Gå til innhold

Hvilken rase passer for oss?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!
Jeg og min samboer har lenge tenkt på å skaffe oss hund, dog litt frem i tid. 

Vi er begge i 20-årene, har relativt fleksible arbeidsdager og bor i leilighet i byen med stor bakgård og umiddelbare turmuligheter.

Vi er begge godt vant med hund. Jeg har vokst opp med Fransk bulldog og er derfor selvfølgelig frelst av rasen, men er litt bekymret fordi de fører med seg en del sykdom. Staffordshire bullterrier er en rase vi har falt veldig for, grunnet lynne, lydighet, personlighet og størrelse. Noen som har noen erfaringer med denne? 

Vi vil gjerne ha en liten/mellomstor hund, men ikke miniatyrhund. Pelsstell og pelstype er ikke relevant, og ingen av oss har allergi. Ser også etter en hund med lite/middels aktivitetsnivå, 1-3 timer per dag, (eksludert korte tisseturer). I tillegg er vi på utkikk etter en hund som ikke er kjent for å lide av separasjonsangst og som er snill med barn (og mennesker). Alt i alt en familiehund som liker sofaen like godt som fjelltur, som går overens med de fleste og som kan lære seg de enkleste kommandoene. 

Kom gjerne med tips og erfaringer om raser(eller blandingsraser) dere tror passer for oss! Vil at dette valget skal være nøye gjennomtenkt, og det vil mest sannsynlig ikke skje før neste sommer uansett (med tanke på at jeg vil være hjemme med valpen de fire-fem første ukene, for å venne den til omgivelsene og det å være hjemme alene.)

Er også åpen for erfaringer rundt adopsjon, selv om vi helst ser etter en valp. 

Anonymkode: 7e462...3af

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enkle raser jeg kan anbefale til det du skisserer er whippet, shetland sheepdog, cairn terrier, engelsk/welsh springer spaniel og finsk lapphund. De har litt ulike egenskaper og krever ulikt pelsstell, men er jevnt over regnet som friske med et godt lynne. De er som regel sosiale og greie å ha med å gjøre, uten å ha noen veldig krevende særtrekk. 
Kan heller skrive mer om noen av rasene faller i smak.

Staff kan nok også passe fint, men om dere ikke ser på fralle pga. sykdom, så ville jeg unngått staff også. Det er mye ledd- og hudproblemer på rasen. Ellers har man andre bullehunder som bull terrier eller miniature bull terrier, men de blir gjerne staere igjen og har mye grums helsemessig.

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, Skywise skrev:

Enkle raser jeg kan anbefale til det du skisserer er whippet, shetland sheepdog, cairn terrier, engelsk/welsh springer spaniel og finsk lapphund. De har litt ulike egenskaper og krever ulikt pelsstell, men er jevnt over regnet som friske med et godt lynne. De er som regel sosiale og greie å ha med å gjøre, uten å ha noen veldig krevende særtrekk. 
Kan heller skrive mer om noen av rasene faller i smak.

Staff kan nok også passe fint, men om dere ikke ser på fralle pga. sykdom, så ville jeg unngått staff også. Det er mye ledd- og hudproblemer på rasen. Ellers har man andre bullehunder som bull terrier eller miniature bull terrier, men de blir gjerne staere igjen og har mye grums helsemessig.

Må innrømme at jeg liker det "robuste" utseendet til bulldogger og staff, og er vel også mye derfor jeg har falt for de - samt personligheten. Vår franske var frisk, men har hørt så mye de siste årene om avl på de/sykdommer osv. Men kanskje det ikke er et problem hvis man er nøye med riktig oppdretter, får se helseattest etc?

Kan du noe særlig om fraller og staffer? Tar gjerne imot tips. Vil også ha en som går overens med andre hunder, siden vi vil ha to hunder på et tidspunkt (selvfølgelig ikke to valper samtidig, eller to hunder i én leilighet. Men down the road).

Gjest Belle âme
Skrevet

Japanese chin, affenpinscher, islandsk fårehund, skye terrier, keeshund, field spaniel, bedlington terrier eller clumber spaniel.

Gir ikkje så vanlege hunder ei stemme her👍🏼

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må innrømme at jeg liker det "robuste" utseendet til bulldogger og staff, og er vel også mye derfor jeg har falt for de - samt personligheten. Vår franske var frisk, men har hørt så mye de siste årene om avl på de/sykdommer osv. Men kanskje det ikke er et problem hvis man er nøye med riktig oppdretter, får se helseattest etc?

Kan du noe særlig om fraller og staffer? Tar gjerne imot tips. Vil også ha en som går overens med andre hunder, siden vi vil ha to hunder på et tidspunkt (selvfølgelig ikke to valper samtidig, eller to hunder i én leilighet. Men down the road).

Jeg har hatt en del med begge raser å gjøre, dessverre er helsa så ille som det ryktes på begge raser. Synd, da dette er veldig trivelige hunder. Greia med staff og fralle er at helseproblemene er så pass utbredt i hele populasjonen, at man skal ha veldig mye kunnskap om linjer for å kunne plukke ut et godt utgangspunkt. Selv da er det et sjansespill om valpen blir frisk eller ikke. Så å være nøye på oppdretter hjelper, men det er ikke noe særlig sikkert kort.
Problemer med pust er svært utbredt hos frallen, og jeg har også sett samme tendens hos noen staffer. På staff er HD og hudproblemer det mest utbredte, og vi snakker en ganske stor andel av rasen som er rammet av dette. Hos frallen forekommer også allergier og hudproblemer, men man skal også være obs på hjerte og øyeplager (ofte skader på øyet)

Da har jeg et bedre inntrykk av boston terrier hva gjelder helse, men pusteproblemene kommer man selvfølgelig ikke utenom på dem heller.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det er fremdeles et problem, selv om man er nøye med valg av oppdretter. Så lenge rasens anatomi er fullstendig uhensiktsmessig, vil det være å be om trøbbel, uansett oppdretter. Ønsker du å kjøpe en rase hvor de fleste hundene har kroniske luftveisplager/respirasjonsplager, selv om de er "friske"? Dette gjelder alle brachycephale raser, dvs alle raser med ekstremt kort snute. Det normale for dem er å ikke kunne puste på normalt vis!

Anonymkode: 26e30...db4

Gjest AvocadoMelon
Skrevet

Manchester terrier. Er veldig allsidige hunder. Det er en selvskreven kosegris som elsker å ligge under pleddet med menneskene sine. Lange skogsturer er ikke noe problem. Er typisk klovne hund da de finner på mye sprell og er morsomme å ha i hus. Sterk personelighet, så de trenger en god og positiv oppdragelse. Også er dem veldig fine å se på da :) 

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for fine svar, dere!
Hvorfor må jeg forelske meg i et utseende som tydeligvis henger veldig sammen med sykdom :(
Jeg får researche litt, har søkt opp alle dere har nevnt - men ikke falt for noen. Selvfølgelig skal man ikke velge hund etter hvilken man synes er "søtest"..

AnonymBruker
Skrevet
Den 9. juli 2016 at 23.01, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for fine svar, dere!
Hvorfor må jeg forelske meg i et utseende som tydeligvis henger veldig sammen med sykdom :(
Jeg får researche litt, har søkt opp alle dere har nevnt - men ikke falt for noen. Selvfølgelig skal man ikke velge hund etter hvilken man synes er "søtest"..

Pumi, welsh terrier, tsvetnaya bolonka, sealyham terrier, norsk buhund, norsk lundehund, finsk lapphund, Norfolk/norwich terrier eller løwchen? 

Anonymkode: 1b5de...c4e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...