Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg var på time hos psykolg og fortalte absolutt alt som eksen min gjorde mot meg vold og voldtekt  (uten å bli anmeldt) og det han gjorde for mange år siden for å tjene penger. Har psykologen taushetsplikt? Eller kan han/hun melde fra at eksen min er en "forbryter" og da er det i såfall jeg som får svi fordi det er kun jeg som vet om de tingene. De var mange år siden alt sammen. Kan jeg spørre psykologen direkte om han/hun har tenkt å melde det?

Anonymkode: 9b1c3...e76

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Har psykologen taushetsplikt?

Ja.

Anonymkode: e36b2...02e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre psykologen direkte om han/hun har tenkt å melde det?

Ja.

Det ville ikke vært bra for psyken din om hun gikk bak ryggen din og anmeldte, så tenker du ikke trenger bekymre deg for det. (Han er ikke i livet ditt nå, sant?). Det er mer når det handler om umiddelbar fare for deg selv eller andre at psykologen kanskje må handle.

Anonymkode: 949ca...570

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja.

Det ville ikke vært bra for psyken din om hun gikk bak ryggen din og anmeldte, så tenker du ikke trenger bekymre deg for det. (Han er ikke i livet ditt nå, sant?). Det er mer når det handler om umiddelbar fare for deg selv eller andre at psykologen kanskje må handle.

Nei han er ikke det. Vi har ingen kontakt heller. Men psykologen begynte å spørre så mye rundt "de ulovlige" tingene han har (ikke mot meg) så følte det var litt ubehagelig. Visste ikke helt hva jeg skulle svare, da psykologen begynte å grave sånn i dette. Følte h*n ville vite mest mulig :/ da angret jeg på at jeg nevnte noe i det hele tatt. H*n har ikke navnet på eksen min, men noterte all info om meg, så jeg lurer på om jeg kan "avslutte" behandlingen, eller er jeg pliktig til å gå der nå? Har kun vært der ett par ganger. Men vil ikke mer

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei han er ikke det. Vi har ingen kontakt heller. Men psykologen begynte å spørre så mye rundt "de ulovlige" tingene han har (ikke mot meg) så følte det var litt ubehagelig. Visste ikke helt hva jeg skulle svare, da psykologen begynte å grave sånn i dette. Følte h*n ville vite mest mulig :/ da angret jeg på at jeg nevnte noe i det hele tatt. H*n har ikke navnet på eksen min, men noterte all info om meg, så jeg lurer på om jeg kan "avslutte" behandlingen, eller er jeg pliktig til å gå der nå? Har kun vært der ett par ganger. Men vil ikke mer

lAnonymkode: 9b1c3...e76

Kan du ta opp med psykologen at du synes det er ubehagelig at h*n spør så mye om det og at du tenker på dette med anmeldelse? Kan du ta opp at du ønsker å slutte fordi du synes det er vanskelig? 

Anonymkode: 7b19e...1ba

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når man går til psykolog føler man seg ofte verre før man blir bedre, når det er sagt burde dere ikke gå for raskt frem om du syns det er ubehagelig. En psykolog skal tåle alt (bortsett fra vold og trusler selvsagt), så det skal være helt uproblematisk å si fra når du mener han tråkkerover grenser eller sier noe feil til deg

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler at jeg ikke stoler på h*n. Blir psykologen mistenksom dersom jeg avslutter behandling? Hva kan jeg si at årsaken er? Jeg vil ikke si at jeg vil avslutte pga jeg er redd hun går til politiet pga eksen min. 

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg føler at jeg ikke stoler på h*n. Blir psykologen mistenksom dersom jeg avslutter behandling? Hva kan jeg si at årsaken er? Jeg vil ikke si at jeg vil avslutte pga jeg er redd hun går til politiet pga eksen min. 

Hun kommer ikke til å gjøre det da hun er bundet av taushetsplikt. Taushetsplikten er svært bindende, og det er kun i sjeldne tilfeller der taushetsplikten kan oppheves. Dersom det var slik at man ikke kunne fortalt om et overgrep uten at det hadde blitt anmeldt hadde dette ført til at færre hadde oppsøkt hjelp. I tilfeller der barn er involvert stiller det seg jo annerledes, men det er jo ikke tilfelle her. 

Jeg synes du skal senke skuldrene kraftig. Samtidig synes jeg du bør dele disse tankene med psykologen din. Jeg kjenner deg jo ikke, så dette er jo bare en antakelse, men jeg tror nok du kan få nytte av å få hjelp med disse bekymringene og den mangelfulle tilliten. Dersom dette er den eneste grunnen til at du vil avslutte behandlingen med henne vil jeg oppfordre deg til å la være. Dette kommer ikke til å skje. Husk at du er hos en psykolog. Du er ikke i et politiavhør. Så lenge det ikke er fare for ditt eget eller andres liv så kommer hun ikke til å varsle noen, og informasjonshentingen er viktig for den videre behandlingen av deg. 

Anonymkode: f84ec...e17

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Psykologen din kommer ikke til å anmelde eksen din.

Men du burde kanskje vurdere å gjøre det. For et svin av en mann.

Anonymkode: 91158...f58

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vil hun eventuelt anmelde det eksen har gjort tidligere som svindel osv? Det er ikke fare for liv og helse det da, da må jo psykologen bare ha det for seg selv? 

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

jeg lurer på om jeg kan "avslutte" behandlingen, eller er jeg pliktig til å gå der nå? Har kun vært der ett par ganger. Men vil ikke mer

Ja. Du kan avslutte behandlingen. Du går der frivillig, men jeg ville heller ha sagt fra til psykologen at du er bekymret for at han skal anmelde eksen din, for da får du oppklart misforståelsen din. Du må huske på at psykologer hver dag hører pasienter fortelle om jævlige ting, og ditt tilfelle er ikke ekstremt. Psykologen kommer ikke til å anmelde eksen din. Han har taushetsplikt. 

• Liker 3
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil hun eventuelt anmelde det eksen har gjort tidligere som svindel osv? Det er ikke fare for liv og helse det da, da må jo psykologen bare ha det for seg selv? 

Nei. Psykologen kommer ikke til å anmelde eksen din for økonomiske forbrytelser. Psykologen din har taushetsplikt. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hun kommer ikke til å gjøre noe som helst. Og psykologer tar alltid masse notater og spør og graver, det er det de gjør.

Anonymkode: 1e65b...d42

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har psykologen taushetsplikt?

Herregud, TS!

Hvor mange ganger skal du få dette forklart før det synker inn?

NEI, psykologen din kan ikke anmelde eksen din fordi du forteller om ting som har skjedd. Få det inn i hodet.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, TS!

Hvor mange ganger skal du få dette forklart før det synker inn?

NEI, psykologen din kan ikke anmelde eksen din fordi du forteller om ting som har skjedd. Få det inn i hodet.

Ja sorry da. Jeg tenkte mer på sånne ting som skattesvindel og sånne ting. Ikke at hun anmelder eksen min for å ha brukt vold mot meg , men akkurat de tingene der liksom. Vil jo ikke at eksen skal få svi for dette den dag idag. Det er jo ganske alvorlige ting det også.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja sorry da. Jeg tenkte mer på sånne ting som skattesvindel og sånne ting. Ikke at hun anmelder eksen min for å ha brukt vold mot meg , men akkurat de tingene der liksom. Vil jo ikke at eksen skal få svi for dette den dag idag. Det er jo ganske alvorlige ting det også.

Igjen, NEI!

Psykologen din kan ikke bryte taushetsplikten annet enn i veldig ekstreme tilfeller. FÅ DET INN I HODET!

Jeg synes du skal ta opp denne paranoiaen din med psykologen neste gang du er der. Det må være slitsomt å ha slike tanker som du har.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Igjen, NEI!

Psykologen din kan ikke bryte taushetsplikten annet enn i veldig ekstreme tilfeller. FÅ DET INN I HODET!

Jeg synes du skal ta opp denne paranoiaen din med psykologen neste gang du er der. Det må være slitsomt å ha slike tanker som du har.

Så uansett hvilke forbrytelser han har gjort tidligere har ingen betydning for psykologen så lenge det er ikke fare for liv og helse per dags dato? 

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Igjen, NEI!

Hva er galt med deg? Synes du virkelig at dette og de siste innleggene dine til TS her er den riktige måten å kommunisere med en person som fremstår som TS gjør? 

Slik jeg ser det så er du Ab her i denne tråden en slik person som sparker de som allerede ligger nede, jeg for min del synes at du burde skjemmes. 

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så uansett hvilke forbrytelser han har gjort tidligere har ingen betydning for psykologen så lenge det er ikke fare for liv og helse per dags dato? 

Det stemmer, TS :) Så du kan være trygg på at psykologen har taushetsplikt. Men som nevnt over her så foreslår jeg at du forteller psykologen din at dette bekymrer deg. Tror det ville hjulpet deg å høre psykologen forklare så du kan slappe av :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, KittenOfDoom skrev:

Det stemmer, TS :) Så du kan være trygg på at psykologen har taushetsplikt. Men som nevnt over her så foreslår jeg at du forteller psykologen din at dette bekymrer deg. Tror det ville hjulpet deg å høre psykologen forklare så du kan slappe av :) 

Tusen takk :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...