Brunhilde Skrevet 7. november 2004 #1 Del Skrevet 7. november 2004 Jeg starter like godt en ny tråd der jeg spør: Blir et barn som får dyre gaver automatisk en drittunge? Og blir barn som ikke får dyre gaver, eller kanskje ikke får gaver i det hele tatt automatisk englebarn? Jeg vet godt hva jeg selv mener - så når spør jeg dere. Hvor mye har gaver og prisen/størrelsen på disse å si for hvordan et barns personlighet utvikler seg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fighter Skrevet 7. november 2004 #2 Del Skrevet 7. november 2004 Jeg tror ikke gavene eller prisen på den i seg selv har noe å si for hvilken personlighet barnet får. Men dersom det fokuseres for mye på gaven og prisen på den tror jeg ikke det er bra. Det går vel an å gi gaver og samtidig formidle verdier som ikke bare er av det materielle? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melk Skrevet 7. november 2004 #3 Del Skrevet 7. november 2004 Nei, ikke automatisk. Men jeg har da sett tilfeller der barn er vant til å få mye, og når det en ag var kjøpt inn ny sykkel utenom gavedagene, så sa ungdommen "OK. Takk" og gikk inn for å gjøre noe annet, uten en gang å titte på den nye sykkelen. Det synes jeg var ganske motbydelig. Når man må fordele julegaver utover sesongen fordi barnet får så mye at det ikke lenger er gøy å pakke opp er det for mye. Når man får ALT på ønskelisten sin, er det ikke lenger en ønskeliste, men en bestillingsliste. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Naima Skrevet 7. november 2004 #4 Del Skrevet 7. november 2004 Prisen på presangen har vel ikke så mye betydning for om barna er bortsjemt i den forstand. Jeg mener at når barn "krever" at det blir kjøpt noe så er "dyrt" i forhold til foreldres økonomi eller lignende da er det veldig urovekkende og foreldre bør ha oppdaget tegnene på veien dit. Jeg tenker som så at så lenge de blir glad og takknemmelig. og ikke sjekker merket på varen før de sier takk og at det er avgjørende for om de sier takk. Det er jo vi som foreldre som velger om barna våre skal bli noen bortsjemte drittunger eller "engler". Jeg for min del prøver å holde igjenn med kjøpingen av småting selv om de bare koster en tier. Hun har jo ingen formening om hva ting koster (hun er 4 år) så hn oppfatter bare at hun får ting og om det blir ofte forventer hun jo å få noe og det blir en vane og da har du den onde sirkelen. De blir ikke takknemelig og bare forventer , skriker om de ikke får noe en dag når man skal ha noe på et senter eller skal kjøpe noe til andre ved en eller anen anledning. Så nei pris har ikke noe med saken å gjøre, det er foreldrene som velger hvordan deres barn blir! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde K S Skrevet 7. november 2004 #5 Del Skrevet 7. november 2004 *Slenger ut brannfakkel* Barn av foreldre som tjener godt, får som oftes dyrere gaver enn barn av foreldre som tjener lite. Som oftes vil de som tjener mye også ha en høyere utdanning enn de som tjener lite. Sosialt sett, vil barn fra familier med høy sosial status også få med seg gode holdninger til hva man får og ikke får, at andre ikke får like mye, at man skal være takknemmelig for det man får, at man ikke skal være drittunge osv. Nå sier jeg ikke at det er slik for alle, der vil være forskjeller i alle sosiale lag og mellom sosiale lag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Étoile Skrevet 7. november 2004 #6 Del Skrevet 7. november 2004 Nei, jeg tror ikke dyre gaver fører til bortskjemte drittunger. Det er holdningene de får gjennom familie og kjente til tingene og tingenes verdi som er avgjørende. Det er forskjell på å fokusere på tingenes kroneverdi, og andre verdier gjenstanden kan ha. Dyrt kan være like bra som billig, men dersom unger bare forventer dyre ting og blir misfornøyde dersom de ikke får det synes jeg fokus er feil. Observerte en mor og en liten gutt i en dyr merkeklesbutikk her om dagen; gutten var ikke mer enn ca 7 år, kledd i merkeklær fra topp til tå, med et belte til 800 kr i hånda; -Mamma jeg vil ha et sånt belte! :o Ærlig talt; å lære opp småunger til å være merkebevisste er drøyt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mayamor Skrevet 7. november 2004 #7 Del Skrevet 7. november 2004 Det var vel jeg (også) som skrev i en annen tråd om dette med dyre gaver utenom jul og bursdag... Det jeg mener er at dersom noen tvinner foreldre rundt lillefingen og oppnår forventet resultat hver gang (ellers værst for foreldrene) - det er bortskjemte drittunger. Dem som ikke setter pris på gaver - til hverdag eller høytid/bursdag. Bare en innvendig bekreftelse på at det er "jeg som bestemmer"... Det er vel ikke uten grunn at TvNorge(?) hadde en egen serie om nettopp rike/bortskjemte jet settere sine barn som ble det samme ("Rike barn leker best" tror jeg den het...?) Å være en bortskjemt drittunge tror ikke jeg har så mye med om en har mye eller lite penger - heller arv gjennom miljø... Mayamor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 7. november 2004 #8 Del Skrevet 7. november 2004 Det er vel opp til oss foreldre om ungene våre skal bli bortskjemte eller ikke. Hvis vi foreldre er ensidig opptatt av pris og merke så vil selvfølgelig barna bli det også. Mine barn har vært med å lagt i penger når de har ønsket seg noe som koster en del, da har de fått betale halvparten eller en tredjedel. Hvis ungene får noe hele tiden så blir de ikke takknemlig, da blir det et krav om å få og det er det vi selv som har lagt opp til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
L@dy Skrevet 7. november 2004 #9 Del Skrevet 7. november 2004 Som flere har sagt så mener også jeg at det er holdningene som avgjør om en blir bortskjemt. På samme måte som at jeg ikke tror folk blir tjukke av å nyte god julemat, så tror jeg heller ikke en blir bortskjemt fordi julegavene er dyre. Ang, den serien som Mayamor refererer til "Rike barn leker best", så er dette barn som har fått ALT av materielle goder fra de var født. De fleste av de virket det som. Sikkert kjekke folk altså, men må si jeg ble utrolig irritert på veldig mange av de ja. Jeg ble ikke irritert fordi de hadde mulighet til å bruke mye penger, men jeg synest mange av de virket så utrolig utakknemlige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde K S Skrevet 7. november 2004 #10 Del Skrevet 7. november 2004 Et barn er bortskjemt når du gir det h*n vil ha, for å unngå trøbbelet ved å ikke gi det. Dersom du gir ting til barnet ditt for å glede barnet, blir ikke barnet bortskjemt. *En sannhet med modifikasjoner. Det kommer vel an på hvor MYE barnet får og prisen av dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melk Skrevet 7. november 2004 #11 Del Skrevet 7. november 2004 Et barn er bortskjemt når du gir det h*n vil ha, for å unngå trøbbelet ved å ikke gi det. Dersom du gir ting til barnet ditt for å glede barnet, blir ikke barnet bortskjemt. *En sannhet med modifikasjoner. Det kommer vel an på hvor MYE barnet får og prisen av dette. Jepp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andrine22 Skrevet 7. november 2004 #12 Del Skrevet 7. november 2004 Jeg tror ikke gavene eller prisen på den i seg selv har noe å si for hvilken personlighet barnet får. Men dersom det fokuseres for mye på gaven og prisen på den tror jeg ikke det er bra. Det går vel an å gi gaver og samtidig formidle verdier som ikke bare er av det materielle? Helt enig. Nei-barn blir ikke automatisk drittunger med dyre gaver,eller englebarn med billige gaver... Men man blir bortskjemte-noe som gjør at barn veldig ofte ikke lærer seg verdien i å spare, de tar ting som en selvfølge, ser ned på de som IKKE har det beste slalomutsyret eller det fineste dukkehuset og så videre... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 7. november 2004 #13 Del Skrevet 7. november 2004 Hei! Tror ikke dyre gaver automatisk fostrer drittunger. Det kommer ann hvor mye man fra før er vant til å få, hvor godt et barn er kjent med verdiene av ting og hvordan foreldrene velger å gi barna sine verdier. Det jeg mener er at, som i eksempel av meg selv, så er ikke jeg vant til å få mange ting, derfor blir alltid bursdag og jul spesielle begivenheter. Da hender det jeg får dyre ting, som ett år hvor jeg fikk pc i 7.klasse. Men denne pcen var også noe som skulle brukes av HELE familien. Året etter fikk jeg gaver som kostet mye mindre. Foreldrene må lære barna til å skjønne at uansett gjenstand, så har den alltid en verdi. Man må ikke ta den for gitt, uansett hva det er. Det skal være lov til å bli skuffet over at man ikke får det man ønsker seg hver gang, men man skal også blir fornøyd med det man får. Mvh Yvonne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå