) Jeg synes kirkelige vielser gir mest "høytidelighet" og kan ikke se for meg å gifte meg noe annet sted.

- Min mor døde da jeg var 20 år gammel. Det var 2-3 år før jeg møtte min drømmemann. Jeg skal ikke gå så mye inn på detaljer, men det faktum at hun har gått glipp av alt som har skjedd i mitt voksne liv er meget, meget sårt for meg. Jeg ser for meg at vi kunne ha fått "inkludert" henne i bryllupet om alle kunne ha lagt en rose e.l. på graven hennes før vielsen starter. (Eller kanskje tent et lys?) Det blir et lite bryllup med rundt 20 folk, kanskje færre, så det hadde vært fullt mulig å få til.

Men så til problemet: hverken jeg eller min mann er religiøse, og ser på oss selv som ateister. (Og ja, en ateisk kan fint synes en kirke er vakker, og ja, en ateisk kan ønske seg et bryllup i den bygningen. Jeg vet det er mange som sliter med å forstå den.)

(Tl;dr:)
Er det noen som har hatt noen erfaringer med å få en litt mer spesial-designet vielse? Helst uten salmer, bønner o.l.? Da ingen av oss er kristne, og heller ikke våre foreldre er det, synes vi det blir helt feil å må pine oss igjennom slike ting når det har null mening for oss.

Aller helst skulle vi vel kanskje ha leid bare kirkebygget, uten prest, også heller ha leid inn noen andre til å gjennomføre selve vielsen for oss. Men hvis jeg har skjønt det riktig går ikke det ann?

Jeg kunne selvsagt bare tatt kontakt med den lokale kirken og fått svar med en gang, men jeg vet ikke hvordan jeg hadde taklet et nei, når det å få gifte meg i kirken der min mor ligger er så uendelig viktig for meg.

Syns det er helt dust å gifte seg i kirken om man er ateister. Og du ksn ikke forvente at det ikke blir gudstjeneste. Dere skal vies av en prest. Hykleriske er dere.

• Liker 13
Gjest Blondie65
Skrevet

Må man ha prestelig vigsel for å få bruke kirken, eller kan man f.eks ha en human etisk vigsler der?

Jeg tenker at du kan løse minnet om din mor ved å ha en seremoni andre steder enn på graven hennes. F.eks ved starten av vielsen tenne lys for henne i vielseslokalet?

Skrevet

Man får ikke ha en humanetisk vielse i en kirke nei

• Liker 12
Gjest Sisti
Skrevet
2 minutter siden, Blondie65 skrev:

Må man ha prestelig vigsel for å få bruke kirken, eller kan man f.eks ha en human etisk vigsler der?

Jeg tenker at du kan løse minnet om din mor ved å ha en seremoni andre steder enn på graven hennes. F.eks ved starten av vielsen tenne lys for henne i vielseslokalet?

HEF vil nok nekte å vie i kirken, de er superstrenge på at det ikke skal være kristent innhold eller rammer overhodet. Unitarforbundet eller Humanistene er veldig fleksible, men jeg tror de fleste (alle?)  kirker er "stengt" for utleie til vielser som ikke gjøres av kirka. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...