AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #1 Skrevet 9. juli 2016 Jeg leide hybel i et borettslag i 3 år. Betalingen foregikk via et boligbyggelag. Depositum måtte også betales inn til dem før innflytting. Man måtte møte opp fysisk på kontoret der og betale enten med kort eller kontant (spurte om man kunne betale inn via konto og det kunne man ikke), også fikk man en kvittering av dem på at det var betalt (handskrift). Denne kvitteringen måtte man bruke for å få utlevert nøkkel, det var vel også grunnen til at man måtte møte opp fysisk på kontoret og betale. Jeg reknet med at når jeg nå flyttet ut og fikk tilbake depositumet, ville jeg få utbetalt det tilbake med renter for følgende periode, altså 3 år. Tenkte at et boligbyggelag hadde orden på sakene sine. Til min store forskrekkelse ser jeg at jeg har fått tilbake pengene på konto, men uten renter. Jeg forhørte meg litt rundt med en annen som har bodd i en hybel før og han sa at han heller ikke fikk tilbake med renter. Så dette er tydeligvis en vanlig praksis de har for depositumet. De gir heller ingen mulighet til å opprette en depositumskonto, da man absolutt må komme på kontoret for å betale depositumet fysisk. Denne praksisen har de nok hatt i årevis. Jeg lurer på om det er et smutthull for boligbyggelag som gjør til at dette er greitt? Jeg tenker de på må tjene på at de ikke betaler tilbake med renter? Eller er dette ulovlig? I kontraktene til hyblene finnes det ikke noe fast leieperiode, altså man kan leie helt til man sier opp. Det betyr at mange har stående depositumet sitt der i årevis. Dette gjelder nok ganske mange opp igjennom tidene, så jeg stusser på at denne praksisen er lov. Men jeg tenker jeg ikke kan være den første som har reagert på dette, og lurer derfor på om de har rettighetene på sin side. Anonymkode: fb333...4a0
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #2 Skrevet 9. juli 2016 Du skal ha renteinntektene, ja. Anonymkode: 46a7b...21b 3
Rosa Sitron Skrevet 9. juli 2016 #3 Skrevet 9. juli 2016 Tror bare det er samskipnaderabarbra som har unntak. 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #4 Skrevet 9. juli 2016 Som VinterSnø sier, det bare studentsamskipnader som har fått unntak fra reglene i husleieloven om depositum. Så dette boligbyggelaget har handlet i strid med loven. De gjør det nok slik fordi de ikke er klar over at reglene er ufravikelige og tror de selv kan avtale hva de vil med sine leieboere. Forbrukerrådet har myndighet til å pålegge selskapet å endre sin praksis, og gi boligbyggelaget mulkt hvi de ikke retter seg etter reglene. For de enkelte individene som er rammet av dette, kan saken tas inn for Forliksrådet/Husleietvisutvalget for å få utbetalt renter og andre omkostninger. For ordens skyld. Grunnen til at depositumet skal stå i leierens navn er i hovedsak for at beløpet ikke skal være tilgjengelig for kreditorpågang fra utleierens kreditorer. Men også det at beløpet ikke er ment å være en kredittytelse til utleier er et hensyn, i tillegg til mange andre grunner. Anonymkode: bfcf4...e72 3
Rosalie Skrevet 9. juli 2016 #5 Skrevet 9. juli 2016 Ikke gi deg: http://www.dinside.no/871452/du-har-krav-paa-renter-av-depositumet 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #6 Skrevet 9. juli 2016 Rente på depositumkonto er uansett som rege så lav at jeg ikke ville giddet å bry meg.. Anonymkode: dd5d7...de4 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2016 #7 Skrevet 9. juli 2016 Jeg bodde i samme leilighet i 7 år og rentene på depositumet var litt over 4000 kr da jeg flyttet ut. Jeg hadde depositumskonto så jeg kunne fritt disponere rentene hele tiden. Så det blir jo litt og har de flere leiligheter så kan de jo tjene ganske mye på den praksisen. Anonymkode: d939b...f73 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2016 #8 Skrevet 10. juli 2016 Du har krav på rentene som andre skriver. Anonymkode: 570d1...906
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2016 #9 Skrevet 10. juli 2016 Den Saturday, July 09, 2016 at 13.19, AnonymBruker skrev: Jeg leide hybel i et borettslag i 3 år. Betalingen foregikk via et boligbyggelag. Depositum måtte også betales inn til dem før innflytting. Man måtte møte opp fysisk på kontoret der og betale enten med kort eller kontant (spurte om man kunne betale inn via konto og det kunne man ikke), også fikk man en kvittering av dem på at det var betalt (handskrift). Denne kvitteringen måtte man bruke for å få utlevert nøkkel, det var vel også grunnen til at man måtte møte opp fysisk på kontoret og betale. Jeg reknet med at når jeg nå flyttet ut og fikk tilbake depositumet, ville jeg få utbetalt det tilbake med renter for følgende periode, altså 3 år. Tenkte at et boligbyggelag hadde orden på sakene sine. Til min store forskrekkelse ser jeg at jeg har fått tilbake pengene på konto, men uten renter. Jeg forhørte meg litt rundt med en annen som har bodd i en hybel før og han sa at han heller ikke fikk tilbake med renter. Så dette er tydeligvis en vanlig praksis de har for depositumet. De gir heller ingen mulighet til å opprette en depositumskonto, da man absolutt må komme på kontoret for å betale depositumet fysisk. Denne praksisen har de nok hatt i årevis. Jeg lurer på om det er et smutthull for boligbyggelag som gjør til at dette er greitt? Jeg tenker de på må tjene på at de ikke betaler tilbake med renter? Eller er dette ulovlig? I kontraktene til hyblene finnes det ikke noe fast leieperiode, altså man kan leie helt til man sier opp. Det betyr at mange har stående depositumet sitt der i årevis. Dette gjelder nok ganske mange opp igjennom tidene, så jeg stusser på at denne praksisen er lov. Men jeg tenker jeg ikke kan være den første som har reagert på dette, og lurer derfor på om de har rettighetene på sin side. Anonymkode: fb333...4a0 hvor mye rente tror du det ble på detpositumet ditt med dagens rentenivå? Alt dette er regulert i loven, du får gå inn og se på hva loven sier om saken. (Lurer på om det er husleieloven det står i?) Anonymkode: 11cea...d20
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2016 #10 Skrevet 10. juli 2016 Takker til alle kloke svar her. Det virker altså som de ikke har lov til dette, men at de gjerner tror det eller kan rettferdiggjøre det. Leste artikkelen som ble lagt ved og mistenker at de ville forsøkt med noe ala som de sa til han fyren, at det går opp i opp pga. administrasjonsgebyr o.s.v. Jeg er usikker på hva jeg skal gjøre eller om jeg skal orke å ta den kampen. Jeg er litt konfliktsky, men samtidig synest det er så innmari frekt at de kommer unna med å betale renter. Går det an å melde inn sånt anonymt mon tro? Til dere som kommenterer at det ikke kan være snakk om mange kroner. Dette er en prinsippsak. Ja, det er bare snakk om bare 5000 kr som har stått på konto i 3 år, og med dagens rentenivå på en konto med minimalt så renter så er det ikke allverden, men det var andre renter for 3 år siden og jeg tenker også på de som har hatt det ståande i årevis, når det også var høyere renter. Det utgjør et betydelig tap for noen. Og 5000 kr og 5000 kr her. Det er faktisk snakk om 32 hybler og depositum er det samme på alle hyblene, mao har de til enhver tid 160 000 kr ståande i depositum som de tar rentene av selv. Det er jo ganske vilt!! Anonymkode: fb333...4a0 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2016 #11 Skrevet 10. juli 2016 5000 kr??! Så lite? Noen depositumkontoer har 0,05 % rente, i så fall har du "tapt" under en tier. Anonymkode: dd5d7...de4 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2016 #12 Skrevet 10. juli 2016 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: 5000 kr??! Så lite? Noen depositumkontoer har 0,05 % rente, i så fall har du "tapt" under en tier. Anonymkode: dd5d7...de4 Det er prinsippet. Hvorfor skal leiere yte kreditt til dette boligbyggelaget. Hva om boligbyggelaget havner i økonomiske problemer. Depositumet kan jo forsvinne i konkursboet. Og rentene selvsagt, som blir mange kroner om det er mange nok leietakere. Noen uteleiere lever i en fantasiverden hvor man kan avtale seg vekk fra bindene lover, og hvor næringsvirksomhet ikke medfører noen utgifter eller krever noe arbeid. Anonymkode: bfcf4...e72 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå