Gå til innhold

Kan jeg plante Hortensia i hagen? Vil den blomster neste år da?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en nydelig hortensia på terassen. Mener å ha hørt at man kan plante den rett i hagen/blomsterbedet og at den da vil blomstre på nytt neste år  -stemmer dette? Den krever sykt mye vann - nesten daglig - og tenker den vil ha det bedre i et bed i hagen enn i en potte. Noen med erfaring? Skal den da evnt klippes ned når den er ferdig med blomstring?

Anonymkode: dd726...587

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

En hortensia som fint kan overvintre hos meg kan kanskje fryse kvekk i hjel hos deg. Og en type hortensia kan kanskje klare seg fint, mens en annen ikke har en sjans i havet til å overleve vinteren. 

Aller først må du altså finne ut hvilken type hortensia du har. (Står det kanskje et lite plastskilt med informasjon i potta? Hvis ikke anbefaler jeg å google hortensiabilder og sammenlikne, eller kanskje spørre der du kjøpte den?) Så må du sjekke herdigheten av denne typen hortensia opp mot klimasonen der du bor, for å finne ut om det er noe håp. (Her står det litt om herdigheten til enkelte typer hortensia. Google finner flere. :) )

Her og her står det litt om beskjæring. 

Lykke til! Hortensia er en av favorittplantene mine, men foreløpig har jeg ikke kommet så langt som til å plante ut noen selv. :) 

Anonymkode: 2df5b...265

Skrevet

Du kan plante ut og hvis den overlever vinteren vil den blomstre igjen. Den trenger derimot sur jord for å trives. Den kan også for så vidt overvintre fint i potte også, men du bør da ha en stor potte og riktig type jord for at planten skal trives og blomstre igjen. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, onyx skrev:

Du kan plante ut og hvis den overlever vinteren vil den blomstre igjen. Den trenger derimot sur jord for å trives. Den kan også for så vidt overvintre fint i potte også, men du bør da ha en stor potte og riktig type jord for at planten skal trives og blomstre igjen. 

TS: Dette var egentlig et like godt og i alle fall mye enklere råd enn det jeg ga deg. :) 

Anonymkode: 2df5b...265

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...