AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #1 Skrevet 9. juli 2016 Jeg blir ikke helt klok på dette med kalorier - det forkortes kcal, sant? Det jeg lurer på, er hvordan dette å regne kalorier fungerer. Jeg skal etter hvert melde meg inn i Vektklubb, men jeg må bare få en forståelse for det. Noen som enkelt kan forklare meg dette? Er det slik at man legger sammen kcal av alt man spiser, og prøver å holde seg innafor? Og hvis man da trener, trekker man fra kcal igjen da? Så hvis man er over det man helst skal holde seg innafor, blir det da trukket fra kcal ut ifra hvor mye du har trent/forbrent? Det høres jo logisk ut, men greit å bare få avklart det, heh. Takk for svar! Anonymkode: 8cc02...655
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #2 Skrevet 9. juli 2016 Like mange måter å telle kalorer på som det finnes slankemetoder. Anonymkode: 09427...52c
Resignert Skrevet 9. juli 2016 #3 Skrevet 9. juli 2016 1 kcal=1 kilokalori=1000 kalorier. (=den energimengde som kreves for å varme opp 1kg vann 1 grad C) "Kalorier" er egentlig en utdatert enhet for energi. I dag snakker vi om Joule (J), som er enhet for energi i SI systemet. 1 cal =4.2J, 1kcal=4.2Kj Når det gjelder vektreduksjon, bør du vel i utgangspunktet ligge på et energiunderskudd, uten å ta med evt. trening. Om du da velger å spise noe ut over dette, vil jo treningen ikke ha særlig innvirkning på et evt. vekttap. Det sies vel at vekttap i seg selv handler 90% om hva du spiser, og 10% om trening. Likevel er trening viktig, for å forhindre tap av muskelmasse. Du ønsker jo å bli kvitt fett, ikke muskler, antar jeg. 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #4 Skrevet 9. juli 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg blir ikke helt klok på dette med kalorier - det forkortes kcal, sant? Det jeg lurer på, er hvordan dette å regne kalorier fungerer. Jeg skal etter hvert melde meg inn i Vektklubb, men jeg må bare få en forståelse for det. Noen som enkelt kan forklare meg dette? Er det slik at man legger sammen kcal av alt man spiser, og prøver å holde seg innafor? Og hvis man da trener, trekker man fra kcal igjen da? Så hvis man er over det man helst skal holde seg innafor, blir det da trukket fra kcal ut ifra hvor mye du har trent/forbrent? Det høres jo logisk ut, men greit å bare få avklart det, heh. Takk for svar! Anonymkode: 8cc02...655 Ja du tenker riktig. I vektklubben regner man ut hvor mye kcal man Max skal ha for å kunne gå ned så og så mye i uken. Deretter er det bare å starte å veie maten. 100 gram av ditt gir så mange kcal, 100 gram av datt gir så mye. Så holder du regnskap i løpe av dagen og passer på at du holder deg sånn nogen lunde innafor. Det står veldig greit forklart på vektklubben og du kan plotte inn i løpe av dagen. De foreslår en gitt kcal-mengde til de ulike måltidene som det er greit å forsøker å følge, men vet du at det blir en ekstra kcaloririk middag en dag kan du kutte litt ned på de andre måltidene den dagen. Anonymkode: eb1a4...9c6 1
Annikken Skrevet 11. juli 2016 #5 Skrevet 11. juli 2016 Re: det Resignert skriver - 1 kalori er egentlig en tusende del (1/1000) av en kcal (= kilokalori), men i dagligtale omtales 1 kcal som "én kalori", selv om dette ikke er teknisk korrekt. Så: Står det 100 kcal på pakken, så omtales dette som "hundre kalorier" (selv om det korrekte er "hundre kilokalorier"). Det viktigste/ vanskeligste er å regne ut hvor mange kalorier/kcal du trenger for 24 timer, og så vite hvor mye du kan og må kutte for å oppleve fettreduksjon. (Sier heller "fettreduksjon" enn "vekttap" da det tross alt er det man som regel ønsker.) Her er det mange måter å regne og måle. Selv aner jeg ikke hvor mye jeg forbrenner på et døgn om jeg ikke gjør en dritt (= basalforbrenningen), så for meg holder det å vite sånn ca hvor mye energi (kalorier) det er i maten, slik at jeg ikke går på en skikkelig smell. Enkelte matvarer har mye mer energi enn man skulle tro (avocado, bønner) og andre har utrolig lite (jordbær, paprika). Så her gjelder det å vite hvor mye kcal det er i f.eks. 100 g i en matvare, veie det man spiser og så regne ut hva totalen blir. Men det var off topic. Oppsummert: Mat du spiser: Kalorier inn Basalforbrenning + eventuelt trening: Kalorier ut Trekker du andre fra det første og du går i minus, så skal det etter hvert føre til fettreduksjon.
ajarRun Skrevet 11. juli 2016 #6 Skrevet 11. juli 2016 Den 9.7.2016 at 15.22, AnonymBruker skrev: Jeg blir ikke helt klok på dette med kalorier - det forkortes kcal, sant? Det jeg lurer på, er hvordan dette å regne kalorier fungerer. Jeg skal etter hvert melde meg inn i Vektklubb, men jeg må bare få en forståelse for det. Noen som enkelt kan forklare meg dette? Er det slik at man legger sammen kcal av alt man spiser, og prøver å holde seg innafor? Og hvis man da trener, trekker man fra kcal igjen da? Så hvis man er over det man helst skal holde seg innafor, blir det da trukket fra kcal ut ifra hvor mye du har trent/forbrent? Det høres jo logisk ut, men greit å bare få avklart det, heh. Takk for svar! Anonymkode: 8cc02...655 Du bare velger hvor mange kalorier du vil spise. Hver gang du spiser trekker du fra. Når du når null tar du en repetisjon med å legge fra deg gaffelen og venter til dagen etter. Når du blir mer vant til det kan det være hensiktsmessig å ha et ukesbudsjett isteden for en dag. Da kan du spise godt i helgen. Du bør ikke spise tilbake kalorier når du trener. Først er det ikke nøyaktig hvor mange kalorier det er i mat, og så er det ikke nøyaktig hvor mye du forbrenner med trening. Da får du en enorm feilmargin. Hvis du går ned i vekt for fort kan du alltid justere hvor mye du spiser hver dag deretter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå