AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #1 Del Skrevet 9. juli 2016 Jeg har omsider innsett at jeg er alkoholiker. Jeg har i ca 10-år brukt alkohol som selvmedisinering mot sosial angst og for å glemme vonde ting. Men nå er det nok! Jeg er høyt utdannet og har god jobb, men har de siste mnd vært sykmeldt pga utbrenthet. Men den siste uken har jeg innsett at det mest sannsynlig er alkoholabstinens jeg har. Jeg er svimmel, ør, sliten og en voldsom angst. Normalt har jeg drukket ca en kartong vin i uken, aldri på dagen, men mange kvelder i uken. I ferier ofte mer. Jeg har besemt meg for å bruke mine tre ferieuker på å bli frisk:) ikke drukket noe siden onsdag, så 3 dager uten i dag. Jeg er fortsatt veldig svimmel og ør. Så til mitt spm; hvor lang tid vil det ta før kropp og hodet fungerer igjen? Ønsker svar fra de med erfaring eller kan det. Jeg har googlet det som googlet kan, men det står så mye forskjellig. Tusen takk for svar:) Anonymkode: 3daee...de6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #2 Del Skrevet 9. juli 2016 Det er umulig å svare på. Det er så individuelt. Har du vurdert samtalebehandling en stund, for å hjelpe over kneika? Uansett: heia deg! Det er en tøff erkjennelse du har kommet til, klapp deg selv på skuldra for den. Lykke til! Anonymkode: 35bf6...1ac 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #3 Del Skrevet 9. juli 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er umulig å svare på. Det er så individuelt. Har du vurdert samtalebehandling en stund, for å hjelpe over kneika? Uansett: heia deg! Det er en tøff erkjennelse du har kommet til, klapp deg selv på skuldra for den. Lykke til! Anonymkode: 35bf6...1ac Takk:-) Faktisk godt å ha erkjent det. Har ikke, og kommer ikke til å fortelle dette til noen. Selv ikke til mannen min.. Føles så pinlig... Så terapi blir det ikke. Mannen min sitter og tar seg en øl nå, og jeg har faktisk ikke lyst på. Så dette skal gå bra:) jeg håper bare kropp/hodet kommer raskt tilbake., Anonymkode: 3daee...de6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #4 Del Skrevet 9. juli 2016 Det kommer litt an på, men eventuelle fysiske abstinenser går ganske fort over, men hvis du merker at du blir dårlig så må du kontakte lege. Anbefaler deg virkelig å se på muligheten for å få litt hjelp til å holde deg rusfri. Det kan gå lettere og det er ikke pinlig! Tøft gjort av deg å innrømme det overfor deg sjøl. Lykke til:) Anonymkode: 7d7b0...054 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Niennas Skrevet 9. juli 2016 #5 Del Skrevet 9. juli 2016 Gratulerer, og lykke til! Min mor gikk gjennom det samme for et års tid siden, og hun var overrasket over "hvor lett" det var, i forhold til hva hun hadde forventet seg. Hun var også nødt til å rydde en god del i sitt sosiale liv, og hun opplevde det hele som en berikelse. Nå sier hun at hun har blitt så glad i det livet hun har at hun ikke savner vin eller lignende. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #6 Del Skrevet 9. juli 2016 Takk for svar:-) Da håper jeg det går rimelig fort over, og at svimmelhet, ørheten og angsten er borte til jobb om tre uker! Jeg får se om jeg søker behandling, men jeg tror jeg skal klare dette selv. Hater slik livet mitt er blitt, så jeg må klare det... Anonymkode: 3daee...de6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #7 Del Skrevet 9. juli 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar:-) Da håper jeg det går rimelig fort over, og at svimmelhet, ørheten og angsten er borte til jobb om tre uker! Jeg får se om jeg søker behandling, men jeg tror jeg skal klare dette selv. Hater slik livet mitt er blitt, så jeg må klare det... Anonymkode: 3daee...de6 Jeg er i samme situasjon. For meg så føler jeg meg veldig raskt bedre etter å ha kuttet ut alkohol en kort stund. Jeg tror en av årsakene også er mangel på skikkelig hvile. Jeg drikker meg sjelden "dritings", kun brisen, så jeg er heller ikke bakfull. Men etter å ha drukket sover man jo ikke skikkelig, man får ikke REM-søvnen og (i hvert fall jeg) våkner flere ganger om natten. Så blir gående slapp og litt svimmel hele neste dag. Jeg er riktignok ikke gift, og det er nok noe ved det å være alene og iblant litt kjedsom som gjør at jeg trenger vin om kvelden... I tillegg til det sosiale, som for deg. Anonymkode: 8309a...bd2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
punkyB Skrevet 9. juli 2016 #8 Del Skrevet 9. juli 2016 Jeg tror ikke du kommer til å klare dette uten å si fra til dine nærmeste. Hvis du er en alkohliker så vil jeg anta at de har ant noe / sett noe , dvs. de må jo også ha lagt merke til at du inntar for mye alkohol. Tror det blir vanskelig hvis du faktisk mener å slutte uten at de vet årsaken til det. Jeg ser jo heller ikke hvorfor de ikke skal si noe til de. Det er faktisk et viktig sted i det å slutte å drikke å faktisk innrømme at man har et problem - sier du ikke fra til de nærmeste har du vel ikke helt akseptert problemet (men du har innsett det). De nærmeste vil være en viktig støtte for deg i prosessen med å slutte. Du bør også snakke med legen din om dette og få oppfølging derfra. Har ingen svar på hvor lang tid det vil ta. Hvis du faktisk kan klare å la være å drikke i 3 dager uten større problemer så ser det jo ut til at du klarer det uten profesjonell og medisinsk hjelp. Men jeg er vel redd for at suget etter alkohol vil dukke opp selv om ubehaget ikke er der og det vil være vanskelig å takle. Sikkert viktig å spise bra/sunt og prøve å bevege deg og få litt frisk luft . Lykke til ! :-) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #9 Del Skrevet 9. juli 2016 Jeg har aldri hatt sug etter alkohol, jeg har drukket vin for å "roe ned" og for å være sosial. Så jeg slipper suget som jeg vet mange andre alkoholikere har. Men jeg tror nå at mye av uroen og angsten min rett og slett er abstinens.. Så jeg håper at når de går over vil kroppen bli roligere og angste lette. Det er ihvertfall det jeg håper. Men jeg er veldig svimmel/fjern her jeg sitter nå... Vet og jeg burde fortelle de nærmeste, men jeg kjenner jeg ikke er helt klar for det ennå. Jeg har bare sagt at jeg trenger en hvit periode.. Anonymkode: 3daee...de6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #10 Del Skrevet 9. juli 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har aldri hatt sug etter alkohol, jeg har drukket vin for å "roe ned" og for å være sosial. Så jeg slipper suget som jeg vet mange andre alkoholikere har. Men jeg tror nå at mye av uroen og angsten min rett og slett er abstinens.. Så jeg håper at når de går over vil kroppen bli roligere og angste lette. Det er ihvertfall det jeg håper. Men jeg er veldig svimmel/fjern her jeg sitter nå... Vet og jeg burde fortelle de nærmeste, men jeg kjenner jeg ikke er helt klar for det ennå. Jeg har bare sagt at jeg trenger en hvit periode.. Anonymkode: 3daee...de6 Akkurat samme er det for meg. Jeg har ingen avhengighet eller liknende i familien (tvert imot veldig god mental helse hele veien), så det er ikke noe jeg er disponert for. Og jeg har ingen problemer med å gå uten dersom jeg har spesifikke planer for kvelden, som f.eks. middag med familien. Føler ikke et sug. Det er når jeg er alene hjemme, litt alene og litt kjedsom, og jeg vet at en bok, en film eller litt musikk blir mye bedre når jeg er litt brisen. Eller hvis jeg skal være med på noe sosialt som involverer nye mennesker, foretrekker jeg alltid at det skjer et sted som involverer alkohol. Jeg VET jo at jeg er mye bedre og interessant selskap når jeg har sluppet taket litt, og det er problemet. Jeg former nye vennskap og er en sjarmerende og intelligent date bare jeg får LITT i meg. Har tenkt på å bestille denne boken: https://www.amazon.com/Her-Best-Kept-Secret-Drink--Control/dp/1439184399/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1468091158&sr=1-1&keywords=why+women+drink Den refererer mer til alkoholmisbruk enn ren og skjær alkoholisme. Ifølge forfatteren er det ulike grunner til at menn og kvinner drikker, og problemet med mange organisasjoner som jobber med dette er at de er bygd opp etter modellen for mannlig alkoholisme - mens det ofte er andre faktorer som spiller inn for kvinner. Anonymkode: 8309a...bd2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #11 Del Skrevet 9. juli 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Akkurat samme er det for meg. Jeg har ingen avhengighet eller liknende i familien (tvert imot veldig god mental helse hele veien), så det er ikke noe jeg er disponert for. Og jeg har ingen problemer med å gå uten dersom jeg har spesifikke planer for kvelden, som f.eks. middag med familien. Føler ikke et sug. Det er når jeg er alene hjemme, litt alene og litt kjedsom, og jeg vet at en bok, en film eller litt musikk blir mye bedre når jeg er litt brisen. Eller hvis jeg skal være med på noe sosialt som involverer nye mennesker, foretrekker jeg alltid at det skjer et sted som involverer alkohol. Jeg VET jo at jeg er mye bedre og interessant selskap når jeg har sluppet taket litt, og det er problemet. Jeg former nye vennskap og er en sjarmerende og intelligent date bare jeg får LITT i meg. Har tenkt på å bestille denne boken: https://www.amazon.com/Her-Best-Kept-Secret-Drink--Control/dp/1439184399/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1468091158&sr=1-1&keywords=why+women+drink Den refererer mer til alkoholmisbruk enn ren og skjær alkoholisme. Ifølge forfatteren er det ulike grunner til at menn og kvinner drikker, og problemet med mange organisasjoner som jobber med dette er at de er bygd opp etter modellen for mannlig alkoholisme - mens det ofte er andre faktorer som spiller inn for kvinner. Anonymkode: 8309a...bd2 Hmm, dette høres akkurat ut som meg. Men får du og abstinens når du ikke drikker? Jeg vet jo ikke helt sikkert om det er det jeg har.. Legen mener utbrent og at jeg jobber for mye. Men jeg er i det siste blitt mer og mer sikker på at det er alkoholen, for jeg er mye dårligere dagen etter en del vin. jeg har sosial angst, men jeg bekymrer meg ikke elle er redd for ting slik jeg har skjønt mange med angst gjør. Anonymkode: 3daee...de6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #12 Del Skrevet 9. juli 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har omsider innsett at jeg er alkoholiker. Jeg har i ca 10-år brukt alkohol som selvmedisinering mot sosial angst og for å glemme vonde ting. Men nå er det nok! Jeg er høyt utdannet og har god jobb, men har de siste mnd vært sykmeldt pga utbrenthet. Men den siste uken har jeg innsett at det mest sannsynlig er alkoholabstinens jeg har. Jeg er svimmel, ør, sliten og en voldsom angst. Normalt har jeg drukket ca en kartong vin i uken, aldri på dagen, men mange kvelder i uken. I ferier ofte mer. Jeg har besemt meg for å bruke mine tre ferieuker på å bli frisk:) ikke drukket noe siden onsdag, så 3 dager uten i dag. Jeg er fortsatt veldig svimmel og ør. Så til mitt spm; hvor lang tid vil det ta før kropp og hodet fungerer igjen? Ønsker svar fra de med erfaring eller kan det. Jeg har googlet det som googlet kan, men det står så mye forskjellig. Tusen takk for svar:) Anonymkode: 3daee...de6 I kartong vin i uka, vil jeg si er beskjedene mengder. Fysiske abstinenser hva alkohol angår går ganske fort over, men de symptomene du sliter med er helt normale og vil gå forholdsvis fort over. Kroppen og hjernen får ikke det stoffet den er vant til å få. Angsten kan ta helt av og det er kanskje noe av det mest ubehagelige. Om du har selvmedisinert deg så kan det også være at du har lagt lokk på noen av symptomene du nå føler og da vil de innhente deg. Svært mange alkoholikere inntar mye større mengder enn det du nevner her. Avrusning på egen hånd er derfor ikke anbefalt da det kan f.eks skape kramper i kroppen, høyt blodtrykk etc, Jeg hadde tatt en tur til legen for det kan kanskje betrygge deg litt Anonymkode: 6773e...73a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #13 Del Skrevet 9. juli 2016 Jeg drikker en kartong om dagen, så jeg skjønner ikke hvordan du skal kunne ha noe annet enn psykiske abstinenser. Ikke at det ikke er ille, men trøst deg med at du har drukket i små mengder og at du tar tak i det nå. Anonymkode: 7b40e...98b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #14 Del Skrevet 9. juli 2016 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hmm, dette høres akkurat ut som meg. Men får du og abstinens når du ikke drikker? Anonymkode: 3daee...de6 Nei egentlig ikke. Som andre nevner er ikke en kartong på en uke i kategorien "abstinenser" uten alkohol. Jeg passer også vekten så jeg må "gjøre rom" til vin i dagskaloriene. Jeg spiser ekstremt sunt og næringsrikt når jeg spiser mat, men det er klart at det fortsatt blir litt for lite når noe av det går til vin. Så det er klart at jeg blir litt ør og sliten av kombinasjonen dårlig søvn + ikke nok næring. Anonymkode: 8309a...bd2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #15 Del Skrevet 9. juli 2016 RESPEKT! Masse masse lykke til! Jeg heier på deg! Anonymkode: 2f4a6...350 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #16 Del Skrevet 9. juli 2016 Jeg vet at en kartong i uken ikke er mye i forhold til mange andre, men det er jo uansett alt for mye... Og i ferier kan jeg fint drikke en flaske om dagen. Kanskje det ikke er abstinens jeg har, men faktisk er utbrent/angst som legen sier. Uansett vil jeg slutte å drikke da jeg føler vinen styrer meg.. Blir spennende å se hvordan formen utvikler seg uten alkohol. På en måte håper jeg det er abstinens, for da vil jeg bli bra av å slite drikke.. Hater å ha det slik som nå. Ingenting fungerer. Anonymkode: 3daee...de6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #17 Del Skrevet 9. juli 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: RESPEKT! Masse masse lykke til! Jeg heier på deg! Anonymkode: 2f4a6...350 Tusen takk:) Anonymkode: 3daee...de6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #18 Del Skrevet 9. juli 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet at en kartong i uken ikke er mye i forhold til mange andre, men det er jo uansett alt for mye... Og i ferier kan jeg fint drikke en flaske om dagen. Kanskje det ikke er abstinens jeg har, men faktisk er utbrent/angst som legen sier. Uansett vil jeg slutte å drikke da jeg føler vinen styrer meg.. Blir spennende å se hvordan formen utvikler seg uten alkohol. På en måte håper jeg det er abstinens, for da vil jeg bli bra av å slite drikke.. Hater å ha det slik som nå. Ingenting fungerer. Anonymkode: 3daee...de6 Det vil tiden vise - uansett er det vel slik at det man har brukt alkoholen mot, blir ekstra tydelig når den uteblir. Har man angst eller paranoia, føler man denne ekstra etterpå. Eller dersom man er i sosiale situasjoner der man vanligvis drikker. Eller om man sliter med ensomhet. Det er jo en grunn til at man drikker, og denne vil bli tydeligere. Vi sliter vel alle med en viss "nummenhet".... Anonymkode: 8309a...bd2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #19 Del Skrevet 9. juli 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: På en måte håper jeg det er abstinens, for da vil jeg bli bra av å slite drikke.. Jeg har sluttet å drikke et par ganger og jeg kan love deg at det blir bedre, men det tar tid. Hva med å gå i AA? Anonymkode: 7b40e...98b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2016 #20 Del Skrevet 10. juli 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har sluttet å drikke et par ganger og jeg kan love deg at det blir bedre, men det tar tid. Hva med å gå i AA? Anonymkode: 7b40e...98b Har du ca tidsestimat..? Anonymkode: 3daee...de6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå